29 noiembrie 2006
A.
Introducere
1.
Performanţa macroeconomică a ţării pe parcursul
ultimilor şase ani s-a caracterizat printr-o ascensiune economică care a avut
un impact considerabil asupra reducerii sărăciei.
Astfel, în perioada 2000-2005, PIB real s-a majorat cu circa 43,0 la sută, iar
rata sărăciei absolute s-a redus în perioada 2000-2005 cu 38,7 procente.
Inflaţia s-a menţinut în anul 2005 la un nivel moderat de zece procente, chiar
dacă a depăşit uşor obiectivele propuse, reflectând influenţa factorilor
externi şi interni. Mai mult decât atât, cursul de schimb al monedei naţionale
a rămas relativ stabil, iar rezervele Băncii Naţionale au crescut
considerabil. Creşterea economică robustă, cât şi politica prudentă la
împrumuturile externe au permis reducerea raportului datoriei publice şi a
datoriei garantate de stat de la 94,8 procente din PIB în 2000 la cca. 28,2
procente din PIB în 2005. Aceste realizări au devenit posibile datorită
corelării politicii monetare adecvate şi a politicii bugetare austere, precum
şi datorită reformei fiscale care vizează perfecţionarea sistemului de
administrare fiscală.
2.
În anul 2006 dezvoltarea economiei naţionale a
fost influenţată negativ de anumiţi factori externi. Aceştia includ:
condiţiile climaterice nefavorabile pentru produсţia agricolă, suspendarea
exportului anumitor produse către Federaţia Rusă, de rând cu dificultăţile de
penetrare a altor pieţe de desfacere, dublarea preţurilor la resursele
energetice importate din Rusia şi majorarea semnificativă a preţurilor la
resursele energetice pe piaţa internaţională. Cu toate că negocierile pentru a
soluţiona problemele comerciale bilaterale cu autorităţile din Federaţia Rusă
sunt în desfăşurare, efectul combinat al factorilor externi menţionaţi mai sus
deja a avut un impact advers asupra produsului naţional şi balanţei de plăţi.
3.
Prezentul memorandum constituie un supliment al Memorandumului cu
privire la politicile economice şi financiare pentru anii 2006-2008 şi
prezintă obiectivele şi priorităţile strategice ale Republicii Moldova pe anul
2007.
B.
Evoluţii recente
4.
În pofida performanţei bune pe plan economic şi social, înregistrate de
Republica Moldova pe parcursul ultimilor ani, rezultatele obţinute în primele
şase luni ale acestui an accentuează faptul că existenţa anumitor probleme
menţionate anterior la punctul 2 pot periclita creşterea şi dezvoltarea
economiei naţionale în continuare. Pe parcursul primelor şase luni ale acestui
an, volumul exporturilor şi al producţiei industriale au scăzut, concomitent
cu intensificarea presiunii inflaţioniste.
5.
Influenţa negativă a factorilor externi în anul 2006 a subminat
eforturile Guvernului de realizare deplină a obiectivelor sale economice şi de
sporire a bunăstării populaţiei. În prima jumătate a anului 2006 creşterea
reală a PIB-ul a încetinit faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent,
înregistrând doar 5 procente. În acelaşi timp, rata inflaţiei la sfârşitul
lunii septembrie (perioada septembrie 2005 – septembrie 2006) a atins nivelul
de 14,4 procente. Mai mult decât atât, pe parcursul primului semestru al
anului 2006 a sporit vulnerabilitatea externă a economiei. Volumul
exporturilor s-a micşorat cu 7,7%, pe când cel al importurilor s-a majorat cu
15,5% şi ca urmare, soldul negativ al balanţei comerciale a crescut cu circa
39,1%.
6.
În scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice şi fiscale, în luna
iulie curent, Guvernul a constrâns politica bugetară, înaintând Parlamentului
variantele revăzute ale bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de
stat pentru anul 2006,. Efectul sumar al acestor modificări a fost reducerea
deficitul bugetului public naţional cu 163,8 mil. lei, ceea ce constituie cca.
