Comunicat informativ al FMI, nr.
02/93
26 august 2002 |
International Monetary Fund
700 19th Street, NW
Washington, D.C. 20431 USA |
|
Finisarea Consultarilor
dintre FMI si Republica Moldova pe marginea prevederilor Articolului
IV
La 10 iulie 2002 Consiliul Executiv al Fondului Monetar
International (FMI) a finisat consultarile pe marginea prevederilor
Articolului IV cu Moldova.1
Prevederi Generale
Dupa cativa ani de declin, activitatea economica din Moldova si-a
inversat trendul descendent. Sustinut de o recolta bogata si de o
crestere industriala continua, PIB a crescut in 2001 cu 6% de la 2%
in 2000. In acelasi timp, inflatia la sfarsit de perioada a
inregistrat 6.5%, reducandu-se de la 18.5% in 2000. Aceste rezultate,
care au fost permanente pe parcursul primului trimestru al anului
2002 reflecta o politica financiara durabila si o reinviere a
exporturilor. Totusi, in ciuda acestor rezultate pozitive, Moldova
ramane una din cele mai sarace tari din regiune.
Politica fiscala s-a inasprit semnificativ ca urmare a crizei din
Rusia din 1998. Deficitul obligatiunilor totale ale guvernului (excluzand
imprumuturile preconizate) a fost redus la 2.5% din PIB in 1999 de
la 8.5% in 1998 si in continuare la mai putin de 1% in 2000. In 2001
a fost inregistrat un surplus de 0.5% din PIB, in special datorita
reducerii semnificative a cheltuielilor; achitarea arieratelor
interne nefiind suficient de rapida comparativ cu cele preconizate.
Finantarea externa redusa a determinat sechestrarea bugetului si
acumularea unor arierate externe noi in cea de-a doua jumatate a
anului. Bugetul a continuat sa inregistreze un surplus
nesemnificativ in primul trimestru al anului 2002, dar salariile ne
prevazute in buget pentru angajatii sectorului social au determinat
inrautatirea programului fiscal.
Datorita reducerii inflatiei, cererea de bani s-a restabilit in
mod constant in perioada anilor 2000-2001. Masa monetara (inclusiv
depozitele in valuta straina) a crescut cu 40% in 2000 si 36% in
2001, generand o crestere a resurselor financiare. Cresterea rapida
a depozitelor a generat o marire rapida a volumului creditelor
bancare in economie. Pentru prima data pe parcursul ultimilor ani,
in 2000 valoarea creditelor a crescut cu 18% in termeni reali, iar
in 2001 - cu 27%. Cu toate ca rata dobanzii a ramas inalta
constituind 25% in aprilie 2002, bancile au infruntat probleme in
gasirea posibilitatilor de imprumut suplimentare la un nivel
acceptabil de risc. Lichiditatea semnificativa a bancilor comerciale
a permis guvernului sa extinda termenul scadentei bonurilor de
trezorerie nou emise cu rata dobanzii de 4% in mai 2002.
De la sfarsitul anului 2000 pana la sfarsitul lunii martie 2002,
leul moldovenesc s-a depreciat cu 9% in termeni reali comparativ cu
partenerii comerciali ai Moldovei. Performanta actuala solida a
exporturilor confirma faptul ca nivelul cursului de schimb real a
fost adecvat pentru a mentine competitivitatea. La sfarsitului lunii
martie 2002, rezervele internationale brute ale BNM au constituit
223 milioane USD (2.5 luni de import) mentinand, practic, nivelul de
la sfarsitul anului 2000 in ciuda fluxurilor financiare externe
reduse, a incasarilor din privatizare mai mici decat cele
preconizate si a serviciului semnificativ al datoriei externe.
Cresterea considerabila a veniturilor cetatenilor moldoveni ce
lucreaza peste hotare (la aproximativ 221 milioane USD) a permis
achizitionarea de catre BNM a unor sume esentiale de valuta straina
fara tensionarea cursului de schimb si a contribuit la reducerea
deficitului contului curent de la 8.5% din PIB in 2000 la 7.5% din
PIB in 2001. Exporturile denominate in dolari SUA au crescut in 2001
cu aproximativ 19%. La mijlocului anului 2001 Moldova a aderat la
OMC.
Datoria externa publica si cea garantata de stat a Moldovei a
insumat 940 milioane dolari SUA in 2001, reflectand reducerea
transelor noi, inclusiv de la IFI. Ponderea in PIB, a datoriei
externe s-a redus la 58% de la 69% in 2000. Negocierile in scopul
obtinerii unor conditii mai favorabile pentru datoria comerciala a
Moldovei (care include euroobligatiunile din 1997 si cambiile in
favoare OAO Gazprom) sunt in curs de derulare.
Reformele structurale in 2001 au decurs lent, partial din cauza
schimbarii guvernului la inceputul anului. Acordul dintre
autoritatile tarii si Banca Mondiala de la inceputul anului 2002 pe
marginea unui credit pentru ajustare structurala (SAC-III) a servit
drept un imbold major pentru relansarea reformelor structurale.
