Reprezentantul permanent al FMI in Moldova Edgardo Ruggiero si-a
exprimat in cadrul conferintei de presa de miercuri opinia optimista cu
privire la faptul ca vizita misiunii FMI, care se va afla la Chisinau in
perioada 5-18 iunie, va fi incununata cu succes. Acest lucru va insemna
ca guvernul si FMI vor ajunge la o hotarire comuna la toate intrebarile
care pina acum nu s-au soldat cu intelegeri. Recomandarile FMI pentru
Moldova au ramas aceleasi: adoptarea legii despre inspectia inainte de
expeditie in varianta propusa de FMI; excluderea restrictiilor la
exportarea unor categorii de marfuri si introducerea modificarilor in
Legea bugetului pentru anul 2003.
In cazul in care misiunea va aprecia pozitiv ultimele rezultate ale
republicii, Moldova va obtine transa ordinara din cadrul Strategiei de
dezvoltare economica si eradicare a saraciei (Bugetul total al
strategiei este estimat la $142 mln, divizate in 12 transe a cite
aproximativ $12,3 mln fiecare, dintre care 3 au fost deja obtinute de
republica Moldova). Nu se stie cit de real este acest lucru. Astazi
putem afirma cu siguranta ca pina acum (din luna octombrie anul trecut)
intre cele doua parti nu a fost inregistrata nici o intelegere ferma.
Unicul succes poate fi considerat elaborarea de catre guvern a noului
proiect de lege cu privire la inspectia inainte de expeditie, care
conform declaratiilor lui Edgardo Ruggiero, corespunde atit intrereselor
guvernului, cit si celor ale FMI. Edgardo Ruggiero a declarat ca a vazut
deja noua varianta a legii si ca in aceasta sunt luate in consideratie "atit
cerintele initiale ale FMI, cit si punctele vulnerabile ale guvernului".
Desi intrebarea ce tine de inspectie, conform afirmatiilor
reprezentantului FMI, a fost analizata intr-un mod exagerat, totusi fara
ea decizia de finantare nu poate fi adoptata.
Anume cu inspectia inainte de expeditie se incheie lista
recomandarilor indeplinite de Moldova, daca e sa nu luam in consideratie
afirmatiile lui Edgardo Ruggiero cu privire la faptul ca "veniturile
bugetului au crescut, inseamna ca undeva - la vama sau in inspectia
fiscala - ceva merge bine" sau "Banca Nationala a Moldovei in frunte cu
Leonid Talmaci este un bun exemplu de banca nationala a statului, iar
ministerul economiei - un bun exemplu de control al cheltuielilor". Insa,
dupa cum se stie "omul bun nu e o profesie", iar asemenea concluzii
abstracte nu pot fi anexate la dosar. Iar recomandarile concrete ale FMI
au fost indeplinite de catre autoritati cu exactitate absolut inversa.
Guvernului i-a fost propus sa introduca modificari in Legea bugetului
pentru anul 2003 in scopul aducerii acestuia in conformitate cu
parametrii stabiliti in colaborare cu FMI. Cabinetul de ministri i-a
promis misiunii anterioare (martie 2003) ca va introduce aceste
modificari. Insa in realitate guvernul a elaborat Legea desrpe veterani,
care, apropo, nu are o temelie financiara. Cabinetul de ministri a mai
adoptat si o decizie de micsorare a tarifelor la instalarea telefoanelor
si a taxei de abonament pentru unele categorii de cetateni din paturile
social-vulnerabile, fara a avea insa acordul ANRTI si in contradictie cu
Planul de rebalantare a tarifelor. Au fost majorate pensiile, ceea ce
contravine acordurilor cu BM si FMI de constituire a unui fond de pensii
stabil in dependenta de alocatiile individuale si de indexarea pensiilor.
In aceasta situatie Edgardo Ruggiero considera ca fiind intemeiata "recalcularea
bugetului de asigurare sociala de stat pentru citiva ani inainte,
deoarece deciziile adoptate astazi se vor afirma inca multi ani inainte".
Guvernului i-a fost propusa anularea restrictiilor la export. Formal
acest lucru a fost facut, insa Edgardo Ruggiero nu exclude ca
restrictiile, eliminate pe hirtie, in realitate continua sa existe.
