CUVÂNTUL DE SALUT AL DLUI JOHAN MATHISEN, REPREZENTANTUL PERMANENT
AL FONDULUI MONETAR INTERNAŢIONAL ÎN MOLDOVA
Doamnelor şi domnilor,
Pentru mine este o onoare să mă aflu aici astăzi şi să fiu unul dintre cei
care Vă salută. Îmi face deosebită plăcere faptul că subiectul-cheie al acestui
seminar este respectarea cerinţelor de precauţie privind clientela, deoarece
cunoaştem din experienţă că respectarea de către instituţiile financiare locale
a cerinţelor de precauţie privind clientela, precum şi asigurarea unui grad
înalt de transparenţă joacă un rol crucial în lupta eficace cu spălarea banilor
şi finanţarea terorismului.
Cu siguranţă vorbitorii din cadrul seminarului vor discuta subiectul dat în
cele mai mici detalii. Eu mă limitez să afirm că respectarea cerinţelor de
precauţie privind clientela trebuie să facă parte din procedurile standard la
stabilirea oricărui tip de relaţii de afaceri între instituţiile financiare şi
clienţii lor; desigur, acest principiu capătă o relevanţă deosebită în cazul
suspiciunilor legate de activităţile de spălare a banilor sau de finanţare a
terorismului. Deci, munca Dvs. este foarte importantă, deoarece multe dintre
metodele aplicate de criminali pentru a spăla banii sau a finanţa terorismul
presupun folosirea sistemelor financiare pentru realizarea transferurilor de
fonduri. Instituţiile financiare, în special băncile, sunt cele mai expuse
abuzurilor de acest gen. Pentru a se proteja, pentru instituţiile financiare
este esenţial să dispună de mecanisme şi proceduri de control adecvate care să
le permită să fie la curent cu cine au de a face. Respectarea cerinţelor de
precauţie privind clientela nouă şi cea existentă constituie o parte-cheie a
acestor mecanisme şi proceduri de control.
Din punctul de vedere al FMI, organizaţie din care fac parte, practic, toate
statele lumii, problemele cauzate de activităţile de spălare a banilor au un
caracter global. Mulţi dintre criminali folosesc în avantajul lor diferenţele
dintre legislaţia şi sistemele naţionale de prevenire şi combatere a spălării
banilor, preferând jurisdicţii cu mecanisme de control slab dezvoltate şi
ineficiente, fapt care uşurează transferul fondurilor de care dispun. Dacă
statele eşuează în eforturile de a preveni şi combate spălarea banilor într-un
mod eficient, se poate crea o tradiţie de activitate criminală. Din aceste
considerente, comunitatea internaţională consideră prioritară combaterea
spălării banilor şi finanţării terorismului. Obiectivele acestor eforturi comune
sunt următoarele: protejarea integrităţii şi stabilităţii sistemului financiar
internaţional, eliminarea posibilităţilor de acces la resurse pentru terorişti,
şi impunerea barierelor în calea persoanelor implicate în activitate criminală
să beneficieze în urma acesteia.
În mod special, FMI este îngrijorat de consecinţele spălării banilor şi
finanţării terorismului asupra economiei statelor-membre. De aceea, în anul 2000
Fondul a acceptat sugestiile comunităţii internaţionale privind extinderea
activităţii sale în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor. După
evenimentele tragice din 11 septembrie, 2001, Fondul şi-a intensificat
activitatea în acest domeniu şi l-a extins pentru a încorpora şi combaterea
finanţării terorismului. Din riscurile examinate fac parte cele legate de
asigurarea stabilităţii şi integrităţii instituţiilor financiare şi sistemelor
financiare, volatilitatea sporită a fluxurilor de capital internaţionale, şi
efectele negative asupra investiţiilor străine directe.
FMI contribuie la eforturile internaţionale pe câteva căi importante, în
corespundere cu domeniile-cheie de competenţă. În calitate de instituţie care
întruneşte, practic, toate statele lumii, bazată pe principii de colaborare, FMI
este un for firesc pentru a efectua schimb de informaţie, pentru a elabora căi
de abordare comune pentru a face faţă problemelor apărute şi pentru a promova
politicile şi standardele dorite, toate aceste jucând un rol critic în
combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului. În afară de aceasta,
experienţa bogată a FMI legată de realizarea evaluărilor în sectorului financiar,
acordarea asistenţei tehnice în sectorul financiar, supravegherea sistemelor
economice ale statelor-membre a avut un rol deosebit de mare la evaluarea
gradului de conformare a statelor-membre la standardele privind combaterea şi
prevenirea spălării banilor şi finanţării terorismului şi la elaborarea
programelor care le-ar ajuta statelor-membre să elimine neajunsurile
identificate.
Principalele trei domenii de activitate a FMI legate de prevenirea şi
combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului sunt: evaluările,
elaborarea politicilor şi asistenţa tehnică. Un exemplu de evaluare care este
cunoscută în Moldova este evaluarea punctelor forte şi punctelor slabe ale
sectorului financiar, realizată în cadrul Programului de evaluare a sectorului
financiar (FSAP), în cadrul căreia se efectuează şi o analiză a cadrului de
prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului. În ceea ce
priveşte elaborarea politicilor, FMI deseori contribuie la stabilirea
standardelor internaţionale pe care se bazează evaluările de acest gen. În cele
din urmă, FMI acordă statelor-membre asistenţă tehnică substanţială pentru
consolidarea cadrelor lor juridic, de reglementare, instituţional şi de
supraveghere financiară în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi
finanţării terorismului – iar seminarul dat este un exemplu de acest gen de
asistenţă tehnică.
Pe măsură ce Republica Moldova se integrează tot mai mult în comunitatea
financiară internaţională, îmbunătăţirea mecanismelor pentru respectarea
cerinţelor de precauţie privind clientela cu scopul combaterii spălării banilor
va deveni un obiectiv din ce în ce mai important. Vor spori nu numai pericolele
legate de posibilitatea realizării acestor activităţi, dar şi beneficiile. În
cazul Moldovei, beneficiile legate de existenţa unui sistem perfecţionat de
prevenire şi combatere a spălării banilor vor juca un rol important la
determinarea gradului de vulnerabilitate a sectoarelor comercial şi financiar
ale statului la activitatea de spălarea a banilor. Reducerea vulnerabilităţilor
percepute ar putea duce la două beneficii de natură economică. Unul este
probabilitatea sporită a atragerii investiţiilor străine directe. Al doilea este
ridicarea Moldovei in ratingul statelor cu riscuri percepute joase. La rândul
său, aceasta poate duce la scăderea costurilor beneficiarilor de credite străini
şi locali, suportate în cazul operaţiunilor pe piaţa moldovenească. Desigur,
măsurile recente menite să îmbunătăţească cadrul juridic se vor solda cu un
impact pozitiv substanţial în această privinţă, dar principalul impact economic
se va simţi numai în urma implementării eficace a noii Legi cu privire la
prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a actelor normative aferente. Sper
că acest seminar ne va ajuta să avansăm pe calea implementării eficace a noului
regim de prevenire şi combatere a spălării banilor în Moldova. Vă urez, deci,
succes şi sper ca acest seminar să fie unul productiv.
|