http://www.moldova.md/ro/news/index.html
(24 Nov 2000 Strategia preliminara cu privire la reducerea saraciei)
REPUBLICA MOLDOVA
Strategia preliminară cu privire la reducerea sărăciei
I. Introducere
- Pe parcursul ultimilor trei ani Moldova a realizat un progres semnificativ
în vederea obţinerii şi menţinerii stabilităţii
macroeconomice şi financiare. De asemenea, au fost implementate o serie
de reforme structurale şi instituţionale necesare pentru funcţionarea
eficientă a economiei de piaţă. Rezultatele acestor eforturi
au contribuit la menţinerea stabilităţii macroeconomice
şi financiare în circumstanţe externe
dificile
şi la crearea unui mediu, ce va facilita creşterea economică
şi dezvoltarea pe termen mediu.
- În pofida acestor eforturi, Moldova continuă să fie plasată
pe unul din locurile cele mai joase din Europa în ceea ce priveşte
venitul pe cap de locuitor. Guvernul este conştient de această
realitate şi este de părerea că creşterea economică
rapidă şi durabilă este principalul instrument pentru
reducerea decalajului în dezvoltare dintre Moldova şi celelalte
ţări din Europa, prin îmbunătăţirea nivelului de
viaţă
al populaţiei şi prin reducerea sărăciei în rândul celor
mai nevoiaşi. Pentru a realiza aceste obiective într-o manieră
atotcuprinzătoare, Guvernul intenţionează să elaboreze o
Strategie de reducere a sărăciei (SRS) către începutul anului
2002 şi să lanseze un plan naţional
de reducere a sărăciei. Această strategie face parte din aspiraţiile
Republicii Moldova de a se integra mai profund în structurile europene. În
scopul consolidării eficienţei politicilor economice, strategia va
fi elaborată de către Guvern, cu consultarea îndeaproape şi
participarea largă a reprezentanţilor Parlamentului, societăţii
civile şi organizaţiilor donatoare.
- În scopul obţinerii unei creşteri rapide şi durabile,
Guvernul a convenit cu Fondul Monetar şi Banca Mondială asupra
unui cadru macroeconomic pe trei ani şi asupra unui set de măsuri
politice, care sunt descrise în anexele la acest document. Guvernul intenţionează
să solicite un program de Reducere a sărăciei şi creştere
economică (RSCE) pe trei ani cu Fondul Moneta
r
Internaţional. De asemenea, Guvernul va continua să coopereze cu
Banca Mondială în contextul operaţiunilor pentru ajustări
structurale şi a celor investiţionale.
II. Caracteristicile sărăciei în Moldova
- Studiile existente despre sărăcie în Moldova includ un studiu
etnografic asupra familiilor sărace efectuat la finele anului 1996,
Evaluarea sărăciei efectuată de către Banca Mondială
şi Sondajele bugetelor casnice din Moldova care sunt compilate
trimestrial începând cu trimestrul doi al anului 1997. Rez
ultatele
acestor studii sugerează faptul că sărăcia în Moldova
este la un nivel înalt şi se datorează în principal posibilităţilor
limitate de angajare în câmpul muncii şi veniturilor joase, în special
în zona rurală şi în sectorul agricol.
- Analiza comparativă internaţională,
demonstrează faptul că Moldova este situată la un nivel mai
jos în raport cu alte ţări în tranziţie în ceea ce priveşte
nivelul de viaţă şi indicatorii dezvoltării umane. În
Moldova PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic decât media în
ţările din Fosta Uniune Sovietică şi cu mult mai mic decât
media în ţările în tranziţie din Europa Centrală
şi de Sud. Indicele dezvoltării umane, calculat de PNUD pentru
anul 1999 (bazat pe datele anului 1997) plasează Moldova pe locul 104
din cele 174 de ţări din
clasament. Ea se află pe poziţia cea mai joasă comparativ cu
ţările din Europa Centrală (33-47), Europa de Sud (55-73)
şi cele din Fosta Uniune, cu excepţia Tajikistanului, care se
situează imediat după Moldova. De asemenea, efectele crizei regionale
din anul 1998 şi cele ale secetei din anul 2000 nu au influenţat,
probabil, pozitiv nivelul de viaţă şi indicatorii dezvoltării
umane.
- Studiile existente scot în evidenţă faptul că o parte
semnificativă şi în creştere a populaţiei Republicii
Moldova este săracă. În particular, în luna mai 1997 circa 35
procente din populaţie se aflau sub pragul absolut al sărăciei
de 82.1 lei pe cap de locuitor. Conform estimărilor preliminare,
această proporţie a crescut semnificativ până la nivelul
de 53.4 pro
cente în ultimul trimestru al anului 1999 (vezi tabelul
1).
Tabelul 1 Nivelul
sărăciei conform pragului absolut de sărăcie
|
1997 Q3
|
1997 Q4
|
1998 Q3
|
1998 Q4
|
1999 Q3
|
1999 Q4
|
P0
|
30.4
|
37
|
41.3
|
46.1
|
55.6
|
53.4
|
P1
|
9.7
|
13.2
|
15.4
|
15.8
|
21.9
|
19.5
|
P2
|
4.7
|
6.6
|
7.8
|
7.5
|
11.3
|
9.5
|
Notă: P0 este indicatorul “per capita” de
evaluare a sărăciei - procentajul gospodăriilor ce au un
consum sub pragul sărăciei; P1 este indicatorul ce estimează
“decalajul de sărăcie” sau profunzimea sărăciei
şi P2 apreciază gravitatea sărăci ei.
