MOLDOVA ŞI FMI
INFORMAŢIE SUCCINTĂ
Privire generală
-
Moldova a devenit membru al FMI la 12 august,
1992.
-
Cota Republicii Moldova la FMI constituie 172,5 milioane de
Dreptul Speciale de Tragere (DST)
(circa 244 milioane dolari S.U.A.), sumă echivalentă cu 0,04 procente din suma
totală a cotelor. Puterea de vot a Republicii Moldova în cadrul FMI este de 1973 voturi, ceea ce constituie 0,08 procente din numărul total de voturi.
-
Moldova a acceptat asumarea obligaţiilor în baza prevederilor
articolului al VIII-ea al Statutului FMI la 30 iunie 1995.
-
Moneda naţională a Republicii Moldova este leul moldovenesc
(MDL);
rata de schimb faţă de valuta străină este determinată de piaţă.
-
Guvernatorul Republicii Moldova la FMI este dl
Octavian Armaşu, guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei; Guvernator supleant este
dl Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei.
-
Dl Anthony De Lannoy este Directorul Executiv pentru
Moldova în cadrul FMI; dumnealui reprezintă, de asemenea, grupul de ţări
Armenia, Bosnia şi Herzegovina, Bulgaria, Croaţia, Ciprul, Georgia, Israelul,
fosta Republică Iugoslavă Macedonia, Muntenegru,
România şi Ucraina.
-
D-l
Ruben Atoyan este şeful misiunii
FMI (negociatorul principal) pentru
Moldova.
-
D-l Rodgers Chawani este
reprezentantul permanent al FMI în
Moldova.
Asistenţa
financiară
Începând cu anul 1993, Moldova a
beneficiat de următoarele acorduri cu FMI pentru susţinerea
programelor de ajustare economică ale autorităţilor: Mecanismul de
finanţare compensatorie şi excepţională (CCFF), Mecanismul finanţării reformelor
structurale (STF), acordurile Stand-by (SBA), Mecanismele de finanţare lărgită
(EFF) şi Mecanismele de reducere a sărăciei şi creştere economică (PRGF)
- din 2009 numite Mecanisme de creditare lărgită (ECF). In 2009
Moldova a beneficiat de o
alocare unica de DST in suma de 117,71 milioane
DST.
Din anul 2020 Moldova a primit acces la finanțarea în cadrul
Instrumentului rapid de finanțare (RFI),
disponibil tuturor statelor membre ale FMI, și Mecanismului de creditare rapidă
(RCF),
disponibil doar statelor cu venituri mici eligible la finanțarea concesională.
La 17 aprilie 2020 Moldova
a primit un împrumut RCF/RFI în sumă de 172,5 milioane DST,
acordat integral intr-o singură tranșă.
Suma totală a
creditelor neachitate acordate de FMI a constituit 337,7 milioane DST
(cca 479 milioane dolari SUA) la finele lunii martie 2021.
Tipul acordului/
resurselor |
Data
aprobării |
Data expirării
sau anulării |
Suma aprobată
(milioane DST) |
Suma transferată
(milioane DST) |
CCFF |
15-Jan-93 |
-- |
13,50 |
13,50 |
CCFF |
19-Dec-94 |
-- |
12,20 |
12,20 |
STF* |
16-Sep. 1993 |
15-Sep. 1994 |
45,00 |
45,00 |
Stand-by |
17-Dec. 1993 |
16-Mar. 1995 |
51,75 |
51,75 |
Stand-by |
22-Mar. 1995 |
21-Mar. 1996 |
58,50 |
32,40 |
EFF |
20-May 1996 |
19-May 2000 |
135,00 |
87,50 |
PRGF |
21-Dec. 2000 |
20-Dec. 2003 |
110,88 |
27,72 |
PRGF** |
5-May 2006 |
4-May 2009 |
110,88 |
88,00 |
EFF |
29-Jan. 2010 |
30-Apr. 2013 |
184.80 |
149.12 |
ECF |
29-Jan. 2010 |
30-Apr. 2013 |
184.80 |
170.88 |
EFF |
07-Nov. 2016 |
13-Mar. 2020 |
86.30 |
86.30 |
ECF |
07-Nov. 2016 |
19-Mar. 2020 |
43.10 |
43.10 |
RFI |
17-Apr. 2020 |
- |
115.00 |
115.00 |
RCF |
17-Apr. 2020 |
- |
57.50 |
57.50 |
*
STF a fost o facilitate de finanţare temporară introdusă de FMI pentru a acorda
asistenţă statelor-membre care se confruntau cu dificultăţi ale balanţei de
plăţi, din cauza problemelor serioase survenite după întreruperea unor acorduri
de comerţ şi de plată, cauzate de tranziţia de la comerţul în baza preţurilor
fixe la comerţul multilateral în baza principiilor de piaţă.
**
PRGF a fost înlocuită de ECF în 2009.
