Moldova & IMF IMF Activities Publications Press Releases



Consiliul de directori executivi al FMI a finalizat a doua evaluare a programului cu Republica Moldova, susținut prin Mecanismul extins de creditare și Mecanismul de finanțare extinsă

Comunicat de presă nr. 23/01
9 ianuarie 2023
  • Consiliul de directori executivi al FMI a finalizat a doua evaluare a programului cu Republica Moldova cu o durată de 40 luni, susținut prin Mecanismul extins de creditare (ECF) și Mecanismul de finanțare extinsă (EFF), acordānd țării tranșa de 20,65 milioane de DST (circa 27 milioane de dolari SUA).
     

  • Războiul din Ucraina afectează īn continuare perspectivele economice ale Republicii Moldova, iar perturbările īn aprovizionarea cu resurse energetice exercită presiune suplimentară asupra economiei țării.
     

  • Susținerea acordată īn cadrul programului le-a permis autorităților să facă față șocurilor multiple īntr-o manieră promptă și cuprinzătoare. Progresul continuu realizat īn implementarea reformelor de guvernanță ajută la fortificarea rezilienței, totodată creānd o temelie puternică pentru o creștere durabilă și incluzivă.


Washington – 9 ianuarie 2023:
Consiliul de directori executivi al Fondului Monetar Internațional (FMI) a finalizat a doua evaluare a programului
[i] cu o durată de 40 luni, susținut prin Mecanismul extins de creditare (ECF) și Mecanismul de finanțare extinsă (EFF)[ii]. Astfel, Republica Moldova a obținut acces imediat la 20,65 milioane de DST (drepturi speciale de tragere) (circa 27 milioane de dolari SUA), sumă care va fi folosită pentru suport bugetar. Respectiv, suma totală debursată īn cadrul programului ECF/EFF va atinge 206,6 milioane de DST (circa 275 milioane de dolari SUA).

Moldova se va confrunta īn continuare cu numeroase provocări. Prognozăm o contractare a economiei cu 1,5 la sută īn anul 2022, urmată de o restabilire modestă de 1,5 la sută īn anul 2023, urmare a impactului de lungă durată al războiului purtat de Federația Rusă īmpotriva Ucrainei și īnrăutățirii perspectivelor economice pentru principalii parteneri comerciali ai Republicii Moldova. Conform estimărilor, nivelul maxim al inflației a fost atins deja. Īn luna noiembrie, inflația īncă era īnaltă, atingānd nivelul de 31,4 la sută (comparativ cu anul precedent). Conform prognozei, īn anul 2023 deficitul bugetar va crește pānă la 6 la sută din PIB, reflectānd impactul măsurilor de politici menite să tempereze gravitatea crizei īn sectorul energetic și īnrăutățirii nivelul de trai, iar deficitul contului curent va fi afectat īn continuare de costurile mai īnalte ale importului de resurse energetice. Riscul ca evoluția economică să fie afectată este īnalt și persistent, inclusiv riscul de escaladare a războiului dus de Federația Rusă īmpotriva Ucrainei. Totuși, īn pofida mediului dificil, programul Republicii Moldova cu FMI se implementează īn continuare cu fermitate, fiind realizate cu succes angajamente de program importante īn domeniile guvernanței bugetare și financiare, dar și ceea ce ține de reformarea sectorului īntreprinderilor de stat.

Īn urma discuțiilor din cadrul Consiliului de directori executivi, domnul Kenji Okamura, director adjunct al FMI și președintele īn exercițiu al ședinței, a declarat următoarele:

”Invazia Federației Ruse īn Ucraina afectează īn continuare perspectivele economice ale Republicii Moldova. Perturbările īn aprovizionarea cu resurse energetice exercită presiuni suplimentare asupra economiei, īn timp ce dificultățile cauzate de prețurile īnalte la resursele energetice și produsele alimentare duc la īnrăutățirea nivelului de trai al persoanelor vulnerabile. Īn consecință, perspectivele economice ale Republicii Moldova sunt mai negative decāt s-a prognozat la prima evaluare a programului.

