13 august 2008
Johan Mathisen
Reprezentantul
Permanent al FMI în Republica Moldova
DECLARAŢIE PENTRU PRESĂ
Încheierea la 12 august
a
unei
misiuni de asistenţă tehnică a FMI
în
domeniul administrării fiscale
O misiune a FMI sub conducerea lui Allan Jensen, consilier în domeniul
administrării veniturilor din cadrul Departamentului Afaceri Fiscale al FMI, din
care au făcut parte David Kloeden, economist superior din cadrul Departamentului
Afaceri Fiscale al FMI, şi Tony Lester, expert-consultant extern al
Departamentului Afaceri Fiscale al FMI s-a aflat la Chişinău în perioada 30
iulie -12 august, 2008.
Misiunea
a avut drept scop efectuarea unei analize-evaluări a progreselor realizate în
domeniul reformării sistemului de administrare fiscală, precum şi oferirea unor
recomandări pe marginea problemelor-cheie legate îndeosebi de organizarea
structurală, dezvoltarea sistemului informaţional şi proiectarea proceselor de
lucru.
Misiunea
a întreţinut discuţii cu ministrul finanţelor, vice-ministrul dezvoltării
informaţionale, conducerea şi angajaţii Inspectoratului fiscal principal de
stat, precum şi cu reprezentanţii agenţiilor donatoare.
Misiunea
a constatat că pe parcursul ultimilor doi ani, au fost realizate progrese
impresionante în domeniul reformei. Misiunea este de părerea că conducerea şi
colaboratorii IFPS, beneficiind de sprijin din partea Ministerului Finanţelor,
au demonstrat că sunt pregătiţi şi dispun de capacităţi pentru a administra şi
promova o reformă complexă.
Membrii
misiunii au apreciat înalt fermitatea autorităţilor în ceea ce priveşte
realizarea următoarei etape de reforme care urmează să includă o schimbare
deplină a sistemului informaţional şi a tuturor proceselor de administrare
fiscală. Scopul este eficientizarea administrării fiscale şi uşurarea poverii
legate de respectarea cerinţelor de ordin fiscal, purtate de contribuabilii din
Moldova. Misiunea încurajează Guvernul să pună la dispoziţia donatorilor
relevanţi informaţia din raportul final al misiunii.
NOUTATI LA SUBIECT de pe site-ul IFPS:
Un pas important în dezvoltarea tehnologiilor informaţionale / 06.08.2008
S-a scurs o saptamîna din momentul venirii reprezentantilor Fondului Monetar
International în Republica Moldova. În decursul perioadei aflarii lor aici s-au
discutat urmatoarele subiecte:
- Examinarea executarii recomandarilor anterioare ale Fondului Monetar
International catre Serviciul Fiscal de Stat;
- Crearea Centrului de apel telefonic – modalitati de organizare a
acestuia si eficienta implementarii lui;
- Oportunitatea crearii unei întreprinderi de stat separate de IFPS, care
va administra baza de date a IFPS, forme de organizare, modalitati de
finantare si de conlucrare cu IFPS;
- trecerea la o platforma informationala noua;
- dotarea Serviciului Fiscal de Stat cu programe informationale si cu
tehnica de calcul;
- trecerea la prezentarea darilor de seama în forma electronica, folosirea
semnaturii electronice pe larg de catre întreprinderi. Derularea programului
pilot de prezentare darilor de seama în forma electronica cu folosirea
semnaturii electronice de catre 10 întreprinderi din economia nationala.
În contextul executarii recomandarilor precedente ale FMI, Serviciul Fiscal
de Stat a executat partea preponderenta a acestora si doar unele dintre ele sunt
în curs de realizare.
Unele dintre prioritatile executate sînt elaborarea si aprobarea strategiei
de dezvoltare a Serviciului Fiscal de Stat pentru anii 2006-2010, un document de
importanta majora, care include directiile prioritare de dezvoltare a acestuia.
În acest sens a fost optimizata structura si redus numarul angajatilor
Serviciului Fiscal de Stat.
De asemenea a fost elaborat un plan anual de colectare a restantelor atît la
nivel national, cît la nivel teritorial; a fost instituit si activeaza Comitetul
coordonator pentru supravegherea reformei în administrarea fiscala; s-au
introdus modificari în Codul fiscal cu privire la stingerea simplificata a
obligatiei fiscale; a fost implementat sistemul de evaluare a performantelor
Serviciului Fiscal de Stat.
În conformitate cu recomandarile FMI au fost elaborate un sir de acte
normative care sunt în proces de promovare si examinare, si anume:
- strategia de dezvoltare a managementului resurselor umane;
- conceptul de informare si educare a contribuabililor;
- regulamentul cu privire la evaluarea performantelor si motivarea
personalului Serviciului Fiscal de Stat, etc.
Membrii Misiunii vor acorda asistenta directiilor IFPS în scopul formularii
strategiei în domeniul tehnologiilor informationale pentru IFPS.
La finalul vizitei delegatia FMI va prezenta unele concluzii si recomandari.
Sursa |