SET DE ÎNTREBĂRI PRIMITE DE LA JURNALIȘTI:
Dând curs solicitărilor parvenite din partea mai
multor mijloace media, doamna Armine Khachatryan, Reprezentantul permanent al
Fondului Monetar Internațional (FMI) în Republica Moldova, a răspuns la un șir
de întrebări adresate de jurnaliști, ce vizează sectorul financiar, politica
bugetar-fiscală și economia reală. Răspunsurile oferite explică mesajele
transmise de FMI și concluziile vizând situația economică a Republicii Moldova
pe parcursul ultimului an.
Sectorul financiar/bancar:
1.
În viziunea FMI, care sunt principalele probleme din sectorul
bancar?
Una dintre cele mai importante
probleme rezultă din lipsa clarității privind proprietarii beneficiari finali ai
băncilor, ceea ce de fapt înseamnă, că nu sunt cunoscute, în definitiv,
persoanele care controlează băncile. Acest lucru le permite unor persoane sau
grupuri să obțină controlul asupra băncilor mari din Republica Moldova, evitând
controlul adecvat din partea organului de supraveghere. Riscul – care s-a
materializat în cazul Băncii de Economii, Băncii Sociale și Unibank – constă în
faptul, că aceste bănci pot fi ulterior gestionate în interesul personal al
acționarilor, fără a fi asigurat un sistem adecvat de control, punând în pericol
finanțele clienților și banii publici.
O altă problemă importantă constă în
ingerința politicului și justiției în supravegherea și reglementarea băncilor.
De exemplu, acțiunile întreprinse de Banca Națională a Moldovei (BNM) pentru
blocarea acționarilor care au acționat în mod concertat într-un șir de bănci au
fost ulterior contestate în instanțele de judecată și apoi suspendate. Mai mult
ca atât, decizia BNM de a limita expunerile la creditele interbancare
transfrontaliere, care urma să prevină frauda din Banca de Economii, Banca
Socială și Unibank a fost contestată și suspendată de către instanțele de
judecată de câteva ori doar în anul 2014.
Ingerința în procesul de supraveghere
adesea rezultă în așa numita toleranță a regulatorului –o situație în care a
fost necesară o acțiune de supraveghere, dar ea nu a fost întreprinsă sau s-a
efectuat cu o întârziere semnificativă. Spre exemplu, în pofida numărului mare
de tranzacții suspecte realizate în ultimii doi ani, Comisia Națională a Pieței
Financiare (CNPF), responsabilă de supravegherea înregistrării și transferurilor
de acțiuni în băncile cotate la bursă, nu a inițiat investigații și nu și-a
exprimat îngrijorarea. La fel, BNM și
Serviciul prevenire
și combatere a spălării banilor
al Centrului Național Anticorupție nu au întreprins nici o acțiune serioasă
împotriva acționarilor și conducerii băncilor, care au încălcat reglementările
ce țin de combaterea spălării banilor.
2.
Ați putea spune
mai multe despre problema „guvernării slabe” din sectorul bancar, care
„generează costuri mari pentru economie”? (Citat din comunicatul de presă al
FMI, 1 martie 2016). Vă referiți aici la BNM sau la guvernarea din cadrul
băncilor comerciale?
Guvernarea slabă
din sectorul bancar este o reflectare a unui set complex de probleme, inclusiv a
deficiențelor mecanismelor de gestionare a riscurilor din băncile comerciale, a
deficiențelor procesului judiciar și cadrului legal și a lipsei independenței
operaționale a instituțiilor de reglementare bancară.
Lipsa transparenței
proprietarilor beneficiari finali
ai băncilor împiedică autoritatea de reglementare să asigure o precondiție cheie
pentru un sistem bancar solid si bine guvernat, și anume să se asigure, că
proprietarii și managerii băncilor îndeplinesc cerințele de competență și
onorabilitate (fit and proper). Lipsa transparenței proprietarilor
băncilor, de rând cu mecanismele slabe de control intern, creează spațiu pentru
abuzuri, permițând efectuarea unor tranzacții care periclitează stabilitatea
întregului sistem bancar.
