Fișă informativă
Mecanismul de finanțare pentru reziliență și durabilitate (RSF)
Prin Mecanismul de
finanțare pentru reziliență și durabilitate (RSF), Fondul Monetar
Internațional oferă finanțare pe termen lung la prețuri accesibile
țărilor care implementează reforme în vederea ameliorării riscurilor la adresa
stabilității balanței de plăți, inclusiv celor legate de
schimbările climatice și de pregătirea pentru pandemii.
Scopul |
Acordarea de finanțare pe termen mai lung
pentru a consolida reziliența și durabilitatea economică prin (i)
sprijinirea reformelor de politici care reduc riscurile cu impact
puternic la nivel macroeconomic, asociate schimbărilor climatice și
pregătirii pentru pandemii și (ii) extinderea spațiului pentru
promovarea politicilor aferente și majorarea rezervelor financiare,
contribuind astfel la atenuarea riscurilor care decurg din astfel de
provocări structurale pe termen mai lung. |
Eligibilitatea |
Toate
țările cu venituri mici,
eligibile pentru a beneficia de finanțare în cadrul Fondului pentru
reducerea sărăciei și facilitarea creșterii economice (PRGT), țările
mici (cu o populație sub 1,5 milioane locuitori), unde venitul
național brut pe cap de locuitor constituie de 25 ori mai puțin
decât
valoarea de referință a programului operațional
al Asociației pentru dezvoltare internațională (IDA),
stabilită în anul 2021, precum și
toate țările cu venituri medii, unde venitul național brut pe cap de
locuitor constituie de 10 ori mai puțin decât valoarea de referință
a programului operațional al IDA, stabilită în anul 2021. |
Pentru a beneficia de asistență financiară în
baza Mecanismului de finanțare pentru reziliență și durabilitate,
țările-membre trebuie să respecte următoarele condiții:
• Țara trebuie să promoveze reforme de politici
de înaltă calitate, abordând provocările structurale pe termen lung
legate de schimbările climatice sau de pregătirea pentru pandemii.
• Țara trebuie să fie în proces paralel de
implementare a unui
program susținut de FMI
care să promoveze politici conforme cerințelor în cazul
programelor ce prevăd un volum semnificativ de
finanțare.
Programul respectiv poate fi cu sau fără componentă financiară și
poate să fie implementat în cadrul unuia dintre următoarele
mecanisme:
SBA, EFF, PLL, FCL, SCF, ECF, PCI sau PSI.
Nu sunt eligibile țările-membre cu programe
susținute prin mecanismele de finanțare de urgență (RFI,
RCF,
SMP sau
SLL).
Totodată programul în desfășurare trebuie să presupună un termen de
implementare de cel puțin încă 18 luni.
• Țara trebuie să aibă un nivel sustenabil al
datoriei de stat și capacitate adecvată de rambursare a creditelor. |
Condiționalitatea |
Asistența se va acorda în dependență de
progresul atins în realizarea reformelor. Debursarea fiecărei tranșe
este condiționată de realizarea unor măsuri concrete. Măsuri de
reformă se consideră fie acțiuni individuale, fie seturi de acțiuni
strâns legate una de cealaltă, văzute ca un tot întreg. În cazul în
care o măsură include mai multe acțiuni, pentru deblocarea plății
aferente este necesar de realizat toate acțiunile respective.
Pentru detalii suplimentare, studiați
fișa informativă privind condiționalitatea
programelor susținute de FMI. |
Modalitățile de evaluare |
Evaluarea privind progresul atins în realizarea
programului RSF se realizează concomitent cu evaluările din cadrul
programului de bază, după expirarea termenului-limită pentru realizarea
măsurilor de reformă convenite și deblocarea posibilității de
efectuare a plății aferente. |
Termenii |
Durata |
Durata programului RSF coincide cu durata
rămasă a
programului de bază.
Durata minimă e de 18 luni. |
Programul RSF expiră după debursarea tuturor
tranșelor disponibile. Totodată el expiră automat la anularea sau
expirarea
programului de bază
de finanțare. |
Rambursarea |
Creditul RSF se rambursează în termen de 20 ani
și prevede o perioadă de grație de 10 ani și jumătate, pe parcursul
căreia țara-beneficiar nu face plăți de rambursare a creditului. |
Rata
dobânzii |
Creditul RSF se acordă la o
rată a dobânzii accesibilă, cu o marjă modestă
adăgată la
rata pe drepturile speciale de tragere (DST),
înregistrată pe parcursul ultimelor trei luni.
Structura ratei dobânzii variază în funcție de grupul de țări-membre
căruia îi aparține debitorul, țările-membre cu venituri mici
beneficiind de condiții mai avantajoase:
-
Grupa A (țări-membre eligibile pentru asistență din mijloacele
PRGT care nu beneficiază de susținere financiară combinată
în cadrul mai multor
programe): o marjă de 55 puncte de bază, cu o rată maximă a
dobânzii de 2,25 la sută,
fără aplicarea taxelor pentru deservire.
-
Grupa B (țări-membre care implementează programe combinate și
cele care nu sunt eligibile pentru asistență din mijloacele
PRGT, cu venit național brut pe cap de locuitor de zece ori mai
mic decât
valoarea de referință a programului
operațional al IDA):
o marjă de 75 puncte de bază plus taxa de deservire de 25 puncte
de bază.
-
Grupa C (toate celelalte țări-membre
eligibile pentru asistență din mijloacele Fondului pentru
reziliență și durabilitate RST): o marjă de 95 puncte de bază
plus taxa de deservire de 50 puncte de bază.
|
Accesul |
Plafonul total de acces cumulat este stabilit
la nivelul de 150 procente din
cotă
sau 1 miliard
DST, în dependență de ceea care sumă este mai mică. |
Punctul de plecare pentru determinarea
plafonului este indicatorul normativ de 75 procente din
cotă. |
|