| Moldova: Concluziile misiunii 
din 2012 pe marginea
 consultărilor prevăzute de articolul al IV-ea al Statutului FMI
 17 mai 2012                                                                                
Versiunea 
in format PDF Această notă prezintă un rezumat al 
constatărilor şi recomandărilor misiunii. Obiectivul principal rezidă în 
exprimarea opiniilor ce vizează aspectele de politici care vor fi reflectate în 
raportul personalului ce urmează a fi discutat de Consiliul de Directori 
Executivi al FMI. Misiunea este recunoscătoare pentru ospitalitatea şi 
colaborarea manifestate de autorităţi și reprezentanţii sectorului privat, 
sindicatelor şi societății civile.  Evoluţii macroeconomice şi perspective
 
1.                 
În anii 2010-2011, fiind susţinută de un 
program robust de reforme şi un mediu extern favorabil, economia Moldovei a 
înregistrat o creştere impresionantă de 14 la sută. 
Creşterea economică a fost impulsionată de intensificarea cererii 
interne, finanţate din contul remitenţelor, creditelor, fluxurilor de capital 
străin şi volumului tot mai mare al exporturilor, propulsate de cererea externă 
robustă. Exporturile au fost promovate în continuare prin liberalizarea 
comerţului, accesul sporit pe pieţele UE şi CSI şi investiţiile în noile 
capacităţi de producție. În același timp, deficitul contului curent s-a extins, 
atingând la sfârşitul anului 2011 nivelul de 12,6 la sută din PIB, crescând 
semnificativ şi importurile. Inflaţia de bază s-a menținut la nivelul de circa 5 
la sută. Inflaţia calculată în baza indicelui prețurilor de consum s-a menţinut 
cu puțin sub zece la sută, fiind influenţată de majorarea preţurilor la 
resursele energetice şi produsele alimentare.  
2.                 
Activitatea economică s-a temperat semnificativ 
la începutul anului 2012 reflectând scăderea cererii externe şi consecinţele 
iernii geroase. În primul trimestru indicatorii ce 
țin de producția industrială şi transport s-au diminuat în comparaţie cu anul 
precedent, în timp ce rata creşterii exporturilor s-a redus în comparaţie cu 
aceeaşi perioadă a anului trecut și a constituit 6¾ la sută. Rata inflaţiei s-a 
diminuat rapid, până la 4,7 la sută în luna aprilie, parţial datorită scăderii 
preţurilor la produsele alimentare. Pe de altă parte, salariile şi creditele nu 
au manifestat o mare doză de flexibilitate.  
3.                 
Ne așteptăm că situația din economie se va 
îmbunătăți pe viitor, însă există anumite riscuri care ar putea avea un impact 
serios asupra creșterii economice. Prognozăm o 
creştere a PIB-ului cu 3 la sută în 2012, fiind în mare parte determinată de 
condiţiilor economice stabile din statele CSI parteneri comerciali ai Moldovei. 
Reformele structurale şi investiţiile publice semnificative în infrastructură 
vor veni în susținerea creşterii economice pe termen mediu. Dacă nu vor fi 
șocuri ale ofertei, inflaţia se va situa în jurul nivelului țintit de Banca 
Națională a Moldovei, de 5 procente. Totuşi, deteriorarea în continuare a 
condițiilor externe ar putea duce la reducerea semnificativă a ritmurilor de 
creştere a exporturilor, remitenţelor, fluxurilor de intrări de capital şi, în 
consecinţă a creşterii economice. În același timp, întârzierile la primirea 
mijloacelor financiare de la donatori ar putea cauza deficite mari în balanţa de 
plăţi.   Politica bugetar-fiscală
 4.         
Moldova a realizat succese mari pe calea restabilirii durabilității 
bugetar-fiscale pe parcursul ultimilor doi ani. În 
2010 autorităţile și-au propus să realizeze planuri ambițioase pentru a reduce 
către sfârşitul anului 2012 deficitul bugetar la un nivel ce ar putea fi 
menținut fără a recurge la asistenţă financiară oficială excepţională. 