0,5% din PIB comparativ cu 0,8% convenite anterior în program. Pe parcursul
primelor nouă luni ale anului, guvernul general a înregistrat un surplus în
sumă de 317 mil. lei (0,8% din PIB), îndeplinind cu uşurinţă indicatorul
deficitului pentru sfârşitul lunii septembrie. Totuşi, continuă să trezească
îngrijorări executarea bugetului asigurărilor sociale de stat, dat fiind că
deficitul acestuia pentru 2006, va fi mai mare decât s-a planificat iniţial.
În scopul protecţiei păturilor vulnerabile ale populaţiei şi menţinerii
serviciilor publice, în bugetul revizuit s-au prevăzut mijloace suplimentare
pentru compensarea costurilor legate de majorarea tarifului la gazele
naturale.
7.
Pe parcursul anului 2006, BNM a menţinut un regim flotant al
cursului de schimb şi a intervenit pe piaţa valutară doar în scopul
neadmiterii fluctuaţiilor excesive ale monedei naţionale. În primele nouă luni
ale anului 2006 cursul de schimb nominal al monedei naţionale a
marcat o depreciere faţă de dolarul SUA şi Euro de 3,6% şi 11,2%, respectiv.
În termeni reali, leul s-a apreciat în raport cu dolarul cu 4,5%, datorită
inflaţiei mai ridicate decât s-a aşteptat. Deşi creşterea inflaţiei are drept
cauză primară majorarea preţurilor la energie, factorii monetari au avut, de
asemenea, un anumit rol. Drept rezultat, BNM şi-a reexaminat prognoza
indicatorilor monetari cu scopul de a reduce inflaţia pentru perioada
următoare. În consecinţă, ratele dobânzilor pentru hârtiile de valoare de stat
şi certificatele BNM au crescut semnificativ, deşi au rămas negative în
termeni reali.
8.
La moment, Guvernul a realizat acţiunile prioritare stabilite
în program. În particular, următoarele acţiuni prevăzute a fi îndeplinite până
la 30 septembrie curent au fost realizate:
·
A fost aprobată Strategia de dezvoltare a
Serviciului Fiscal de Stat şi un plan pentru implementarea ei.
·
Au fost aprobate modificările în Regulamentul
Ministerului Finanţelor cu privire la monitorizarea şi analiza financiară a
întreprinderilor de stat şi societăţilor pe acţiuni în care statul deţine mai
mult de 51% din acţiuni. Rezultatele analizei pentru anul 2005 au fost incluse
în documentaţia bugetară la proiectul bugetului pe anul 2007.
·
A fost elaborat un plan de acţiuni privind
transferarea veniturilor fondurilor speciale, mijloacelor speciale, bugetului
asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă
medicală la gestionare prin Contul Unic Trezorerial (CUT). Planul prevede ca
aceste activităţi să fie realizate în 2006 şi pe parcursul anului 2007.
·
În luna august curent Guvernul a prezentat în
Parlament, pentru examinare şi adoptare proiectul de lege cu privire la
datoria publică, garanţiile de stat şi reacreditarea de stat.
·
Guvernul a elaborat şi aprobat CCTM pe anii
2007-2009
·
În perioada februarie-septembrie 2006 Consiliul
Creditorilor a semnat acorduri noi de restructurare a datoriilor pentru o sumă
totală de 99,96 milioane lei.
·
Obligativitatea tranzacţionării cerealelor
nemijlocit prin Bursa de Mărfuri a fost anulată, începând cu 30 septembrie
2006.
·
Legea cu
privire la Banca Naţională a Moldovei a fost modificată şi aprobată de
Parlament. Legea clarifică că politica monetară are drept obiectiv menţinerea
stabilităţii preţurilor şi consolidează independenţa Băncii Naţionale.
