Moldova & IMF IMF Activities Publications Press Releases


Traducerea a fost preluata de pe site-ul BNM.
 
Comunicat informativ al FMI, nr. 02/93
26 august 2002
International Monetary Fund
700 19th Street, NW
Washington, D.C. 20431 USA

 

Finisarea Consultarilor dintre FMI si Republica Moldova pe marginea prevederilor Articolului IV

 

La 10 iulie 2002 Consiliul Executiv al Fondului Monetar International (FMI) a finisat consultarile pe marginea prevederilor Articolului IV cu Moldova.1

Prevederi Generale

Dupa cativa ani de declin, activitatea economica din Moldova si-a inversat trendul descendent. Sustinut de o recolta bogata si de o crestere industriala continua, PIB a crescut in 2001 cu 6% de la 2% in 2000. In acelasi timp, inflatia la sfarsit de perioada a inregistrat 6.5%, reducandu-se de la 18.5% in 2000. Aceste rezultate, care au fost permanente pe parcursul primului trimestru al anului 2002 reflecta o politica financiara durabila si o reinviere a exporturilor. Totusi, in ciuda acestor rezultate pozitive, Moldova ramane una din cele mai sarace tari din regiune.

Politica fiscala s-a inasprit semnificativ ca urmare a crizei din Rusia din 1998. Deficitul obligatiunilor totale ale guvernului (excluzand imprumuturile preconizate) a fost redus la 2.5% din PIB in 1999 de la 8.5% in 1998 si in continuare la mai putin de 1% in 2000. In 2001 a fost inregistrat un surplus de 0.5% din PIB, in special datorita reducerii semnificative a cheltuielilor; achitarea arieratelor interne nefiind suficient de rapida comparativ cu cele preconizate. Finantarea externa redusa a determinat sechestrarea bugetului si acumularea unor arierate externe noi in cea de-a doua jumatate a anului. Bugetul a continuat sa inregistreze un surplus nesemnificativ in primul trimestru al anului 2002, dar salariile ne prevazute in buget pentru angajatii sectorului social au determinat inrautatirea programului fiscal.

Datorita reducerii inflatiei, cererea de bani s-a restabilit in mod constant in perioada anilor 2000-2001. Masa monetara (inclusiv depozitele in valuta straina) a crescut cu 40% in 2000 si 36% in 2001, generand o crestere a resurselor financiare. Cresterea rapida a depozitelor a generat o marire rapida a volumului creditelor bancare in economie. Pentru prima data pe parcursul ultimilor ani, in 2000 valoarea creditelor a crescut cu 18% in termeni reali, iar in 2001 - cu 27%. Cu toate ca rata dobanzii a ramas inalta constituind 25% in aprilie 2002, bancile au infruntat probleme in gasirea posibilitatilor de imprumut suplimentare la un nivel acceptabil de risc. Lichiditatea semnificativa a bancilor comerciale a permis guvernului sa extinda termenul scadentei bonurilor de trezorerie nou emise cu rata dobanzii de 4% in mai 2002.

De la sfarsitul anului 2000 pana la sfarsitul lunii martie 2002, leul moldovenesc s-a depreciat cu 9% in termeni reali comparativ cu partenerii comerciali ai Moldovei. Performanta actuala solida a exporturilor confirma faptul ca nivelul cursului de schimb real a fost adecvat pentru a mentine competitivitatea. La sfarsitului lunii martie 2002, rezervele internationale brute ale BNM au constituit 223 milioane USD (2.5 luni de import) mentinand, practic, nivelul de la sfarsitul anului 2000 in ciuda fluxurilor financiare externe reduse, a incasarilor din privatizare mai mici decat cele preconizate si a serviciului semnificativ al datoriei externe. Cresterea considerabila a veniturilor cetatenilor moldoveni ce lucreaza peste hotare (la aproximativ 221 milioane USD) a permis achizitionarea de catre BNM a unor sume esentiale de valuta straina fara tensionarea cursului de schimb si a contribuit la reducerea deficitului contului curent de la 8.5% din PIB in 2000 la 7.5% din PIB in 2001. Exporturile denominate in dolari SUA au crescut in 2001 cu aproximativ 19%. La mijlocului anului 2001 Moldova a aderat la OMC.

