Fondul Monetar International
Misiunea pentru Moldova
7 martie 2002
DECLARATIE DE PRESA
Incheierea misiunii FMI in Moldova,
26 februarie - 7 marite 2002
Misiunea a fost condusa de Richard Haas, consilier in Departamenul European
II al FMI, in componenta ei intrind experti juridici si economici de la cateva
departamente ale FMI. Scopul misiunii a fost examinarea politicilor economice si
financiare ale Moldovei si determinarea concordantei acestora cu Memorandumul
privind politica economica si financiara (MEFP) semnat de catre autoritatile
moldovene in decembrie 2000, respectarea caruia este o preconditie pentru
reluarea asistentei financiare a Moldovei de catre FMI.
Misiunea a mentionat ca politicile monetare si bugetare ale Moldovei raman in
continare prudente si in mare parte in conformitate cu cerintele MEFP. Au fost,
de asemenea, inregistrate progrese in negocierea cu Rusia a acordului
interguvernamental cu privire la datoria Moldova-Gaz fata de Gazprom; in actuala
versiune nu se mai fac referiri la garantia de stat pentru datoria in cauza,
ceea ce era incompatibil cu prevederile MEFP.
Cu toate acestea, au ramas nesolutionate doua aspecte importante:
(i) Conform prevederilor MEFP, Parlamentul trebuia sa adopte, pana la 31
decembrie 2001, noul Cod Civil ajustat la cerintele economiei de piata. Deoarece
termenul limita nu a fost respectat, inregistrarea cat de curanda a progreselor
asupra adoptarii noului Cod Civil, ce urmeaza sa intre in vigoare la 1 ianuarie
2003, va fi una dintre conditiile acordarii asistentei financiare Republicii
Moldova de catre FMI in viitor.
(ii) Reluarea de catre FMI a suportului financiar va depinde, de asemenea, de
obtinearea de catre Moldova a finantarii suplimentare de la Banca Mondiala.
Principalul obstacol in aceasta directie au fost neinsemnatele progrese
inregistrate in promovarea politicilor structurale cheie precum reforma agrara
si privatizarea. Aceste reforme structurale sunt conditii esentiale pentru
asigurarea stabilitatii macroeconomice si cresterii economice durabile pe termen
mediu.
Pe langa aceasta, misuiunea este profund ingrijorata ca unele dintre masurile
luate in cadrul programului FMI se afla in pericol de reversiune. In mod special
misiunea a insistat in fata autoritatilor ca inspectia inainte de expeditie (PSI)
va avea succes doar in cazul in care ea va fi sustinuta totalmente de catre
guvern si administratia vamala. O apreciere obiectiva a experientei Moldovei in
lucrul cu PSI ar putea fi data doar dupa solutionarea poblemelor initiale
iminente implementarii. Astfel, misiunea insista ca autoritatile sa continue
implementarea completa a PSI-ului.
De asemenea, misiunea este forte ingrijorata de faptul ca recent Parlamentul
a aprobat in prima lectura un amendament la Legea Institutiilor Financiare care
permite instantelor de judecata respingerea deciziilor luate de Banca Nationala
a Moldovei cu privire la licentierea bancilor comerciale. Intrarea in vigoare a
acestui amendament va submina independenta Bancii Nationale a Moldovei si
capacitatea ei de a supraveghea eficient bancile comerciale; un astfel de
amendament este incompatibil cu programul FMI. Misiunea a fost informata ca
Guvernul se opune vehement amendamentului in cauza.
Se asteapta revenirea in viitorul apropiat a misiunii FMI pentru evaluarea
progreselor inregistrate in solutionarea problemelor si implementarea
Programului de reducere a saraciei si crestere economica. Aprobarea evaluarii de
catre bordul FMI va permite reluarea finantarii Republicii Moldova de catre
aceasta institutie.
Richard Haas, seful misiunii
Chisinau
|