| 
              
                | Comunicat informativ al FMI, nr. 
                02/93 26 august 2002
 | 
                  
                    | International Monetary Fund 700 19th Street, NW
 Washington, D.C. 20431 USA
 |  |    Finisarea Consultarilor 
            dintre FMI si Republica Moldova pe marginea prevederilor Articolului 
            IV  La 10 iulie 2002 Consiliul Executiv al Fondului Monetar 
            International (FMI) a finisat consultarile pe marginea prevederilor 
            Articolului IV cu Moldova.1 Prevederi Generale  Dupa cativa ani de declin, activitatea economica din Moldova si-a 
            inversat trendul descendent. Sustinut de o recolta bogata si de o 
            crestere industriala continua, PIB a crescut in 2001 cu 6% de la 2% 
            in 2000. In acelasi timp, inflatia la sfarsit de perioada a 
            inregistrat 6.5%, reducandu-se de la 18.5% in 2000. Aceste rezultate, 
            care au fost permanente pe parcursul primului trimestru al anului 
            2002 reflecta o politica financiara durabila si o reinviere a 
            exporturilor. Totusi, in ciuda acestor rezultate pozitive, Moldova 
            ramane una din cele mai sarace tari din regiune.  Politica fiscala s-a inasprit semnificativ ca urmare a crizei din 
            Rusia din 1998. Deficitul obligatiunilor totale ale guvernului (excluzand 
            imprumuturile preconizate) a fost redus la 2.5% din PIB in 1999 de 
            la 8.5% in 1998 si in continuare la mai putin de 1% in 2000. In 2001 
            a fost inregistrat un surplus de 0.5% din PIB, in special datorita 
            reducerii semnificative a cheltuielilor; achitarea arieratelor 
            interne nefiind suficient de rapida comparativ cu cele preconizate. 
            Finantarea externa redusa a determinat sechestrarea bugetului si 
            acumularea unor arierate externe noi in cea de-a doua jumatate a 
            anului. Bugetul a continuat sa inregistreze un surplus 
            nesemnificativ in primul trimestru al anului 2002, dar salariile ne 
            prevazute in buget pentru angajatii sectorului social au determinat 
            inrautatirea programului fiscal.  Datorita reducerii inflatiei, cererea de bani s-a restabilit in 
            mod constant in perioada anilor 2000-2001. Masa monetara (inclusiv 
            depozitele in valuta straina) a crescut cu 40% in 2000 si 36% in 
            2001, generand o crestere a resurselor financiare. Cresterea rapida 
            a depozitelor a generat o marire rapida a volumului creditelor 
            bancare in economie. Pentru prima data pe parcursul ultimilor ani, 
            in 2000 valoarea creditelor a crescut cu 18% in termeni reali, iar 
            in 2001 - cu 27%. Cu toate ca rata dobanzii a ramas inalta 
            constituind 25% in aprilie 2002, bancile au infruntat probleme in 
            gasirea posibilitatilor de imprumut suplimentare la un nivel 
            acceptabil de risc. Lichiditatea semnificativa a bancilor comerciale 
            a permis guvernului sa extinda termenul scadentei bonurilor de 
            trezorerie nou emise cu rata dobanzii de 4% in mai 2002.  De la sfarsitul anului 2000 pana la sfarsitul lunii martie 2002, 
            leul moldovenesc s-a depreciat cu 9% in termeni reali comparativ cu 
            partenerii comerciali ai Moldovei. Performanta actuala solida a 
            exporturilor confirma faptul ca nivelul cursului de schimb real a 
            fost adecvat pentru a mentine competitivitatea. La sfarsitului lunii 
            martie 2002, rezervele internationale brute ale BNM au constituit 
            223 milioane USD (2.5 luni de import) mentinand, practic, nivelul de 
            la sfarsitul anului 2000 in ciuda fluxurilor financiare externe 
            reduse, a incasarilor din privatizare mai mici decat cele 
            preconizate si a serviciului semnificativ al datoriei externe. 
            Cresterea considerabila a veniturilor cetatenilor moldoveni ce 
            lucreaza peste hotare (la aproximativ 221 milioane USD) a permis 
            achizitionarea de catre BNM a unor sume esentiale de valuta straina 
            fara tensionarea cursului de schimb si a contribuit la reducerea 
            deficitului contului curent de la 8.5% din PIB in 2000 la 7.5% din 
            PIB in 2001. Exporturile denominate in dolari SUA au crescut in 2001 
            cu aproximativ 19%. La mijlocului anului 2001 Moldova a aderat la 
            OMC.  Datoria externa publica si cea garantata de stat a Moldovei a 
            insumat 940 milioane dolari SUA in 2001, reflectand reducerea 
            transelor noi, inclusiv de la IFI. Ponderea in PIB, a datoriei 
            externe s-a redus la 58% de la 69% in 2000. Negocierile in scopul 
            obtinerii unor conditii mai favorabile pentru datoria comerciala a 
            Moldovei (care include euroobligatiunile din 1997 si cambiile in 
            favoare OAO Gazprom) sunt in curs de derulare.  Reformele structurale in 2001 au decurs lent, partial din cauza 
            schimbarii guvernului la inceputul anului. Acordul dintre 
            autoritatile tarii si Banca Mondiala de la inceputul anului 2002 pe 
            marginea unui credit pentru ajustare structurala (SAC-III) a servit 
            drept un imbold major pentru relansarea reformelor structurale. 