BNM nu este unica
autoritate responsabilă pentru asigurarea unui cadru de supraveghere funcțional.
O guvernare bancară bună se sprijină pe fundații legislative, de reglementare și
instituționale eficiente – dar ele sunt fragile în Moldova. De exemplu,
Ministerul Justiției intervenea în cadrul de reglementare al BNM. Înainte de a
intra în vigoare, regulamentele BNM urmau să fie înregistrate de Ministerul
Justiției, care efectua o redactare de ordin juridic, ce ducea uneori la
modificări substanțiale. Acest gen de ingerințe nu doar submina autoritatea și
autonomia BNM, dar și ducea la tărăgănarea inutilă a implementării
reglementărilor prudențiale.
Costurile guvernării
proaste sunt mari. O privire în ansamblu denotă, că în Moldova sectorul bancar
ca un tot întreg nu a fost capabil să își îndeplinească rolul său de bază –
intermedierea financiară, prin canalizarea economiilor spre investiții
productive, contribuind la creșterea economică. În special, costul pentru
societate al fraudei care deja a avut loc a fost unul foarte mare și a dus la
creșterea semnificativă a ratelor de dobândă, irosirea rezervelor valutare,
majorarea datoriei publice și a cheltuielilor pentru deservirea ei, precum și
pierderea încrederii creditorilor externi.
3.
Ați putea să ne explicați ce înseamnă așa numitul “hazard moral”,
și de ce el este atât de dăunător pentru sistemul financiar al Republicii
Moldova?
Hazardul moral este un termen utilizat
pentru descrierea modului în care se schimbă comportamentul oamenilor atunci
când sunt asigurați împotriva pierderilor posibile. Atunci când oamenii știu din
timp, că prejudiciul cauzat proprietății lor va fi compensat integral, ei tind
să-și asume riscuri suplimentare, uneori excesive. Referindu-ne la sectorul
financiar, dacă guvernul întotdeauna salvează băncile de faliment, atunci atât
deponenții, cât și bancherii beneficiază, de fapt, din partea guvernului de un
fel de asigurare totala a pierderilor. Aceasta îi provoacă să-și asume mai multe
riscuri, sporind probabilitatea unei crize financiare. În timp ce deponenții au
o capacitate limitată de a analiza ce bănci să aleagă, bancherii trebuie să fie
capabili să ia decizii corecte referitor la investirea banilor altora. Mai mult
ca atât, bancherii trebuie să suporte consecințele corespunzătoare, în cazul în
care iau decizii investiționale proaste, cauzând prejudicii clienților lor.
Salvarea implicită a bancherilor
nechibzuiți presupune costuri macroeconomice mari, creșterea datoriei publice și
reducerea capacității guvernului de a utiliza banii contribuabililor pentru
cheltuielile de bază necesare.
4.
În ceea ce privește transparența acționarilor băncilor comerciale
- de ce ea este atât de importantă? Care sunt principalii factori care stau în
calea consolidării transparenței acționariatului?
În primul rând, să clarificăm de ce este atât de importantă
transparența acționarilor băncilor. Transparența acționariatului este o
componentă critică în edificarea unui sistem bancar sigur și robust. În
comparație cu situația de la întreprinderile industriale, transparența
acționarilor băncilor este mult mai importantă, deoarece banca face profit nu
din bunurile pe care le produce, ci din împrumutarea banilor de la alții la o
rată joasă a dobânzii și oferirea banilor respectivi cu împrumut la o rată mai
înaltă a dobânzii. Prin urmare, băncile maximizează valoarea investițiilor
acționarilor prin alocarea optimă a acestora, dar și prin filtrarea deciziilor
de finanțare prin prisma mecanismelor de control al riscului, astfel încât să nu
fie puși în pericol banii deponenților. Prin urmare, cei care doresc să devină
acționari ai băncilor ar trebui să poată demonstra organului de supraveghere
bancară, că ei sunt potriviți pentru această poziție. Atunci când nu este
dezvăluită informația privind proprietarii beneficiari finali, organul de
supraveghere nu poate estima volumul împrumuturilor acordate persoanelor
afiliate și nu poate stabili acțiunile concertate ale acționarilor. În
consecință, deponenții și publicul larg nu au capacitatea de a discerne, cine
sunt proprietarii băncii și deci nu au nici capacitatea de a evalua gradul de
risc al tranzacțiilor realizate de acționarii băncilor.