·
În contextul strategiei de reformă a
administraţiei publice centrale a fost elaborat şi aprobat de Guvern Codul
etic al funcţionarului public.
·
Modificările la Legea cu privire la întreprinderea de stat prevăzute în MEFP,
au fost adoptate de Parlament.
·
Legea cu privire la principiile şi mecanismele
de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător, a fost adoptată de
Parlament.
·
Amendamentele la Legea cu privire la
insolvabilitate au fost adoptate de Parlament.
C.
Obiectivele programului
9.
Obiectivele principale ale Guvernului pentru anul 2007 au rămas
neschimbate, în pofida şocurilor externe serioase cu care ne confruntăm.
Scopurile noastre sunt asigurarea unei stabilităţi macroeconomice şi a unei
creşteri economice durabile prin crearea unui mediu investiţional favorabil,
stimularea businessului mic şi mijlociu, reabilitarea infrastructurii,
promovarea exporturilor, crearea locurilor noi de muncă în ţară şi asigurarea
protecţiei sociale a păturilor vulnerabile ale populaţiei. Aceste obiective
sunt clar stabilite în Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei
(SCERS), realizarea căreia va continua şi pe parcursul anului 2007. Mai mult
decât atât, atingerea acestor obiective reflectate pe deplin în programul de
activitate a guvernului va facilita implementarea eficientă a Planului de
Acţiuni European de Vecinătate al Republicii Moldova – UE, precum şi
atingerea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului.
10.
Noi înţelegem că va trebui să facem anumite sacrificii pentru atingerea
acestor obiective, având în vedere şocurile externe serioase cu care ne
confruntăm la moment. Dat fiind faptul că multe din aceste şocuri vor avea
efecte pe termen lung, noi întreprindem măsuri pentru a ajusta politicile
macroeconomice în mod corespunzător. De asemenea accelerăm realizarea
reformelor structurale care va duce la creşterea economică prin
perfecţionarea, cu scopul de a asigura revenirea rapidă a Moldovei la ritmul
de creştere economică robustă pe termen lung. Finanţarea suplimentară din
partea comunităţii internaţionale va facilita atenuarea costului social -
economic al acestor provocări, însă nu vor încetini eforturile noastre în
ajustare la noile circumstanţe economice.
11.
Problemele economice cu care se confruntă Republica Moldova pe
parcursul anului 2006 au un impact negativ asupra nivelului de viaţă al
populaţiei şi este, practic, imposibil să prognozăm la această etapă, cât de
substanţiale vor fi efectele negative şi cât vor persista. Prin urmare,
Guvernul şi Banca Naţională se angajează să întreprindă în continuare măsuri,
în caz de necesitate, pentru diminuarea efectelor negative ale problemelor
economice curente, precum şi evitarea pe viitor a eventualelor perturbări în
dezvoltarea economică şi socială a ţării.
D.
Politica fiscală
12.
Politica fiscală pentru anul 2007 va rămâne austeră, deoarece suntem
conştienţi de faptul că stabilitatea macroeconomică contribuie la consolidarea
încrederii populaţiei faţă de program în general. Intenţionăm să menţinem
deficitul de casă la un nivel ce nu va depăşi limitele pentru 2006. În acest
context, Guvernul îşi va limita cheltuielile, cu scopul de a obţine un deficit
bugetar de casă (aşa cum este convenit în program şi reflectat în Legea
Bugetului pentru 2007) la un nivel de 233 mil. lei (0,5% din PIB).
13.
