13 februarie 2012
Mirzoev: Nu ne aşteptăm la o criză, ca atare, ci la o încetinire a creşterii
Interviu în
exclusivitate cu Torhir Mirzoev,
reprezentantul permanent al Fondului Monetar
Internaţional în Republica Moldova
Întrebare: Dle Mirzoev, FMI a
acordat tranşa a patra şi a cincia de
împrumut pentru Republica Moldova, deşi
unele angajamente nu au fost onorate. Astfel,
în comunicatul din 1 februarie al Fondului,
de exemplu, se menţiona că FMI a aprobat,
„la solicitarea autorităţilor, derogarea de
la criteriul de performanţă ce ţine de ţinta
deficitului bugetului guvernului general
pentru finele lunii septembrie 2011, care nu
a fost respectată cu o deviere de 0,4 la
sută din PIB”, A devenit Fondul mai
indulgent?
Mirzoev: Într-adevăr, unele
criterii de performanţă la finele lunii
aprilie şi septembrie nu au fost îndeplinite
pedeplin. Dar, Fondul nu ia automat decizia,
adică nu este categoric, nu ai îndeplinit
ceva, oprim programul. În aceste cazuri se
face o analiză pentru a vedea de ce nu au
fost respectate aceste angajamente, poate fi
remediată situaţia, ce măsuri ar trebui să
fie întreprinse şi dacă este gata Guvernul
să întreprindă aceste măsuri. De aceea,
ultima misiune a discutat anume aceste
chestiuni. Cât priveşte deficitul bugetar,
într-adevăr acesta a fost depăşit la
situaţia de la sfârşitul lunii septembrie.
Această depăşire se explică parţial prin
creşterea mai înaltă a cheltuielilor în
prima jumătate de an şi, de asemenea,
neacumularea impozitelor, comparativ cu
dezvoltarea economiei,
S-a convenit asupra măsurilor ce trebuiau să
fie întreprinse pentru a schimba situaţia.
La sfârşit de an, dacă ne uităm la
indicatorii bugetului, deficitul a revenit
la traiectoria planificată iniţial. În baza
înţelegerilor la care a ajuns misiunea cu
autorităţile moldovene în noiembrie,
consiliul director al FMI a aprobat tranşa
ordinară de împrumut.
În ceea ce priveşte întârzierea în cazul
modificărilor la Legea cu privire la
insolvabilitate, aceasta se explică prin
faptul că este un mecanism relativ nou şi de
aceea a fost necesară o perioadă mai mare de
timp pentru a consulta diferite instituţii,
ministere, bănci. Consultaţiile au fost
finalizate, Guvernul a aprobat aceste
modificări, proiectul a ajuns deja în
Parlament. Era vorba, de fapt, de o
întârziere tehnică. S-a convenit ca aceste
modificări să fie puse în aplicare până la
sfârşitul lunii martie 2012.
Există diferite întârzieri. Una e când
Guvernul nu doreşte ceva să facă şi altceva
când întârzierile sunt generate de factori
obiectivi.
Întrebare: Au contat, probabil,
alte acţiuni realizate de Guvern şi BNM, dar
şi creşterea impresionantă a economiei.
Mirzoev: Aveţi deplină dreptate. În pofida
faptului că nu au fost respectate două
criterii de performanţă, în rest
autorităţile moldovene şi-au onorat
angajamentele în termenele stabilite, ca
urmare, există în genere, o satisfacţie a
lucrului bine făcut. Desigur, este încă mult
de făcut în planul reformelor, multe lucruri
încă nu au fost finalizate. Mai avem însă un
an de program. Se ştie, că actualul program
expiră la sfârşitul anului 2012.
„Este prematur să vorbim un nou program, dar,
probabil, acesta se va deosebi de cel
actual”
Întrebare: Programul susţinut
prin Mecanismul extins de creditare şi
Mecanismul de finanţare extinsă, aprobat în
ianuarie 2010 va expira la sfârşitul acestui
an. Ce va urma? Vor exista alte condiţii şi,
probabil, alte necesităţi în asistenţă. Ne
putem aştepta la un program cu o finanţare
la fel de consistentă ca cel actual?
Mirzoev: Nu am avut
discuţii în acest sens. Ce va fi mai departe,
depinde de ceea ce îşi doresc autorităţile.
Ele pot să solicite un nou program cu Fondul
şi atunci noi, desigur, vom fi gata să
discutăm. Aveţi deplină dreptate, în
următorii ani va fi o altă situaţie decât
cea din 2010-2012. Va trebuii să stabilim
priorităţile, solicitările şi necesităţile,
în planul asistenţei financiare. Este, însă,
prematur să vorbim despre noul program, dar,
probabil, viitorul program se va deosebi de
cel actual. Discuţiile asupra actualului
program le-am început în anul crizei 2009.
Ne aflam în faţa unui deficit bugetar foarte
înalt, unei presiuni foarte mari asupra
rezervelor valutare a Băncii Naţionale. În
acel an BNM a pierdut aproape o treime din
rezervele sale. Era o altă situaţie şi alte
necesităţi, dar şi alte priorităţi.
