|
O misiune a Departamentului European al
Fondului Monetar Internaţional sub conducerea d-lui Graeme
Justice, Şeful Adjunct al Direcţiei Nord Est în
Departamentul European s-a aflat în vizită la Chişinău în
perioada 5-21 decembrie 2007 pentru a purta discuţii în
cadrul Articolului IV cu Moldova, în scopul evaluării
evoluţiilor şi perspectivelor de implementare a politicilor
economice. Misiunea s-a întălnit cu Prim-ministrul, dl
Vasile Tarlev, Prim-viceprim-ministru d-na Zinaida Greceanîi,
Guvernatorul Băncii Centrale, dl Leonid Talmaci, Prim-vice-guvernatorul,
dl Victor Cibotaru, Ministrul
Finanţelor, dl Mihail Pop, Ministrul Economiei şi Comerţului,
dl Igor Dodon, alţi oficiali guvernamentali de rang înalt,
parlamentari, reprezentanţi ai sectorului privat şi
centrelor de cercetări. Misiunea mulţumeşte autorităţilor
pentru o cooperare foarte strînsă şi primirii călduroase în
timpul aflării la Chişinău. |
|
Descarcati fisier in format PDF
MOLDOVA
Consultările din 2007 pe marginea Articolului IV
Concluziile misiunii FMI
21
decembrie 2007
După încheierea celei de-a doua runde de
accesiune la Uniunea Europeană, mai multă lume stă cu ochii pe Moldova.
Potenţialul de creştere este înalt, date fiind forţa de
muncă motivată şi costurile scăzute.
Politicile macroeconomice sunt bune.
Pentru 2008 a fost aprobat un buget prudent, iar
Banca Naţională a reacţionat prompt în vederea restabilirii tendinţei de reducere a
inflaţiei în urma impactului cauzat de secetă. Ritmul de creştere a fost
remarcabil de rezistent în faţa şocurilor, iar volumul investiţiilor creşte,
sprijinit de investiţiile străine directe şi de afluxul puternic al
remitenţelor. Performanţele în cadrul Acordului privind Mecanismului de
finanţare pentru reducerea sărăciei şi
creşterea economică (PRGF),
convenit cu FMI, au fost reuşite, iar raportul privind cea de-a treia evaluare a
Moldovei este pregătit pentru şedinţa Consiliului de directori executivi ai FMI
care va avea loc la începutul anului viitor.
Ridicarea embargoului la exportul producţiei vinicole în Rusia şi aprobarea
acordului de comerţ cu Uniunea Europeană oferă o oportunitate de a menţine pasul
reformelor şi de a impulsiona creşterea economică.
Reformele structurale cheie orientate spre îmbunătăţirea infrastructurii
financiare şi cadrului bugetar convenit anterior în cadrul Programului PRGF au
fost realizate. De acum înainte, accentul trebuie plasat pe creşterea economică
şi, ceea ce este extrem de important, pe o creştere rezultată din dezvoltarea
viguroasă a sectorului privat, fiind susţinută de o administraţie publică
modernă.
Aceasta nu va fi o sarcină simplă. Provocările-cheie
pentru guvern vor fi să se asigure că creşterea economică este susţinută de o
restructurare adecvată a sectorului public pentru ca să fie satisfăcute
necesităţile economiei aflate în dezvoltare rapidă; creşterea trebuie să fie
susţinută şi de o infrastructură fizică şi de servicii mai bună, de o
restructurare a sectorului energetic, un mediu de afaceri benefic, şi servicii
educaţionale şi sociale mai bune, aşa încât, în final, beneficiile
transformărilor economice să fie simţite de toţi.
S-a înregistrat o dezvoltare puternică a economiei
Economia a evoluat remarcabil de bine,
în pofida şocurilor consecutive. Moldova a fost
puternic afectată de embargoul introdus de Rusia la importul producţiei vinicole
moldoveneşti şi în urma dublării preţului la gazele naturale de concernul rus „Gazprom”.
Ritmul de creştere de 8 la sută în primul semestru al anului 2007 a fost
impresionant, deşi recolta scăzută ca urmare a secetei ar putea cauza o anumită
încetinire în a două jumătate a anului. Performanţele la export sunt
încurajatoare, iar volumul investiţiilor este în creştere.