Se preconizează că pe parcursul anului 2007 veniturile bugetului public
naţional vor rămâne la nivelul de cel puţin 40% din PIB. În cazul
insuficienţei de finanţare din partea donatorilor externi, prevăzută în
bugetul pentru 2007, noi vom modifica legea bugetului cu scopul de a menţine
deficitul convenit şi acoperi deficitul Balanţei de Plăţi, deşi aceasta ar
putea necesita reducerea cheltuielilor prioritare, inclusiv a investiţiilor
publice. Donatorii externi vor debursa mijloace adiţionale, pe care Guvernul
intenţionează să le direcţioneze spre finanţarea proiectelor de
infrastructură, care este un domeniu evidenţiat în Raportul Anual de Evaluare
a SCERS. Investiţiile capitale adiţionale vor reabilita stocul de capital din
economie şi vor avea un impact pozitiv semnificativ asupra perspectivelor de
dezvoltare şi creştere economică.
14.
Datoriile creditoare ale sistemului bugetar vor fi menţinute în
limitele existente şi nu se va admite o eventuală creştere a lor. Ca urmare a
obţinerii în anul 2006 a unei restructurări a datoriei de stat externe către
creditori bilaterali, prin intermediul Clubului de la Paris, Guvernul şi-a
asumat angajamentul de achitare a arieratelor acumulate şi de onorare pe
deplin a obligaţiunilor sale, conform acordurilor bilaterale reeşalonate.
15.
O provocare majoră cu care se confruntă Guvernul rămâne a fi diminuarea
vulnerabilităţii Republicii Moldova la şocurile rezultate în urma creşterii
preţurilor la resursele energetice. Autorităţile vor asigura menţinerea
tarifelor la gazele naturale şi electricitate la nivelul de recuperare deplină
a costului pentru toate categoriile de consumatori, iar tarifele la energie
termică şi asigurarea cu apă potabilă vor fi ajustate treptat, pentru a atinge
nivelul de recuperare deplină a costului, pentru toate categoriile de
consumatori. În acest scop, intenţionăm să aprobăm, până la începutul lunii
decembrie curent, legea prin care responsabilitatea de a stabili tariful
pentru livrarea apei potabile şi furnizarea energiei termice va fi delegată
Agenţiei Naţionale de Reglementare în Energetică. În cazul în care costul
energiei va continua să crească, Guvernul va aloca resurse bugetare
suplimentare pentru a compensa instituţiilor publice costurile aferente
acestor majorări şi a proteja păturile vulnerabile ale populaţiei, menţinând
în acelaşi timp deficitul bugetar convenit. Ne angajăm cu fermitate să ne
asigurăm că cele mai sărace pături sociale vor fi
protejate împotriva efectelor majorării preţului la energie, inclusiv prin
acordarea compensaţiilor nominative şi tarifelor pentru consumul minim.
16.
Pentru a îmbunătăţi durabilitatea financiară a bugetului asigurărilor
sociale de stat, Guvernul va continua reforma în sistemul de pensii pentru
fermieri prin consolidarea legăturii dintre contribuţii şi beneficii.
De asemenea, va continua implementarea sistemului de evidenţă individuală a
contribuţiilor de asigurări sociale de stat prin integrarea datelor privind
contribuţiile în baza de date a Casei Naţionale de Asigurări Sociale. În
scopul asigurării stabilităţii financiare a bugetului asigurărilor sociale,
până la finele anului 2008 se va efectua trecerea la calcularea beneficiilor,
inclusiv a pensiilor, reieşind din contribuţiile de asigurări sociale
transferate la bugetul asigurărilor sociale de stat de către solicitant.
E.
Politici monetare şi financiare
17.
În anul
2007, Banca Naţională a Moldovei va promova în continuare o politică monetară
prudentă în scopul menţinerii stabilităţii preţurilor şi atingerii nivelului
stabilit al inflaţiei de 10% (pentru perioada decembrie 2006 - decembrie
2007). Programul prevede că baza monetară se va majora cu 9,7% pe parcursul
anului, până la sfârşitul lunii decembrie 2007, iar ratele dobânzilor vor
deveni pozitive în termeni reali. Acest obiectiv va fi atins prin
reglementarea bazei monetare, prin aplicarea instrumentelor indirecte ale
politicii monetare, punând accent deosebit asupra operaţiunilor REPO şi
REPO
inverse.