Principala prioritate era depăşirea
situaţiei de criză în care se afla bugetul,
stabilizarea situaţiei macroeconomice. Unele
obiective în acest sens au fost deja atinse,
astfel noul program, dacă va fi, va trebui
să pornească de la progresele care au fost
atinse.
Întrebare: Probabil, îşi va pune
amprenta asupra noului program şi o
eventuală agravare a situaţiei economice ca
urmare a crizei din zona euro şi încetinirii
creşterii în Federaţia Rusă sau Ucraina,
care sunt printre partenerii principali ai
Moldovei?
Mirzoev: Aşa este. Cred că în
toamnă vom analiza modul în care a fost
îndeplinit actualul program. Atunci va
deveni mai clar care sunt prognozele şi
priorităţile pe viitor. În ceea ce priveşte
o eventuală criză, de care se vorbeşte,
există o mare incertitudine, nu se ştie clar
cum vor evolua lucrurile în Europa, care vor
fi efectele asupra economiei moldoveneşti,
atât directe, cât şi indirecte, prin
intermediul partenerilor comerciali, ca
Rusia şi alţii. Deocamdată nu ne aşteptăm la
o criză, ca atare, ci la o încetinire a
creşterii. Ultimele statistici confirmă
acest fapt. Dar, să fie clar, nu este vorba
de cădere, ci de o încetinire a creşterii.
Nu este vorba de primă etapă a crizei, ci un
fel de „răgaz” al economiei, luând în
considerare faptul că în ultimii doi ani
ritmul de creştere economică a fost relativ
ridicat. Această încetinire nu ar trebui să
ne îngrijoreze la această etapă. În pofida
faptului că riscurile se menţin,
previziunile pentru acest an sunt relativ
bune.
Întrebare: Ministerul Economiei
a revizuit deja prognoza de creştere
economică pentru 2012, la 3,5%-4%, faţă de
4,5% cât anticipa anterior...
Mirzoev: Şi Fondul a
revizuit previziunile, la 3,5%. În noiembrie
anticipam o creştere în 2012 de 4%. Este o
reducere nesemnificativă.
Întrebare: Să presupunem, însă,
că situaţia se va agrava. Care, în opinia D-voastră,
vor fi factorii ce vor juca un rol-cheie în
menţinerea economiei pe linia de plutire?
Mirzoev: Sunt foarte bine
cunoscute canalele prin care se transmite
criza. Este vorba, în primul rând, de
reducerea cererii de export, remiterile,
asistenţa financiară externă etc. Desigur,
este important ca autorităţile să fie
atentei la evoluţia acestor indicatori.
„Trebuie să te pregăteşti pentru o
situaţie de criză, ca şi pentru o calamitate”
Întrebare: Este clar, dar ce va
conta cel mai mult în încercarea de a
diminua efectele unei eventuale crize? Am în
vedere acţiunile întreprinse deja de Guvern
şi BNM.
Mirzoev: În genere, trebuie
să te pregăteşti pentru o situaţie de criză,
ca şi pentru o calamitate. Adică, să faci
rezerve, să dezvolţi mecanisme de coordonare,
să simulezi diferite situaţii, astfel ca în
cazul înrăutăţirii situaţiei să ştii ce să
faci.
Ce s-a făcut în acest sens? În primul rând,
reducerea deficitului bugetar după anul 2009
generează rezerve în cazul în care situaţia
se va înrăutăţi, cererea internă se va
reduce, veniturile la buget se vor micşora,
iar presiunea asupra părţii de cheltuieli va
creşte. Un rol important în această situaţie,
îl au, în al doilea rând, rezervele valutare
ale Băncii Naţionale. Rezervele valutare au
depăşit cu mult nivelul din anul dinaintea
crizei 2008 şi au ajuns la 2 miliarde de
lei. Acel tampon care a existat a fost
restabilit.
În al treilea rând, a fost creat comitetul
pentru stabilitate financiară, rolul
principal al căruia, tocmai constă în faptul
ca principalele instituţii (Banca Naţională,
Comisia Naţională a Pieţei Financiare,
Agenţia pentru garantarea depozitelor,
Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei
şi altele) implicate în gestionarea
riscurilor financiare să aibă un organ de
coordonare şi să adopte de comun acord
decizii. Fiecare instituţie are un plan de
acţiuni pentru diferite scenarii de evoluţie
a situaţiei. El la fel ca şi în cazul unui
comitet pentru situaţii excepţionale. Este
evident progresul atins de comitetul pentru
stabilitate financiară, atât în ceea ce
priveşte baza legislativă, cât şi
organizaţională.
„Nici chiar cei mai pesimişti nu au
în vedere repetarea scenariului din anul de
criză 2009”
Întrebare: Aşadar, anul 2009 nu
se va mai repeta ?
Mirzoev: Atunci a fost o
situaţie, acum e alta. Nici chiar în cele
mai pesimiste prognoze nu se are în vedere
repetarea scenariului din anul de criză
2009. Autorităţile sunt mai bine pregătite
pentru o eventuală agravare a situaţiei.