Modelul creşterii economice se schimbă
la fel, evoluţiile din Moldova tot mai mult reflectă cele înregistrare în alte
economii în tranziţie. Apar semne încurajatoare care
indică că modelul anterior de creştere propulsată de consumul bazat pe remitenţe
se schimbă. În timp ce afluxurile masive ale remitenţelor continuă să sprijine
creşterea, acestea sunt direcţionate tot mai mult spre investiţii decât spre
consum. Totodată, a crescut volumul investiţiilor străine directe, care, conform
previziunilor pentru 2007, se vor cifra la 12 procente din PIB, în comparaţie cu
7 procente în 2006. Concomitent, se observă majorarea volumului de producţie a
industriei prelucrătoare, în particular a textilelor, şi majorarea numărului de
angajaţi în acest sector, în care Moldova continuă să posede un avantaj
comparativ graţie costurilor mai mici ale forţei de muncă.
Principalul motiv de îngrijorare rămâne
a fi rata înaltă a inflaţiei. Acţiunile
reuşite ale Băncii Naţionale a Moldovei (BNM) în reducerea inflaţiei de la
finele anului 2006 încoace au fost subminate de secetă, care a cauzat majorarea
preţurilor la produsele alimentare, aşa cum a fost şi în alte ţări din regiune.
Va fi necesară reînnoirea eforturilor pentru a reduce inflaţia sub 10 la sută în
anul 2008. De asemenea, politica bugetară trebuie să continue să fie rigidă
pentru a susţine eforturile de reducere a nivelului inflaţiei la începutul
anului 2008.
Situaţia privind deficitul contului
curent se ameliorează. În ciuda şocurilor din anul
trecut, se prognozează că deficitul contului curent se va reduce până la 9
procente din PIB în comparaţie cu 12 procente în 2006. În timp ce exporturile au
crescut, importurile au crescut cu mult mai rapid decât a fost scontat, fiind
alimentate de afluxurile puternice de remitenţe şi de volumul mai mare al
investiţiilor străine directe. Deteriorarea balanţei comerciale a fost
compensată prin creşterea veniturilor nete şi al transferurilor.
Creşterea economică robustă a dat naştere unor noi
provocări.
Mediul curent este favorabil şi totodată
fragil. Alăturându-se târziu procesului de tranziţie,
Moldova poate să beneficieze de experienţa altor ţări din regiune. Această
experienţă a arătat că convergenţa lină a nivelului de trai va depinde de
consecvenţa politicilor bugetare şi monetare întru reducerea rapidă a inflaţiei
şi asigurarea unei mai mari flexibilităţi a politicilor promovate, în condiţiile
în care Moldova se confruntă cu intrările masive inevitabile de capital şi cu
presiunile de apreciere a monedei naţionale.
Cu toate că tendinţele recente sunt
similare celor cu care se confruntă statele vecine din Europa Centrală şi de
Est, Moldova dispune de mai puţine instrumente de politică eficiente pentru a
face faţă acestor presiuni. Rolul politicii bugetare
este limitat din cauza veniturilor mici din Moldova şi necesităţilor mari de
dezvoltare. În acelaşi timp, abilitatea politicii monetare de a compensa
impactul afluxurilor puternice de capital şi a asigura reducerea inflaţiei este
limitată de canalele slabe de transmisie şi de pieţele financiare
subdezvoltate.
Politica bugetară a fost sănătoasă dar mai sunt lucruri de
făcut pentru a o eficientiza.
Starea finanţelor publice este bună.
Guvernul general a raportat excedente pe parcursul
ultimilor patru ani, graţie veniturilor robuste din TVA şi accize la importuri,
iar cheltuielile au fost menţinute în cadrul angajamentelor bugetare fixate.
Performanţele bugetare sunt robuste şi în anul curent, veniturile fiind
alimentate de o colectare mai bună a TVA din importuri şi, prin urmare, va fi
uşor de realizat parametrii bugetari din cadrul Programului.
Politica bugetară trebuie să rămână
prudentă pentru a sprijini eforturile de reducere a inflaţiei.
Ţinta deficitului bugetar pentru 2008 de 0.5 procente din PIB
este adecvată, deşi bugetul a fost constrâns în urma reducerii impozitelor pe
venitul persoanelor juridice şi fizice. Accentul la capitolul cheltuieli trebuie
mutat de la cheltuieli curente spre investiţii. Fondul de salarizare a
sectorului public rămâne cel mai înalt din regiune, în pofida faptului că
salariile sunt cele mai joase; o anumită restructurare este inevitabilă, în
cazul în care se doreşte ca sectorul public să fie în stare să atragă şi să
menţină personalul înalt calificat.
