Pieţele
emergente
ale Europei: Puncte
fierbinţi sau ba?
Michael Deppler 
Experţii din domeniul depistării crizelor tot mai des arată spre
economiile de piaţă în curs de dezvoltare din Europa, calificându-le
drept următoarele care vor deraia. Ei sugerează că după ce acestea s-au
deschis pentru pieţele globale de capital în încercarea de a progresa
rapid spre nivelul veniturilor din Europa Occidentală, unele economii
din Ţările Baltice şi din Europa Centrală şi de Sud-Est sunt acum într-o
poziţie precară.
Aceasta ar putea fi aşa, dar hai să privim, totuşi, şi situaţia în
ansamblu. Este evident că la unele ţări apar, se pare, aceleaşi
simptoame ca şi la un şir de state din Asia înainte de criza financiară
din acea regiune un deceniu în urmă. Simptoamele comune sunt deficitele
tot mai mari ale contului curent finanţate din fonduri externe şi
volumul înalt şi în creştere al datoriilor sectorului privat. Totodată,
unele din ţările cu cei mai pronunţaţi indicatori au adoptat regimuri
valutare cu rată de schimb fixă.
Dar,
în graba lor de a compara această regiune a Europei cu ţările asiatice
de până la criza financiară, criticii scapă din vedere câteva diferenţe
importante. În primul rând, lumea a progresat. Încrederea în abilitatea
de gestionare a politicilor în economiile de piaţă în curs de dezvoltare
este mult mai mare decât un deceniu în urmă. Astfel, politicile interne
şi cadrul lor de operare sunt mai puternice şi mult mai transparente,
acest fapt constituind rezultatul direct al lecţiilor însuşite de
întreaga lume după crizele trecute. Respectiv, încrederea investitorilor
în ţările din această regiune a rezistat la două şocuri mondiale
recente. În al doilea rând, investitorii se simt mai încrezători graţie
statutului de membru actual sau potenţial al Uniunii Europene,
caracteristic mai multor economii în curs de dezvoltare din Europa.
Încrederea este şi mai mare în astfel de domenii ca drepturile de
proprietate, politici economice corecte, cadrul de reglementare, precum
şi tratamentul imparţial al investitorilor locali şi străini. În
consecinţă, investitorii străini şi-au deschis portmoneele, mizând şi pe
o rentabilitate foarte înaltă a capitalului investit. Totodată, în mare
parte, intrările de capital sunt pe termen lung.
Deficitele mari ale contului curent sunt o consecinţă firească a acestui
proces. Intrările de capital stimulează cererea pentru importuri.
Perspectivele majorării veniturilor reale încurajează creşterea
consumului, care sporeşte şi mai mult cererea pentru importuri. Cu toate
acestea, cu trecerea timpului, investiţiile vor duce la majorarea
exporturilor, iar nivelul consumului trebuie să se stabilizeze,
contribuind la menţinerea şi, eventual, micşorarea deficitului contului
curent.
Înseamnă oare aceasta că putem, între timp, să nu dăm nici o atenţie
deficitelor mari ale contului curent? Sigur că nu. Devine tot mai
dificil de a estima cât de mult pot creşte deficitele contului curent în
contextul actual al globalizării şi transparenţei fără ca să fie pusă în
pericol durabilitatea acestuia. Cu toate acestea, nivelurile din unele
ţări sunt mult prea înalte, constituind, în unele cazuri, o cincime din
venitul naţional. Putem presupune că investitorii străini pe termen lung
evaluează, în general, corect riscurile legate de implicarea lor pe
pieţele respective. Totodată, aceasta nu este neapărat adevărat în cazul
investitorilor cu cerinţe mai mari privind lichiditatea, sau în cazul
aşteptărilor privind creşterea veniturilor populaţiei. Asemenea
atitudini denotă doar o miză nejustificată pe finanţarea din exterior şi
o vulnerabilitate în caz de sistare a finanţării externe.