18.
În anul 2007 Banca Naţională a Moldovei va continua menţinerea unui
regim flotant al cursului de schimb şi va interveni pe piaţa valutară externă
doar în scopul neadmiterii fluctuaţiilor excesive ale monedei naţionale.
Scopul prioritar al politicii monetare este asigurarea stabilităţii
preţurilor.
19.
Examinăm posibilitatea trecerii la un cadru oficial de ţintire a
inflaţiei pe viitor. Deşi înţelegem că Moldova încă nu este gata pentru un
cadru oficial de ţintire a inflaţiei, întreprindem, între timp paşi de
îmbunătăţire a cadrului de politică monetară. De exemplu, în scopul atingerii
obiectivului privind rata inflaţiei, a fost instituit un organ consultativ
comun - Comitetul de Gestionare a Lichidităţii, format din reprezentanţii
Băncii Naţionale a Moldovei şi Ministerului Finanţelor. Comitetul de
gestionare a Lichidităţilor se va convoca nu mai rar de o dată pe lună sau în
funcţie de necesitate, cu scopul de a îmbunătăţi previzibilitatea politicii
monetare. În acest context, începând cu bugetul pentru 2008, legea anuală a
bugetului nu va mai obliga BNM să re-emită bonurile de trezorerie de stat,
Comitetul de Gestionare a Lichidităţilor va prelua aceste întrebări, iar
Ministerul Finanţelor şi BNM vor semna un Memorandum de Înţelegere privind
volumul hârtiilor de valoare care pot fi lansate pe piaţă pe parcursul anului
bugetar.
20.
Avem intenţia de a moderniza relaţiile financiare dintre Ministerul
Finanţelor şi BNM prin îmbunătăţirea transparenţei acestora. Astfel, cele două
instituţii vor întreprinde un şir de paşi pe parcursului unui an sau doi:
§
Am convenit asupra unui acord de deservire
dintre cele două instituţii care specifice comisioanele percepute pentru
serviciile prestate de BNM, precum şi nivelul de remunerare a conturilor
bugetului public naţional pentru soldurile aflate la contul Trezoreriei în BNM.
§
Pornind de la faptul că nivelul capitalului
Băncii Naţionale este mai jos decât nivelul dorit, până la 31 martie 2007 vom
prezenta Parlamentului pentru aprobare proiectul de lege pentru modificarea şi
completarea Legii cu privire la Banca Naţională, prin care să stabilim că
capitalul BNM trebuie să crească dinamic, proporţional cu mărimea bilanţului
contabil al Băncii. În special, modificările care ne aşteptăm să fie aprobate
în Parlament până la 30 septembrie 2007 vor stabili ca nivelul adecvat al
capitalului BNM să constituie cel puţin 10% din obligaţiile monetare ale BNM.
§
Pentru a ne asigura că nivelul capitalului BNM
este restabilit la nivelul adecvat relativ rapid, până la 31 decembrie 2007
Guvernul va „injecta” cel puţin 250 milioane lei sub formă de active lichide
(cum ar fi defalcări directe din buget şi/sau hârtii de valoare de stat
tranzacţionabile) în capitalul BNM, deşi „injectările” de capital nu vor
afecta plafonul deficitului bugetar convenit în program. Mai mult decât atât,
începând cu 2008, mărimea venitului net al BNM transferat în bugetul de stat
va constitui nu mai mult de 50%, atât timp, cât nivelul capitalului va rămâne
mai jos de pragul fixat.
§
În final, în scopul asigurării că BNM are
stabilitatea financiară adecvată care i-ar permite să promoveze o politică
monetară în viitorii ani, până la sfârşitul lunii septembrie 2007 Guvernul şi
BNM vor adopta un plan de conversiune a stocului de creanţe ale Guvernului
către BNM, rămas nerambursat, anticipând că conversiunea va avea loc în primul
trimestru al anului 2008.