În Moldova, incapacitatea de a demonstra definitiv, cine se află
în spatele drepturilor de proprietate, prezintă o problemă majoră.
5.
Ce impact asupra economiei și asupra sectorului privat au avut
lichidarea celor trei bănci, creșterea semnificativă a ratei de bază, și
majorarea rezervelor obligatorii? Mai este ceva, ce a avut loc, și noi,
cetățenii Republicii Moldova, nu vedem sau nu observăm la moment?
A avut loc o injectare masivă de lichidități în sistemul bancar
prin băncile insolvabile, sprijinul acordat sub formă de lichidități pentru
aceste bănci urcând de la zero în septembrie 2014 până la circa 14 miliarde de
lei în martie 2015. Pentru a contracara impactul și a limita efectele asupra
monedei naționale și asupra inflației, BNM a înăsprit în mod agresiv politica
monetară. Astfel, în mai puțin de un an, BNM a majorat rata de politică monetară
în mai multe etape, de la 3,5 la sută până la 19,5 la sută, iar rata rezervelor
obligatorii in lei de la 14 la suta până la 35 la suta. Sectorul privat a avut
de suportat acest cost foarte evident al crizei, confruntându-se cu rate înalte
de creditare și disponibilitatea limitată a creditelor.
Cu toate acestea, fără o politică monetară agresivă, costurile
pentru economie și pentru societate ar fi fost mult mai mari. Crizele bancare
anterioare, cu un nivel de monetizare înalt (din Ecuador, Venezuela, Paraguay la
mijlocul anilor ‘90), au generat episoade de inflație
galopantă, deseori însoțită de deprecierea bruscă a monedei naționale.
Un alt cost evident ar fi creșterea datoriei publice pe care vor
trebui s-o ramburseze contribuabilii și generațiile viitoare.
Este important de remarcat, că garanțiile guvernamentale
asociate cu planul de salvare a băncilor și, în consecință, valorile mobiliare
emise pentru înlocuirea acestor garanții, sunt parte a datoriei publice, care
s-a majorat de la 37 la sută din PIB în 2014 până la peste 50 la sută în
prezent.
6.
Cum apreciați deciziile BNM de a reduce rata de bază? Când va
începe să scadă costul creditelor pentru economia reală?
Rata de bază a început deja să scadă. Pe măsură ce se reduc
presiunile inflaționiste, BNM poate lua în considerare reducerea ratei de bază.
Până în prezent, rata politicii monetare a fost redusă cu 4,5 puncte procentuale
în 2016; în continuare BNM trebuie să manifeste prudență față de mărimea
reducerii ratei de politică monetară, având în vedere gradul sporit de
incertitudine privind perspectivele, pe fundalul inflației în scădere. Reducerea
ratei de bază, în mod ideal, ar trebui să ducă la reducerea ratelor creditelor
bancare; totuși, mecanismul de transmisie monetară a fost afectat de problemele
din sistemul bancar. Restabilirea stabilității financiare și a încrederii în
sistemul bancar vor contribui la îmbunătățirea mecanismului de transmisie.
7.
Autoritățile fac referință la o evaluare a performanței BNM, ce
trebuie să fie realizată cu asistență din partea FMI. Ați putea oferi mai multe
detalii la acest capitol? Este aceasta un fel de asistență tehnică?
Autoritățile (președintele Parlamentului Republicii Moldova)
și-au exprimat interesul față de desfășurarea unei evaluări independente de
către experți în domeniu a procesului de supraveghere exercitat de BNM vis-a-vis
de tranzacțiile frauduloase, care au avut loc pe parcursul anilor 2012-2014.
