Atunci cānd un stat-membru
īmprumută bani de la Fondul Monetar Internaţional, politicile
promovate īn statul respectiv devin obiectul unui scrutin mai
minuţios. Odată ce ţara finalizează programul susţinut financiar de
FMI, poate fi iniţiat procesul cunoscut sub denumirea de
monitorizare post-program (MPP). Monitorizarea post-program este un
proces care vizează toate statele-membre cu un nivel substanţial de
datorie faţă de organizaţie, după expirarea programelor susţinute de
FMI. Monitorizarea aprofundată are ca scop asigurarea īn continuare
a viabilităţii cadrului economic al ţării şi alertarea timpurie cu
privire la politicile care ar putea periclita viabilitatea statului
pe plan extern şi, respectiv, capacitatea statului respectiv de a
rambursa datoria faţă de FMI. Īn caz de necesitate, experţii FMI
consultă autorităţile privind acţiunile de politici menite să
corecteze dezechilibrele macroeconomice.
Datorită finanţării din partea
FMI, statele-membre obţin spaţiul de manevră necesar pentru
remedierea balanţei de plăţi. Autorităţile statului elaborează
programe de politici care urmează a fi susţinute financiar de FMI.
Procesul de elaborare se desfăşoară īn strānsă conlucrare cu
experţii Fondului. Suportului financiar īn cadrul programului se
acordă doar cu condiţia implementării eficace a politicilor.
Revenirea ţării la stabilitatea economică şi financiară pe perioada
implementării programului şi pe termen mediu garantează rambursarea
fondurilor FMI, astfel īncāt mijloacele financiare respective să
poată fi puse la dispoziţia altor state-membre. Monitorizarea
post-program are drept scop acordarea asistenţei pentru asigurarea
viabilităţii economiei naţionale după expirarea programului susţinut
de FMI.
Criteriile pentru efectuarea
monitorizării post-program
Se presupune că statul-membru
va fi supus monitorizării post-program după expirarea programului
susţinut de FMI, dacă datoria faţă de organizație depăşeşte 200
procente din cota statului respectiv şi statul-membru nu este
implicat īn niciun program susţinut de FMI.
Īn unele cazuri, este posibil
ca monitorizarea post-program să nu fie necesară, chiar dacă datoria
faţă de FMI depăşeşte 200 procente din cotă. Astfel de situaţii se
atestă atunci, cānd se preconizează īncheierea unui acord de
īmprumut sau de susţinere a programului autorităţilor, cu
monitorizare din partea FMI, īn cel mult şase luni de la expirarea
programului curent, sau atunci, cānd statul este stabil din punct de
vedere al politicilor şi al poziţiei externe.
Īn unele cazuri, monitorizarea
post-program poate fi necesară chiar dacă datoria faţă de FMI nu
depăşeşte 200 procente din cotă. Aceasta se īntāmplă atunci, cānd
evoluţiile de ordin economic pun sub semnul īntrebării progresul
ţării pe calea asigurării viabilităţii externe.
Termene
Consiliul de directori
executivi al FMI, care īntruneşte 24 membri, poate decide cu privire
la iniţierea monitorizării post-program a unui stat-membru īn orice
moment, pe parcursul derulării programului sau după expirarea
acestuia. Cu toate acestea, astfel de decizii se iau, de regulă, īn
timpul ultimei revizuiri a programului, atunci cānd se preconizează,
că datoria ţării va depăşi pragul de 200 procente din cotă.
Procedura de monitorizare
post-program
Īn cadrul procesului de
monitorizare post-program, statele-membre poartă consultări formale
mai frecvente cu FMI decāt īn cadrul procesului standard de
supraveghere generală, punāndu-se accent deosebit pe politicile
macroeconomice şi structurale ce pot afecta viabilitatea externă a
ţării. De regulă, pe parcursul a 12 luni au loc două consultări īn
cadrul procesului de monitorizare post-program; rapoartele
experţilor FMI privind consultările date sunt discutate şi aprobate
la şedinţele Consiliului de directori executivi al FMI.
Regimul de monitorizare post-program rămāne īn vigoare pānă cānd
nivelul datoriei scade sub pragul de 200 procente din cotă. Cu toate
acestea, Consiliul de directori executivi al FMI poate fi de acord
să pună punct monitorizării post-program, chiar īnainte ca datoria
să scadă pānă sub 200 procente din cotă, dacă statul promovează
politici durabile şi poziţia externă a ţării este stabilă. Īn cazul
īn care se decide că este necesară monitorizarea post-program a
ţării, chiar dacă datoria acesteia nu depăşeşte 200 procente din
cotă, monitorizarea se efectuează, īn mod normal, pe parcursul unui
an.