PROFIT
Nr. 9, septembrie
2006
Creditorii externi ai Moldovei
FMI - RM: cine şi
de cine are mai multă nevoie?
Seminarul
Fondului Monetar Internaţional (FMI) pentru jurnaliştii din ţările CSI, care a
avut loc, recent, la Viena, a fost menit să-i familiarizeze cu activitatea
acestei organizaţii internaţionale. Organizatorii evenimentului s-au străduit,
de asemenea, să contribuie la implementarea politicii de transparenţă şi
asigurare a accesului la informaţii, care constituie o sarcină majoră a FMI. în
plus, seminarul a fost pentru jurnalişti un pretext excelent pentru a face un
schimb de opinii şi a compara procesele care au loc în ţările din fosta URSS.
Comparând situaţia, putem constata că
R. Moldova a cedat considerabil din poziţiile pe care le avea după ce a devenit
membru al FMI. La început, republica era un elev stăruitor în această şcoală a
economiei şi lider în reformele de piaţă din spaţiul postsovietic. R. Moldova a
fost prima ţară din CSI care a pus în circulaţie moneda naţională, a redus brusc
rata inflaţiei, a creat un sistem financiar-bancar eficient şi dirijabil,
sistemul trezorerial al băncii centrale, a îndeplinit toate recomandările FMI.
Fondul a fost înfiinţat în baza unui
acord internaţional, în anul 1945, pentru a contribui la asanarea economiei
mondiale. Cartierul lui principal se află la Washington, districtul Columbia,
SUA. FMI este administrat de 16 directori, care reprezintă 184 de ţări asociate
în grupe. FMI are următoarele obiective statutare: favorizarea creşterii
echilibrate a comerţului mondial, menţinerea stabilităţii cursurilor de schimb,
neadmiterea folosirii deprecierii valutelor în scop de obţinere a avantajelor în
concurenţă şi ajutorarea ţărilor în rezolvarea reglementată a problemelor
privind balanţa de plăţi.
Colaborarea Republicii Moldova cu FMI
mult timp a fost adusă ca exemplu altor ţări postsovietice. Aceasta însă nu a
salvat republica de la criza financiar-bancară din 1998, după care economia
Moldovei şi-a recuperat multă vreme poziţiile. în această perioadă, FMI încerca
să ofere asistenţă, iar guvernul de la Chişinău acţiona în regimul unei echipe
de pompieri.
După schimbarea guvernării, în 2001,
colaborarea Republicii Moldova cu FMI s-a făcut mai mult în vorbe. Iniţial,
Guvernul lui Vasile Tarlev a considerat drept o chestiune de onoare semnarea
unui nou Memorandum cu FMI, care urma să facă dovada că el respectă principiile
pieţei nu mai puţin decât predecesorii săi. După ce însă nu a făcut faţă acestei
sarcini, Cabinetul de Miniştri nu a prea avut remuşcări, pentru că situaţia
economică favorabilă din regiune, consolidarea disciplinei financiare,
combaterea economiei subterane şi rezultatele reformelor anterioare au făcut
posibilă înregistrarea unei creşteri a Produsului Intern Brut (PIB) şi fără o
colaborare eficientă cu FMI. Cu atât mai mult cu cât obiectivele strategice ale
FMI, ca prevenirea pericolelor de depreciere a valutelor şi menţinere a
stabilităţii cursurilor nu vizau Moldova.
In 2006 însă situaţia s-a schimbat
brusc. Sistarea exporturilor de produse agricole moldoveneşti, iar apoi şi a
livrărilor de vinuri în Rusia, dublarea preţurilor la gaze s-au răsfrânt asupra
ritmului de creştere economică, deficitului balanţei comerciale. R. Moldova s-a
dovedit a fi nepregătită de o asemenea turnură, dar şi lipsită de parteneri
economici serioşi care să-1 poată da o mână de ajutor. Astfel, semnarea
Memorandumului cu FMI, în mai 2006, a fost cât se poate de binevenită. Se pare
că Guvernul Tarlev a apreciat cum se cuvine gestul FMI, ceea ce, probabil, nu s-ar
fi întâmplat dacă documentul ar fi fost semnat în urmă cu 3-4 ani.
Principala sursă de fonduri pentru FMI
o constituie cotizaţiile achitate de ţările membre în cadrul cotelor stabilite,
la intrarea în fond sau după revizuirile periodice, în cadrul cărora aceste cote
cresc. Statele plătesc 25% din cotă în drepturi speciale de tragere (SDR).
Valoarea SDR se stabileşte zilnic, utilizând coşul celor patru valute principale:
euro, iena niponă, lira sterlină şi dolarul SUA. Un SDR este egal cu aproximativ
$1,5 SUA, care au cea mai mare economie din lume, achită cotizaţia cea mai mare,
de 17,5% din totalul cotelor, statul Palau, cu cea mai mică economie, achită
0,001%. în cadrul ultimei majorări de cote la FMI, acestea au crescut cu
aproximativ 45%, până la 212 mlrd. SDR sau peste $315 mlrd. Valoarea rezervelor
de aur ale FMI se estimează la $8 mlrd. la preţurile anului 1934 şi la $65 mlrd.,
la valoarea de piaţă.
Chiar dacă cotele au cifre impunătoare,
până nu demult nu se putea spune că FMI ar suferi de excedent de fonduri.
Acestea s-au îndreptat chibzuit la susţinerea economiilor statelor membre,
acoperirea riscurilor în diverse regiuni ale lumii, asistenţa pentru statele
afectate de cataclisme economice. Cu toate acestea, problema plasării
mijloacelor financiare s-a ridicat pe neaşteptate în faţa FMI. Şi asta după ce
în anul 2005 trei mari beneficiari de împrumuturi de la FMI au restituit
concomitent şi anticipat mijloacele obţinute. Rusia a restituit peste $3 mlrd.,
Brazilia - peste $9 mlrd., Argentina - $15 mlrd. Probabil, aceşti factori au
determinat uşurinţa relativă cu care FMI a încheiat, în anul 2006, un nou
Memorandum cu R. Moldova. Căci, în linii mari, politica economică a Guvernului
în anii 2001 şi 2006 nu a suferit modificări, iar cerinţele de principiu ale FMI
de atunci (în special, despre neintervenţia statului în reglementarea economiei)
tot nu au fost îndeplinite.
În orice caz, la etapa actuală, nu atât
FMI are nevoie de Moldova, cât ţara are nevoie de FMI. Pentru ca sprijinindu-se
pe umărul puternic şi pe sfaturile organismelor internaţionale, economia
moldovenească să încerce să supravieţuiască în condiţiile dificile de după criza
din 1998. Pentru că rezultatele unor eventuale comparaţii cu Rusia, Ucraina,
Kazahstanul sau Azerbaidjanul nu sunt deloc în favoarea Moldovei.
Anatol GOLEA
Viena-Chişinău
|