Fișă informativă
Supravegherea FMI
31 martie 2014
FMI supraveghează sistemul monetar
internațional și monitorizează politicile economice și financiare promovate
de cele 188 state-membre. Această activitate este cunoscută sub numele de
"supraveghere". Īn cadrul procesului de supraveghere desfășurat atāt la
nivel global, cāt și la nivel de stat, FMI elucidează riscurile posibile
privind stabilitatea financiară și formulează recomandări privind ajustarea
politicilor, după necesitate. Īn acest mod, supravegherea contribuie la
realizarea scopului fundamental al sistemului monetar internațional și anume
facilitarea schimbului de mărfuri, servicii și capital īntre state,
contribuind astfel la o creștere economică sănătoasă.
De ce supravegherea FMI este
importantă?
Īn economia globalizată din prezent,
cānd politicile promovate de un stat pot afecta multe alte state, cooperarea
internaţională este esenţială. FMI, care īntrunește aproape toate statele
din lume - și anume 188 state - facilitează această cooperare. Activitatea
de supraveghere desfășurată de FMI vizează două aspecte-cheie: supravegherea
bilaterală, care constă īn aprecierea politicilor și formularea
recomandărilor la nivel de stat-membru, și supravegherea multilaterală, care
constă īn supravegherea īntregii economii mondiale.
Consultații cu statele-membre
Economiștii FMI monitorizează
īncontinuu activitatea economică a statelor-membre. Economiştii FMI
vizitează statele-membre - de regulă, anual - pentru a face schimb de opinii
cu reprezentanţii guvernelor şi băncilor centrale și a analiza dacă există
riscuri pentru stabilitatea internă și globală, temperarea cărora necesită
măsuri de ajustare a politicilor economice și financiare. Īn general,
discuțiile se axează pe politicile valutare, monetare, bugetar-fiscale și
financiare. Īn cadrul vizitelor, experții FMI se īntālnesc, de regulă, cu
reprezentanții tuturor părților implicate, inclusiv cu deputați și
reprezentanți ai comunității de afaceri, ai sindicatelor, ai societății
civile, discuțiile cu care contribuie la evaluarea politicilor economice și
direcțiilor de dezvoltare ale statului.
După ce vizita a avut loc, experţii
prezintă un raport Consiliului de directori executivi al FMI, pentru
discuţii. Opiniile Consiliului de directori executivi sunt ulterior
transmise autorităţilor statului vizat, astfel fiind finalizat procesul
cunoscut sub numele de "consultări prevăzute de Articolul IV al Statutului
FMI". Pe parcursul ultimilor ani, supravegherea a devenit un proces tot mai
transparent. Aproape toate statele-membre sunt de acord cu publicarea
comunicatelor de presă, īn care se prezintă sumarul opiniilor Consiliului de
directori executivi, precum și a rapoartelor personalului FMI și analizelor
corespunzătoare. Īn afară de aceasta. multe state publică o declarație la
finele vizitei misiunii FMI.
Supravegherea de ansamblu, la nivel
mondial
FMI monitorizează și trendurile la
nivel global și regional și analizează impactul asupra economiei globale al
politicilor promovate de statele-membre. Principalele instrumente de
supraveghere multilaterală iau forma publicațiilor periodice: "Perspectivele
Economiei Mondiale" ("World Economic Outlook" (WEO)), "Raportul privind
stabilitatea financiară la nivel global" ("Global Financial Stability
Report" (GFSR)) și "Monitorul bugetar-fiscal" ("Fiscal Monitor"). Publicația
periodică "Perspectivele Economiei Mondiale" conține o analiză detaliată a
economiei statelor și a economiei mondiale, abordează problemele de interes
actual, cum ar fi criza financiară globală și recesiunea economică curentă.
"Raportul privind stabilitatea financiară la nivel global" conține evaluarea
la zi a situației și perspectivelor piețelor financiare globale și
evidențiază vulnerabilitățile care prezintă riscuri pentru stabilitatea
pieței financiare. "Monitorul bugetar-fiscal" conține prognoze
bugetar-fiscale pe termen mediu actualizate și evaluarea evoluțiilor din
sectorul finanțelor publice.
