Interviu
Ruben
Atoyan (FMI): Nu trebuie să vă spun eu ce dezamăgire provoacă felul cum
se recuperează fondurile furate
FMI a publicat un raport pe marginea
încheierii programului de finanţare de trei ani pentru R. Moldova şi
a spus în analiza sa că Chişinăul a reuşit să-şi stabilizeze atât
economia şi finanţele, cât şi sectorul bancar.
FMI recomandă, totodată, guvernului să
continue să cheltuiască cu prudenţă şi să-şi consolideze mai departe
instituţiile.
[AUDIO]
Într-un interviu pe care l-a oferit Europei
Libere odată cu publicarea raportului, negociatorul principal pentru
Moldova în cadrul FMI, Ruben Atoyan, a detaliat aceste recomandări, dar
a oferit şi o descriere a vulnerabilităţilor noi, pe care le obţine
economia moldoveană urmare a loviturilor provocate de noua pandemie.
Ruben Atoyan ne-a spus în interviul pe care ni
l-a oferit miercuri că vulnerabilităţile care împiedică la ora actuală
R. Moldova să se dezvolte ţin, după consolidarea bancară atinsă în
cadrul programului precedent, de buna guvernanţă şi funcţionalitatea
instituţiilor.
De la corupţia persistentă până la lipsa
statului de drept şi nivelul mare al plăţilor informale, de la
problemele fiscale ale întreprinderilor şi slăbiciunile sectorului non-bancar
până la hibele legislaţiei din domeniul combaterii spălării banilor…
sunt doar câteva din domeniile ce trebuie tratate în continuare cu
atenţie de autorităţi şi pe care se va concentra un eventual nou acord
între guvernul de la Chişinău şi FMI, spune reprezentantul fondului. „Şi
nu trebuie să vă spun eu câtă dezamăgire provoacă felul cum se
recuperează fondurile furate din sistemul bancar moldovenesc,” a mai
adăugat Ruben Atoyan. „Dar aparent la Chişinău există toată înţelegerea
că acestea sunt problemele esenţiale ce trebuie ţintite de noul
angajament”, mai spune el.
Atât încheierea programului,
cât şi analiza FMI vine, însă, pe fundalul survenirii unei noi provocări
globale pe care o semnifică coronavirusul. R. Moldova devine un prim
subiect al riscului, estimează reprezentantul FMI, şi asta nu doar
pentru că s-ar afla în mijlocul crizei, ci mai ales din cauză că cei mai
importanţi parteneri ai săi sunt puternic afectaţi. „Multe remitenţe vin
din Italia, ţară puternic lovită de pandemie, la fel, remitenţe vin din
Rusia aflată sub o lovitură dublă, urmare a virusului şi a scăderii
preţului la petrol. Prin urmare, R. Moldova va avea de suferit din cauza
restrângerii comerţului şi a remiterilor”, estimează Ruben Atoyan şi
continuă: „Probabil statul va acumula mai puţine taxe, vor creşte
cheltuielile de sănătate şi vor fi necesare măsuri pentru sprijinirea
businessului.”
„Suntem dispuşi să ne oferim
sprijinul inclusiv în aceste subiecte în cadrul viitoarelor discuţii”,
mai spune reprezentantul FMI.
Câteva zile în urmă, FMI a anunţat că este gata
să mobilizeze credite de urgenţă de un trilion de dolari (o mie de
miliarde de dolari) pentru ţările afectate de epidemie, făcând totodată
apel la guverne să pună la punct politici care să ajute persoanele şi
companiile cele mai afectate de pandemie.
Întrebat dacă R. Moldova ar putea miza pe acest
sprijin, Ruben Atoyan a precizat că FMI îi poate pune la dispoziţie
Chişinăului în jur de 100 de milioane de dolari, că guvernul de la
Chişinău cunoaşte de existenţa acestei disponibilităţi, dar că
deocamdată vreo adresare din partea guvernului moldovean nu a fost
recepţionată de Fond.
La începutul acestei luni,
când FMI îşi încheiase ultima evaluare la Chişinău, iar autorităţile
moldovene se mândreau că vor primi ultima tranşă de 20 de milioane de
dolari din creditul accesat încă în 2016, premierul moldovean, Ion Chicu,
ne spunea într-un interviu că guvernul său ar putea începe negocierea
unui nou acord cu Fondul deja începând cu luna aprilie. Acum, când
pandemia de coronavirus a ajuns să domine actualitatea globală,
interesul guvernului de la Chişinău pentru un nou acord cu Fondul ar
urma să crească exponenţial, apreciază la Europa Liberă Veaceslav
Negruţa de la Transparency International Moldova, în trecut ministru de
finanţe:
„Din păcate, câteva ingrediente au apărut între
timp, din februarie şi până acum, ba chiar din ziua în care FMI a
aprobat în 11 martie ultima tranşă din creditul pentru R. Moldova.
Efectele de la epidemie în sens economic şi financiar creează mari
imprevizibilităţi în tot ce se cheamă economia R. Moldova. În plus, vor
urma sărăcirea populaţiei şi reducerea din potenţialul inclusiv fiscal
al bugetului într-o perioadă de următoarele 3-.6 luni, un efect major
vor suferi remitenţele. Toate aceste lucruri trebuie înţelese, ca şi
tendinţe, trebuie evaluate, ca şi impact, şi e nevoie de corectări
majore în tot ce se cheamă buget pe 2020. Asta trebuie făcut până a avea
o discuţie cu FMI pe un nou program, accentul urmând să cadă acum pe
reducerea efectelor crizei legate de pandemie şi salvarea cât se poate
din veniturile populaţiei."
Într-un discurs recent în legislativ, ţinut în
momentul în care a cerut acestuia aprobarea instituirii stării de
urgenţă pe următoarele două luni, premierul Chicu a spus că are în
vedere o serie de măsuri în sprijinul afacerilor, dar a lăsat de înţeles
că eforturile imediate ale guvernul ţintesc oprirea îmbolnăvirilor şi
abia apoi se va trece la gândirea soluţiilor pentru evitarea dezastrelor
economice. |