- Creşterea sărăciei se asociază cu majorarea inegalităţii.
Astfel, coeficientul Gini al inegalităţii veniturilor s-a
majorat de la 24 în perioada 1987-1988, până 34.4 în 1992 şi
36 în 1993. În anul 1999 sondajul bugetelor casnice estimează
coeficientul Gini pentru consum ca circa 41, celei mai înstărite
categorii a populaţiei, care constituie 20 procente, revenindu-i
aproape j
umătate din consumul
total din ţară.
- Studiile existente demonstrează faptul că criza regională
din anul 1998 a avut un efect nefavorabil atât asupra sărăciei
cât şi asupra creşterii inegalităţii. Rezultatele
analizei bugetelor casnice pentru anul 1999 arată că venitul
global a circa 80 procente din gospodării, a fost mai mic decât
minimul de existenţă lunar de 233 lei pe cap de locuitor,
calculat conform normelor internaţionale. Analiza efectuată
pentru formularea Programului naţional pentru reducerea sără
ciei
sugerează că aproape 20 procente din populaţie poate fi
considerată extrem de săracă, mai mult de două treimi
din aceasta locuind în zona rurală. Ca urmare a secetei, situaţia,
probabil, s-a agravat şi mai mult în anul 2000.
- În Moldova populaţia săracă este reprezentată începând
cu persoane cu un nivel scăzut de cunoştinţe, lucrători
necalificaţi sau familii numeroase cu un singur părinte, până
la persoane cu un nivel înalt de cunoştinţe care au beneficiat
cândva de funcţii sociale prestigioase şi bin
e
remunerate, activând în calitate de oameni de ştiinţă
şi profesionişti în domeniu. Printre categoriile cele mai sărace
sunt lucrătorii săraci, în special ţăranii neîmproprietăriţi
cu pământ, familiile cu copii, familiile formate din mai mult de cinci
membri, familiile cu unul sau mai mulţi
membri vulnerabili şi şomerii, o treime din care, sunt extrem de săraci.
- Sărăcia în Moldova este preponderentă în zonele rurale.
Datele statistice mărturisesc că, în anul 1997, circa 21.1
procente din populaţia din zonele rurale se afla sub pragul sărăciei
relative, comparativ cu 17.2 procente din populaţia altor oraşe
şi 6.7 procente din populaţia Chişinăului. În situaţia
cea mai gravă se află lucrătorii din sectorul agricol: 27
procente din lucrătorii din sectorul
agricol
se aflau sub pragul sărăciei relative, comparativ cu 15 procente
de fermieri şi 21 procente de şomeri.
- În pofida faptului că se tinde spre fabricarea propriei producţii
alimentare, ceea ce a permis multor persoane sărace din zonele rurale
să evite sărăcia extremă, condiţiile de existenţă
în zonele rurale rămân a fi dificile. Multe gospodării din
această zonă supravieţuiesc datorită gospodăriilor
agricole de pe lângă casă. Din cauza lipsei de mijloace
necesare gospodăriile agricole cointeresate î
n
fermierit nu au posibilitatea de a-şi extinde activitatea şi spori
profitabilitatea. Lipsite de mijloace în numerar şi cu posibilităţi
reduse de a obţine credite, aceste gospodării nu sunt în stare să
dezvolte culturi mai profitabile din cauză că nu-şi pot
permite procurarea echipamentului, îngrăşămintelor,
pesticidelor, seminţelor sau irigării. Cu toate că ţara
a realizat un progres semnificativ în restructurarea gospodăriilor
agricole şi în privatizarea pământului, reformele au fost amânate
până în momentul când s-au prăbuşit
gospodăriile colective împreună cu sistemul de prelucrare şi
de marketing, care au susţinut sectorul agricol. Un progres promiţător
este consolidarea pământului, care se desfăşoară ca
rezultat al privatizării pământului. Cu toate
acestea, până la momentul dat, nu s-a reuşit obţinerea unei
creşteri a producţiei agricole.
- Cauza creşterii sărăciei în Moldova în perioada de
tranziţie este rezultatul combinat al mai multor factori, atât
externi, cât şi interni. La aceştia se referă: (a) efectul
destrămării Uniuni Sovietice, însoţit de ruperea relaţiilor
comerciale şi sistemului de plăţi, în special şocul
preţurilor, însoţit de liberalizarea preţului la energie -
componentul de bază (şi importat) în formarea costurilor
interne în Mold
ova. Un studiu
comparativ realizat de Banca Mondială concluzionează că din
fostele republici ale Uniunii Sovietice, Moldova a avut de suferit cel mai
mult din cauza efectelor balanţei comerciale, care au însoţit
majorarea preţurilor interne la energie până la nivelul preţurilor
internaţionale; (b) conflictul din Transnistria în 1992 şi o
serie de dezastre naturale şi efectele lor asupra sectorului agricol
şi industriei de prelucrare, care constituie circa jumătate din
PIB-ul ţării. Aici se includ inundaţiile
din 1992 şi 1994 şi seceta din 2000; (c) instabilitatea regională
continuă, în deosebi, efectele crizei din Rusia din anul 1998.
Factorii exogeni pomeniţi mai sus au fost exacerbaţi de schimbările
de direcţie în implementarea programului de reforme structurale
al ţării.
