Moldova & IMF IMF Activities Publications Press Releases


Economic & Financial News Agency - Daily Electronic Magazine
http://www.infomarket.md

Joi, 5 iunie 2003

Edgardo Ruggiero: "Vizita misiunii FMI este o sansa a succesului, dar nu si o garantie a acestuia"
 

Reprezentantul permanent al FMI in Moldova Edgardo Ruggiero si-a exprimat in cadrul conferintei de presa de miercuri opinia optimista cu privire la faptul ca vizita misiunii FMI, care se va afla la Chisinau in perioada 5-18 iunie, va fi incununata cu succes. Acest lucru va insemna ca guvernul si FMI vor ajunge la o hotarire comuna la toate intrebarile care pina acum nu s-au soldat cu intelegeri. Recomandarile FMI pentru Moldova au ramas aceleasi: adoptarea legii despre inspectia inainte de expeditie in varianta propusa de FMI; excluderea restrictiilor la exportarea unor categorii de marfuri si introducerea modificarilor in Legea bugetului pentru anul 2003.

In cazul in care misiunea va aprecia pozitiv ultimele rezultate ale republicii, Moldova va obtine transa ordinara din cadrul Strategiei de dezvoltare economica si eradicare a saraciei (Bugetul total al strategiei este estimat la $142 mln, divizate in 12 transe a cite aproximativ $12,3 mln fiecare, dintre care 3 au fost deja obtinute de republica Moldova). Nu se stie cit de real este acest lucru. Astazi putem afirma cu siguranta ca pina acum (din luna octombrie anul trecut) intre cele doua parti nu a fost inregistrata nici o intelegere ferma.

Unicul succes poate fi considerat elaborarea de catre guvern a noului proiect de lege cu privire la inspectia inainte de expeditie, care conform declaratiilor lui Edgardo Ruggiero, corespunde atit intrereselor guvernului, cit si celor ale FMI. Edgardo Ruggiero a declarat ca a vazut deja noua varianta a legii si ca in aceasta sunt luate in consideratie "atit cerintele initiale ale FMI, cit si punctele vulnerabile ale guvernului". Desi intrebarea ce tine de inspectie, conform afirmatiilor reprezentantului FMI, a fost analizata intr-un mod exagerat, totusi fara ea decizia de finantare nu poate fi adoptata.

Anume cu inspectia inainte de expeditie se incheie lista recomandarilor indeplinite de Moldova, daca e sa nu luam in consideratie afirmatiile lui Edgardo Ruggiero cu privire la faptul ca "veniturile bugetului au crescut, inseamna ca undeva - la vama sau in inspectia fiscala - ceva merge bine" sau "Banca Nationala a Moldovei in frunte cu Leonid Talmaci este un bun exemplu de banca nationala a statului, iar ministerul economiei - un bun exemplu de control al cheltuielilor". Insa, dupa cum se stie "omul bun nu e o profesie", iar asemenea concluzii abstracte nu pot fi anexate la dosar. Iar recomandarile concrete ale FMI au fost indeplinite de catre autoritati cu exactitate absolut inversa.

Guvernului i-a fost propus sa introduca modificari in Legea bugetului pentru anul 2003 in scopul aducerii acestuia in conformitate cu parametrii stabiliti in colaborare cu FMI. Cabinetul de ministri i-a promis misiunii anterioare (martie 2003) ca va introduce aceste modificari. Insa in realitate guvernul a elaborat Legea desrpe veterani, care, apropo, nu are o temelie financiara. Cabinetul de ministri a mai adoptat si o decizie de micsorare a tarifelor la instalarea telefoanelor si a taxei de abonament pentru unele categorii de cetateni din paturile social-vulnerabile, fara a avea insa acordul ANRTI si in contradictie cu Planul de rebalantare a tarifelor. Au fost majorate pensiile, ceea ce contravine acordurilor cu BM si FMI de constituire a unui fond de pensii stabil in dependenta de alocatiile individuale si de indexarea pensiilor.

In aceasta situatie Edgardo Ruggiero considera ca fiind intemeiata "recalcularea bugetului de asigurare sociala de stat pentru citiva ani inainte, deoarece deciziile adoptate astazi se vor afirma inca multi ani inainte".

Guvernului i-a fost propusa anularea restrictiilor la export. Formal acest lucru a fost facut, insa Edgardo Ruggiero nu exclude ca restrictiile, eliminate pe hirtie, in realitate continua sa existe.