Perspectiva de creştere robustă a
veniturilor oferă posibilitatea de realizare a reformelor decisive în sectorul
public. Acestea trebuie să se axeze, în conformitate
cu recomandările enunţate în Studiul privind Cheltuielile Publice
realizat de Banca Mondială în 2006, pe reducerea numărului de angajaţi în
sectorul public, în
special în învăţământ, ceea ce ar permite îmbunătăţirea calităţii serviciilor,
implementarea unor standarde educaţionale mai înalte şi introducerea unei
structuri salariale ce presupune o legătură mai strânsă între nivelul de
remunerare şi gradul de calificare. Studiul în derulare al Băncii Mondiale
privind Cheltuielile Publice arată că implementarea unui program
transparent şi uniform de salarizare, precum şi consolidarea reţelei de
instituţii medicale şi de învăţământ, reprezintă reforme cheie pentru
îmbunătăţirea calităţii serviciilor.
Implementarea oportună a unui sistem nou
de asistenţă socială direcţionată în 2008 va fi esenţială pentru reducerea
sărăciei. Sistemul curent de asistenţă socială bazat
pe categorii sociale este prost direcţionat. Noul sistem, bazat pe testarea
indirectă a veniturilor (means-testing), metodologia căruia a fost adoptată la
începutul lunii octombrie (cu o mică întârziere faţă de finele lunii septembrie
- termenul fixat de criteriul de performanţă structurală), promite să
îmbunătăţească considerabil direcţionarea asistenţei sociale şi va contribui
semnificativ la atenuarea impactului asupra păturilor sărace a costurilor mai
mari a resurselor energetice.
Politicii monetare îi revine sarcina de consolidare a
stabilităţii macroeconomice.
Efortul de reducere a inflaţiei va fi suportat, în cea mai
mare parte, de politica monetară. Presiunile
puternice de apreciere a monedei naţionale, precum şi procesul slab de
transmisie complică sarcina BNM. În pofida măsurilor recente binevenite de
înăsprire a politicii monetare, mai persistă riscurile de creştere a inflaţiei,
fiind posibil impactul efectelor secundare ale secetei. După toate
probabilităţile, plafonul prevăzut în Programul PRGF pentru volumul bazei
monetare la sfârşitul anului nu va fi respectat. Ratele reale ale dobânzii la
operaţiunile de sterilizare trebuie să rămână în cea mai mare parte pozitive,
până când se vor reduce presiunile monetare. Ar putea fi necesară o înăsprire
ulterioară a politicii monetare pentru a asigura o reducere fermă a inflaţiei.
Transferarea, până la finele anului 2007, conturilor CNAS, CNAM şi bugetelor
teritoriale de la băncile comerciale la contul unic trezorerial la BNM ar trebui
să reducă parţial presiunile lichidităţii excesive pe piaţă.
Ţinând cont de afluxul tot mai mare de valută străină,
presiunile de apreciere a monedei naţionale sunt inevitabile.
Combaterea inflaţiei trebuie să rămână ţinta principală a politicii monetare.
În timp ce întărirea cursului de schimb real efectiv poate cauza îngrijorări
legate de competitivitatea preţurilor, trebuie de conştientizat că rata de
schimb, în linii mari, evoluează în conformitate cu principiile economice
fundamentale. Presiunile de apreciere sunt rezultatul afluxurilor de capital, ce
reflectă o rată înaltă a rentabilităţii; aceasta reprezintă un rezultat firesc
al procesului de convergenţă a veniturilor, ca până la urmă nivelul veniturilor
în Moldova să-l ajungă pe cel din ţările vecine.
Sectorul financiar din Moldova s-a
consolidat, însă rămâne subdezvoltat. Misiunea
comună de Evaluare a Sectorului Financiar (FSAP) a Fondului Monetar şi Băncii
Mondiale din luna octombrie 2007 a ajuns la concluzia că, deşi sectorul bancar
s-a dovedit a fi remarcabil de rezistent la valul de şocuri externe, el rămâne
în urma celui din ţările vecine în ceea ce priveşte funcţia de intermediere a
economiilor. Volumul activelor totale şi al creditelor acordate sectorului
privat s-au dublat începând cu anul 2001, atingând, respectiv, 54 la sută şi
31 la sută din PIB, dar, totuşi, ponderea sectorului financiar în economie este
încă mică comparativ cu ţările mai dezvoltate din regiune. Deşi suficienţa
înaltă a capitalului şi nivelul înalt al lichidităţii servesc drept amortizori
buni în caz de posibile situaţii nefavorabile, totuşi, aceasta vorbeşte şi
despre unele deficienţe în capacităţile operaţionale şi de gestionare a
riscurilor. Doar aproximativ 10 la sută din gospodăriile casnice din regiunile
rurale au acces la conturi bancare.