            Guvernul a inceput implementarea unui sir de masuri indreptate spre 
            reducerea saraciei si ameliorarea mediului de afaceri, inclusiv prin 
            intermediul reformelor in agricultura si privatizare.  La sfarsitul anului 2001 Moldova a adoptat doua legi in domeniul 
            combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.  Evaluarea de catre Consiliul Executiv  Directorii executivi au mentionat caracterul in continuare solid 
            al politicilor monetara si fiscala de la criza din 1998 si au 
            atentionat asupra necesitatii primordiale de promovare mai viguroasa 
            a reformelor structurale pentru atingerea unei cresteri economice 
            stabile. In acest context a fost remarcata relansarea reformelor 
            structurale in contextul negocierilor cu Banca Mondiala pe marginea 
            SAC III.  Directorii au constatat caracterul vulnerabil al pozitiei 
            bugetare, cu toate ca politica fiscala promovata este prudenta. Ei 
            au recomandat autoritatilor tarii sa mentina austeritatea politicii 
            in cauza si sa implementeze reforme fiscale necesare pentru crearea 
            unei baze solide pentru buget. Directorii au preintampinat 
            autoritatile ca perfectionarea colectarii taxelor, suplimentar la 
            reducerea platilor interne aferente dobanzii, va fi necesar in 
            vederea mentinerii in 2002 a nivelului preconizat al cheltuielilor 
            non-aferente platilor dobanzii. Autoritatile au fost chemate sa se 
            abtina de la reducerea cotei de impozit fara identificarea 
            preventiva a masurilor de compensare. Directorii si-au exprimat 
            ingrijorarea in legatura cu faptul ca restantele la plati au inceput 
            sa creasca la sfarsitul anului 2001, cu toate ca aceste arierate 
            s-au redus pe parcursul primelor luni ale anului 2002. Directorii au 
            subliniat, de asemenea, ca sporirea salariilor non-bugetare pentru 
            angajatii sectorului social urmeaza a fi ajustata la cadrul 
            programat al cheltuielilor.  Directorii au salutat politica monetara austera continua a BNM in 
            mentinerea preturilor si a stabilitatii cursului de schimb. S-a 
            mentionat stabilitatea cursului de schimb si consolidarea masei 
            monetare - fapt ce denota reducerea inflatiei, relansarea cresterii 
            economice si cresterea resurselor financiare. Directorii au fost de 
            acord cu faptul ca regimul flotant al cursului de schimb continua sa 
            fie adecvat pentru Moldova, luand in consideratie vulnerabilitatea 
            tarii la socurile externe si au recomandat BNM sa limiteze 
            interventiile ei pe piata valutara in vederea atenuarii 
            fluctuatiilor cursului de schimb. Directorii au salutat BNM pentru 
            efortul ei in implementarea regulamentelor prudentiale si asigurarea 
            unui sistem bancar stabil, in special prin intermediul ridicarii 
            cerintelor fata de nivelul minim al capitalului normativ si 
            adresarii problemei creditelor non-performante.  Directorii au mentionat ca exporturile inca nu au atins nivelul 
            anterior anului 1998, cu toate ca recent s-a inregistrat o 
            ameliorare a situatiei. Directorii sunt ingrijorati de spectrul 
            restrans al diversificarii comertului si accesul limitat la pietele 
            de export. Directorii au incurajat autoritatile in efortul acestora 
            de a rezista presiunii unor masuri protectioniste si de a mentine 
            regimul actual al comertului liber; s-a subliniat, de asemenea, 
            conformarea stricta a oricarei protectii ocazionale prevederilor 
            OMC.  Directorii sunt ingrijorati de povara semnificativa a datoriei 
            externe a Moldovei si au subliniat ca asistenta financiara din 
            partea comunitatii internationale - inclusiv sectorul privat - este 
            esentiala pentru succesul programului economic al Moldovei si 
            mentinerea stabila a pozitiei ei externe. In acest context, 
            Directorii sunt multumiti de negocierile active purtate de 
            autoritatile tarii cu detinatorii de euroobligatiuni si cambiilor 
            emise in favoarea OAO Gazprom in vederea atingerii unui acord 
            bilateral satisfacator privind reesalonarea instrumentelor in cauza. 
            Totusi, luand in consideratie structura datoriei externe a Moldovei, 
            Directorii au subliniat ca obiectivul principal in atingerea unei 
            stabilitati externe - si a normalizarii relatiilor cu creditorii 
            externi - urmeaza sa se bazeze pe consolidarea conturilor fiscale, 
            perfectionarea managementului datoriei si performanta economica in 
            general.  Directorii au salutat adoptarea recenta a unor legi care vor 
            contribui la consolidarea infrastructurii institutionale pentru o 
            economie de piata, inclusiv legea insolvabilitatii si codul civil. 
            Directorii au urgentat autoritatile Moldovei sa persevereze in 
            implementarea reformelor structurale si in alte sectoare cheie ale 
            economiei, inclusiv privatizarea si sa perfectioneze mediul de 
            afaceri atat pentru investitorii interni, cat si pentru cei externi. 
            Directorii au salutat consolidarea recenta a bazei juridice pentru 
            combaterea spalarii banilor si finantarea terorismului.
 |