Autoritățile au optat, în mod adecvat, pentru limitarea cheltuielilor curente, 
în particular la fondul de retribuire a muncii şi a cheltuielilor pentru mărfuri 
şi servicii, sporind totodată volumul asistenţei sociale pentru protejarea 
persoanelor vulnerabile şi a investiţiilor publice în scopul promovării 
creşterii economice. În consecință, deficitul bugetar a scăzut de la 6,3 la sută 
din PIB în 2009 până la 2,4 la sută în 2011. Obiectivul bugetului pentru anul 
2012 este reducerea deficitului sub nivelul de 1 la sută din PIB, în urma 
realizării unor reforme complexe în domeniul politicii fiscale şi a 
cheltuielilor.  5.         Totuşi, caracterul 
insuficient de consecvent al măsurilor de ajustare bugetar-fiscală a dictat la 
începutul anului 2012 întreprinderea unor măsuri de remediere hotărâte. 
Veniturile au fost sub nivelul preconizat, parţial 
reflectând temperarea creșterii economice, dar şi efectul combinat al unor 
lacune de politici şi probleme în colectarea veniturilor. În afară de aceasta, 
asumarea unor angajamentele de cheltuieli neincluse în buget şi amânările 
debursării asistenţei externe au periclitat bugetul. Pentru soluționarea acestei 
probleme recomandăm aprobarea promptă a unui pachet de măsuri de politici care 
să asigure un echilibru adecvat între ajustarea la impactul temperării creșterii 
economice asupra veniturilor şi progresul în domeniul consolidării 
bugetar-fiscale, cu scopul menţinerii deficitului bugetar la nivelul de 1,2 la 
sută din PIB. Măsurile ce țin de venituri trebuie axate pe eliminarea aspectelor 
neacoperite de politici și consolidarea administrării fiscale şi vamale, iar 
procesul de raţionalizare a cheltuielilor curente trebuie să reflecte 
priorităţile schimbătoare ale bugetului.  6.         
Pe termen mediu, obiectivul politicii bugetar-fiscale trebuie să fie 
consolidarea durabilităţii bugetar-fiscale, în paralel cu sporirea investiţiilor 
în contextul reducerii volumului asistenţei externe. 
Planul autorităţilor de a menţine deficitul bugetar aproape de 1 la sută din PIB 
pe parcursul anilor 2013-2015 se înscrie în obiectivul de asigurare a 
durabilității fiscale şi în volumul finanţării disponibile. Va fi necesară 
reducerea în continuare a cheltuielilor curente cu circa 2-3 la sută din PIB şi 
consolidarea veniturilor fiscale cu scopul de a face loc sporirii cheltuielilor 
capitale publice şi asistenţei sociale bine ţintite, în contextul reducerii 
volumului granturilor externe. Aici se înscrie şi reforma sistemului de pensii 
pentru a îmbunătăți rata de înlocuire prin majorarea vârstei de pensionare, 
consolidarea numărului mare localităţi având ca scop reducerea costurilor 
administraţiei publice şi extinderea reformei învățământului cu scopul 
îmbunătăţirii calităţii educației și raţionalizării costurilor. Introducerea 
cadrului de responsabilitate bugetar-fiscală va contribui la sporirea în 
continuare a disciplinei fiscale şi a transparenţei.  Politica monetară
 7.         
În contextul scăderii rapide a inflaţiei şi temperării activității economice, 
BNM a relaxat brusc politica monetară. După 
înăsprirea politicii monetare pe parcursul primelor trei trimestre ale anului 
2011, BNM a inversat cursul şi a redus rata de bază cu 550 puncte în perioada 
noiembrie 2011 – februarie 2012. Acest lucru a dus la reducerea proporţională a 
ratelor dobânzii la valorile mobiliare de stat, însă impactul asupra ratelor 
dobânzii la împrumuturile comerciale încă este modest, acestea rămânând, în 
mediu, la nivelul de circa 14 la sută.  8.         