- Guvernul intenţionează să elaboreze un program cuprinzător
si participativ pentru asigurarea creşterii şi dezvoltării
durabile a ţării pe termen mediu şi abordarea explicită
a problemei sărăciei în ţară. În acest scop este
şi va fi depus un efort continuu pentru a actualiza datele existente
despre sărăcie în vederea majorării impactului măsurilor
programului de reducere a sărăciei. În august 2000 a fost
semnat un program de colaborare, susţinut de PNUD, care va contribui
la dezvoltare
a în continuare a
instrumentelor informaţionale şi a procesului de luare a
deciziilor în sectorul social şi la îmbunătăţirea
structurii instituţionale pentru estimarea şi monitorizarea
impactului politicilor de reducere a sărăciei. Actualmente se
lucrează în vederea identificării
lacunelor de informaţie şi determinării lucrului analitic,
necesar de a fi efectuat pentru elaborarea SRS complete.
III. Trei piloni ai Strategiei de reducere a sărăciei
- Strategia de reducere a sărăciei, elaborată de către
Guvern se va baza pe trei obiective: (i) creştere economică
durabilă si cuprinzătoare, care va oferi populaţiei
posibilitatea angajării în câmpul muncii; (ii) politica dezvoltării
umane bazată pe acces sporit la serviciile de bază (în special
servicii medicale
primare şi învăţământ
de bază); şi (iii) protecţie socială pentru păturile
sociale cele mai nevoiaşe.
- Strategia de reducere a sărăciei, elaborată de către
Guvern, se va axa pe distribuţia corectă a beneficiilor creşterii
economice întregii populaţii şi va lua în considerare
capitalul social existent la nivelul comunităţii. Abordarea SRS
oferă Moldovei posibilitatea de a considera reducerea sărăciei
drept un scop explicit al politicii şi de a formula strategia într-o
manieră participatoare, în acest fel cont
ribuind
la sporirea susţinerii acesteia.
A. Creştere economică durabilă şi
cuprinzătoare
- Guvernul va menţine un cadru macroeconomic stabil, adaptat constrângerilor
financiare ale ţării, care va conduce la creştere economică
şi dezvoltare pe termen mediu. Scopul programului constă în
consolidarea stabilizării realizate pe parcursul primelor zece luni
ale anului şi în crearea condiţiilor necesare pentru creşterea
durabilă a economiei şi dezvoltarea pe termen mediu. Guvernul,
în consultare cu FMI, a el
aborat un
cadru de dezvoltare macroeconomică pentru următorii trei ani.
Programul prevede că economia Moldovei va realiza o rată de creştere
de aproximativ 5 procente anual în următorii trei ani. Elemente
principale ale programului sunt reflectate în anexa A a acestui
document.
- Promovarea creşterii economice durabile şi dezvoltării
cuprinzătoare este componenta cea mai importantă a strategiei
Guvernului de dezvoltare şi reducere a sărăciei
.
Creşterea economică durabilă
pe termen mediu urmează a fi realizată prin dezvoltarea activităţilor
sectorului privat în domeniile în care ţara are un avantaj comparativ.
Aceste domenii cuprind sectorul agro-industrial, sectorul businessului mic
şi mijlociu şi sectorul serviciilor, adică domeniile care
reflectă dotările ţării
sau cele care nu au fost dezvoltate în cadrul economiei de comandă. Va
fi efectuat un studiu detaliat pentru a identifica sursele de creştere
economică în Moldova.
- Guvernul consideră că creşterea economică durabilă
poate fi realizată în termen scurt prin modelarea unei dezvoltări
bazate pe creşterea sectorului public şi dezvoltarea
industriilor de export în care Moldova are avantaj comparativ.
Dezvoltarea sectorului privat este esenţială pentru crearea
economiei de piaţă şi pentru culegerea benefic
iilor
asociate unei economii de piaţă care funcţionează
normal. Guvernul planifică să pregătească o strategie de
creştere economică bazată pe exporturi cu scopul diversificării
produselor de export în baza avantajelor comparative şi obţinerii
accesului la pieţele netradiţionale.
- Guvernul va continua implementarea unui program de reforme structurale
care să promoveze crearea unui cadru stabil şi previzibil pentru
activităţile sectorului privat, atragerea investiţiilor străine
directe, precum şi majorarea investiţiilor domestice. În acest
scop Guvernul va realiza măsuri structurale care includ reforma
sectorului financiar pentru a majora accesul la credite mai ieftine
necesare pentru dezvoltarea întreprinderilor private, privatizarea
industriilor cheie, rest
ructurarea întreprinderilor,
îmbunătăţirea mediului de afaceri, deregularea sectorului
privat, raţionalizarea proceselor de licenţiere şi înregistrare,
îmbunătăţirea managementului corporativ, şi îmbunătăţirea
mediului instituţional şi juridic pentru facilitarea
investiţiilor domestice şi străine.
- În ceea ce priveşte programul de privatizare al Guvernului, se va
pune accent pe privatizarea transparentă şi deschisă a
sectorului energetic (trei companii de distribuire a energiei electrice au
fost deja vândute unui investitor strategic şi au fost lansate
concursuri pentru încă două companii de distribuire şi
trei de producere a energiei electrice), a sectorului telecomunicaţiilor
(prin privatizarea Moldtelecomului) şi a sectorului vinicol.
Implementarea progra
mului de
privatizare a pământului este aproape finalizată.
- Referitor la restructurarea întreprinderilor, procedura de faliment
şi de lichidare a întreprinderilor cu datorii considerabile va
continua pe întreaga perioadă. Proceduri de faliment au fost deja
iniţiate împotriva întreprinderilor cu datorii semnificative la
bugetul de stat şi cel al Fondului Social. De asemenea, cadrul legal
al administrării corporative va fi îmbunătăţit în
continuare. Cu asistenţa donatorilor, Guvernul va identifica acţiuni
s
pecifice în acest domeniu.
