13 mai
2010
Tokhir Mirzoev
Reprezentantul
Permanent al FMI în Republica Moldova
DECLARAŢIE PENTRU PRESĂ
FMI a ajuns la un acord la nivel de personal cu Republica Moldova,
în cadrul primei revizuiri a programului încheiat în baza
Mecanismului Extins de Creditare / Mecanismului de Finanțare Extinsă
O misiune a Fondului Monetar Internaţional (FMI), condusă de Nikolay Gueorguiev,
s-a aflat la Chișinău în perioada 28 aprilie – 13 mai 2010 pentru a purta
discuţii cu autorităţile moldovenești în cadrul primei revizuiri a programului
de țară, încheiat în baza Mecanismului Extins de Creditare / Mecanismului de
Finanțare Extinsă (ECF / EFF), și a desfășura consultări în baza articolului al
IV-lea.
La încheierea vizitei, domnul Gueorguiev a făcut următoarea declaraţie la
Chişinău:
„Misiunea FMI şi autorităţile din Moldova au ajuns la un acord la nivel de
personal, sub rezerva aprobării de către conducerea FMI și Consiliul de
Directori Executivi, cu privire la finalizarea primei revizuiri a programului
ECF / EFF. Consiliul de Directori Executivi urmează să examineze acordul
respectiv la începutul lunii iulie. Finalizarea primei revizuiri a programului
va permite Moldovei să primească 60 milioane de DST (circa
89
milioane de dolari S.U.A.), pentru a-și consolida poziția bugetară și suplini
rezervele valutare.
Programul se implementează cu succes: toate criteriile de performanţă
structurale şi obiectivele țintă ale programului au fost îndeplinite. Între
timp, economia se restabilește, fiind ajutată de creșterea stabilității
financiare sporită şi relansarea economică în statele ce sunt parteneri
comerciali ai Moldovei. Se preconizează că în anul 2010 PIB-ul real va
înregistra o creștere de 2,5 la sută, majorându-se apoi treptat până la 5 la
sută către anul 2012. După o scădere bruscă la o singură cifră anul trecut, se
așteaptă o creștere a contului curent extern până la 10,5 – 11 la sută din PIB
în 2010-2011, ca apoi să se reducă treptat până la nivelul de echilibru pe
termen mediu de 7,5 la sută din PIB. Efectele creşterii recente a preţurilor la
resursele energetice asupra inflaţiei ar trebui să slăbească în a doua jumătate
a anului, iar inflaţia ar trebui să revină la cota de o singură cifră în 2011.
Cu toate aceste tendințe pozitive, economia se confruntă cu o serie de
provocări, cea mai importantă fiind necesitatea de renunțare la modelul de
creştere economică dependentă de remitenţe și bazată pe consum, care funcționa
în perioada de până la criză. Promovarea economiilor pe intern și a
exporturilor, prin intermediul reformelor structurale orientate spre creştere
economică, este provocarea principală a guvernului pe termen mediu.
Restabilirea durabilității bugetar-fiscale după deteriorarea accentuată produsă
în 2009 este o pre-condiţie pentru o creştere economică durabilă. În acest scop,
autorităţile și-au propus drept obiectiv atingerea unui deficit de 5,4 la sută
din PIB în 2010, economisind veniturile bugetare-fiscal supraplan obținute
grație unei creșteri economice mai robuste și majorând, în acelaşi timp,
cheltuielile sociale esenţiale şi cheltuielile de capital. Ajustarea structurală
bugetar-fiscală va continua în 2011, iar deficitul bugetar va fi redus în
continuare până la 3,4 la sută din PIB.
Politica monetară are scopul de a menține inflația sub control, fără a afecta
fluxul de credite. Recentele majorări ale ratei dobânzii efectuate de BNM au
contribuit la stabilizarea așteptărilor inflaţioniste şi au calmat piaţa
valutară.
O pauză în înăsprirea politicii monetare pare acum oportună, în scopul de a
re-evalua perspectivele privind inflaţia.
Misiunea a discutat, de asemenea, măsuri suplimentare pentru a susține creșterea
economică: consolidarea stabilităţii financiare prin sporirea capacităților de
planificare pentru situații de urgență, deblocarea creditării bancare prin
consolidarea cadrului de restructurare a datoriilor, îmbunătăţirea durabilității
sectorului energetic, promovarea reformelor în serviciul public şi învățământ,
precum şi implementarea reformelor cuprinzătoare în domeniul reglementării”.
|