Această evaluare își va propune să examineze toate aspectele procesului de
supraveghere, inclusiv acțiunile întreprinse de banca centrală în calitate de
organ de supraveghere, legile și reglementările în vigoare, precum și gradul de
libertate/independență pe care l-a avut banca centrală. Rezultatul acestui
exercițiu va juca un rol important în înțelegerea, ce nu a mers bine și care au
fost lacunele fundamentale din sistem. În timp ce FMI susține realizarea unei
astfel de evaluări, FMI nu va acorda asistență tehnică la acest capitol,
deoarece nu dispune de expertiză pentru realizarea activităților de acest gen.
Cu toate acestea, sperăm ca acest proces să progreseze conform planului, cu
ajutorul experților internaționali competenți.
Politica bugetar-fiscală:
8.
Care este opinia FMI cu privire la proiectul bugetului pentru
anul 2016? Ce recomandări aveți cu privire la deficitul bugetar? Va fi dificil
să fie realizate?
Când vine vorba de recomandări, trebuie să privim bugetul
dintr-o perspectivă multianuală, pentru că un singur an, în mod izolat, nu ne
poate oferi informație suficientă pentru o evaluare. Spre exemplu, dacă privim
înapoi la anul 2015, deficitul a fost mai mic decât cel preconizat, însă acest
lucru nu este neapărat un rezultat pozitiv. Iată ce s-a întâmplat, de fapt:
veniturile au fost cu mult sub nivelul scontat, suma granturilor acordate a
scăzut semnificativ, iar finanțarea internă a fost constrânsă de ratele foarte
mari ale dobânzilor, cauzate de necesitatea sterilizării injectărilor de
lichiditate asociate cu frauda bancară de proporții. În consecință, ajustarea
[adică contractarea] cheltuielilor s-a făcut în mare parte pe dimensiunea
investițiilor de capital, și, după cum vedem pe măsură ce apar mai multe
informații, a dus la acumularea arieratelor interne. În consecință, politica
bugetară are posibilități limitate de a susține creșterea economică!
În perspectivă, credem că este important să ancorăm traiectoria
deficitului bugetar la un nivel care să fie în concordanță cu obiectivul
asigurării sustenabilității datoriei pe termen mediu. Acest proces ar trebui să
fie însoțit de reforme bugetare structurale, având ca scop consolidarea
instituțională a serviciului fiscal și reducerea riscurilor bugetare. În
viitorul apropiat, urmează a fi întreprinse măsuri de extindere a bazei
impozabile în vederea susținerii obiectivelor de dezvoltare și obiectivelor
sociale, precum și în vederea prioritizării și optimizării cheltuielilor. FMI
oferă asistență tehnică pentru elaborarea politicilor de optimizare a
cheltuielilor, ceea ce ar trebui să contribuie la atingerea unor rezultate bune
deja în contextul bugetului anului 2017.
9.
Dat fiind deficitul resurselor bugetului de stat, credeți că
privatizarea întreprinderilor de stat este o problemă urgentă la moment? Ce
opinie aveți despre activitatea întreprinderilor de stat?
Deseori observăm ineficiența întreprinderilor de stat, cauzată
de obiectivele multiple și contradictorii, schemele stimulatorii distorsionate,
lipsa de independență a conducerii, precum și de structura inadecvată a
sistemului de remunerare a muncii. Ca rezultat, aceste întreprinderi pot ajunge
să funcționeze fără măcar să asigure recuperarea costurilor, generând pierderi,
care, eventual, trebuie să fie acoperite din contul majorării datoriei publice.
În Republica Moldova, numărul întreprinderilor de stat sau
companiilor cu participarea statului este destul de semnificativ și este
important de avut o strategie bună de guvernare a acestora. La fel de important
este de avut date clare și transparente despre performanța financiară a
întreprinderilor de stat. Din această perspectivă, FMI continuă să insiste
asupra necesității îmbunătățirii monitorizării activității întreprinderilor de
stat, precum și evaluării performanței lor financiare într-un mod transparent și
sistematic.
O nouă orientare spre privatizare este binevenită. Totuși,
succesul privatizărilor depinde de un șir de factori, inclusiv existența unei
strategii clare și un proces adecvat de selectare și pregătire pentru
privatizare. Mai mult ca atât, pentru a atrage investitori cu renume este
necesar de îmbunătățit mediul de afaceri, de edificat statul de drept, de
asigurat drepturile de proprietate și un management economic adecvat.