- Finalmente, se va depune un efort continuu pentru ameliorarea climatului
investiţional prin eliminarea barierelor de deschidere a noilor întreprinderi.
Acesta include simplificarea procedurii de intrare (prin simplificarea
licenţierii şi a cerinţelor de înregistrare a întreprinderilor)
şi îmbunătăţirea cadrului legal necesar pentru a
asigura o creştere continuă şi dezvoltarea sectorului
privat în Republica Moldova.
- Reducerea sărăciei prin obţinerea creşterii
economice durabile şi cuprinzătoare necesită nu numai un
sector privat dinamic, ci şi un sector public eficient, care ar putea
să activeze într-un mod transparent şi care ar fi accesibil întregii
populaţii. Recent Guvernul a aprobat o strategia cuprinzătoare
de Reformă a sec
torului public
prin care se urmăreşte crearea unui sector public orientat spre
relaţiile de piaţă şi deservirea clientului, bazat pe
merite, depolitizat şi rezistent tentativelor de corupere, care ar
corespunde celor mai bune practici europene, durabil din punct
de vedere fiscal şi care ar asigura prestarea eficientă a
serviciilor şi bunurilor publice prioritare, interacţionând
şi susţinând sectorul privat.
- Programul Guvernului privind reforma sectorului public, planificat a fi
susţinut de către Banca Mondială în cadrul unei serii de
credite pentru reforma sectorului public, va include:
- raţionalizarea şi direcţionarea mai eficientă a
cheltuielilor sectorului social (inclusiv cheltuielile pentru ocrotirea sănătăţii,
învăţământ şi asistenţa sociala);
- promovarea reformei administrării
publice şi serviciului civil in vederea: modernizării şi
reorientării rolului statului de la dirijarea şi controlul activităţii
economice către promovarea in mod transparent a creşterii şi
dezvoltării sectorului privat, restabilind
încrederea societăţii şi antreprenorilor in instituţiile
de stat şi descentralizând autorităţile publice într-un
sistem reorganizat şi fortificat al administrării locale;
- consolidarea sistemelor legislativ şi juridic;
- eradicarea corupţiei în sectorul de stat (care restrânge concurenţa
şi fluxurile investiţionale directe interne şi externe în
ţară) şi administrare (povara căreia este suportată
neproporţional de către săraci);
- perfecţionarea managementului cheltuielilor publice (inclusiv
reforma elaborării şi executării bugetului, precum şi
gestionarea lichidităţilor şi a datoriilor), consolidarea
viitoare a sistemului finanţării interguvernamentale şi
ameliorarea performanţei şi strategiei veniturilor
guvernamentale.
- Precum a fost menţionat mai sus, sărăcia în Moldova este
preponderentă, în deosebi, în zonele rurale. În paralel cu măsurile
menţionate mai sus, Guvernul va acorda o prioritate înaltă
dezvoltării rurale şi agricole prin abordarea constrângerilor
existente în dezvoltarea zonelor rurale şi generarea
locurilor de muncă şi veniturilor stabile. Guvernul va pregăti
şi aproba o strategie cuprinzătoare de dezvoltarea agricolă
şi rurală cu stabilirea obiectivelor şi priorităţilor
şi determinarea conţinutului şi succesiunii intervenţiilor.
Obiectivul principal al strategiei va fi
majorarea veniturilor şi standardelor de viaţă ale populaţiei
rurale prin promovarea antreprenoriatului rural, producţiei agricole,
diversificării economice şi comerţului în zonele rurale.
- Reformele menţionate mai sus, precum şi măsurile
specifice orientate la reducerea sărăciei sunt prezentate în
matricea de acţiuni politice anexată la acest document (Anexa
B). Angajamentele descrise şi obiectivele pentru următorii ani
sunt tentative. Ele urmează să fie revizuite odată cu î
nlocuirea
documentului interimar al SRS prin cel complet.
B. Dezvoltarea umană
- Guvernul este de părerea că creşterea economică, ce
nu se reflectă în îmbunătăţirea nivelului de viaţă
al populaţiei, este, din punct de vedere social, economic şi al
mediului, nedurabilă. Promovarea unei dezvoltări umane durabile
în Republica Moldova ar însemna consolidarea coeziunii sociale prin
identificarea precisă a surselor şi consecinţelor
excluderii sociale şi elaborarea politicilor necesare pentru
abordarea lor în scopu
l satisfacerii
necesităţilor de bază a celor mai vulnerabile categorii ale
populaţiei.
- Guvernul va promova dezvoltarea umană prin elaborarea şi
implementarea unor strategii cuprinzătoare şi integre, cu scopul
de a îmbunătăţi nivelul de ocrotire a sănătăţii
si învăţământului. Corelaţia strânsă între sărăcie
şi indicii corespunzători ai dezvoltării umane oferă
un sprijin sigur pentru impactul programelor de dezvoltare umană
asupra reducerii sărăciei. În particular, progresele realizate
în sectorul ocrotirii
sănătăţii
şi în învăţământ au un efect direct asupra reducerii
sărăciei. Aceste ameliorări contribuie, în continuare, la
apariţia externalităţilor pozitive considerabile, pentru
ameliorarea ofertei, existentă în economie şi promovarea unei creşteri
economice durabile şi cuprinzătoare
în cadrul unei societăţi coezive din punct de vedere social.
Republica Moldova are puţine resurse naturale, de aceea capitalul uman
ar putea deveni sursa cea mai importantă care să favorizeze creşterea
economică.