După relaxarea considerabilă a politicii monetare se impune o pauză. 
Perspectiva inflaţiei pe următorii doi ani corespunde ţintei de 
5 la sută stabilite de BNM. Dat fiind că există o anumită întârziere în ceea ce 
privește manifestarea efectului măsurilor de politică monetară, este necesară o 
pauză pentru a evalua impactul măsurilor de politică aplicate, care încă se 
propagă prin sistemul financiar. Ajustarea ulterioară a politicii monetare va fi 
necesară dacă se va deteriora perspectiva creșterii economice sau dacă for 
reapărea presiunile inflaţioniste generate de cerere. În cazul unor şocuri ale 
ofertei, recomandăm BNM să analizeze influenţa lor asupra inflaţiei de bază, 
aceasta servind ca un instrument de ajustare a politicii sale. 9.         
Promovarea în continuare a politicii monetare ar beneficia de pe urma unei 
dezvoltări în continuare și îmbunătățirii comunicării cu publicul larg. 
Ţintirea inflaţiei a contribuit la reducerea ratei 
inflaţiei şi volatilității acesteia în Moldova. Acestea fiind spuse, promovarea 
politicii monetare rămâne o sarcină complicată din cauza mecanismului relativ 
slab de transmisie şi a preţurilor volatile la resursele energetice şi produsele 
alimentare, care constituie aproape jumătate din coşul IPC. BNM a trebuit să 
reacționeze periodic la şocurile acestor preţuri pentru a ancora aşteptările 
inflaţioniste. Totuşi, pentru a evita o reacţie excesivă, evoluțiile ce țin de 
inflația de bază, determinată de cerere, trebuie să joace un rol mai mare în 
formularea politicii monetare şi în comunicarea cu publicul. În afară de 
aceasta, asigurarea unui echilibru între evaluarea perspectivelor în baza 
modelelor și discernământul factorilor de decizie ar putea ajuta să se țină cont 
de incertitudinea perspectivelor şi ar putea contribui la reducerea marjei de 
eroare în promovarea politicii monetare.  
Poziţia externă
10.       
Deficitul contului curent depășește semnificativ nivelul estimat necesar pentru 
asigurarea durabilității pe termen lung. Deficitul mare reflectă 
disponibilitatea unor fonduri substanțiale externe private şi oficiale care să 
complementeze nivelul scăzut al economiilor pe intern și să vină în susținerea 
investiţiilor atât de necesare. Se prognozează restrângerea treptată până la 
aproximativ 9½ procente din PIB pe termen mediu, ca urmare a sporirii gradului 
de penetrare a pieţelor internaţionale de către exportatorii autohtoni, 
susținute prin noi investiții în sectoarele cu potențial de comerț. Se 
preconizează că datoria externă se va stabiliza la nivelul de 71 la sută din 
PIB, însă nivelul ridicat al acesteia sporește vulnerabilitatea Republicii 
Moldova în fața şocurilor externe.  11.       
Acumularea în continuare a rezervelor valutare este, prin urmare, justificată la 
acest moment. Având în vedere caracterul foarte 
deschis al economiei naționale şi dependenţa de finanţarea externă şi remitenţe, 
Republica Moldova este expusă riscurilor ce țin de stoparea bruscă a fluxurilor 
externe. Mai mult decât atât, se preconizează că după anul 2012 rezervele 
internaționale ale BNM vor descrește în raport cu cerințele standarde privind 
suficiența rezervelor. O majorare treptată a rezervelor până la nivelul de 
acoperire a 85 la sută din datoria pe termen scurt la scadența rămasă va oferi o 
protecție mai sigură în cazul unor şocuri externe. BNM trebuie să depună 
eforturi pentru a atinge acest obiectiv într-un mod transparent, compatibil 
cadrului monetar stabilit, ținând cont în mod adecvat de fluctuațiile sezoniere 
ale ofertei de valută.  12.       