21.
Sperăm să
accelerăm dezvoltarea sectorului financiar nebancar în Moldova ca mijloc de
stimulare a creşterii economice în toată ţara. Ca rezultat, până la 31 martie
2007 vom adopta actele normative privind crearea Comisiei Naţionale a Pieţei
Financiare (CNPF). CNPF va fi independentă din punct de vedere financiar şi
operaţional, iar odată ce va atinge capacitatea operaţională deplină, va
căpăta dreptul să emită şi să retragă licenţe pentru toate tipurile de
activitate financiară nebancară pe care le va supraveghea. Între timp, ca
măsură tranzitorie, Legea cu privire la CNPF va specifica că – în caz de
încălcare a normelor prudenţiale – CNPF va avea dreptul să suspendeze
licenţele agenţilor economici care se vor afla sub supravegherea sa şi că
suspendarea activităţii nu putea fi revocată decât cu acordul CNPF. Noua
instituţie va fi creată până la 30 iunie 2007 şi va atinge capacitatea
operaţională deplină nu mai târziu de 30 septembrie 2008. Am solicitat
actualizarea Programului de Evaluare a Sectorului Financiar (FSAP), care va
examina, în parte, reformele din acest domeniu şi va propune măsuri menite să
asiste Moldova în conformarea la cele mai bune practici europene şi
internaţionale.
22.
Ca prim pas în privatizarea „Băncii de Economii” (BEM) către un
investitor bancar strategic, până la 31 decembrie 2006 vom selecta una din
companiile străine participante la concursul anunţat pe 28 aprilie 2006, care
să efectueze o evaluare independentă a valorii de piaţă a BEM. Deşi ar putea
să dureze mai mult, sperăm că evaluarea va lua sfârşit până la 30 septembrie
2007. Intenţionăm să solicităm susţinerea instituţiilor financiare
internaţionale în pregătirea lansării BEM pe piaţă, la scurt timp după
finalizarea evaluării. Între timp, Guvernul şi BNM vor continua să se abţină
de la acordarea unui regim preferenţial băncii, inclusiv referitor la
impozitare, reglementare prudenţială sau acces la resurse.
F.
Reforme structurale
23.
Şocurile externe pe care Moldova le înfruntă, necesită accelerarea
reformelor structurale pentru restabilirea ritmului de creştere economică cât
mai rapid posibil. Prin urmare, în 2007 intenţionăm să întreprindem măsuri
îndrăzneţe pentru a eficientiza funcţionarea sectorului public şi a îmbunătăţi
mediul de afaceri. Vom acorda o atenţie deosebită măsurilor care au drept scop
promovarea exporturilor şi diversificarea pieţelor de desfacere.
Politica comercială şi promovarea investiţiilor
24.
În scopul îmbunătăţirii climatului investiţional şi consolidării
capacităţii Republicii Moldova de a pătrunde pe pieţele externe, Guvernul va
implementa Strategia sa de atragere a investiţiilor şi promovare a exportului
pentru 2006-2015. Acţiunile care urmează a fi întreprinse în 2007 includ: (i)
lucru în vederea încheierii unui Acord de comerţ liber asimetric cu UE; (ii)
efectuarea unui studiu detaliat privind implicaţiile economice ale integrării
României în UE pentru Moldova; (iii) crearea în 2008 a unor laboratoare
acreditate de testare şi asigurare a calităţii produselor autohtone (începând
cu vinul şi incluzând ulterior alte produse agricole), în conformitate cu
standardele europene; şi (iv) implementarea reformei privind acordarea
patentei de întreprinzător, inclusiv prin elaborarea unor metode simplificate
de evidenţă contabilă pentru unităţile comerciale mici şi mijlocii.
25.