Ocrotirea sănătăţii
- Pe parcursul perioadei de tranziţie, sectorul ocrotirii sănătăţii
s-a deteriorat semnificativ, înregistrând un declin enorm al
cheltuielilor repartizate acestui sector (acestea constituiau doar 2.9
procente din PIB în 1999 comparativ cu 6 procente in 1997), un declin în
ceea ce priveşte speranţa de viaţă şi o creştere
a numărului de persoane care suferă de diverse maladii.
- Strategia ocrotirii sănătăţii, propusă de
guvern, are scopul de a:
- Menţine nivelul de cheltuieli pentru sănătate în termeni
reali, cel puţin la nivelul bugetului pentru anul 2000;
- Institui unele tentative de reducere a sărăciei, punând
accent pe serviciile medicale de bază şi prevenirea maladiilor;
- Îmbunătăţi alocarea resurselor, pentru a o face mai
echitabilă şi eficientă, inclusiv şi prin
restructurarea infrastructurii;
- Crea autonomia serviciilor medicale, în deosebi a spitalelor;
- Instrui medicii şi administratorii din sectorul ocrotirii sănătăţii.
- Pe termen scurt reforma ocrotirii sănătăţii
presupune:
- Garantarea, in mod transparent, a accesului la un pachet minim de servicii
medicale;
- Modernizarea serviciilor medicale şi de urgenţă;
- Consolidarea capacităţii instituţionale a sectorului
ocrotirii sănătăţii, reducând, totuşi,
capacitatea excesivă;
- Elaborarea unor Strategii de combatere şi
prevenire a TB şi HIV/SIDA.
Învăţământul
- La fel ca şi sectorul ocrotirii sănătăţii,
sectorul învăţământului, pe parcursul perioadei de tranziţie,
a fost deteriorat considerabil ceea ce s-a materializat în reducerea ratei
de înrolare în învăţământ, absenteismul cronic în rândul
copiilor săraci, participarea la un nivel redus a studenţilor săraci
în învăţământul secundar şi terţiar şi
reducerea cheltuielilor pentru acest sector (în anul 1999 acestea
constituiau circa 4.7 procente din PIB comparativ cu
10 procente in 1997). Dată fiind importanţa învăţământului
în oferirea modalităţilor de reducere a sărăciei pentru
beneficiarii săi şi a externalităţilor pozitive ale
dezvoltării capitalului uman pentru întreaga ţară, guvernul
este decis de a depune un efort continuu
pentru a ameliora sectorul învăţământului din ţară.
- În particular, strategia guvernului în sectorul învăţământului
are scopul de a îmbunătăţi eficienţa sistemului de învăţământ
în acelaşi timp menţinând durabilitatea fiscală. Guvernul,
cu asistenţa Băncii Mondiale, lucrează asupra strategiei
sectorului educaţional care va face recomandaţii specifice pentru
atingerea acestor obiective. Strategia Guvernului va include următoarele
componente:
- Promovarea şi menţinerea accesului la învăţământul
primar şi secundar al elevilor săraci.
- Îmbunătăţirea managementului şi responsabilităţii
sistemului educaţional.
- Analizarea reducerii gradului de înrolare în învăţământul
primar în perioada de tranziţie.
- Revizuirea structurii sistemului de învăţământ secundar
în vederea ajustării lui la cerinţele curente ale pieţei
muncii şi identificarea măsurilor de îmbunătăţire
a calităţii şcolarizării secundare.
- Revizuirea standardelor curriculare şi soluţionarea
problemelor ce ţin de calitatea şi remunerarea personalului din
întregul sistem de învăţământ.
- Dezvoltarea unei baze de date analitice care să includă: un
sistem informaţional al managementului educaţional care include
o bază de date a şcolilor, date financiare, informaţie cu
privire la resursele umane, un studiu al plăţilor formale
achitate de către familii la toate nivelurile sistemului de învăţământ
şi un studiu al căilor alternative de economie a energiei în
şcoli.
C. Protecţia socială
- Guvernul recunoaşte faptul că reforma sistemului protecţiei
sociale al ţării este necesară pentru oferirea unei asistenţe
fiscale durabile şi bine direcţionată către cei nevoiaşi.
În trecut, sistemul de asistenţă socială din Moldova se baza
pe acordarea de pensii, suplimentate de privilegii şi beneficii slab
direcţionate şi, în mare măsură,
ne-asigurate financiar. Activitatea întreprinsă de guvern în procesul
de elaborare a programului său naţional de reducere a sărăciei
ne vorbeşte despre faptul că peste o treime din populaţia
Moldovei se bucura de privilegii ce erau prost
direcţionate şi foarte costisitoare, ceea ce constituia circa 8
procente din PIB-ul Republicii Moldova în anul 1998.
- Schimbările recente în sectorul protecţiei sociale în Moldova,
au inclus raţionalizarea înlesnirilor la energie şi, parţial,
la transport, prin anularea sistemului vechi şi aprobarea unei scheme
de plată a compensaţiilor, bine fondată şi direcţionată,
bazată pe repartizarea lor pe categorii, fiind plătite în numerar
şi direct persoanelor cărora aceste compensaţii sunt acordate.
Legea
cu privire la protecţia
socială specială a unor categorii de populaţie prin care au
fost eliminate înlesnirile nedirecţionate pentru consumul de energie
şi prin care s-au limitat privilegiile la nouă categorii care
reprezintă cele mai vulnerabile segmente ale
societăţii va avea un efect benefic asupra finanţelor publice
şi va îmbunătăţi semnificativ eficienţa şi
direcţionarea programului guvernamental de asistenţă socială.