Întrebare: FMI sugerează Băncii
Naţionale să întreprindă şi în continuare
măsuri de relaxare, în caz dacă temperarea
cererii interne va duce la un declin mai
rapid decât s-a anticipat al inflației
prognozate. Credeţi că după reducerea, în
numai câteva luni, a ratei de bază de la 10
la 6,5% mai este loc pentru o nouă relaxare?
Mirzoev: Va depinde foarte mult de
evoluţia inflaţiei. De efectele măsurilor de
relaxare întreprinse de BNM şi noii factori
ce vor apărea. După cum evoluează lucrurile,
se pare, ne putem aştepta la o scădere a
inflaţiei. Ultimele date arată o încetinire
a ritmului de creştere a consumului,
preţurile la resursele energetice, mai mult
sau mai puţin, s-au stabilizat, preţurile la
alimente în ultimul trimestru al anului
trecut au scăzut considerabil. Există
premise pentru scăderea inflaţiei. Cât de
rapid va scădea, e devreme de spus.
Întrebare: În ce măsură
relaxarea politicii monetare va influenţa
creditarea? Nu se va întâmpla ca după o
anumită vreme să constatăm o creştere a
creditării, respectiv a cererii, iar într-un
final să se producă un dezechilibru?
Mirzoev: O politică judicioasă
înseamnă, în primul rând, să relaxezi pe cât
se poate. Evident dacă exagerezi cu
relaxarea, atunci reanimezi presiunile şi ar
putea să apară probleme în ceea ce priveşte
situaţia macroeconomică. Însă acum, pe de o
parte, creşterea internă încetineşte, iar,
pe de altă parte, BNM încearcă să stimuleze
creştere prin sectorul bancar.
„Nu există o suficientă transparenţă
în ceea ce priveşte acţionarii băncilor”
Întrebare: Misiunea FMI, care a
vizitat Republica Moldova în noiembrie 2011,
a salutat planurile autorităţilor de a
elabora modificări la legislație menite să
sporească transparența acționarilor băncilor.
Credeţi că în Moldova nu există o
transparenţă suficientă privind acţionarii
băncilor?
Mirzoev: Într-adevăr, nu
există o suficientă transparenţă. În prezent
juriştii Fondului acordă asistenţă tehnică
autorităţilor în vederea elaborării unor
modificări la legislaţie ce ar face mai
transparent sistemul financiar, dar şi a
societăţilor pe acţiuni. Există loc pentru
îmbunătăţire. Atacurile raider au demonstrat
încă odată că lucrurile ar trebui să fie
schimbate. Multe s-au făcut, sperăm ca până
la sfârşitul lunii martie să vorbim mai
concret la acest subiect.
„Vorbim de modificarea cadrului de
insolvabilitate deja de doi ani”
Întrebare: De ce FMI insistă
asupra modificării, cât mai urgente, a
cadrului legal pentru reformarea cadrului de
insolvabilitate?
Mirzoev: Ar fi o exagerare
să spunem, cât mai urgentă, pentru că vorbim
despre aceasta deja de doi ani.
De ce se insistă asupra modificării cadrului
legal pentru reformarea cadrului de
insolvabilitate? Este o parte a pregătirilor
pentru o eventuală înrăutăţire a situaţiei.
Repet, nu prognozăm o înrăutăţire a
situaţiei, dar considerăm că ar trebui să ne
pregătim pentru aceasta. De ce sunt
importante aceste modificări? Sistemul
bancar a trecut în 2009 printr-o perioadă
destul de dificilă. Băncile s-au confruntat
cu o problemă destul de gravă, cea a
creditelor neperformante. Şi atunci când
băncile au o astfel de problemă, important
este să existe un mecanism eficient de
soluţionare a acesteia, astfel ca să-şi
poată recupera rapid banii împrumutaţi
pentru a continua creditarea. În anul 2009
creditarea s-a comprimat cu 20 la sută. Este
nevoie de un mecanism care ar grăbi
recuperarea banilor împrumutaţi. Crearea
acestuia se urmăreşte prin modificările
respective.
Întrebare: Are în vedere FMI revizuirea
previziunilor privind creşterea economică,
inflaţia, deficitul contului curent ?
Mirzoev: Ultima
reactualizare a fost făcută recent, când am
anticipat o creştere a economiei de 3,5% în
2012, o rată a inflaţiei de 6-6,5%. Cred că
următoarea revizuire o vom face, probabil,
în martie, când va exista o mai mare
claritate privind evoluţia economiei
moldoveneşti în 2011 şi primul trimestru
2012. Este adevărat că nu există premise
pentru a modifica previziunile pentru că nu
au avut mari schimbări nici pe pieţele
externe, nici în interior.
Întrebare: Câte misiuni de evaluare vor avea
loc în anul 2012 ?
Mirzoev: Vor fi, probabil,
două, în aprilie-mai şi în
octombrie-noiembrie. Ulterior vom face o
analiză a îndeplinirii Programului. Ea va fi
efectuată de o echipă din cadrul Fondului.