Guvernul a fost "sfatuit" sa urmeze o politica de stimulare a
investitiilor straine si a celor locale. Insa cazul cu grupul Union
Fenosa in moldova vorbeste despre contrariu. Un al doilea exemplu de
contrazicere a acestei obligatiuni, conform reprezentantului FMI, o
constituie proiectul de modificari in legea despre patentul de
intreprinzator, care prevede interzicerea comercializarii in strada in
baza patentului de anterprenoriat si stipuleaza noi reguli de raportare.
"Acest proict nu va solutiona probleme, ci doar va agrava situatia
reprezentantilor micului business", - a declarat Edgardo Ruggiero. In
acest context, dumnealui a atins intrebarea ce tine de certificatele de
provenienta, in special problema cind certificatele sunt eliberate
pentru produsele exportate in Europa si care ar fi produse in Moldova,
iar in realitate acestea sunt importate la noi din alte state. La aceste
categorii Edgardo Ruggiero a atribuit zaharul si pielea neprelucrata.
Inca in anul trecut guvernului i-a fost propus sa astepte cu
introducerea Asigurarii Medicale Obligatorii (AMO), insa acesta a
instistat prea ambitios in vederea datelor concrete de implementare a
AMO, aminind termenele deja de doua ori. Prima data acest lucru a fost
facut la initiativa presedintelui (de la 1 ianuarie 2003 implementarea
AMO a fost transferata la 1 iunie 2003). Comentint decizia actuala a
guverului cu privire la aminarea pina la 1 ianuarie 2004 a implementarii
AMO, Edgardo Ruggiero a remarcat ca pentru inceput guvernul ar fi
trebuit sa stabileasca si sa adopte o lista concreta a cheltuielilor
necesare pentru acest lucru.
In general, conform reprezentantului FMI, de la finele lunii aprilie
pina la mijlocul lunii mai gubernul a adoptat mai multe decizii care au
dus la majorarea cheltuielilor bugetului. El considera ca, spre exemplu,
intoarcerea la divizarea teritorial-administrativa pe raioane de
asemenea va provoca mari cheltuieli: "intr-un nou raion este necesar cel
putin un telefon, o reparatie a cladirii, stampile noi si un automobil
pentru primar". Acestea sunt cheltuieli in adevaratul sens al cuvintului.
Conform FMI, acestea vor fi destul de mari, iar lista preliminara a
cheltuielilor prezentata de guvern este neintemeiata.
In aceasta nici nu este indicat clar numarul unitatilor de state din
noua administratie locala. Si daca pina acum guvernul se ocupa exclusiv
de calcularea mijloacelor economisite in rezultatul lichidarii judetelor,
acum acesta va fi nevoit sa calculeze cheltuielile pentru intretinerea
raioanelor.
Dupa cum a declarat Edgardo Ruggiero, "FMI poarta deja tratative si
discutii interesante cu guvernul la aceasta tema". In principiu,
atitudinea fata de reforme a fost exprimata si de Marta Castello-Branco:
"Oare in realitate aceasta reforma este prioritara pentru Moldova in
procesul de eradicare a saraciei?". O opinie mai concreta a fost
exprimata de Edgardo Ruggiero: "Decentralizarea in teritoriu are loc
atunci cind serviciile vin mai aproape de populatie, insa pentru un stat
atit de mic cum este Moldova, consider ca zece judete ar fi suficient,
desi nivelul de decentralizare este decis de catre guvern si nu de noi".
Edgardo Ruggiero si-a exprimat uimirea de usurinta cu care guvernul
adopta decizii care pot avea consecinte negative asupra starii bugetului
in viitorul pe termen mediu. Si in acest caz, conform reprezentantului
FMI, Moldova nu va putea reusi fara finantare externa. Iar decizia
corespunzatoare depinde de concluziile pe care le va face misiunea FMI,
de care la rindul sau depinde adoptarea deciziilor de finantare a
republicii de catre alte institutii financiare internationale.
Cu alte cuvinte, conform prognozelor pesimiste, guvernul nu va ajunge
la o intelegere cu misiunea FMI, iar Moldova va ramine fara bani in anul
curent. Conform prognozelor optimiste, banii vor veni in republica, dar
nu mai devreme decit in luna iulie curent. In orice caz, - considera
Edgardo Ruggiero - vizita misiunii este o sansa de succes, dar nu si
garantia acestuia, desi insasi sosirea misiunii FMI la Chisinau a fost
numita de catre acesta ca "un indiciu optimist".