MOLDOVA ŞI FMI
INFORMAŢIE SUCCINTĂ
Privire generală
-
Moldova a devenit membru al FMI la 12 august,
1992.
-
Cota Republicii Moldova la FMI constituie 172,5 milioane de
Drepturi Speciale de Tragere (DST)
(cca 230 milioane dolari S.U.A.), sumă echivalentă cu 0,04 procente din suma
totală a cotelor. Puterea de vot a Republicii Moldova în cadrul FMI este de
3177 voturi, ceea ce constituie 0,06 procente din numărul total de voturi.
-
Moldova a acceptat asumarea obligaţiilor în baza prevederilor
articolului al VIII-ea al Statutului FMI la 30 iunie 1995.
-
Moneda naţională a Republicii Moldova este leul moldovenesc
(MDL);
rata de schimb faţă de valuta străină este determinată de piaţă.
-
Guvernatorul Republicii Moldova la FMI este dna
Anga Dragu, guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei; guvernator supleant este
dl Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei.
-
Dl
Jeroen Clicq este directorul
executiv pentru
Moldova în cadrul FMI; dumnealui reprezintă, de asemenea, grupul de ţări
Andorra, Armenia, Belgia, Bosnia și Herzegovina, Bulgaria,
Croația, Cipru, Georgia, Israel, Luxemburg, Montenegru, Olanda, Republica
Macedonia de Nord,
România şi Ucraina.
-
D-na Alina Iancu este şefa misiunii
FMI pentru
Moldova.
-
D-na Svetlana Cerović este
reprezentanta permanentă a FMI în
Moldova.
Asistenţa
financiară
Începând cu anul 1993, Moldova a
beneficiat de următoarele acorduri cu FMI pentru susţinerea
programelor de ajustare economică ale autorităţilor: Mecanismul de
finanţare compensatorie şi excepţională (CCFF), Mecanismul finanţării reformelor
structurale (STF), acordurile Stand-by (SBA), Mecanismele de finanţare lărgită
(EFF) şi Mecanismele de reducere a sărăciei şi creştere economică (PRGF)
- din 2009 numite Mecanisme de creditare lărgită (ECF).
Īn august 2009
Moldova a beneficiat de o
alocare unică de DST
īn sumă de 117,71 milioane
DST.
Din anul 2020 Moldova a primit acces la finanțarea īn cadrul
Instrumentului rapid de finanțare (RFI),
disponibil tuturor statelor membre ale FMI, și Mecanismului de creditare rapidă
(RCF),
disponibil doar statelor cu venituri mici eligible la finanțarea concesională.
La 17 aprilie 2020 Moldova
a primit un īmprumut RCF/RFI īn sumă de 172,5 milioane DST,
acordat integral intr-o singură tranșă
(asistență de urgență pentru lupta cu pandemia).
Īn
august 2021
Moldova a beneficiat de o nouă
alocare de DST
īn sumă de 165,3 milioane
DST (alocarea de DST vine cu titlu gratuit. Alocarea DST-urilor nu necesită
contribuții din bugetele statelor donatoare. DST-urile reprezintă un activ de
rezervă, nu un ajutor extern. Și cel mai important: alocarea de DST nu majorează
povara datoriei publice a țării).
Mecanismul de
finanțare ECF/EFF din prezent a fost aprobat la 21
decembrie 2021 īn sumă de 400 milioane DST. Ulterior, la 11 mai 2022 volumul de
finanțare din cardul programului a fost majorat pānă la 594,26
milioane DST (cca 791 milioane dolari SUA). Obiectivele programului au fost
susținerea redresării economice după pandemia de COVID-19, satisfacerea
necesităților urgente de dezvoltare și consolidarea cadrului instituțional și
cadrului de guvernanță.
La 7 decembrie
2023 a fost aprobat un nou program pentru Moldova īn cardul Mecanismului de
creditare pentru reziliență și durabilitate (RSF),
īn valoare de 129,375 milioane DST (cca 172 milioane dolari SUA). Programul RSF
vine să susțină eforturile Republicii Moldova de consolidare a rezilienței la șocurile
climatice, sprijinire a reformelor din sectorul energetic, consolidare a
capacităților sectorului financiar de a face față schimbărilor climatice și
crizelor energetice și mobilizare a unei finanțări durabile.
Suma totală a
creditelor neachitate acordate de FMI a constituit
657 milioane DST
(cca 875 milioane
dolari SUA) la finele lunii octombrie 2024.