- Crearea unui sistem de asistenţă socială, care să fie
transparent, bine formulat, durabil din punct de vedere fiscal şi bine
direcţionat va fi obiectivul următoarei faze a elaborării
politicii protecţiei sociale. Modificarea şi stabilirea diferitor
parametri strategici (ex. salariul minim şi minimul de subzistenţă)
necesită să fie bazate
pe
analiza economică şi financiară a relaţiei lor cu impactul
programelor de ajutor social. Din lipsa unui proces sigur de certificare a
veniturilor, sistemul viitor de asistenţă socială va trebui să
se bazeze pe o combinare a mecanismelor de direcţionare şi
va consta dintr-un set de programe la nivel local şi naţional.
- Se presupune că programele orientate spre familiile cu copii, în
special pentru cele cu mulţi copii, vor trebui să fie în centrul
programului naţional de asistenţă socială, deoarece
studiul sărăciei sugerează faptul că aceste familii au
tendinţa de a fi sărace. Analiza opţiunilor de raţionalizare
a măsurilor existente, în urma cărora vor beneficia copiii, ar fi
prima treaptă în această direcţie. Posibilitatea de oferire
a ajutorului direct
în natură
copiilor de vârstă şcolară, poate fi considerată o măsură
necesară pentru a suplimenta transferurile în numerar şi în acelaşi
timp pentru a încuraja prezenţa lor la şcoală. Actualmente,
Guvernul lucrează împreună cu partenerii de dezvoltare (UNICEF,
European Trust şi SIDA) asupra programelor de de-instituţionalizare.
Acest efort este, de asemenea, susţinut de către Banca Mondială
prin intermediul proiectului Fondului de investiţii sociale.
- În ceea ce priveşte reforma sistemului de pensii, Guvernul este
decis de a consolida legătura dintre contribuţii şi beneficii,
a anula pensiile privilegiate şi a consolida criteriile de
eligibilitate, făcând sistemul mai transparent (aplicând o formulă
clară de calcul a beneficiilor, indexând mărimea acestora
la
inflaţie şi stabilind conturi individuale pentru fiecare
contribuabil).
- De asemenea, va fi iniţiată activitatea la cel de-al doilea
component al programului de protecţie socială, atât pentru
ameliorarea funcţionării pieţelor de muncă, protecţia
celor săraci şi şomerilor, cât şi pentru facilitarea
accesului la serviciile de angajare în câmpul muncii. În sfârşit,
este preconizat ca programele administrate local să fie un element
important în sistemul asistenţei sociale. Cu toate acestea, este
necesar de
a efectua o analiză minuţioasă
a opţiunilor valabile şi a mecanismelor de cercetare, pentru a
asigura durabilitatea programelor şi capacitatea de a oferi ajutor
persoanelor sărace într-o manieră eficientă şi echitabilă.
- Politica angajării în câmpul muncii şi dezvoltării pieţei
muncii este un domeniu important al programului guvernamental de reducere a
sărăciei. Pentru a facilita dezvoltarea unei pieţe flexibile
a muncii, ce va contribui la folosirea mai eficientă a forţei de
muncă, strategia guvernului pr
evede:
(a) efectuarea unei analize cuprinzătoare a dezvoltării pieţei
muncii şi impactului reformelor structurale asupra angajării în câmpul
muncii, creării locurilor de muncă, ajustării salariilor, (b)
identificarea şi eliminarea impedimentele de ordin legal
pentru asigurarea funcţionării unei pieţe flexibile, (c)
evaluarea eficienţei programelor existente în domeniul reciclării
cadrelor şi amplasarea în câmpul muncii şi elaborarea unui design
nou. Guvernul a identificat asistenţă tehnică necesară în
următoarele domenii: (a) monitorizarea pieţei muncii; (b) revizuirea
şi dezvoltarea cadrului legislativ; (c) elaborarea unui program de susţinere
a angajării în câmpul muncii.
- Guvernul va pune un accent deosebit pe eradicarea sărăciei în rândul
copiilor. Studiile disponibile vorbesc despre faptul că gospodăriile
cu copii reprezintă cea mai vulnerabilă categorie socială din
Moldova. În plus, există dovezi sigure referitoare la
intensificarea
fenomenului de malnutriţie în rândul copiilor.
- Programul naţional de reducere a sărăciei, aprobat de
Guvern, are ca scop soluţionarea problemei sărăciei în rândul
copiilor prin intervenţiile focusate şi bine direcţionate, ce
se vor încadra în limitele impuse de situaţia financiară a
ţării. Acesta include măsuri prevăzute pentru asigurarea
unui nivel adecvat al securităţii alimentare şi ocrotirii
copiilor, şi protecţia socială a orfanilor şi a copiilor
handicapaţi. Pentru a atinge aceste obi
ective
Guvernul va necesita asistenţă tehnică pentru a realiza lucrul
analitic necesar pentru elaborarea programului de asistenţă a
copiilor.