Cursul valutar real efectiv (REER) pare să fie moderat supra-apreciat. 
REER s-a apreciat cu peste 16 la sută de la începutul anului 2010, când nivelul 
lui corespundea, în linii mari, criteriilor fundamentale. Acum el se află la un 
nivel mult mai mare comparativ cu trendul de apreciere anuală de circa 2 la sută 
ce ar putea fi atribuit unui nivel mai înalt al productivității în raport cu 
partenerii comerciali ai Republicii Moldova. Metodologiile FMI indică o 
supra-apreciere de 5-15 la sută, ce nu prezintă un pericol imediat pentru 
competitivitatea externă şi care deja a început să se corecteze.  13.       
Analiza noastră sugerează că schimburile comerciale, remitenţele şi 
împrumuturile private reprezintă canalele principale de transmisie a şocurilor 
externe în Republica Moldova. Băncile sunt destul de protejate, datorită 
ponderii joase a activelor şi pasivelor externe. În cazul materializării unui 
scenariu pesimist, va fi necesar de promovat politici care să asigure un 
echilibru între necesitățile imediate de stabilizare, necesitatea susținerii 
cererii şi obiectivele pe termen mediu.  Sectorul financiar
 
14.             
Băncile au rămas, în general, lichide, bine capitalizate şi profitabile. 
Rata creditelor neperformante s-a redus lent de la nivelul maxim de 17 la sută 
în aprilie 2010 până la 8 la sută în septembrie 2011. De atunci, rata creditelor 
neperformante a crescut până la circa 13 la sută către martie 2012, în principal 
datorită unor modificări de ordin metodologic, care au majorat indicatorul dat 
cu circa 2 puncte procentuale, dar și din cauza deteriorării calității 
portofoliului de credite al “Băncii de Economii” (BEM), în care statul deține 
cota majoritară de acțiuni. În februarie 2012 BNM a inițiat procedura de 
lichidare a băncii mici “Universalbank”, după ce aceasta nu a reuşit să-şi 
rezolve problemele legate de lichiditate şi capital. Procesul de lichidare s-a 
desfășurat bine – BNM profitând de instrumentele recent introduse pentru 
soluționarea problemelor în sectorul bancar – fără să fi fost vreun impact 
asupra stabilității generale a sistemului bancar.  
15.             
Pentru a soluționa situaţia legată de “Banca de Economii” sunt necesare 
acțiuni hotărâte bine coordonate. Pe parcursul anului 
trecut, BEM a acordat credite cu un grad înalt de risc, majorând semnificativ 
ponderea creditelor neperformante, fapt care a afectat profitul băncii. Banca 
dispune de rezerve mari de lichidități şi provizioane pentru gestionarea 
costurilor şi a adoptat un șir de măsuri prudențiale, conform cerințelor BNM, în 
vederea limitării riscurilor eventuale. Cu toate acestea, un progres urgent este 
necesar pentru repararea  bilanţului contabil şi îmbunătăţirea gestionării 
riscurilor. Dificultățile ce țin de guvernarea corporativă, cauzate de 
acționarii minoritari, au împiedicat acest progres, în timp ce slaba coordonare 
dintre autorităţile de reglementare a sectorului financiar şi autoritățile 
publice, de rând cu deficiențele sistemului judiciar au dus la agravarea 
problemei. Guvernul trebuie să asigure realizarea deplină de către BEM a 
măsurilor de remediere, inclusiv cele prescrise de BNM, pentru a asana 
portofoliul de credite, şi trebuie să ia măsuri hotărâte pentru a pune capăt 
practicilor riscante de creditare ale băncii. Pentru atingerea acestui scop, 
este extrem de important ca în cadrul BEM să existe un Consiliu de Administrare 
pe deplin funcțional. Între timp, trebuie să continue monitorizarea riguroasă a 
băncii de către BNM, inclusiv prin controale frecvente la fața locului. 
 
16.             