Datoria externa publica si cea garantata de stat a Moldovei a insumat 940 milioane dolari SUA in 2001, reflectand reducerea transelor noi, inclusiv de la IFI. Ponderea in PIB, a datoriei externe s-a redus la 58% de la 69% in 2000. Negocierile in scopul obtinerii unor conditii mai favorabile pentru datoria comerciala a Moldovei (care include euroobligatiunile din 1997 si cambiile in favoare OAO Gazprom) sunt in curs de derulare.

Reformele structurale in 2001 au decurs lent, partial din cauza schimbarii guvernului la inceputul anului. Acordul dintre autoritatile tarii si Banca Mondiala de la inceputul anului 2002 pe marginea unui credit pentru ajustare structurala (SAC-III) a servit drept un imbold major pentru relansarea reformelor structurale. Guvernul a inceput implementarea unui sir de masuri indreptate spre reducerea saraciei si ameliorarea mediului de afaceri, inclusiv prin intermediul reformelor in agricultura si privatizare.

La sfarsitul anului 2001 Moldova a adoptat doua legi in domeniul combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.

Evaluarea de catre Consiliul Executiv

Directorii executivi au mentionat caracterul in continuare solid al politicilor monetara si fiscala de la criza din 1998 si au atentionat asupra necesitatii primordiale de promovare mai viguroasa a reformelor structurale pentru atingerea unei cresteri economice stabile. In acest context a fost remarcata relansarea reformelor structurale in contextul negocierilor cu Banca Mondiala pe marginea SAC III.

Directorii au constatat caracterul vulnerabil al pozitiei bugetare, cu toate ca politica fiscala promovata este prudenta. Ei au recomandat autoritatilor tarii sa mentina austeritatea politicii in cauza si sa implementeze reforme fiscale necesare pentru crearea unei baze solide pentru buget. Directorii au preintampinat autoritatile ca perfectionarea colectarii taxelor, suplimentar la reducerea platilor interne aferente dobanzii, va fi necesar in vederea mentinerii in 2002 a nivelului preconizat al cheltuielilor non-aferente platilor dobanzii. Autoritatile au fost chemate sa se abtina de la reducerea cotei de impozit fara identificarea preventiva a masurilor de compensare. Directorii si-au exprimat ingrijorarea in legatura cu faptul ca restantele la plati au inceput sa creasca la sfarsitul anului 2001, cu toate ca aceste arierate s-au redus pe parcursul primelor luni ale anului 2002. Directorii au subliniat, de asemenea, ca sporirea salariilor non-bugetare pentru angajatii sectorului social urmeaza a fi ajustata la cadrul programat al cheltuielilor.

Directorii au salutat politica monetara austera continua a BNM in mentinerea preturilor si a stabilitatii cursului de schimb. S-a mentionat stabilitatea cursului de schimb si consolidarea masei monetare - fapt ce denota reducerea inflatiei, relansarea cresterii economice si cresterea resurselor financiare. Directorii au fost de acord cu faptul ca regimul flotant al cursului de schimb continua sa fie adecvat pentru Moldova, luand in consideratie vulnerabilitatea tarii la socurile externe si au recomandat BNM sa limiteze interventiile ei pe piata valutara in vederea atenuarii fluctuatiilor cursului de schimb. Directorii au salutat BNM pentru efortul ei in implementarea regulamentelor prudentiale si asigurarea unui sistem bancar stabil, in special prin intermediul ridicarii cerintelor fata de nivelul minim al capitalului normativ si adresarii problemei creditelor non-performante.

Directorii au mentionat ca exporturile inca nu au atins nivelul anterior anului 1998, cu toate ca recent s-a inregistrat o ameliorare a situatiei. Directorii sunt ingrijorati de spectrul restrans al diversificarii comertului si accesul limitat la pietele de export. Directorii au incurajat autoritatile in efortul acestora de a rezista presiunii unor masuri protectioniste si de a mentine regimul actual al comertului liber; s-a subliniat, de asemenea, conformarea stricta a oricarei protectii ocazionale prevederilor OMC.