Tipul acordului/
resurselor |
Data
aprobării |
Data expirării
sau debursării |
Suma aprobată
(milioane DST) |
Suma transferată
(milioane DST) |
CCFF |
15-Jan-93 |
-- |
13.50 |
13.50 |
CCFF |
19-Dec-94 |
-- |
12.20 |
12.20 |
STF* |
16-Sep-1993 |
15-Sep-1994 |
45.00 |
45.00 |
Stand-by |
17-Dec-1993 |
16-Mar-1995 |
51.75 |
51.75 |
Stand-by |
22-Mar-1995 |
21-Mar-1996 |
58.50 |
32.40 |
EFF |
20-May 1996 |
19-May 2000 |
135.00 |
87.50 |
PRGF |
21-Dec-2000 |
20-Dec-2003 |
110.88 |
27.72 |
PRGF** |
5-May 2006 |
4-May 2009 |
110.88 |
88.00 |
EFF |
29-Jan-2010 |
30-Apr-2013 |
184.80 |
149.12 |
ECF |
29-Jan-2010 |
30-Apr-2013 |
184.80 |
170.88 |
EFF |
07-Nov-2016 |
13-Mar-2020 |
86.30 |
86.30 |
ECF |
07-Nov-2016 |
19-Mar-2020 |
43.10 |
43.10 |
RFI |
17-Apr-2020 |
21-Apr-2020 |
115.00 |
115.00 |
RCF |
17-Apr-2020 |
21-Apr-2020 |
57.50 |
57.50 |
ECF |
20-Dec-2021 |
19-Apr-2025 |
198.09 |
160.00 |
EFF |
20-Dec-2021 |
19-Oct-2025 |
396.18 |
289.10 |
RSF |
6-Dec-2023 |
19-Oct-2025 |
129.38 |
32.34 |
*
STF a fost o facilitate de finanţare temporară introdusă de FMI pentru a acorda
asistenţă statelor-membre care se confruntau cu dificultăţi ale balanţei de
plăţi, din cauza problemelor serioase survenite după întreruperea unor acorduri
de comerţ şi de plată, cauzate de tranziţia de la comerţul în baza preţurilor
fixe la comerţul multilateral în baza principiilor de piaţă.
**
PRGF a fost înlocuită de ECF în 2009.
Pe ani: |
milioane DST |
Procurari si credite |
Comisioane si dobanzi achitate |
Debursari |
Rambursari |
1993 |
63.0 |
0 |
0.7 |
1994 |
49.5 |
0 |
3.5 |
1995 |
42.4 |
0 |
6.7 |
1996 |
22.5 |
5.1 |
7.1 |
1997 |
15.0 |
14.6 |
8.0 |
1998 |
0 |
47.2 |
7.6 |
1999 |
50 |
47.9 |
5.5 |
2000 |
9.2 |
18.6 |
6.2 |
2001 |
9.2 |
11.3 |
5.0 |
2002 |
9.2 |
13.8 |
2.8 |
2003 |
0 |
15.8 |
2.0 |
2004 |
0 |
14.6 |
1.7 |
2005 |
0 |
14.6 |
1.8 |
2006 |
43.4 |
16.4 |
1.7 |
2007 |
21.7 |
14.5 |
1.4 |
2008 |
22.9 |
16.0 |
0.9 |
2009 |
0 |
9.7 |
0.5 |
2010 |
120 |
5.5 |
0.3 |
2011 |
100 |
3.9 |
0.8 |
2012 |
100 |
10.5 |
1.2 |
2013 |
0 |
14.2 |
1.6 |
2014 |
0 |
19.3 |
1.6 |
2015 |
0 |
29.1 |
1.5 |
2016 |
26.0 |
52.5 |
1.4 |
2017 |
31.4 |
63.5 |
1.9 |
2018 |
24.0 |
62.5 |
2.4 |
2019 |
33.6 |
59.0 |
2.4 |
2020 |
186.9 |
53.4 |
2.3 |
2021 |
57.2 |
35.3 |
2.3 |
2022 |
128.8 |
23.2 |
4.6 |
2023 |
162.6 |
41.6 |
14.5 |
2024 |
132.9 |
70.9 |
13.6 |
Pe luni: |
Procurari si credite
milioane DST |
Debursari |
Rambursari |
Jan-17 |
0 |
9.5 |
Feb-17 |
0 |
12.4 |
Mar-17 |
0 |
4.2 |
Apr-17 |
10.5 |
4.8 |
May-17 |
5.2 |
0 |
Jun-17 |
0 |
0 |
Jul-17 |
0 |
9.5 |
Aug-17 |
0 |
14.1 |
Sep-17 |
0 |
1.1 |
Oct-17 |
0 |
7.8 |
Nov-17 |
0 |
0 |
Dec-17 |
15.7 |
0 |
Jan-18 |
0 |
7.3 |
Feb-18 |
0 |
14.1 |
Mar-18 |
0 |
1.1 |
Apr-18 |
0 |
9.2 |
May-18 |
0 |
0 |
