International Monetary Fund
-- World
Bank
Spre o reducere mai rapida a saraciei
de
Dl Carlos Elbirt si Dl Hassan Al-Atrash
Reprezentantii Bancii Mondiale si Fondului Monetar International in Moldova
In ultimii ani comunitatea internationala s-a aratat tot mai dispusa sa
abordeze chestiunea saraciei - una din cele mai mari probleme cu care se
confrunta omenirea astazi. Incetinirea rapida a cresterii economice mondiale din
anul trecut, insotita de impactul puternic al atacurilor teroriste din 11
septembrie asupra Statelor Unite, a urgentat necesitatea unei cooperari
internationale in lupta impotriva saraciei si in promovarea cresterii economice
durabile de pe urma careia ar beneficia si paturile sarace.
In ceea ce priveste pozitia noastra, Fondul Monetar International (FMI) si
Banca Mondiala (BM) sint pe deplin constienti de rolul major pe care il pot avea
in combaterea saraciei. Membrii comunitatii noastre pe plan mondial sunt
reprezentati de 183 de tari, dintre care aproximativ jumatate au un venit mediu
anual pe cap de locuitor sub 1000 de dolari SUA. Ambele institutii continua sa
ofere o asistenta insemnata tarilor sarace prin acordarea de consultatii
politice, expertiza tehnica pe teren si imprumuturi fara dobanda.
Desi unele tari au facut progrese colosale in reducerea saraciei dupa decenii
in care au beneficiat de o asemenea asistenta, este clar ca saracia n-a fost
redusa suficient de rapid in multe alte state. De asemenea, exista si tari in
care saracia este in crestere. Una din probleme consta in faptul ca multe din
cele mai sarace tari duceau si povara datoriei externe, pe care erau incapabile
s-o deserveasca. In prezent aceasta este in proces de solutionare prin
initiativa tarilor sarace cu datorii foarte mari si in paralel prin programe de
achitare a datoriei, astfel incat se prevede eliminarea a 35 miliarde dolari SUA
din datorie in termeni de valoare actuala neta. Acestea constituie echivalentul
a doua treimi din datoria totala a 24 de tari, in temei din Africa, care au
beneficiat deja de acest program. Resursele eliberate sunt in prezent
disponibile pentru a combate saracia.
Totodata, este deja evident faptul ca oamenii saraci au fost inlaturati de la
luarea deciziilor de importanta vitala cu privire la politicile care le vor
afecta propriul viitor. Iata de ce, spre sfarsitul anului 1999, Banca Mondiala
si Fondul Monetar, consolidandu-si parteneriatul, au introdus o noua modalitate
de a ajuta tarile in eforturile lor de reducere a saraciei.
Noua modalitate de asistare a tarilor sarace se distinge printr-o serie de
trasaturi inovatoare:
In primul rand, este orientata anume spre reducerea saraciei extreme, in
special ameliorand soarta celor care incearca sa supravietuiasca cu mai putin de
un dolar pe zi.
In al doilea rand, este elaborata in scopul crearii in fiecare dintre tari a
unui consens national in ceea ce priveste o abordare optima a problemelor ce tin
de saracie si obtinerii sprijinului intern pentru infaptuirea reformelor. Tarile
cu venituri mici care solicita o scutire de datorie sau noi imprumuturi cu
dobanda scazuta de la FMI sau BM trebuie sa-si alcatuiasca propriul Program de
strategie pentru reducerea saraciei (PSRS), bazandu-se pe consultatii la scara
nationala cu participarea paturilor sociale sarace. Aceasta va contribui la
intelegerea problemelor si la convenirea, in masura posibilitatilor, asupra
remediilor. In mod ideal, remediile date vor introduce noi prioritati in
cheltuielile de stat, orientate spre redirectionarea resurselor deficitare in
scopul reducerii saraciei.
In al treilea rand, noua modalitate include si un nou concept de parteneriat
intre tarile cu venituri mici si partenerii lor externi. PSRS asigura baza unui
mod de abordare coordonat din partea donatorilor externi si le ofera tarilor o
posibilitate de a canaliza asistenta donatorilor unde este mai necesar. Se
prevede ca modalitatea PSRS va ajuta la cresterea calitatii programelor
sustinute de Fond si Banca si la acordarea unui sprijin mai mare pentru aceste
programe in cadrul tarilor date.