10.
Unii experți vorbesc despre o majorare a vârstei de pensionare,
afirmând că este o recomandare a FMI. Este adevărat? Și este oare necesară acum
o reformă a sistemului de pensii?
Da, reforma sistemului de pensii este necesară. Sunt mai multe
aspecte importante aici. Primul ține de raportul foarte mic (1,3) al numărului
de persoane asigurate angajate în câmpul muncii, care achită contribuții sociale
și numărul beneficiarilor de pensii. Acest coeficient se va înrăutăți în
continuare, ținând cont de migrația continuă a forței de muncă, îmbătrânirea
populației și alți factori. Aceste aspecte demografice nefavorabile se manifestă
pe fundalul unei rate de înlocuire (raportul dintre pensia medie și salariul
mediu) destul de scăzute, de aproximativ 28 la sută, comparativ cu o medie de 43
la sută în țările CSI și cele ale Europei Centrale și de Est.
În astfel de circumstanțe trebuie să fie găsit un echilibru
între durabilitatea bugetar-fiscală și socială a sistemului de pensii. Pentru a
majora pensiile până la un nivel acceptabil din punct de vedere social și a
asigura durabilitatea pe termen lung a sistemului, sunt necesare un șir de
reforme parametrice: (i) niciun fel de majorări neprevăzute ale pensiilor pe
viitor; (ii) majorarea vârstei de pensionare la bărbați și femei, cu indexarea
ei ulterioară în funcție de creșterea speranței de viață; (iii) corelarea
contribuțiilor de asigurări sociale ale celor ce lucrează pe cont propriu și a
agricultorilor cu nivelul veniturilor declarat în scopuri fiscale, în loc de o
sumă minimă arbitrară; și (iv) îmbunătățirea ratelor de conformare în ce
privește achitarea contribuțiilor de asigurări sociale.
Această agendă de reforme nu poate fi implementată peste noapte
și necesită angajamentul autorităților cu sprijinul donatorilor, inclusiv al
FMI, Băncii Mondiale și altor donatori.
11.
Cum apreciați politica fiscală și sistemul de administrare fiscală
din Moldova?
În general, Moldova trebuie să implementeze politici care să
lărgească baza de impozitare și să îmbunătățească administrarea fiscală. Aceasta
ar permite țării să obțină venituri mai mari pentru a acoperi cheltuielile
aferente creșterii economice și cheltuielile sociale. Până în prezent,
autoritățile fiscale au depus eforturi pentru a alinia procedurile de
administrare fiscală la bunele practici. Însă menținerea cursului reformei
administrării fiscale și a eforturilor de modernizare depind, de asemenea, și de
rapiditatea implementării acțiunilor de bază din sistem. Obiectivele principale
sunt de a reduce costurile de conformare ale contribuabililor și, în același
timp, de a spori gradul de conformare. La baza efortului de modernizare ar
trebui stea asigurarea comodității înregistrării și depunerii declarațiilor,
verificării corectitudinii lor, precum și achitării la timp a impozitelor. Mai
mult ca atât, efortul de reformare nu va putea atinge profunzimea dorită și
obiectivele scontate până nu vor fi adoptate amendamentele legislative ce țin de
unificarea serviciului fiscal din Republica Moldova (soluționând astfel problema
fragmentării administrației fiscale locale și centrale).
Misiunile de asistență tehnică ale FMI au recomandat:
optimizarea scutirilor aferente impozitului pe venitul persoanelor fizice și
juridice, actualizarea valorii imobilelor evaluate în scopuri fiscale,
îmbunătățirea conformării fiscale (de exemplu, prin îmbunătățirea performanței
Direcției contribuabililor mari, prin eforturile de reducere a sub-raportării
veniturilor) și consolidarea eficienței administrării veniturilor (inclusiv prin
unificarea serviciului fiscal). În afară de aceasta, standardizarea ratelor
impozitului pe venitul persoanelor juridice și eliminarea ratelor reduse ale
impozitelor ar putea genera venituri suplimentare. De fapt, teoria economică
arată, că politicile guvernului, cum ar fi sporirea productivității și
eficienței pieței forței de muncă, consolidarea guvernării și a stabilității
macroeconomice sunt mai importante pentru atragerea investițiilor decât
stimulentele fiscale propriu zise.