Jun-18 |
16.0 |
0 |
Jul-18 |
8.0 |
7.3 |
Aug-18 |
0 |
14.1 |
Sep-18 |
0 |
0 |
Oct-18 |
0 |
9.2 |
Nov-18 |
0 |
0 |
Dec-18 |
0 |
0 |
Jan-19 |
0 |
6.2 |
Feb-19 |
0 |
14.1 |
Mar-19 |
0 |
0 |
Apr-19 |
0 |
9.2 |
May-19 |
0 |
0 |
Jun-19 |
0 |
0 |
Jul-19 |
0 |
6.2 |
Aug-19 |
0 |
14.1 |
Sep-19 |
33.6 |
0 |
Oct-19 |
0 |
9.2 |
Nov-19 |
0 |
0 |
Dec-19 |
0 |
0 |
Jan-20 |
0 |
11.8 |
Feb-20 |
0 |
8.4 |
Mar-20 |
14.4 |
0 |
Apr-20 |
172.5 |
0 |
May 20 |
0 |
0 |
Jun-20 |
0 |
0 |
Jul-20 |
0 |
10.2 |
Aug-20 |
0 |
4.4 |
Sep-20 |
0 |
0 |
Oct-20 |
0 |
9.2 |
Nov-20 |
0 |
0 |
Dec-20 |
0 |
0 |
Jan-21 |
0 |
4.5 |
Feb-21 |
0 |
4.4 |
Mar-21 |
0 |
0 |
Apr-21 |
0 |
9.2 |
May 21 |
0 |
1.4 |
Jun-21 |
0 |
0 |
Jul-21 |
0 |
4.5 |
Aug-21 |
0 |
4.4 |
Sep-21 |
0 |
0 |
Oct-21 |
0 |
5.3 |
Nov-21 |
0 |
1.4 |
Dec-21 |
57.2 |
1.4 |
Jan-22 |
0 |
0 |
Feb-22 |
0 |
4.4 |
Mar-22 |
0 |
0 |
Apr-22 |
0 |
5.3 |
May-22 |
108.1 |
2.3 |
Jun-22 |
0 |
0.9 |
Jul-22 |
0 |
0 |
Aug-22 |
0 |
0 |
Sep-22 |
20.7 |
3.0 |
Oct-22 |
0 |
2.3 |
Nov-22 |
0 |
2.8 |
Dec-22 |
0 |
2.2 |
Jan-23 |
20.7 |
0 |
Feb-23 |
0 |
0 |
Mar-23 |
0 |
0 |
Apr-23 |
71.0 |
0.9 |
May-23 |
0 |
2.8 |
Jun-23 |
0 |
2.7 |
Jul-23 |
0 |
14.4 |
Aug-23 |
0 |
0 |
Sep-23 |
0 |
0 |
Oct-23 |
0 |
15.3 |
Nov-23 |
0 |
2.8 |
Dec-23 |
71.0 |
2.7 |
Jan-24 |
0 |
15.2 |
Feb-24 |
0 |
0 |
Mar-24 |
0 |
1.9 |
Apr-24 |
0 |
15.2 |
May-24 |
0 |
2.8 |
Jun-24 |
0 |
2.7 |
Jul-24 |
132.9 |
15.2 |
Aug-24 |
0 |
0 |
Sep-24 |
0 |
2.7 |
Oct-24 |
0 |
15.2 |
Tabele mai detaliate:
Republic
of Moldova: Financial Position in the Fund
(în limba engleză)
Rapoartele personalului privind Moldova
Memorandumurile
cu privire la politicile economice si financiare
Alte publicatii ale FMI despre Moldova
IMF Articles
of Agreement (in limbile engleza
si rusa)
Asistenţa tehnică
FMI a acordat Republicii Moldova asistenţă tehnică într-un şir de sectoare,
inclusiv în cel al managementului fiscal, al cheltuielilor, al impozitelor şi
taxelor vamale, al sistemului contabilităţii monetare, al supravegherii bancare,
al politicii monetare/organizării băncii centrale, precum şi în diverse domenii
ale statisticii.
Institutul FMI a oferit instruire funcţionarilor din Moldova în astfel de
domenii cum ar fi: politici financiare şi elaborarea programelor financiare,
politici externe, operaţiuni monetare şi valutare, balanţa de plăţi şi
statistica financiară publică; de asemenea, funcţionarii din Moldova au
participat la cursurile şi seminarele oferite de Joint Vienna Institute, în
astfel de domenii cum ar fi: contabilitatea băncii centrale, analize şi politici
macroeconomice, cheltuieli publice, administrarea şi reforma politicilor
fiscale, supravegherea bancară şi diverse domenii ale statisticii.
______________________________
Ultima actualizare: noiembrie 2024
|