16 iunie 2017
Armine Khachatryan
Reprezentantul Permanent al FMI în Republica Moldova
COMUNICAT
SUCCINT
PENTRU PRESĂ
Ca răspuns la solicitările mass-media, dorim să
menționăm, că FMI a avut cu regularitate consultări cu autoritățile privind
subiectele legate de restructurarea Băncii de Economii (BEM) și a grupului
de bănci asociate cu BEM. Īn același timp, FMI a acordat asistență tehnică
substanțială privind aceste chestiuni.
Am atras atenția asupra diverselor probleme și riscuri īn rapoartele noastre
din acea perioadă, care sunt disponibile pentru public pe site-ul nostru. De
exemplu, īn raportul FMI publicat īn iulie 2014 se menționa clar despre:
- fragilitatea situației la BEM și la cele
două bănci de dimensiuni medii considerate afiliate Băncii de Economii;
- prezența unor indicii de tăinuire activă a
informației privind beneficiarii finali și persoanele care exercitau
controlul efectiv al băncilor;
- importanța protejării autorităților de
reglementare de ingerințele politicului și necesitatea de a adopta īn
regim de urgență legislația necesară pentru a restabili īn deplină
măsură atribuțiile de reglementare ale Băncii Naționale a Moldovei și
Comisiei Naționale a Pieței Financiare;
- necesitatea consolidării cadrului legal
pentru protecția membrilor consiliilor de administrare și a angajaților
BNM și CNPF.
Totuși, Guvernul a decis să acționeze īn alt
mod și nu a urmat recomandările FMI. Īn absența unui program al FMI cu
Republica Moldova la acea vreme, Fondul Monetar putea doar să acorde
consultații și nu putea impune careva condiții.
Atragem atenția, că punctul de vedere al FMI ca instituție a fost
īntotdeauna transparent. Poziția FMI referitor la măsurile de restructurare
a băncilor propuse autorităților īn perioada 2014-2015 este reflectată īn
rapoartele personalului FMI nr. 14/190, nr. 14/346 și nr. 16/19, disponibile
pe
site-ul nostru.
|