Sistemul de administrare a TVA (inclusiv restituirile)
funcționează destul de bine. De exemplu, sistemul de restituire a TVA, care a
fost criticat foarte mult, aparent se încadrează în termenul prevăzut de 45 zile
. Totuși, unele sectoare, în care există numeroase scutiri de taxe și o mare
diversificare a ratelor TVA, scot, de fapt, bani din trezorerie în bază netă.
Prin urmare, este necesară o revizuire ulterioară a cadrului TVA pentru a stopa
orice scurgere a resurselor într-un asemenea mod.
Alte subiecte:
12.
Care este prognoza FMI privind indicatorii macroeconomici pentru anii
2016-2017? Vorbind despre perspectivele macroeconomice, sunteți mai mut
optimistă sau mai mult pesimistă?
În anul 2015 PIB real s-a contractat cu 0,5 la sută, fapt
determinat pe partea ofertei de declinul din agricultură, iar pe partea cererii
- de consumul privat mai slab și investițiile mai mici. Am fost un pic surprinși
de faptul, că situația dificilă din sectorul bancar nu a avut un efect negativ
mai profund asupra creșterii economice din anul trecut; deci, acest fenomen
rămâne a fi de clarificat. Perspectivele pe termen scurt rămân a fi dificile.
Creșterea economică în Moldova este extrem de vulnerabilă, ea fiind afectată de
șocurile externe de la partenerii comerciali și de evoluțiile la nivel global,
precum și de șocurile interne, cum ar fi episoadele de volatilitate politică și
șocurile legate de aspectele meteo-climatice. Redresarea economică lentă va fi
influențată de impactul întârziat al secetei din anul trecut, de restabilirea
mediocră a cererii interne, date fiind recuperarea lentă a remitențelor,
cheltuielile de capital anemice și constrângerile de finanțare cu care se
confruntă economia. Diminuarea recentă destul de rapidă a inflației ar putea
reflecta cererea internă slabă – chiar dacă datele nu sunt încă disponibile,
este posibil, că volumul producției se va contracta în prima jumătate a anului
2016.
13.
Care este opinia dumneavoastră cu privire la atribuirea funcțiilor
depozitarului central de valori mobiliare Băncii Naționale? De ce BNM ar trebui
să se ocupe de asta?
Noi salutăm acest lucru. Există câteva deficiențe care împiedică
dezvoltarea sistemului financiar al Moldovei și una din ele este riscul de
fraudă, care continuă să compromită integritatea sistemului de înregistrare a
valorilor mobiliare corporative. FMI și Banca Mondială au recomandat crearea în
Moldova a unui Depozitar Central Unic de valori mobiliare, care, în opinia
noastră, ar trebui să fie deținut în proprietate și gestionat primordial de BNM,
cel puțin în primii ani de funcționare. Acest model de dezvoltare ar trebui să
ajute la eliminarea unor deficiențe serioase care împiedică asigurarea
siguranței și eficienței infrastructurii financiare din Moldova. În afară de
aceasta, el va contribui la consolidarea protecției drepturilor investitorilor,
ceea ce reprezintă o condiție de bază pentru dezvoltarea pieței și pentru
asanarea generală a sistemului financiar.
BNM are o experiență amplă în ceea ce privește piața valorilor
mobiliare de stat și poate oferi soluții IT robuste și un sistem electronic care
ar elimina riscul de fraudă la înregistrarea valorilor mobiliare corporative și
tranzacționarea lor ulterioară. Depozitarul Central Unic, având un cadru
electronic solid, va spori, de asemenea, transparența pozițiilor investitorilor,
ceea ce, împreună cu un cadru amplu de transparență financiară și
responsabilitate, va reduce posibilitățile de comitere a fraudelor.