Documentul preliminar al Strategiei de reducere a saraciei pentru Moldova a
fost finalizat si aprobat de catre Guvern in noiembrie 2000. La acel moment s-a
stabilit ca documentul deplin al Strategiei va fi finalizat catre sfarsitul
anului 2001. Elaborarea documentului deplin, insa, a fost tergiversata de
evenimentele politice. Cu toate ca reducerea saraciei a fost declarata ca
obiectiv principal al noului guvern, numai incepand cu august 2001 guvernul a
reluat activitatile de pregatire a Strategiei. Noul guvern a pregatit o
actualizare a documentului preliminar care presupune reducerea saraciei prin
realizarea cresterii economice, imbunatatirea prestarii serviciilor sociale si a
protectiei sociale a paturilor vulnerabile. In conformitate cu programul
revizuit, documentul deplin urmeaza a fi finalizat pana la sfarsitul anului
2002.
In continuare accent se pune pe calitatea procesului. Consultatiile publice
continue si serioase in formularea, implementarea si monitorizarea PSRS sunt
esentiale. La acest moment, guvernul a elaborat un cadru organizational care
clarifica rolurile si responsabilitatile pentru (a) masurarea si monitorizarea
saraciei, (b) elaborarea strategiilor sectoriale orientate spre reducerea
saraciei si (c) participarea partilor interesate in formularea Strategiei pentru
reducerea saraciei. Noi credem ca Strategia preliminara existenta prezinta o
oportunitate speciala pentru a construi prin intermediul procesului de
participare un consens general asupra programului de dezvoltare a tarii.
Fondul si Banca au colaborat intens cu membrii nostri pentru a face aceasta
modalitate pe deplin gata de aplicare, desi nu intotdeauna cu succes total. Este
absolut clar ca acest nou proces va trece prin dificultatile caracteristice
evolutiei, atat oficialitatile din tarile sarace, cat si cele ale Fondului si de
la Banca Mondiala, avand multe de invatat. In prezent noi examinam cu atentie
ceea ce am realizat, invitand publicul sa ne ajute sa intelegem mai bine ce ne-a
reusit si ce nu si sa stabilim cum ar putea aceasta noua metoda sa functioneze
mai bine.
In acest scop, la mijlocul lui ianuarie 2002, ambele institutii au invitat pe
patru zile la Washington oficialitatile din tarile sarace, administratorii
agentiilor donatoare si reprezentantii grupurilor din societatea civila, atat de
la Nord, cat si de la Sud, pentru a face schimb de experienta.
Vom audia punctele de vedere ale celor care au participat la formularea PSRS.
Intr-adevar anumite teme au aparut deja in urma dezbaterilor care au avut loc in
toata lumea in decursul ultimelor luni. Cand comitetele executive ale celor doua
institutii din Bretton Woods se vor intruni in cele din urma in martie pentru a
examina schimbarile survenite in procesul PSRS, va exista o serie de probleme ce
vor trebui solutionate. De pilda, daca procesele de participare instituite de
guvernele nationale si-au atins obiectivele? Se indreapta oare noua modalitate
de reducere a saraciei in directia necesara? Va schimba oare aceasta intr-adevar
modul de colaborare a tarilor sarace cu donatorii - inclusiv cu Banca si Fondul?
In sfarsit, fiecare tara saraca trebuie sa ia initiativa la elaborarea si
implementarea propriei strategii de reducere a saraciei. Bazele politicilor bune
sunt puse acasa, tot aici incep si eforturile sustinute de solutionare a
aspectelor ce tin de guvernare. Insa strategiile de tara constituie doar o parte
din efortul global.
Astfel, conferinta din ianuarie le va demonstra tarilor bogate cat ar mai
trebui sa faca. Aceasta este o campanie care ia amploarea, fiind sustinuta de
Presedintele Bancii James Wolfensohn si de Directorul administrativ al FMI Horst
Kohler, cu scopul de a obliga tarile industriale sa-si deschida pietele lor
pentru exporturile din tarile sarace si sa sporeasca ajutorul extern cu mult
peste nivelul actual. Efortul de reducere a saraciei trebuie sa fie esential
pentru toate politicile.
Numai prin cooperare internationala vom putea aborda acest aspect de o
importanta cruciala. In lipsa unui viitor senin pentru cei saraci, viitorul va
fi sumbru si pentru restul lumii.
17 ianuarie 2002 |