| Fișă informativă
 Supravegherea FMI31 martie 2014 
	FMI supraveghează sistemul monetar 
	internațional și monitorizează politicile economice și financiare promovate 
	de cele 188 state-membre. Această activitate este cunoscută sub numele de 
	"supraveghere". Īn cadrul procesului de supraveghere desfășurat atāt la 
	nivel global, cāt și la nivel de stat, FMI elucidează riscurile posibile 
	privind stabilitatea financiară și formulează recomandări privind ajustarea 
	politicilor, după necesitate. Īn acest mod, supravegherea contribuie la 
	realizarea scopului fundamental al sistemului monetar internațional și anume 
	facilitarea schimbului de mărfuri, servicii și capital īntre state, 
	contribuind astfel la o creștere economică sănătoasă. 
	De ce supravegherea FMI este 
	importantă? 
	Īn economia globalizată din prezent, 
	cānd politicile promovate de un stat pot afecta multe alte state, cooperarea 
	internaţională este esenţială. FMI, care īntrunește aproape toate statele 
	din lume - și anume 188 state - facilitează această cooperare. Activitatea 
	de supraveghere desfășurată de FMI vizează două aspecte-cheie: supravegherea 
	bilaterală, care constă īn aprecierea politicilor și formularea 
	recomandărilor la nivel de stat-membru, și supravegherea multilaterală, care 
	constă īn supravegherea īntregii economii mondiale. 
	Consultații cu statele-membre 
	Economiștii FMI monitorizează 
	īncontinuu activitatea economică a statelor-membre. Economiştii FMI 
	vizitează statele-membre - de regulă, anual - pentru a face schimb de opinii 
	cu reprezentanţii guvernelor şi băncilor centrale și a analiza dacă există 
	riscuri pentru stabilitatea internă și globală, temperarea cărora necesită 
	măsuri de ajustare a politicilor economice și financiare. Īn general, 
	discuțiile se axează pe politicile valutare, monetare, bugetar-fiscale și 
	financiare. Īn cadrul vizitelor, experții FMI se īntālnesc, de regulă, cu 
	reprezentanții tuturor părților implicate, inclusiv cu deputați și 
	reprezentanți ai comunității de afaceri, ai sindicatelor, ai societății 
	civile, discuțiile cu care contribuie la evaluarea politicilor economice și 
	direcțiilor de dezvoltare ale statului. 
	După ce vizita a avut loc, experţii 
	prezintă un raport Consiliului de directori executivi al FMI, pentru 
	discuţii. Opiniile Consiliului de directori executivi sunt ulterior 
	transmise autorităţilor statului vizat, astfel fiind finalizat procesul 
	cunoscut sub numele de "consultări prevăzute de Articolul IV al Statutului 
	FMI". Pe parcursul ultimilor ani, supravegherea a devenit un proces tot mai 
	transparent. Aproape toate statele-membre sunt de acord cu publicarea 
	comunicatelor de presă, īn care se prezintă sumarul opiniilor Consiliului de 
	directori executivi, precum și a rapoartelor personalului FMI și analizelor 
	corespunzătoare. Īn afară de aceasta. multe state publică o declarație la 
	finele vizitei misiunii FMI. 
	Supravegherea de ansamblu, la nivel 
	mondial 
	FMI monitorizează și trendurile la 
	nivel global și regional și analizează impactul asupra economiei globale al 
	politicilor promovate de statele-membre. Principalele instrumente de 
	supraveghere multilaterală iau forma publicațiilor periodice: "Perspectivele 
	Economiei Mondiale" ("World Economic Outlook" (WEO)), "Raportul privind 
	stabilitatea financiară la nivel global" ("Global Financial Stability 
	Report" (GFSR)) și "Monitorul bugetar-fiscal" ("Fiscal Monitor"). Publicația 
	periodică "Perspectivele Economiei Mondiale" conține o analiză detaliată a 
	economiei statelor și a economiei mondiale, abordează problemele de interes 
	actual, cum ar fi criza financiară globală și recesiunea economică curentă. 
	"Raportul privind stabilitatea financiară la nivel global" conține evaluarea 
	la zi a situației și perspectivelor piețelor financiare globale și 
	evidențiază vulnerabilitățile care prezintă riscuri pentru stabilitatea 
	pieței financiare. "Monitorul bugetar-fiscal" conține prognoze 
	bugetar-fiscale pe termen mediu actualizate și evaluarea evoluțiilor din 
	sectorul finanțelor publice. 
