FONDUL MONETAR INTERNATIONAL
Reprezentantul permanent IN MOLDOVA
COMUNICAT
PENTRU PRESA
16 decembrie 2000
FMI
aproba, in principiu, creditul in suma de 142 milioane dolari SUA pentru
reducerea saraciei si crestere economica in Republica Moldova.
Ieri,
Consiliul Directorilor executivi al Fondului Monetar Internaţional a
aprobat, în principiu, acordarea pe parcurs a trei ani a unui credit în cadrul
Mecanismului de Reducere a Sărăciei şi Creştere Economică
(PRGF)[1] într-o sumă echivalentă cu 110,88
milioane DST (aproximativ 142 milioane dolari SUA) pentru a sprijini programul
economic al Guvernului.
Decizia
finală a Consiliului Director al FMI va
urma după examinarea Strategiei Preliminare de Reducere a Sărăciei
(SRS-P) de către Consiliul Director al Băncii Mondiale, şedinţa
căruia este preconizată pentru 19 decembrie 2000. Prima tranşă
trimestrială în sumă de 9,24 milioane DST (aproximativ 12 milioane
dolari SUA) în cadrul noului program va fi disponibilă când se va lua
decizia finală de către Consiliul Director al FMI.
După
discuţia din cadrul Consiliului Director al FMI, Dl. Shigemitsu Sugisaki,
Vice Director General şi preşedinte în exerciţiu al Consiliului,
a declarat:
Programul
economic al Moldovei pentru următorii trei ani are ca scop realizarea unei
creşteri economice durabile şi reducerea
sărăciei, de rând cu soluţionarea problemelor legate de stocul
considerabil al datoriei externe a ţării.
Reformele
structurale durabile şi intensive pentru a îmbunătăţi
climatul antreprenorial şi stimula atât investiţiile interne cât
şi cele străine vor avea o importanţă critică la
realizarea acestor obiective, la fel ca şi menţinerea stabilităţii
financiare.
Programul
autorităţilor stabileşte o bază solidă pentru
politicile necesare.
Politicile
structurale vor include privatizarea combinatelor de vin şi a companiei de
stat pentru telecomunicaţii, restructurarea sau lichidarea companiilor cu
restanţe mari faţă de buget, şi crearea cadrului legislativ
privind politicile financiare. În ceea ce priveşte politica fiscală,
pilonii programului fiscal reprezintă
menţinerea unui surplus primar bugetar pentru a stabiliza, şi
ulterior a reduce povara datoriei
şi a achita restanţele la salarii şi pensii. Majorarea încasărilor
la venituri va fi esenţială pentru atingerea acestor scopuri, în
acelaşi timp permiţând consolidarea programelor sociale.
Autorităţile
au pregătit un document amplu vizând Strategia Preliminară de
Reducere a Sărăciei, care a creat condiţii bune pentru elaborarea
strategiei finale de reducere a sărăciei şi pentru primirea
asistenţei concesionale de la Fond în cadrul Mecanismului de Reducere a Sărăciei
şi Creştere. Relansarea creşterii economice durabile prin
implementarea politicilor financiare sigure şi a reformelor structurale,
protecţia socială sporită, şi politicile orientate
spre dezvoltarea umană, precum şi o strategie eficientă pentru
asigurarea unei participări largi vor fi
elemente importante ale strategiei de reducere a sărăciei în
Moldova.
Anexă
Descriere scurtă a
Programului
Programul
economic nou al Moldovei îşi concentrează atenţia asupra
politicilor care ar ajuta ţara să asigure o creştere economică
durabilă şi a duce sărăcia, de asemenea contribuind la
reducerea poverii mari a datoriei externe. Pentru o economie atât de mică
şi deschisă cum este cea a Moldovei
care nu dispune de resurse energetice proprii, acest lucru
presupune întărirea industriei exporturilor şi ridicarea
eficienţei utilizării resurselor energetice. Cheia succesului la
realizarea acestor scopuri este creşterea investiţiilor atât interne
cât şi străine. Pentru a stimula investiţiile este necesar de a
continua promovarea politicilor financiare stabile şi accelerarea implementării
reformelor structurale pentru a ameliora mediul antreprenorial.
Programul
prevede că înviorarea economiei Moldovei va fi ghidată de o creştere
esenţială a exporturilor, deoarece astfel se vor redobândi pieţele
tradiţionale de export pierdute în urma crizei din Rusia. În condiţiile
implementării politicilor stabile din cadrul programului, creşterea
reală a PIB este prognozată să atingă nivelul de 5% în anul
2001, ajungând la 7% în anul
2003, în comparaţie cu creşterea zero din 2000 şi
de 4,4 % în 1999. Nivelul inflaţiei este planificat să atingă
10% în 2001, faţă de aproximativ 20% în 2000, şi aproximativ
44% în 1999. Consolidarea rezervelor valutare este programată într-un
volum echivalent cu volumul importurilor pe 3.1 luni în 2001, în comparaţiei
cu 2,6 luni de importuri în 2000 şi 2,9 luni în 1999.
Fiind
aduse în concordanţă cu obiectivele programului, politicile
fiscale au drept scop atingerea unui surplus bugetar primar (cu excluderea
proiectelor desfăşurate cu sprijinul financiar extern) în următorii
ani de cel puţin 2% din PIB cu stabilizarea şi reducerea ulterioară
a poverii datoriei; majorarea încasărilor la venituri; şi micşorarea
restanţelor la salarii şi pensii.