IV. Mecanismul instituţional al PRSP
A. Aranjamente instituţionale.
- Guvernul a creat un Comitet de Supraveghere
pentru PRSP în vederea monitorizării elaborării strategiei de
reducere a sărăciei. Funcţia de coordonator al procesului de
elaborare a PRSP va fi realizată de Viceprim-ministru, Ministrul
Economiei şi Reformelor. Pentru
realizarea acestui proiect a fost creat un Grup de lucru interministerial,
care va fi responsabil de administrarea zilnică a activităţii
PRSP şi de elaborarea proiectului, care este subordonat
Viceprim-ministrului, Ministrului Economiei şi Reformelor. În
sectoarele în care politicile şi programele guvernamentale pot avea un
efect considerabil asupra reducerii sărăciei au fost şi
urmează să mai fie instituite Grupuri de lucru sectorale,
responsabile de elaborarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare
economică cuprinzătoare şi de determinarea programelor şi
măsurilor prioritare din cadrul planului de cheltuieli în sectorul
public.
B. Măsuri de consolidare a managementului cheltuielilor publice
- Implementarea eficientă a programului guvernamental de reducere a sărăciei
necesită abordarea punctelor slabe în planificarea şi
gestionarea cheltuielilor publice. Prin intermediul Programului de reformă
a sectorului public, Guvernul intenţionează să creeze un
sistem robust, durabil şi efectiv de gestionare a
resurselor
sectorului public, care asigură un nivel înalt de control fiscal (deficite
bugetare considerabile la toate nivelurile de guvernare); prioritizare
strategică (eficienţa alocativă în elaborarea bugetului,
revizuirea cheltuielilor şi prioritizarea la
toate nivelurile de guvernare); şi eficienţa tehnică în
executarea bugetului (la toate nivelurile de guvernare). Au fost efectuate
şi implementate măsuri specifice pentru: (i) introducerea modalităţii
de abordare strategică în determinarea priorităţilor cheltuielilor
publice, în conformitate cu care deciziile despre cheltuieli ţin
nemijlocit de politicile guvernamentale; (ii) stabilirea unui orizont de
trei ani pentru planificarea cheltuielilor publice, astfel încadrând
elaborarea politicii de cheltuieli în activitatea pe termen mediu; (iii)
re-orientarea gestionării bugetare în direcţia accentuării
obţinerii realizărilor şi efectelor concrete şi nu
pentru utilizarea intrărilor şi satisfacerii nevoilor aparente.
Suplimentar, măsuri au fost şi urmează să fie
întreprinse în scopul îmbunătăţirii monitorizării
cheltuielilor publice şi asigurării ca resursele financiare sa
ajungă la beneficiarii prevăzuţi.
- Guvernul recunoaşte că implementarea eficientă a cadrului
de cheltuieli pe termen mediu (MTEF) va solicita o creştere
semnificativă în capacitatea guvernului central; Ministerului Finanţelor
şi ministerelor de ramură. Aceste măsuri de sporire a
capacităţilor vor fi soluţionate în cadrul Programului
guvernamental al Reformei Sectorului Public cu asistenţa cred
itelor
băncii Mondiale pentru Reforma Sectorului Public. Prin intermediul
asistenţei partenerilor, ce contribuie la dezvoltarea Republicii
Moldova, guvernul a început să aplice aceste cerinţe prin
introducerea unui cadru de cheltuieli pe termen mediu (MTEF)
şi a altor iniţiative necesare pentru consolidarea procedurilor de
implementare a bugetului. Procesul MTEF va asigura ca cheltuielile publice
şi politicile sectorale să fie clar concentrate spre reducerea sărăciei
şi să fie elaborate, luând în considerare
resursele financiare disponibile ale ţării.
- Guvernul va continua eforturile sale în vederea îmbunătăţirii
implementării bugetului. În cadrul acţiunilor întreprinse în
trecut, cu susţinerea organismelor internaţionale, a fost inclusă
revizuirea sistemului de clasificare a bugetului pentru fortificarea direcţionării
si monitorizării cheltuielilor publice, creând un sistem trezorerial
central şi aplicând Legea „Cu privire la Finanţele Publice
Locale”, ce are puncte de tangenţă cu Legea „Cu privire la
refo
rma administrativă şi
teritorială”. Alte activităţi vor fi întreprinse în
scopul consolidării operaţiunilor Trezoreriei pentru asigurarea
eliberării şi predictibilităţii în timp a fondurilor
şi repartizării mai eficiente a cheltuielilor, sporirea responsabilităţilor
bugetelor locale pentru prestarea serviciilor care ar putea fi gestionate
mai eficient de către administraţiile locale pentru prestarea
serviciilor, în concordanţă cu standardele minime de gestionare a
finanţelor publice, pentru a asigura utilizarea
acestora în scopul realizării sarcinilor guvernamentale de reducere a
sărăciei şi promovarea informării în masă a populaţiei
prin intermediul publicării informaţiei despre MTEF, buget şi
conturi.
- Guvernul recunoaşte faptul că, pentru implementarea cu succes
a Legii cu privire la finanţele publice locale, este necesară
fortificarea, pe termen mediu şi lung, a capacităţii
autorităţilor publice locale. Actualmente, Guvernul lucrează
împreună cu donatorii pentru a îmbunătăţi executarea
bugetelor la nivelu
l autorităţilor
publice locale. Se elaborează planuri de dezvoltare a capacităţii
organelor locale şi raţionalizare a sistemului relaţiilor
fiscale inter-guvernamentale, inclusiv prin revizuirea legislaţiei
existente asupra sistemului bugetar, reforma administrării
teritoriale, finanţele publice locale, ajustarea determinării
cheltuielilor şi finalizarea regulamentului de transfer a drepturilor
de proprietate autorităţilor administraţiei publice locale.
- Pregătirea PRSP va fi strâns legată de procesul MTEF în ceea
ce priveşte asigurarea concordanţei între strategia de reducere
a sărăciei, elaborată de către guvern, planurile de
cheltuieli şi resursele financiare disponibile ale ţării.