Ne bucură faptul că autorităţile
soluţionează problemele legate de regimul de combatere a spălării banilor.
Cu asistenţa tehnică din partea FMI şi a altor
instituţii, se pregătesc modificări şi amendamente la actele legislative
relevante pentru a asigura corespunderea lor rigorilor existente.
Lista de reforme structurale
rămâne lungă
În pofida eforturilor recente de
implementare a reformelor structurale, mai sunt încă multe de făcut.
Potrivit indicatorilor din rapoartele „Transition Report”
al BERD şi „Doing Business” al Băncii Mondiale, precum şi potrivit
indicilor de competitivitate ai Forumului Economic Mondial, mediul de afaceri
din Republica Moldova este slab. Printre reformele-cheie pot fi menţionate
următoarele: optimizarea procedurilor de reglementare, reforma judiciară,
consolidarea procedurilor de faliment, perfecţionarea legislaţiei ce vizează
activitatea de afaceri, simplificarea cerinţelor de licenţiere şi modernizarea
sistemului de administrare fiscală.
Evoluţiile din sectorul de termoficare
sunt îngrijorătoare. Reforma sistemului de tarife
pentru serviciile de aprovizionare cu gaz şi electricitate a înregistrat
progrese bune, odată cu consolidarea independenţei şi eficacităţii Agenţiei
Naţionale de Reglementare în Energetică. Însă reducerea recentă a tarifelor la
energia termică în Chişinău poartă un caracter distructiv. Tariful real pentru
termoficare este cu mult sub nivelul de recuperare a costurilor, iar datoriile
tot mai mari faţă de producătorii de resurse energetice subminează viabilitatea
financiară a sectorului, ceea ce va fi în defavoarea tuturor. Poziţia noastră
este că tarifele trebuie să fie majorate în continuare până la nivelul de
recuperare a costurilor, iar persoanele care nu-şi pot permite să achite
costurile mai înalte trebuie să beneficieze de asistenţă socială adecvată.
Autorităţile nu-şi pot permite financiar subvenţionarea totală care acoperă şi
păturile bogate, şi cele sărace; în afară de aceasta, o asemenea subvenţionare
nici nu este echitabilă.
Evoluţiile din sectorul de termoficare
distrag atenţia de la alte priorităţi în domeniul reformelor structurare.
Lista acestora este lungă şi include: reducerea dependenţei
energetice, transformarea sectorului agrar cu accent pe dezvoltarea sectorului
privat, reforma serviciului public, administrării fiscale, mediului de afaceri
şi sistemului de protecţie socială. Modificările la Legea „Ghilotinei” şi
legislaţia privind licenţierea activităţii de afaceri sunt iniţiative importante
pentru consolidarea climatului de afaceri, însă reducerea impedimentelor în
calea business-ului nu depinde doar de acţiuni cu caracter legislativ.
Intervenţia statului rămâne la un nivel ridicat, iar structurile din sectorul
public se implică excesiv în economie. Politicile trebuie analizate cu atenţie
pentru a se asigura ca măsurile întreprinse, oricât de nobile ar fi fost
intenţiile, să nu creeze distorsiuni suplimentare şi să nu împiedice dezvoltarea
sectorului privat.
Un program de privatizare bine
planificat ar fi util. Lista obiectelor pasibile
privatizării, recent publicata, reprezintă un mesaj clar că autorităţile s-au
angajat să promoveze dezvoltarea sectorului privat. Moldova are o economie mică,
iar necesităţile sale sunt mari. Însă o parte semnificativă din resursele
statului, care ar putea fi cheltuite mai productiv în alte scopuri, sunt blocate
în structuri ce ar putea fi gestionate mai eficient de către sectorul privat. Un
efort de privatizare transparent, orientat spre investitorii strategici, ar
diminua distorsiunile, ar spori finanţarea investiţiilor şi ar oferi un semnal
puternic ce denotă implementarea unor politici propice mediului de afaceri. Noi
am încurajat guvernul să-şi concentreze eforturile pe acele sectoare care vor
servi drept catalizator pentru creşterea economică, în special în sectorul
financiar şi infrastructura serviciilor. Noi sprijinim mult intenţiile
autorităţilor de a intensifica procesul de vânzare a întreprinderilor strategice
de stat, unde implicarea sectorului privat poate aduce investiţii noi şi know-how.
|