Guvernul a inceput implementarea unui sir de masuri indreptate spre
reducerea saraciei si ameliorarea mediului de afaceri, inclusiv prin
intermediul reformelor in agricultura si privatizare.
La sfarsitul anului 2001 Moldova a adoptat doua legi in domeniul
combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.
Evaluarea de catre Consiliul Executiv
Directorii executivi au mentionat caracterul in continuare solid
al politicilor monetara si fiscala de la criza din 1998 si au
atentionat asupra necesitatii primordiale de promovare mai viguroasa
a reformelor structurale pentru atingerea unei cresteri economice
stabile. In acest context a fost remarcata relansarea reformelor
structurale in contextul negocierilor cu Banca Mondiala pe marginea
SAC III.
Directorii au constatat caracterul vulnerabil al pozitiei
bugetare, cu toate ca politica fiscala promovata este prudenta. Ei
au recomandat autoritatilor tarii sa mentina austeritatea politicii
in cauza si sa implementeze reforme fiscale necesare pentru crearea
unei baze solide pentru buget. Directorii au preintampinat
autoritatile ca perfectionarea colectarii taxelor, suplimentar la
reducerea platilor interne aferente dobanzii, va fi necesar in
vederea mentinerii in 2002 a nivelului preconizat al cheltuielilor
non-aferente platilor dobanzii. Autoritatile au fost chemate sa se
abtina de la reducerea cotei de impozit fara identificarea
preventiva a masurilor de compensare. Directorii si-au exprimat
ingrijorarea in legatura cu faptul ca restantele la plati au inceput
sa creasca la sfarsitul anului 2001, cu toate ca aceste arierate
s-au redus pe parcursul primelor luni ale anului 2002. Directorii au
subliniat, de asemenea, ca sporirea salariilor non-bugetare pentru
angajatii sectorului social urmeaza a fi ajustata la cadrul
programat al cheltuielilor.
Directorii au salutat politica monetara austera continua a BNM in
mentinerea preturilor si a stabilitatii cursului de schimb. S-a
mentionat stabilitatea cursului de schimb si consolidarea masei
monetare - fapt ce denota reducerea inflatiei, relansarea cresterii
economice si cresterea resurselor financiare. Directorii au fost de
acord cu faptul ca regimul flotant al cursului de schimb continua sa
fie adecvat pentru Moldova, luand in consideratie vulnerabilitatea
tarii la socurile externe si au recomandat BNM sa limiteze
interventiile ei pe piata valutara in vederea atenuarii
fluctuatiilor cursului de schimb. Directorii au salutat BNM pentru
efortul ei in implementarea regulamentelor prudentiale si asigurarea
unui sistem bancar stabil, in special prin intermediul ridicarii
cerintelor fata de nivelul minim al capitalului normativ si
adresarii problemei creditelor non-performante.
Directorii au mentionat ca exporturile inca nu au atins nivelul
anterior anului 1998, cu toate ca recent s-a inregistrat o
ameliorare a situatiei. Directorii sunt ingrijorati de spectrul
restrans al diversificarii comertului si accesul limitat la pietele
de export. Directorii au incurajat autoritatile in efortul acestora
de a rezista presiunii unor masuri protectioniste si de a mentine
regimul actual al comertului liber; s-a subliniat, de asemenea,
conformarea stricta a oricarei protectii ocazionale prevederilor
OMC.
Directorii sunt ingrijorati de povara semnificativa a datoriei
externe a Moldovei si au subliniat ca asistenta financiara din
partea comunitatii internationale - inclusiv sectorul privat - este
esentiala pentru succesul programului economic al Moldovei si
mentinerea stabila a pozitiei ei externe. In acest context,
Directorii sunt multumiti de negocierile active purtate de
autoritatile tarii cu detinatorii de euroobligatiuni si cambiilor
emise in favoarea OAO Gazprom in vederea atingerii unui acord
bilateral satisfacator privind reesalonarea instrumentelor in cauza.
Totusi, luand in consideratie structura datoriei externe a Moldovei,
Directorii au subliniat ca obiectivul principal in atingerea unei
stabilitati externe - si a normalizarii relatiilor cu creditorii
externi - urmeaza sa se bazeze pe consolidarea conturilor fiscale,
perfectionarea managementului datoriei si performanta economica in
general.
Directorii au salutat adoptarea recenta a unor legi care vor
contribui la consolidarea infrastructurii institutionale pentru o
economie de piata, inclusiv legea insolvabilitatii si codul civil.
Directorii au urgentat autoritatile Moldovei sa persevereze in
implementarea reformelor structurale si in alte sectoare cheie ale
economiei, inclusiv privatizarea si sa perfectioneze mediul de
afaceri atat pentru investitorii interni, cat si pentru cei externi.
Directorii au salutat consolidarea recenta a bazei juridice pentru
combaterea spalarii banilor si finantarea terorismului.
|