	Īn afară de aceasta, FMI publică 
	rapoarte periodice privind perspectivele economice pentru regiuni, care 
	conțin analize mai detaliate privind cinci regiuni majore ale lumii. FMI 
	cooperează strāns cu alte grupuri, cum ar fi Grupul celor 20 (G-20) economii 
	industrializate și economii īn curs de formare, susținānd, īncepānd cu anul 
	2009, eforturile G-20 de a menține cooperarea economică internațională prin 
	procesul de evaluare reciprocă. FMI analizează politicile promovate de 
	statele membre din punct de vedere a corespunderii acestora obiectivului de 
	asigurare a creșterii globale durabile și echilibrate. 
	Īncepānd cu anul 2011, FMI elaborează 
	rapoarte cu privire la efectele secundare ale politicilor, analizānd 
	impactul politicilor economice promovate īn cele cinci mari puteri economice 
	- China, Zona Euro, Japonia, SUA și Marea Britanie - asupra statelor 
	partenere ale acestora. Īncepānd cu 2012, FMI elaborează rapoarte-pilot 
	privind sectorul extern, care prezintă informația cu privire la poziția 
	externă a economiilor mari, cu impact sistemic, īn context global. De două 
	ori pe an FMI publică Agenda globală a politicilor, care īntrunește 
	concluziile-cheie privind politicile și recomandările incluse īn rapoartele 
	multilaterale, precum și definește agenda de viitor a FMI și statelor 
	membre. 
	Asigurarea relevanței procesului de 
	supraveghere 
	Supravegherea, īn forma actuală, se 
	bazează pe prevederile Articolului IV al Statutului FMI, revizuit īn anii 
	'70 ai secolului trecut, īn urma prăbușirii sistemului ratelor de schimb 
	fixe, instituit la Bretton Woods. Articolul IV al Statutului FMI stipulează, 
	că statele membre se obligă să colaboreze cu FMI și īntre ele pentru a 
	promova stabilitatea. Īn acest context, FMI este responsabil de (i) 
	supravegherea sistemului monetar internațional pentru a asigura funcționarea 
	eficace a acestuia și (ii) de monitorizarea conformării fiecărui stat membru 
	cu obligațiunile asumate privind politicile. 
	FMI īși revizuiește īn mod regulat 
	activitățile de supraveghere. Supravegherea este revizuită īn rapoartele 
	publicate o dată la trei ani; raportul din 2011 a elucidat progresul 
	realizat īn eliminarea punctelor slabe īn procesul de supraveghere 
	ante-criză, dar și existența unui șir de lacune. Īn special, supravegherea 
	FMI a fost apreciată ca prea fragmentară, evaluarea riscurilor fiind 
	insuficient de profundă și nepunāndu-se accentul necesar pe interconexiuni 
	și mecanismele de transmitere a șocurilor. Īn afară de aceasta, autorii 
	raportului au conchis, că supravegherea are un impact mai mic asupra 
	statelor membre mai mari. Recomandările formulate s-au axat pe 
	perfecționarea īn șase domenii-cheie: interconectarea, evaluarea riscurilor, 
	stabilitatea pe plan extern, stabilitatea financiară, eficacitatea 
	politicilor și cadrul juridic. Īn anul 2012 a fost publicat raportul privind 
	implementarea recomandărilor respective. 
	La moment, se elaborează un nou Raport 
	trianual privind supravegherea, care va fi publicat īn 2014. După cum este 
	menționat īn Nota de concept, raportul dat va analiza, cāt de eficace FMI 
	implementează cadrul integrat de supraveghere, va examina, cāt de 
	consecvente și relevante sunt recomandările de politici formulate de FMI, și 
	va analiza uniformitatea supravegherii statelor-membre ale FMI. Īn același 
	timp, la moment are loc revizuirea Programului de evaluare a sectorului 
	financiar (FSAP). 
	Ca parte a unor eforturi mai largi de a 
	īmbunătăți īn continuare calitatea supravegherii, Consiliul de directori 
	executivi al FMI a adoptat īn iulie 2012 o nouă Decizie cu privire la 
	supravegherea bilaterală și multilaterală (Decizia cu privire la 
	supravegherea integrată), cu scopul consolidării cadrului juridic ce stă la 
	baza supravegherii, și a discutat primul Raport-pilot privind sectorul 
	extern. Īn septembrie 2012, Consiliul de directori executivi a avizat noua 
	Strategie de supraveghere financiară, care conține propuneri privind pașii 
	concreți, īn ordinea priorității, care vor duce la consolidarea īn 
	continuare a supravegherii financiare. Aceste acțiuni vor contribui la 
	crearea condițiilor pentru ca FMI să fie capabil să abordeze impactul 
	posibil al efectelor secundare ale politicilor promovate de unele state 
	membre asupra stabilității globale, la monitorizarea mai exhaustivă a 
	stabilității sectoarelor economice externe ale statelor membre și implicarea 
	statelor-membre īntr-un dialog constructiv menit să asigure funcționarea 
	eficace a sistemului monetar internațional și să contribuie la menținerea 
	stabilității economice și financiare globale. |