Īn afară de aceasta, FMI publică
rapoarte periodice privind perspectivele economice pentru regiuni, care
conțin analize mai detaliate privind cinci regiuni majore ale lumii. FMI
cooperează strāns cu alte grupuri, cum ar fi Grupul celor 20 (G-20) economii
industrializate și economii īn curs de formare, susținānd, īncepānd cu anul
2009, eforturile G-20 de a menține cooperarea economică internațională prin
procesul de evaluare reciprocă. FMI analizează politicile promovate de
statele membre din punct de vedere a corespunderii acestora obiectivului de
asigurare a creșterii globale durabile și echilibrate.
Īncepānd cu anul 2011, FMI elaborează
rapoarte cu privire la efectele secundare ale politicilor, analizānd
impactul politicilor economice promovate īn cele cinci mari puteri economice
- China, Zona Euro, Japonia, SUA și Marea Britanie - asupra statelor
partenere ale acestora. Īncepānd cu 2012, FMI elaborează rapoarte-pilot
privind sectorul extern, care prezintă informația cu privire la poziția
externă a economiilor mari, cu impact sistemic, īn context global. De două
ori pe an FMI publică Agenda globală a politicilor, care īntrunește
concluziile-cheie privind politicile și recomandările incluse īn rapoartele
multilaterale, precum și definește agenda de viitor a FMI și statelor
membre.
Asigurarea relevanței procesului de
supraveghere
Supravegherea, īn forma actuală, se
bazează pe prevederile Articolului IV al Statutului FMI, revizuit īn anii
'70 ai secolului trecut, īn urma prăbușirii sistemului ratelor de schimb
fixe, instituit la Bretton Woods. Articolul IV al Statutului FMI stipulează,
că statele membre se obligă să colaboreze cu FMI și īntre ele pentru a
promova stabilitatea. Īn acest context, FMI este responsabil de (i)
supravegherea sistemului monetar internațional pentru a asigura funcționarea
eficace a acestuia și (ii) de monitorizarea conformării fiecărui stat membru
cu obligațiunile asumate privind politicile.
FMI īși revizuiește īn mod regulat
activitățile de supraveghere. Supravegherea este revizuită īn rapoartele
publicate o dată la trei ani; raportul din 2011 a elucidat progresul
realizat īn eliminarea punctelor slabe īn procesul de supraveghere
ante-criză, dar și existența unui șir de lacune. Īn special, supravegherea
FMI a fost apreciată ca prea fragmentară, evaluarea riscurilor fiind
insuficient de profundă și nepunāndu-se accentul necesar pe interconexiuni
și mecanismele de transmitere a șocurilor. Īn afară de aceasta, autorii
raportului au conchis, că supravegherea are un impact mai mic asupra
statelor membre mai mari. Recomandările formulate s-au axat pe
perfecționarea īn șase domenii-cheie: interconectarea, evaluarea riscurilor,
stabilitatea pe plan extern, stabilitatea financiară, eficacitatea
politicilor și cadrul juridic. Īn anul 2012 a fost publicat raportul privind
implementarea recomandărilor respective.
La moment, se elaborează un nou Raport
trianual privind supravegherea, care va fi publicat īn 2014. După cum este
menționat īn Nota de concept, raportul dat va analiza, cāt de eficace FMI
implementează cadrul integrat de supraveghere, va examina, cāt de
consecvente și relevante sunt recomandările de politici formulate de FMI, și
va analiza uniformitatea supravegherii statelor-membre ale FMI. Īn același
timp, la moment are loc revizuirea Programului de evaluare a sectorului
financiar (FSAP).
Ca parte a unor eforturi mai largi de a
īmbunătăți īn continuare calitatea supravegherii, Consiliul de directori
executivi al FMI a adoptat īn iulie 2012 o nouă Decizie cu privire la
supravegherea bilaterală și multilaterală (Decizia cu privire la
supravegherea integrată), cu scopul consolidării cadrului juridic ce stă la
baza supravegherii, și a discutat primul Raport-pilot privind sectorul
extern. Īn septembrie 2012, Consiliul de directori executivi a avizat noua
Strategie de supraveghere financiară, care conține propuneri privind pașii
concreți, īn ordinea priorității, care vor duce la consolidarea īn
continuare a supravegherii financiare. Aceste acțiuni vor contribui la
crearea condițiilor pentru ca FMI să fie capabil să abordeze impactul
posibil al efectelor secundare ale politicilor promovate de unele state
membre asupra stabilității globale, la monitorizarea mai exhaustivă a
stabilității sectoarelor economice externe ale statelor membre și implicarea
statelor-membre īntr-un dialog constructiv menit să asigure funcționarea
eficace a sistemului monetar internațional și să contribuie la menținerea
stabilității economice și financiare globale. |