Pe ani: |
milioane DST |
Procurari si credite |
Comisioane si dobanzi achitate |
Debursari |
Rambursari |
1993 |
63.0 |
0 |
0.7 |
1994 |
49.5 |
0 |
3.5 |
1995 |
42.4 |
0 |
6.7 |
1996 |
22.5 |
5.1 |
7.1 |
1997 |
15.0 |
14.6 |
8.0 |
1998 |
0 |
47.2 |
7.6 |
1999 |
50 |
47.9 |
5.5 |
2000 |
9.2 |
18.6 |
6.2 |
2001 |
9.2 |
11.3 |
5.0 |
2002 |
9.2 |
13.8 |
2.8 |
2003 |
0 |
15.8 |
2.0 |
2004 |
0 |
14.6 |
1.7 |
2005 |
0 |
14.6 |
1.8 |
2006 |
43.4 |
16.4 |
1.7 |
2007 |
21.7 |
14.5 |
1.4 |
2008 |
22.9 |
16.0 |
0.9 |
2009 |
0 |
9.7 |
0.5 |
2010 |
120 |
5.5 |
0.3 |
2011 |
100 |
3.9 |
0.8 |
2012 |
100 |
10.5 |
1.2 |
2013 |
0 |
14.2 |
1.6 |
2014 |
0 |
19.3 |
1.6 |
2015 |
0 |
29.1 |
1.5 |
2016 |
26.0 |
52.5 |
1.4 |
2017 |
31.4 |
63.5 |
1.9 |
2018 |
24.0 |
62.5 |
2.4 |
2019 |
33.6 |
59.0 |
2.4 |
2020 |
186.9 |
53.4 |
2.3 |
2021 |
0 |
8.9 |
0.6 |
Pe luni: |
Procurari si credite
milioane DST |
Debursari |
Rambursari |
Jan-17 |
0 |
9.5 |
Feb-17 |
0 |
12.4 |
Mar-17 |
0 |
4.2 |
Apr-17 |
10.5 |
4.8 |
May-17 |
5.2 |
0 |
Jun-17 |
0 |
0 |
Jul-17 |
0 |
9.5 |
Aug-17 |
0 |
14.1 |
Sep-17 |
0 |
1.1 |
Oct-17 |
0 |
7.8 |
Nov-17 |
0 |
0 |
Dec-17 |
15.7 |
0 |
Jan-18 |
0 |
7.3 |
Feb-18 |
0 |
14.1 |
Mar-18 |
0 |
1.1 |
Apr-18 |
0 |
9.2 |
May-18 |
0 |
0 |
Jun-18 |
16.0 |
0 |
Jul-18 |
8.0 |
7.3 |
Aug-18 |
0 |
14.1 |
Sep-18 |
0 |
0 |
Oct-18 |
0 |
9.2 |
Nov-18 |
0 |
0 |
Dec-18 |
0 |
0 |
Jan-19 |
0 |
6.2 |
Feb-19 |
0 |
14.1 |
Mar-19 |
0 |
0 |
Apr-19 |
0 |
9.2 |
May-19 |
0 |
0 |
Jun-19 |
0 |
0 |
Jul-19 |
0 |
6.2 |
Aug-19 |
0 |
14.1 |
Sep-19 |
33.6 |
0 |
Oct-19 |
0 |
9.2 |
Nov-19 |
0 |
0 |
Dec-19 |
0 |
0 |
Jan-20 |
0 |
11.8 |
Feb-20 |
0 |
8.4 |
Mar-20 |
14.4 |
0 |
Apr-20 |
172.5 |
0 |
May 20 |
0 |
0 |
Jun-20 |
0 |
0 |
Jul-20 |
0 |
10.2 |
Aug-20 |
0 |
4.4 |
Sep-20 |
0 |
0 |
Oct-20 |
0 |
9.2 |
Nov-20 |
0 |
0 |
Dec-20 |
0 |
0 |
Jan-21 |
0 |
4.5 |
Feb-21 |
0 |
4.4 |
Mar-21 |
0 |
0 |
Tabele mai detaliate:
Republic
of Moldova: Financial Position in the Fund
(în limba engleză)
Rapoartele personalului privind Moldova
Memorandumurile
cu privire la politicile economice si financiare
Alte publicatii ale FMI despre Moldova
IMF Articles
of Agreement (in limbile engleza
si rusa)
Asistenţa tehnică
FMI a acordat Republicii Moldova asistenţă tehnică într-un şir de sectoare,
inclusiv în cel al managementului fiscal, al cheltuielilor, al impozitelor şi
taxelor vamale, al sistemului contabilităţii monetare, al supravegherii bancare,
al politicii monetare/organizării băncii centrale, precum şi în diverse domenii
ale statisticii.
Institutul FMI a oferit instruire funcţionarilor din Moldova în astfel de
domenii cum ar fi: politici financiare şi elaborarea programelor financiare,
politici externe, operaţiuni monetare şi valutare, balanţa de plăţi şi
statistica financiară publică; de asemenea, funcţionarii din Moldova au
participat la cursurile şi seminarele oferite de Joint Vienna Institute, în
astfel de domenii cum ar fi: contabilitatea băncii centrale, analize şi politici
macroeconomice, cheltuieli publice, administrarea şi reforma politicilor
fiscale, supravegherea bancară şi diverse domenii ale statisticii.
___________________________
Ultima actualizare: aprilie 2021
|