Încercările dubioase din punct de vedere juridic de preluare a acțiunilor 
unor bănci au elucidat două deficiențe fundamentale din economia Republicii 
Moldova — existența unui sistem judiciar slab şi lipsa de transparență a 
proprietarilor. Există puţină speranţă că afacerile 
se vor dezvolta într-un mod durabil și că se vor realiza investiţii străine 
directe, dacă nu vor fi eliminate aceste deficiențe. Respectiv, sperăm că 
reforma judiciară va fi implementată fără întârziere. Adoptarea fără întârziere 
a modificărilor legislative pentru facilitarea dezvăluirii informației cu 
privire la proprietarii de facto ai acțiunilor băncilor şi implementarea fermă a 
acestora vor confirma angajamentul autorităților privind îmbunătățirea 
climatului de afaceri. În același timp, adoptarea multaşteptată a modificărilor 
legislative în vederea facilitării restructurării datoriilor și executării 
gajului le-ar permite băncilor să soluționeze mai rapid problemele legate de 
creditele neperformante, sporind astfel disponibilitatea lor de a acorda credite 
şi îmbunătăţind accesul la finanţare a sectorului privat. Reformele structurale
 17.       
Reformele ambițioase au sporit competitivitatea şi au dus la valorificarea 
surselor noi de asigurare a creșterii economice. 
Principalele sarcini strategice ale Moldovei sunt ducerea la bun sfârșit a 
procesului de tranziţie la o economie de piaţă complet funcţională şi asigurarea 
unui nivel mediu al veniturilor echivalent cu cel din Europa. Pe parcursul 
ultimilor doi ani, Moldova a iniţiat reforme complexe ce țin de domeniul fiscal, 
serviciul public, învăţământ, sistemul de pensii, asistenţa socială, sectorul 
energetic, comerţul extern şi reglementarea activităţii de afaceri. Datorită 
acestor reforme, ţara a avansat cu 18 poziţii până la locul 81 în clasificarea 
Băncii Mondiale în baza studiului “Desfăşurarea activităţii de afaceri” şi a 
ajuns pe locul doi în lista celor mai performanți reformatori ai anului în 
cadrul aceluiaşi studiu. Ducerea la bun sfârșit a acestor reforme va contribui 
în viitor la atragerea noilor investiţii în sectoarele cu potențial de export. 18.       
Totuşi, în câteva domenii importante reformele sunt promovate cu întârziere.
 
	
	Protejarea 
	mai eficientă a drepturilor de proprietate, existența unui mediu transparent 
	şi stabil pentru promovarea politicilor şi a unui regim comercial şi 
	investiţional mai eficient sunt esenţiale pentru a atrage investitorii. 
	Implementarea consecventă a reformelor în domeniul justiției şi în domeniul 
	vamal constituie o prioritate pentru îmbunătăţirea climatului de afaceri şi 
	sporirea potenţialului de creștere economică, pentru ca Moldova să poată 
	ieşi din sărăcie. Eforturile comune de promovare a reformelor în aceste 
	domenii pot fi eficace pentru atragerea investițiilor străine directe şi 
	îmbunătăţirea nivelului de trai în următorii câțiva ani.
	Sunt 
	necesare mai multe eforturi pentru a promova planul de restructurare a 
	sectorului energetic, elaborat în cooperare cu Banca Mondială. Datoriile 
	curente şi istorice din sectorul energetic constituie în continuare un risc 
	major pentru sistemul bugetar-fiscal. Sunt necesare mai multe eforturi 
	pentru a soluţiona problema datoriilor acumulate, pentru a îmbunătăţi rata 
	de colectare şi a stabili un mecanism de plată fiabil.
	Gradul de 
	implicare a statului în economie trebuie redus în continuare. În pofida 
	preocupărilor eventuale legate de rata de angajare în câmpul muncii, 
	privatizarea este deseori necesară pentru a promova un comportament bazat pe 
	principii de piață şi a asigura viabilitatea financiară a companiilor. În 
	acest context, considerăm binevenit planul Guvernului de a extinde lista 
	companiilor pasibile privatizării. |