Misiune de asistenta tehnica din
partea Fondului Monetar International în domeniul
administrarii fiscale /
20.01.2010
În perioada 20 ianuarie - 2
februarie 2010, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat
va gazdui misiunea Fondului Monetar International, în
componenta domnilor Allan Jensen, Frank Bosch si John
Buchanan.
Subiectul de baza al
discutiilor preconizate pentru aceste doua saptamîini va
fi administrarea fiscala – realizari, posibilitati,
obiective.
În cadrul primei sedinte,
conducerea IFPS va descrie situatia curenta în
administrarea fiscala, inclusiv: strategia generala de
administrare fiscala, prioritatile acesteia; structura
generala a Serviciului Fiscal de Stat, structura
angajatilor; eforturile de colectare a taxelor si
impozitelor si rezultatele obtinute; va fi determinat
impactul declinului economic asupra colectarii taxelor
si impozitelor.
În continuare, sedintele
vor cuprinde discutii si în alte domenii ce tin de
administrarea fiscala, precum si privind asistenta
tehnica în acest sens.
|
Sursa |
Unele aspecte din cadrul sedintei de lucru a expertilor
FMI /
22.01.2010
La 21 ianuarie 2010, în contextul asistentei
tehnice în domeniul administrarii fiscale, acordate de FMI, a avut loc sedinta
expertilor misiunii cu seful ÎS “Fiscservinform” – dl Vitalie Coceban si seful
Directiei evidenta contribuabililor si veniturilor – dna Natalia Plamadeala.
În cadrul acesteia, au fost puse în discutie
modalitatile de atribuire a codurilor fiscale, procedurile de actualizare a
înscrierilor în Registrul fiscal de stat, procesele de conlucrare cu Camera
Înregistrarii de Stat si Ministerul Justitiei.
Alt subiect expus si, respectiv, examinat de
catre participantii la sedinta, a tinut de aspectele utilizarii serviciilor
electronice, acordate de catre ÎS “Fiscservinform” contribuabililor.
De asemenea, au fost analizate oportunitatile de
optimizare a procedurilor de prezentare a darilor de seama fiscale.
Sursa
Continuă asistenţa FMI în administrarea fiscală /
26.01.2010 /
26.01.2010
Pe 22 si 25 ianuarie 2010, în cadrul sedintelor
de lucru, expertii FMI au discutat cu specialistii IFPS, un sir de subiecte
importante, precum: managementul activitatii contribuabililor mari, managementul
arieratelor, activitatea de control din cadrul SFS si altele.
Faptul ca, contribuabilii mari ocupa în totalul
contribuabililor o pondere de numai 0,5 %, dar care contribuie la încasarea în
buget a unor venituri în marime de circa 50% din totalul încasarilor fiscale, ne
demonstreaza importanta lucrului cu fiecare agent economic din aceasta categorie,
în scopul conformarii benevole la prevederile legislatiei fiscale. Accentul de
baza s-a pus pe analiza evolutiei încasarilor veniturilor de la contribuabilii
mari, modalitatile rambursarii TVA si a accizelor pentru exportatorii care fac
parte din aceasta categorie de contribuabili, precum si normele legale de
stabilire la categoria respectiva.
Alt aspect discutat a tinut de procesul de lucru
cu privire la colectarea arieratelor, inclusiv procedura de initiere a
actiunilor de executare silita si realizarea recomandarilor propuse în misiunea
FMI precedenta, care ramîne a fi un domeniu ce necesita optimizare continua.
Totodata, pe parcursul sedintelor urmatoare, care
au avut loc cu participarea sefilor sectiilor de control ale IFPS s-au pus în
discutie metodologia si planificarea controalelor fiscale, cu referire la
modalitatea de selectare a agentilor economici pentru control, estimarea
grupelor de risc în baza factorilor de risc, principiile de grupare a agentilor
economici pe grupe de risc si nu în ultimul rînd structura organizatorica a
sectiilor de control a IFS teritoriale.
Dl Vitalie Coceban - seful IS „Fiscservinform”, a
facut o prezentare a institutiei pe care o conduce, începînd cu structura
întreprinderii, dotarea tehnica si de soft a acesteia, descrierea proiectului „Conceptului
sistemului informational al serviciului fiscal”, arhitectura lui, precum si
relatarea recomandarilor din raportul precedent al misiunii FMI, implementate pe
parcursul anului precedent.
La aceeasi sesiune, a fost discutata situatia
restituirilor TVA. Dl Iurie Lichii, sef al directiei administrarea
contribuabililor mari, a adus la cunostinta expertilor procedurile de restituire
a TVA – restituirea prin efectuarea controlului tematic si restituirea prin
procedura simplificata, conditiile în care e prevazuta restituirea TVA si alte
aspecte din acest domeniu.
Sursa
Misiunea FMI la finalul vizitei de lucru / 26.01.2010
Timp de 2 saptamîni (20 ianuarie - 2 februarie
2010), expertii misiunii FMI au participat la numeroase sedinte cu conducerea
Inspectoratului Fiscal Principal de Stat si sefii directiilor IFPS, în cadrul
carora s-au discutat toate directiile de activitate a Serviciului Fiscal de
Stat.
O atentie sporita s-a atras principiilor de
impozitare utilizate în Republica Moldova, celor de efectuare a controalelor
fiscale, colectarii arieratelor, combaterii fraudelor fiscale, procedurilor de
restituire a TVA, administrarii contribuabililor mari, serviciilor electronice
acordate de catre IS „Fiscservinform” si optimizarii procesului de prezentare a
darilor de seama fiscale.
Reprezentantii FMI au fost informati si despre
eforturile de modernizare a metodelor si tehnicilor de administrare fiscala.
Pe lista subiectelor discutate a fost trecuta si
analiza asistentei din partea institutiilor donatoare, precum si alte subiecte
care au impact asupra optimizarii administrarii fiscale.
Urmeaza de mentionat faptul ca, la aceste
întrevederi au fost invitati si reprezentanti ai sectorului privat.
Totodata, sedintele au cuprins si discutii
privind asistenta tehnica necesara în domeniul administrarii fiscale (în
particular, reforma sistemelor informationale) si posibilitatile de acordare a
acesteia, în scopul modernizarii în continuare a sistemului informational.
În urmatoarele zile, expertii misiunii vor
analiza si sintetiza informatia pusa la dispozitie si abordata în discutii în
aceasta perioada si vor formula concluziile si recomandarile misiunii, care vor
fi expuse în sedinta finala ce va avea loc la 2 februarie 2010.
Sursa