În scopul creării unei infrastructuri tehnice în conformitate cu
standardele UE, Guvernul va elabora în anul 2007 proiectul de lege cu privire
la parteneriatul public-privat, care va stipula un spectru larg de instrumente
şi mecanisme de colaborare şi interacţiune dintre sectorul public şi privat,
în vederea finanţării investiţiile publice, inclusiv cele în infrastructură,
asigurându-ne, concomitent, că obligaţiunile condiţionate apărute în acest
proces sunt raportate în mod transparent pieţei financiare, precum şi
Parlamentului.
26.
Consolidarea businessului mic şi mijlociu este unul din elementele -
cheie care va contribui la creşterea economică şi reducerea sărăciei în
Moldova. În scopul susţinerii întreprinderilor mici şi mijlocii, pe parcursul
anului 2007, vom implementa acţiunile prevăzute în Strategia de dezvoltare a
businessului mic şi mijlociu pentru 2006-2008, care a fost aprobată de Guvern
în luna mai curent şi prevederile Legii privind susţinerea întreprinderilor
mici şi mijlocii. Acestea clarifică statutul întreprinderilor mici şi mijlocii
şi oferă mecanisme de asistenţă a acestora prin crearea unor fonduri speciale
care vor fi finanţate de către Guvern precum şi de către donatori.
Reforma
administraţiei publice
27.
Prima etapă de evaluare funcţională în contextul reformei
administraţiei publice centrale a fost finisată. Aceasta cuprinde ministerele,
autorităţile cheie din administraţia publică centrală şi procesul de luare a
deciziilor în administraţia publică centrală. A doua evaluare funcţională va
fi desfăşurată până la sfârşitul anului 2006 şi va cuprinde autorităţi publice
la nivel central care nu au fost incluse în prima etapă şi se va extinde în
jos, la nivelele desconcentrate ale administraţiei publice centrale. În baza
rezultatelor analizei funcţionale în 2007 vor fi întreprinse următoarele
acţiuni: i) definitivarea mandatelor instituţiilor şi autorităţilor cuprinse
în analiza funcţională; precum şi ii) modificarea regulamentelor acestora cu
scopul re-atribuirii responsabilităţilor şi competenţelor relevante. În scopul
îmbunătăţirii procesului decizional, în cadrul Aparatului Guvernului se va
crea o unitate de coordonare şi analiză a politicii centrale, şi în urma
evaluării experienţei activităţii unităţilor - pilot care au fost create în 6
ministere, pot fi create unităţi de evaluare, analiză şi monitorizare a
politicilor şi în alte ministere.
28.
Guvernul intenţionează să creeze o unitate la nivel central,
împuternicită să eficientizeze politicile de personal şi procedurile în
domeniul serviciului public. Pe parcursul anului 2007, va fi proiectat un
sistem informaţional computerizat, numit Registrul funcţionarilor publici şi
funcţiilor publice. De asemenea, vor fi elaborate principii practice de
angajare, selectare şi promovare a funcţionarilor publici, bazate pe bază de
merit.
Reforma
regulatorie
29.
Pe parcursul anului 2007 va continua cea de-a doua etapă a reformei
regulatorii. Guvernul va implementa Strategia Naţională a Reformei
Regulatorii, conform căreia se va optimiza sistemul acordării patentelor de
întreprinzător, iar în activitatea autorităţilor publice vor fi introduse
elemente din procedura „ghişeului unic”, inclusiv prin interconectarea lor
electronică, menită să faciliteze schimbul electronic de date. În scopul
sporirii gradului de transparenţă în elaborarea legilor şi actelor normative,
în 2007 va fi aplicată metodologia de Analiză a Impactului de Reglementare (AIR),
care presupune atribuirea acestor funcţii autorităţilor administraţiei publice
centrale.
30.
Guvernul va depune eforturi pentru optimizarea procedurilor de
lichidare a afacerii. În acest context, vor fi întreprinse măsuri pentru
reducerea termenelor şi reducerea la minimum a necesităţii ca antreprenorii să
prezinte autorităţilor publice certificate şi a alte documente pentru
lichidarea afacerii. La lichidarea afacerii Va fi introdus, de asemenea,
„ghişeul unic”.