V. Procesul de participare şi agenda PRSP
- Strategia preliminară de reducere a sărăciei a fost
elaborată de către Ministerul Economiei şi Reformelor în
cadrul consultărilor cu ministerele de resort, cu alte organe
guvernamentale şi cu Parlamentul. Au fost folosite, de asemenea,
comentariile oferite de câteva institute de cercet
are
locale, de reprezentanţele organizaţiilor internaţionale
şi de comunităţile donatoare, precum FMI, Banca Mondială
şi CE/Tacis.
- Elaborarea Strategiei preliminare de reducere a sărăciei a
fost iniţiată în luna iulie 2000 prin crearea unui grup de
lucru interministerial şi a grupurilor de lucru sectorale în
ministerele de ramură. Prin intermediul susţinerii partenerilor,
ce contribuie la dezvoltarea Republicii Moldova, s-au organizat şedinţe
cu scopul informării succinte a oficialităţilor
guvernamentale,
societăţii
civile şi organizaţiilor donatoare referitor la noua iniţiativă
şi, anume, despre aspectul de participare la aceste activităţi.
- Guvernul se angajează să aplice modul de abordare participativ
la elaborarea, implementarea şi monitorizarea SRS, descris în Anexa
D. In acest scop, va fi efectuată o analiză generala a
participanţilor, bazată pe informaţia despre starea curenta
a nivelului de participare în societate. Pentru efectuarea acestei
analize guvernul este în proces de compilare a unei liste
a
organizaţiilor, pe care ministerele de resort le-au considerat
importante în anumite domenii. Conform acestei analize efectuate, guvernul
va stabili criterii clare de selecţie pentru participarea în procesul
de consultare, în scopul asigurării unei reprezentări
generale a participanţilor locali şi internaţionali în
activitatea SRS.
- Guvernul şi-a asumat obligaţia de a furniza informaţie în
procesul de elaborare a PRSP şi de a consulta pe larg partenerii
locali şi internaţionali care contribuie la dezvoltarea
ţării. Guvernul va continua să difuzeze pe larg participanţilor
relevanţi în procesul elaborării PRSP informaţia generală,
prin măsuri de informare în masă şi prin expunerea informaţiei
relevante pe pagina web a guvernului. Mecanismele instituţional
e
pentru consultările participanţilor vor conţine interviuri,
grupuri de discuţii, seminare şi conferinţe. Procesul de
participare pentru PRSP va fi reflectat în seminarele pentru participanţi,
în scopul validării şi finalizării Strategiei de Reducere a
Sărăciei în luna octombrie 2001. Strategia PRSP completă,
cuprinzând contribuţiile tuturor participanţilor, va fi elaborată
către sfârşitul anului 2001. Planul de lucru pentru elaborarea
PRSP este expus în Anexa D.
VI. Indicatorii de monitorizare
- Guvernul întreprinde şi urmează să
întreprindă o serie de măsuri pentru a îmbunătăţi
şi/sau a stabili mecanisme adecvate pentru colectarea, regulată
şi la timp, pentru analiza şi publicarea informaţiei necesare
pentru monitorizarea indicatorilor sociali relevanţi procesului
de elaborare a PRSP. Departamentul de Statistică, în colaborare cu
PNUD va compila către luna septembrie 2001 o informaţie actualizată
despre sărăcie, bazată pe Sondajele bugetelor casnice din
anul 2000. O estimare participativă, calitativă a sărăciei
va fi efectuată, de asemenea, către luna septembrie a anului 2001.
- În plus, pentru a ameliora baza de date, Guvernul, cu suportul
partenerilor care contribuie la dezvoltarea Moldovei, va depune un efort
continuu pe parcursul acestei perioade pentru a
spori capacităţile analitice, necesare pentru a înţelege
natura şi cauzele apariţiei sărăciei în ţară.
Aceasta va contribui la ameliorarea atât a elaborării, cât şi a
monitorizării impactului intervenţiilor sale strategice.
Rezultatele informaţiei parvenite
din întreaga activitate şi lucrul analitic relevant va fi publicat pe
larg, Guvernul asumându-şi obligaţia de a consulta partenerii
importanţi asupra acestor rezultate prin modalităţi adecvate,
cum ar fi interviuri, seminare şi conferinţe.
- În prezent guvernul intenţionează
să monitorizeze progresul strategiei sale de reducere a sărăciei,
bazându-se pe un şir de indicatori şi anume (i) speranţa
medie la viaţă la bărbaţi şi femei, (ii) rata
mortalităţii si rata creşterii naturale a populaţiei,
(iii) rata mortalităţii
infantile, (iv) rata mortalităţii materne, (v) rata mortalităţii
la copii de până la 5 ani, (vi) ratele de imunizare, (vii) gradul de
încadrare a copiilor în învăţământul de bază şi
(viii) gradul de încadrare a copiilor în învăţământul
secundar. Lista indicatorilor relevanţi
pentru Moldova este expusă în Anexa C. Suplimentar, pentru a evalua
progresul strategiei, vor fi utilizate rezultatele Sondajului bugetelor
casnice pentru anul 2000, cât şi a altor activităţi
asociate, în special a programului susţinut de UNDP în scopul elaborării
în continuare a instrumentelor informaţionale şi a politicilor de
luare a deciziilor în sectorul social şi îmbunătăţirii
structurii instituţionale pentru evaluarea şi monitorizarea
impactului politicii de reducere a sărăciei,
în scopul înregistrării progreselor realizate.
|