Mai la
general, cerinţele tot mai mari ale non-rezidenţilor trebuie să fie
satisfăcute – ceea ce cu timpul va necesita o ameliorare continuă şi a
altor componente ale contului curent. Unica întrebare care apare este
dacă aceasta se va întâmpla în mod firesc sau forţat, din cauza
schimbării bruşte a comportamentului investitorilor. Indiferent de
situaţie, însă, factorii de decizie asupra politicilor trebuie să
combată orice excese şi să se pregătească pentru o astfel de răsturnare
de situaţie.
În
acest context, recomandările Fondului Monetar Internaţional se bazează
pe trei piloni.
‘Nu faceţi rău.’
Politicile macroeconomice nu trebuie să stimuleze creşteri bruşte ale
cererii sectorului privat. În esenţă, aceasta înseamnă că ţările trebuie
să-şi planifice bugetele în aşa fel ca să rămână spaţiu amplu pentru a
face faţă unei creşteri a cererii din sectorul privat şi să prevadă
rezerve ce ar stăvili crizele posibile. Astfel, scutirile de impozite şi
distorsiunile fiscale introduse de unele ţări sunt un pas în direcţia
greşită. Ele doar agravează problemele, atrăgând şi mai multe intrări de
capital. Ele subminează efectul soluţiei propuse, slăbind bugetul şi
distorsionând stimulentele economice. De obicei, aceste facilităţi
vizează bunurile nevandabile, în special fondul locativ. Sectorul public
trebuie, de asemenea, să aplice politici precaute privind veniturile,
pentru a limita riscul reducerii productivităţii în urma majorării
salariilor. Toate acestea sunt deosebit de importante în ţările care au
decis să aplice rate de schimb fixe, renunţând astfel la utilizarea
aprecierii valutare în calitate de instrument de control al cererii.
Deoarece alternativa acestora – şi anume, politicile monetare stricte –
este dificil de realizat în condiţiile pieţelor de capital liberalizate,
noi subliniem importanţa restricţiilor fiscale.
‘Ai
încredere, dar verifică.’
Existenţa unui sector financiar solid şi bine supravegheat este o
condiţie obligatorie. Ţările trebuie să-şi actualizeze standardele
prudenţiale şi să se asigure că acestea sunt aplicate cu rigurozitate.
Deciziile de creditare trebuie să fie ancorate în aşteptările realiste
ale celor ce iau împrumuturi şi ale creditorilor şi să permită formarea
rezervelor considerabile în ţările cu rate fixe de schimb valutar,
pentru cazurile în care va fi necesară o rată a dobânzii mai înaltă.
Evaluările frecvente şi oportune ale riscurilor sunt vitale.
‘Reforme
ce încurajează creşterea.’
Ţările trebuie să-şi continue reformarea instituţiilor sale şi să dea
asigurările necesare investitorilor străini că aşteptările lor de
profituri înalte se vor realiza. Astfel, ţările trebuie să meargă
înainte cu reformarea pieţelor de bunuri şi ale factorilor de producţie
pentru a fortifica productivitatea, pentru a spori flexibilitatea şi
competitivitatea şi a asigura condiţii similare pentru bunurile
vandabile şi nevandabile.
Calea
spre convergenţa economică este plină de provocări, dar într-o lume
globalizată, ea nu trebuie neapărat să fie parcursă lent. În prezent,
economiile în curs de dezvoltare din Europa se bucură de beneficiile
reformelor din trecut manifestate prin creştere economică sporită,
îmbunătăţirea rapidă a nivelului de trai şi încrederea investitorilor.
Totuşi, comportamentul sectorului privat poate devia şi cauza răsturnări
de situaţie neaşteptate. Ţările trebuie să continue reformele şi să
formeze rezerve care ar ameliora efectul şocurilor. Merită să se aplice
măsuri de prevenire în prezent pentru a evita eforturi majore de
remediere a situaţiei în viitor.
Autorul este Directorul Departamentului European al Fondului Monetar
Internaţional. |