La această etapă, echipa de experți tehnici ai FMI lucrează
împreună cu autoritățile asupra finalizării unui proiect de lege separată
privind Depozitarul Central Unic, care sperăm să fie adoptat în viitorul
apropiat.
14.
Considerați că piața energetică moldovenească este transparentă și
este reglementată eficient? Tarifele asigură recuperarea costurilor? Și care
trebuie să fie abordarea față de devierile financiare uriașe acumulate până în
prezent?
Mecanismele clare și transparente de stabilire a tarifelor joacă
un rol esențial atât pentru companiile din sectorul energetic, cât și pentru
consumatorii finali. Ajustarea corectă a tarifelor este importantă pentru
companii, deoarece stabilirea tarifelor la utilitățile publice sub nivelul de
recuperare a costurilor nu le permite companiilor să genereze un flux suficient
de mijloace financiare pentru a menține viabilitatea sistemului și a investi în
infrastructura energetică întru îmbunătățirea calității serviciilor prestate. Pe
de altă parte, pentru consumatori este important să beneficieze de servicii de
calitate, la un preț "echitabil", astfel încât ei să nu fie impuși să plătească
pentru ineficiența companiilor din sectorul energetic și să-i subvenționeze pe
alții.
În Moldova tarifele la utilitățile publice nu au fost ajustate
de ANRE de câțiva ani. În timp ce unele ajustări ale tarifelor la energia
electrică au permis restabilirea viabilității financiare curente a companiilor
din sector, din cauza întârzierilor în ajustarea tarifelor observăm acum
pierderi și datorii în lanț pe întreg sectorul energetic. Problema stocului
acestor datorii (numite devieri financiare) trebuie să fie soluționată în regim
de urgență, pentru a permite funcționarea eficientă a companiilor. În principiu,
o soluție rezonabilă ar putea fi stingerea datoriei tarifare acumulate printr-o
serie de ajustări tarifare treptate, începând cu recunoașterea volumului total
al datoriei și anunțarea unui grafic al majorărilor tarifare viitoare. În
practică, însă, imprevizibilitatea deciziilor de reglementare au făcut o astfel
de abordare mai puțin credibilă.
16. Zonele economice
libere (ZEL) înregistrează o dinamică bună. Dar satisfac ele oare rigorile
concurenței loiale? Sunt ele un exemplu bun de urmat pentru toate
întreprinderile din Moldova, asigurând astfel succesul economiei țării?
În țările în curs de dezvoltare impactul zonelor economice
libere asupra dezvoltării economice pe intern a fost ambiguu. In primul rând,
ZEL-urile sunt în mare parte create de companii multinaționale mari, orientate
spre fabricarea anumitor semifabricate sau piese ce fac parte dintr-un lanț de
aprovizionare mai complex. Ca rezultat, ele au o expunere limitată la economia
locală și fac prea puțin pentru a consolida bazele antreprenoriale în țările
gazdă. În al doilea rând, ZEL-urile sunt ca niște enclave în care exportatorii
sunt interesați primordial de forța de muncă ieftină și impactul asupra
economiei per ansamblu este limitat. În plus, stimulentele fiscale, tarifare și
de reglementare de care ei beneficiază ZEL-urile generează distorsiuni în
economia țărilor-gazdă. Atunci când este înființată o ZEL, țara gazdă speră, că
dezavantajele vor fi compensate prin crearea locurilor de muncă noi și
stimularea comerțului. În practică, totuși, în cazul multor ZEL-uri acest
deziderat in final nu se materializează.
Mai mult ca atât, datele empirice sugerează, că multe țări în
curs de dezvoltare care se bazează intens pe ZEL-uri, nu au reușit să atragă mai
multe investiții străine directe. Factorii cheie care afectează stimulentele
pentru investitori includ stabilitatea economică și politică, transparența
cadrului legal, costurile și calificarea forței de muncă. În orice caz, calea
cea bună pentru a valorifica oportunitățile de creștere a economiei țării este
de a face Moldova la fel de atractivă pentru toți investitorii, nu doar pentru
cei din ZEL-uri.
16 mai 2016 |