Directorii sunt ingrijorati de povara semnificativa a datoriei externe a Moldovei si au subliniat ca asistenta financiara din partea comunitatii internationale - inclusiv sectorul privat - este esentiala pentru succesul programului economic al Moldovei si mentinerea stabila a pozitiei ei externe. In acest context, Directorii sunt multumiti de negocierile active purtate de autoritatile tarii cu detinatorii de euroobligatiuni si cambiilor emise in favoarea OAO Gazprom in vederea atingerii unui acord bilateral satisfacator privind reesalonarea instrumentelor in cauza. Totusi, luand in consideratie structura datoriei externe a Moldovei, Directorii au subliniat ca obiectivul principal in atingerea unei stabilitati externe - si a normalizarii relatiilor cu creditorii externi - urmeaza sa se bazeze pe consolidarea conturilor fiscale, perfectionarea managementului datoriei si performanta economica in general.

Directorii au salutat adoptarea recenta a unor legi care vor contribui la consolidarea infrastructurii institutionale pentru o economie de piata, inclusiv legea insolvabilitatii si codul civil. Directorii au urgentat autoritatile Moldovei sa persevereze in implementarea reformelor structurale si in alte sectoare cheie ale economiei, inclusiv privatizarea si sa perfectioneze mediul de afaceri atat pentru investitorii interni, cat si pentru cei externi. Directorii au salutat consolidarea recenta a bazei juridice pentru combaterea spalarii banilor si finantarea terorismului.

           

Republica Moldova: Indicatorii macroeconomici, 1999-2003


 

1999

2000

2001

2002

2003

     

Prel.

Prog.

Prog.


1. Produsul intern brut şi inflaţia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PIB în % faţă de anul precedent, (în termeni reali)

-3.4

2.1

6.1

4.8

5.0

PIB nominal (în mlrd. lei)

13.8

17.8

20.8

23.2

26.4

Indicele prurilor de consum (mediu anual) %

39.3

31.3

9.8

6.6

8.4

Indicele prurilor de consum (la sfâitul anului) %

43.8

18.5

6.4

8.0

8.0

 

 

 

 

 

 

2. Finanţele publice

(în % faţă de PIB)

 

 

 

 

 

 

Venituri

27.1

27.6

26.7

27.2

27.1

Cheltuieli

32.5

30.2

27.2

30.0

29.3

Deficit (angajamente)

-5.3

-2.0

-0.7

-2.3

-1.2

Deficit (excluzând finanţarea proiectelor)

-2.6

-0.8

0.5

-1.1

-0.2

 

 

 

 

 

 

3. Agregatele monetare şi cursul de schimb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baza moneta(%)

41.4

29.8

27.9

14.7

14.7

Masa moneta(M3; %)

32.9

40.3

36.3

20.1

20.8

Viteza (M3, la sfârşitul anului)

5.5

5.1

4.3

4.0

3.8

Cursul de schimb (la sfârşitul anului ) MDL/USD

11.6

12.4

13.1

...

...

 

 

 

 

 

 

4. Comerţul exterior

( milioane dolari SUA )

 

 

 

 

 

 

Exportul mărfurilor

475

477

569

619

673

Importul mărfurilor

610

783

882

984

1,082

Deficitul contului curent

-47

-121

-119

-124

-144

în % faţă de PIB

-3.6

-8.4

-7.4

-7.2

-7.8

Rezervele valutare internaţionale

181

218

227

251

319

Grad de acoperire a importurilor prin rezervele

valutare (luni)

2.8

2.6

2.5

2.5

2.9

Datoria publică directă şi garantată de stat 

933

992

940

980

991

în % faţă de PIB

71.1

69.2

58.3

57.0

53.9


Sursa: Autoritatile Republicii Moldova si estimarile FMI, la situatia din 26 iunie, 2002.

1 In conformitate cu Art. IV al Statutului FMI, FMI poarta discutii anual cu membrii. Echipa FMI viziteaza tara in cauza, colecteaza informatia financiara si economica si discuta cu oficialitatile tarii rezultatele si politica economica. La intoarcere, echipa pregateste un raport care constituie baza de discutie la Comitetul Executiv. La incheierea discutiilor, directorul executiv, in functia lui de presedinte al Consiliului, face sumarul prezentarilor Directorilor executivi si transmite acest sumar autoritatilor tarii in discutie. Acest Comunicat Informativ sumeaza parerile Consiliului Executiv in baza discutiilor la CE pe marginea raportului echipei FMI la situatia din 10 iulie 2002.


 


IMF EXTERNAL RELATIONS DEPARTMENT
Public Affairs: 202-623-7300 - Fax: 202-623-6278
Media Relations: 202-623-7100 - Fax: 202-623-6772