Guvernul a fost "sfatuit" sa urmeze o politica de stimulare a investitiilor straine si a celor locale. Insa cazul cu grupul Union Fenosa in moldova vorbeste despre contrariu. Un al doilea exemplu de contrazicere a acestei obligatiuni, conform reprezentantului FMI, o constituie proiectul de modificari in legea despre patentul de intreprinzator, care prevede interzicerea comercializarii in strada in baza patentului de anterprenoriat si stipuleaza noi reguli de raportare. "Acest proict nu va solutiona probleme, ci doar va agrava situatia reprezentantilor micului business", - a declarat Edgardo Ruggiero. In acest context, dumnealui a atins intrebarea ce tine de certificatele de provenienta, in special problema cind certificatele sunt eliberate pentru produsele exportate in Europa si care ar fi produse in Moldova, iar in realitate acestea sunt importate la noi din alte state. La aceste categorii Edgardo Ruggiero a atribuit zaharul si pielea neprelucrata.

Inca in anul trecut guvernului i-a fost propus sa astepte cu introducerea Asigurarii Medicale Obligatorii (AMO), insa acesta a instistat prea ambitios in vederea datelor concrete de implementare a AMO, aminind termenele deja de doua ori. Prima data acest lucru a fost facut la initiativa presedintelui (de la 1 ianuarie 2003 implementarea AMO a fost transferata la 1 iunie 2003). Comentint decizia actuala a guverului cu privire la aminarea pina la 1 ianuarie 2004 a implementarii AMO, Edgardo Ruggiero a remarcat ca pentru inceput guvernul ar fi trebuit sa stabileasca si sa adopte o lista concreta a cheltuielilor necesare pentru acest lucru.

In general, conform reprezentantului FMI, de la finele lunii aprilie pina la mijlocul lunii mai gubernul a adoptat mai multe decizii care au dus la majorarea cheltuielilor bugetului. El considera ca, spre exemplu, intoarcerea la divizarea teritorial-administrativa pe raioane de asemenea va provoca mari cheltuieli: "intr-un nou raion este necesar cel putin un telefon, o reparatie a cladirii, stampile noi si un automobil pentru primar". Acestea sunt cheltuieli in adevaratul sens al cuvintului. Conform FMI, acestea vor fi destul de mari, iar lista preliminara a cheltuielilor prezentata de guvern este neintemeiata.

In aceasta nici nu este indicat clar numarul unitatilor de state din noua administratie locala. Si daca pina acum guvernul se ocupa exclusiv de calcularea mijloacelor economisite in rezultatul lichidarii judetelor, acum acesta va fi nevoit sa calculeze cheltuielile pentru intretinerea raioanelor.

Dupa cum a declarat Edgardo Ruggiero, "FMI poarta deja tratative si discutii interesante cu guvernul la aceasta tema". In principiu, atitudinea fata de reforme a fost exprimata si de Marta Castello-Branco: "Oare in realitate aceasta reforma este prioritara pentru Moldova in procesul de eradicare a saraciei?". O opinie mai concreta a fost exprimata de Edgardo Ruggiero: "Decentralizarea in teritoriu are loc atunci cind serviciile vin mai aproape de populatie, insa pentru un stat atit de mic cum este Moldova, consider ca zece judete ar fi suficient, desi nivelul de decentralizare este decis de catre guvern si nu de noi".

Edgardo Ruggiero si-a exprimat uimirea de usurinta cu care guvernul adopta decizii care pot avea consecinte negative asupra starii bugetului in viitorul pe termen mediu. Si in acest caz, conform reprezentantului FMI, Moldova nu va putea reusi fara finantare externa. Iar decizia corespunzatoare depinde de concluziile pe care le va face misiunea FMI, de care la rindul sau depinde adoptarea deciziilor de finantare a republicii de catre alte institutii financiare internationale.

Cu alte cuvinte, conform prognozelor pesimiste, guvernul nu va ajunge la o intelegere cu misiunea FMI, iar Moldova va ramine fara bani in anul curent. Conform prognozelor optimiste, banii vor veni in republica, dar nu mai devreme decit in luna iulie curent. In orice caz, - considera Edgardo Ruggiero - vizita misiunii este o sansa de succes, dar nu si garantia acestuia, desi insasi sosirea misiunii FMI la Chisinau a fost numita de catre acesta ca "un indiciu optimist".