Managementul Finanţelor Publice şi Administraţia Fiscală
31.
Guvernul va continua procesul
de îmbunătăţire a
managementului finanţelor publice prin promovarea
reformelor necesare care sunt indispensabile în reformarea instituţiilor
bugetare şi ajustarea cadrului legislativ la cerinţele şi standardele UE.
32.
În baza planului de acţiuni aprobat, Ministerul Finanţelor, în
colaborare cu Casa Naţională de Asigurări Sociale şi Compania Naţională de
Asigurări în Medicină, va implementa în 2007 un sistem care va permite
gestionarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS), precum
şi fondului asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală prin Trezoreria de
Stat, ceea ce va asigura reducerea la zero a soldurilor în băncile comerciale.
În procesul elaborării bugetului de stat pentru 2008, Guvernul intenţionează
să continue eliminarea fondurilor speciale.
33. În baza
strategiei de dezvoltare a serviciului fiscal, elaborată cu asistenţa FMI,
Guvernul va crea în primul trimestru al anului 2007 un comitet coordonator la
nivel înalt, menit să supravegheze reforma şi să asigure un larg suport
politic. Comitetul coordonator va include membri din afara Inspectoratului
Fiscal de Stat (IFS). În acelaşi timp, IFS va crea un grup de lucru pentru
scopurile modernizării la sediul său central care va gestiona reforma şi va fi
responsabil de lucrul cu donatorii externi.
Privatizarea
şi gestionarea patrimoniului public
34. În baza Legii
cu privire la gestionarea şi deetatizarea proprietăţii
publice, care urmează să fie adoptată până la finele lunii decembrie 2006,
Guvernul va întocmi lista orientativă a actelor normative ce vor fi elaborate
şi executate în domeniul gestionării patrimoniului public. Guvernul va raporta
Parlamentului, odată cu prezentarea proiectului Legii bugetului pentru 2008,
performanţele financiare a întreprinderilor de stat (atât a întreprinderilor
100% în proprietatea deplină a statului, cât şi a societăţilor pe acţiuni,
unde statul deţine cota majoritară) în 2006.
35. Pentru perfecţionarea procedurii de restructurare a
întreprinderilor insolvabile Consiliului Creditorilor va fi lichidat până la
sfârşitul anului 2006, iar responsabilităţile de monitorizare a datoriilor
fiscale şi ne-fiscale vor fi preluate la începutul anului 2007 de către
Inspectoratul Fiscal de Stat şi instanţele de judecată.
* * *
36. Republica Moldova îşi asumă total angajamentul în
implementarea Planului de Acţiuni European de Vecinătate al Republicii Moldova
– UE, semnat în februarie 2005. Planul acoperă aproape toate aspectele
activităţii politice, economice şi sociale din Republica Moldova şi a fost
conceput în conformitate cu SCERS. Reieşind din decizia Guvernului de a
prelungi termenul de implementare a SCERS cu încă un an, în anul 2007 se
prevede elaborarea unei noi versiuni a Strategiei de Creştere Economică şi
Reducere a Sărăciei pe termen mediu, în baza unui proces participativ. Ţinând
cont de faptul că Planul de Acţiuni European de Vecinătate al Republicii
Moldova – UE trebuie finalizat în anul 2007, Guvernul va asigura ca elaborarea
ambelor documente să fie realizată în paralel, pentru a asigura consecvenţa
acelor documente şi beneficiul reciproc. Mai mult decât atât, în scopul
evitării dublării eforturilor, Guvernul intenţionează să coordoneze
implementarea, monitorizarea şi evaluarea ambelor planuri într-un mod
consecvent, în baza consultărilor periodice cu Comisia Europeană, Banca
Mondială, FMI şi alte părţi interesate.