Pe data de 30 noiembrie 2000, Parlamentul Moldovei a adoptat un buget pe
anul 2001 care reflectă aceste obiective. Politica monetară se
va orienta spre reducerea inflaţiei, precum şi spre consolidarea de
mai departe a rezervelor valutare într-un volum echivalent cu peste trei luni
de importuri.
Politicile
structurale în cadrul programului sprijinit de PRGF
se vor concentra asupra domeniilor care joacă un rol critic la realizarea
obiectivelor macroeconomice ale programului, inclusiv la privatizarea
combinatelor de vin şi a companiei de stat pentru telecomunicaţii,
restructurarea sau lichidarea companiilor cu restanţe mari faţă
de buget, şi elaborarea bazei juridice.
Autorităţile doresc să
accentueze în programul său economic reducerea sărăciei, dat fiind înrăutăţirea bruscă a
nivelului de trai în ultimii zece ani. În documentul preliminar al autorităţilor
privind Strategia de Reducere a Sărăciei (SRS-P), întocmit în
colaborare cu FMI şi Banca Mondială, strategia expusă are la bază
trei piloni. Primul şi principalul este că posibilitatea de reducere a
sărăciei va fi condiţionată de creşterea economică
şi crearea investiţiilor productive precum şi a posibilităţilor
de angajare în câmpul de muncă. Al doilea pilon, este protecţia
socială sporită, care va fi asigurată prin ridicarea eficienţei
şi echităţii alocărilor din fondul social,
asigurându-se suportul bugetar al acestuia. Cel de-al treilea pilon este
orientat spre dezvoltarea umană sporind accesul la serviciile publice de
primă necesitate, în domeniile ocrotirii sănătăţii
şi învăţământului, cu ridicarea calităţii
acestora.
Republica Moldova a devenit membră a FMI la 12 august 1992; cota
sa este de 123,20 milioane DST (cca. 159 milioane dolari SUA), iar volumul
curent al creditelor utilizate de la FMI constituie în total 86,56 milioane DST
(122 milioane dolari SUA) .
Republica
Moldova: unii indicatori economici, 1997-2003
|
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Produsul Intern Brut
|
|
|
|
|
|
|
|
Rata creşterii reale (modificarea procentuală)
|
1.6
|
-6.5
|
-4.4
|
0.0
|
5.0
|
6.0
|
7.0
|
PIB nominal ( mlrd lei)
|
10.12
|
10.37
|
13.71
|
17.53
|
20.57
|
23.99
|
28.23
|
PIB nominal (în dolari SUA)
|
2.19
|
1.93
|
1.30
|
1.41
|
1.60
|
1.78
|
2.00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Inflaţia (IPC, modificarea procentuală)
|
|
|
|
|
|
|
|
Media anuală
|
11.8
|
7.7
|
39.3
|
31.3
|
13.5
|
10.0
|
10.0
|
Sfârşitul perioadei
|
11.1
|
18.2
|
43.8
|
19.4
|
10.0
|
10.0
|
10.0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Bugetul de Stat
|
(Procent
din PIB)
|
Venituri
|
33.9
|
33.1
|
27.3
|
26.6
|
26.1
|
25.9
|
25.7
|
Cheltuieli
|
40.3
|
43.7
|
32.6
|
29.4
|
29.6
|
28.9
|
28.5
|
Sold (în bază de angajamente)
|
-6.4
|
-10.6
|
-5.3
|
-2.8
|
-3.5
|
-3.0
|
-2.8
|
Sold (cu excluderea finanţării proiectelor)
|
-6.3
|
-8.6
|
-2.6
|
-1.1
|
-1.8
|
-1.5
|
-1.0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Indicatori Monetari
|
|
|
|
|
|
|
|
Baza monetară (modificarea procentuală)
|
31.5
|
-5.6
|
41.4
|
31.4
|
17.0
|
16.0
|
15.0
|
Masa monetară (M3; modificarea procentuală)
|
34.1
|
-8.7
|
32.9
|
42.5
|
20.0
|
22.7
|
25.2
|
Viteza de circulaţie (M3, sfârşitul
perioadei )
|
5.5
|
5.5
|
5.5
|
4.9
|
4.8
|
4.6
|
4.3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Cursul de schimb valutar
|
(Lei
pentru un dolar SUA)
|
Media perioadei
|
4.62
|
5.37
|
10.52
|
|
|
|
|
Sfârşitul perioadei
|
4.66
|
8.32
|
11.57
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Indicatorii Externi
|
(milioane
dolari SUA, dacă nu este altfel menţionat)
|
Exportul de mărfuri
|
890
|
644
|
469
|
495
|
571
|
654
|
760
|
Importul de mărfuri
|
1,237
|
1,032
|
597
|
763
|
822
|
901
|
1,021
|
Soldul contului curent
|
-274
|
-323
|
-34
|
-110
|
-111
|
-108
|
-116
|
Procent din PIB
|
-12.5
|
-16.7
|
-2.6
|
-7.8
|
-6.9
|
-6.1
|
-5.8
|
Rezervele valutare brute
|
366
|
140
|
181
|
206
|
257
|
286
|
369
|
În luni de import de mărfuri
şi servicii
|
3.1
|
1.4
|
2.9
|
2.6
|
3.1
|
3.1
|
3.5
|
Datoria publică şi garanţiile de stat
|
1,080
|
1,089
|
936
|
1,039
|
1,190
|
1,181
|
1,211
|
Procent din PIB
|
49.3
|
56.4
|
71.8
|
73.9
|
74.2
|
66.5
|
60.6
|
Surse: autorităţile Moldovei; şi estimările FMI.
|
|