Īn pofida provocărilor, autoritățile implementează cu fermitate programul susținut de FMI, avānd ca obiectiv susținerea păturilor cele mai vulnerabile ale populației, avansānd totodată īn implementarea reformelor īn materie de guvernanță și punānd accent pe necesitățile de dezvoltare īn vederea creării condițiilor pentru o creștere durabilă și incluzivă. Autoritățile au īndeplinit cu succes angajamentele structurale privind managementul investițiilor publice, reformarea sectorului īntreprinderilor de stat și guvernanța sectorului financiar. Agenda de reforme din cadrul programului a fost consolidată suplimentar prin includerea a șase criterii de performanță structurale noi care să asigure implementarea măsurilor de reformă prioritare.

Programul sprijinit de FMI a contribuit la catalizarea unei finanțări externe semnificative menite să ajute Republica Moldova să-și acopere costurile de finanțare imediate. Dat fiind că riscurile rămān īnalte și se atestă un grad foarte mare de incertitudine, va fi extrem de important de promovat politici adecvate pentru a asigura acordarea granturilor și īmprumuturilor concesionale din partea donatorilor pentru a face față șocurilor, a reduce dependența de finanțarea internă pe termen scurt, care este costisitoare, și a menține sustenabilitatea bugetară. Implementarea consecventă a reformelor va ajuta Republica Moldova să creeze o temelie puternică pentru o creștere durabilă și incluzivă.

Eforturile autorităților pe termen scurt se axează īn mod adecvat pe asigurarea securității energetice, protejarea celor mai vulnerabile categorii ale populației de creșterea costurilor de trai, și păstrarea stabilității macrofinanciare. Menținerea unui mix adecvat de politici īn viitor va juca un rol esențial īn atenuarea riscurilor evoluțiilor negative, īn cazul materializării acestora, totodată avansānd īn direcția atingerii obiectivelor de dezvoltare pe termen mai lung. Sunt necesare eforturi continui pentru a eficientiza cheltuielile, spori credibilitatea bugetului și mobiliza veniturile pe intern. Este necesar de accelerat reformarea sectorului īntreprinderilor de stat cu scopul sporirii eficienței și atenuării riscurilor bugetare, dar și realizarea unor reforme mai largi īn domeniul guvernanței, justiției și luptei cu corupția, īn vederea susținerii creșterii economice.

Deși ultimele prognoze privind inflația ar justifica o relaxare bine gāndită a politicii monetare, nivelul excepțional de īnalt de incertitudine impune necesitatea de menținere a unei vigilențe mari. Salutăm adoptarea legii care va asigura consolidarea autonomiei și guvernanței instituționale ale Băncii Naționale a Moldovei (BNM). Protejarea independenței BNM joacă un rol esențial īn consolidarea credibilității sale și īn consolidarea eficienței politicilor promovate”.

 

[i] Programul pe 40 luni īncheiat cu Republica Moldova, susținut prin Mecanismul extins de creditare și Mecanismul de finanțare extinsă, a fost aprobat īn decembrie 2021 (vezi Comunicatul de presă) și ajustat īn mai 2022, cu o majorare a finanțării totale pānă la 594,26 milioane de DST (vezi Comunicatul de presă).

[ii] Mecanismul extins de creditare (ECF) oferă asistență financiară īntr-o formă mai flexibilă și mai bine ajustată la necesitățile variate ale statelor cu venituri mici, inclusiv īn timpul crizelor (de exemplu, īn cazul problemelor de durată legate de balanța de plăți). Mecanismul de finanțare extinsă (EFF) oferă asistență statelor cu dezechilibre mari īn balanța de plăți care se datorează barierelor de ordin structural sau ritmului lent al creșterii economice și unei stări inerent precare a balanței de plăți.
 


Sursa