Comunicat informativ al FMI, nr.
04/5
2 februarie 2004 |
International Monetary Fund
700 19th Street, NW
Washington, D.C. 20431 USA |
|
Finisarea consultărilor din 2003
dintre FMI şi Republica Moldova pe marginea prevederilor Articolului IV
Comunicatele informative
(PIN) sunt publicate, (i) la cererea ţării membre în urma
încheierii consultărilor pe marginea prevederilor
Articolului IV
pentru acele ţări care doresc să aducă la cunoştinţa publicului opiniile
FMI. Aceasta are drept scop consolidarea supravegherii din partea FMI a
politicilor economice ale ţărilor membre prin sporirea transparenţei
evaluărilor FMI cu privire la aceste politici; şi (ii) în urma
discuţiilor care au loc în cadrul Consiliului Executiv la decizia sa. |
Pe 26 ianuarie 2004, Consiliul Executiv al Fondului Monetar Internaţional
(FMI) a încheiat consultările pe marginea prevederilor Articolului IV cu
Republica Moldova.1
Informaţii generale
PIB-ul real a crescut cu 7 la sută în 2002 şi cu 6,2 la sută în primele
nouă luni ale anului 2003, această creştere fiind condiţionată de un nivel
sporit al cheltuielilor de consum, care la rândul lor au fost determinate de
o majorare semnificativă a salariului real şi transferurilor de peste hotare.
În 2003, s-a înregistrat o restabilire a nivelului investiţiilor în sectorul
privat, însă acesta nu este suficient pentru a sprijini o creştere economică
puternică pe termen mediu. Inflaţia preţurilor de consum a scăzut până la
4,5 la sută la finele anului 2002, dar a înregistrat o creştere în 2003,
indicele pe 12 luni (până în octombrie) constituind 17 la sută. Creşterea
inflaţiei a fost condiţionată de o creştere rapidă a masei monetare, precum
şi de preţuri mai mari la produsele alimentare şi a creşterii preţurilor
administrative.
În 2002, deficitul contului curent extern a constituit 6 la sută din PIB.
În 2003, deficitul a crescut, reflectând o creştere puternică a importurilor,
care sunt doar parţial acoperite de exporturile mai mari şi transferurile
înregistrate de peste hotare. Deficitul comercial s-a majorat cu circa 6
puncte procentuale din PIB-ul anual pe parcursul primelor nouă luni ale
anului, în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2002. În timp ce volumul
investiţiilor directe străine a scăzut brusc în primele nouă luni, afluxul
net de valută străină a fost puternic, sugerând un aflux semnificativ de
mijloace valutare neînregistrate. Banca Naţională a Moldovei (BNM) a
intervenit pe piaţa valutară pentru a evita aprecierea leului. Pe parcursul
ultimilor doi ani, în evoluţia ratei nominale de schimb nu s-au produs
careva schimbări. Procurările de valută străină în 2003 au permis BNM să
menţină un nivel al rezervelor valutare, care să asigure aproximativ două
luni de acoperire a importului de bunuri şi servicii la situaţia din
octombrie.
Procurările de valută străină, în mare parte nesterilizate, au contribuit
la creşterea rapidă a masei monetare şi nivelului de creditare în 2002 şi
2003. Masa monetară şi creditele acordate în economie au crescut pe
parcursul anului, la situaţia din septembrie, cu 34 şi 49 la sută respectiv.
În scopul diminuării presiunilor inflaţioniste, BNM a înăsprit politica
monetară în 2003 prin majorarea nivelului rezervelor obligatorii şi a ratei
de bază a dobânzii. Deşi rata la operaţiunile REPO a fost treptat majorată
cu 3,5 procente, aceasta a influenţat puţin asupra nivelului creditului net
al BNM către băncile comerciale. În septembrie, BNM a redus procurările de
valută străină, ceea ce a condus la aprecierea leului faţă de dolar.
Politica fiscală a rămas austeră în limitele rezonabilului, însă
datoriile externe au început să se acumuleze. Deficitul bugetar al
guvernului general (de casa) în 2002 a constituit 1,8 la sută din PIB, în
timp ce au fost achitate arieratele nete în mărime de 0,9 la sută din PIB.
În decursul primelor nouă luni ale anului 2003 bugetul a înregistrat un
surplus de 0,5 la sută din PIB, reflectând nivelul înalt de
colectare a TVA şi taxelor la import, precum şi un nivel mai scăzut decât
s-a aşteptat al cheltuielilor aferente dobânzilor, datorită acumulării
datoriilor externe.
Dat fiind volumul limitat al finanţării noi din exterior, deservirea
datoriei externe continuă să rămână o problemă pentru sistemul fiscal.
Plăţile, conform graficului, la deservirea datoriei de stat şi datoriei
garantate de stat, reprezintă circa 45 la sută din veniturile de stat
prevăzute pentru 2003. Moldova a suspendat plăţile de deservire a datoriei
faţă de Gazprom la finele anului 2001 şi faţă de unii creditori bilaterali
în august 2003. Solicitările privind restructurarea datoriei, adresate de
către autorităţi creditorilor individuali au avut deocamdată un succes
limitat. Datoriile externe noi, acumulate în primele nouă luni ale anului
2003, s-au cifrat la circa $26 mln. dolari.
Reformele structurare continuă să se desfăşoare într-un ritm lent. În
particular, nu au fost înregistrate careva îmbunătăţiri semnificative în
climatul de afaceri, în timp ce corupţia continuă să fie prezentă pe scară
largă. Imixtiunea guvernului în sectorul privat – inclusiv restricţiile de
ordin formal şi neformal la exporturile de metal uzat şi unele produse
agricole – pun sub semnul întrebării angajamentul autorităţilor de a
implementa reformele orientate la piaţă. În timp ce privatizarea unor
întreprinderi de vinificaţie a fost finalizată, privatizarea unui număr de
obiective mari a fost amânată.
Evaluarea de către Consiliul Executiv
Directorii executivi salută creşterea economică robustă înregistrată în
2003 dar totodată indică că perspectivele unei creşteri economice susţinute
sunt mai puţin pozitive. Ei exprimă îngrijorarea în legătură cu ataşamentul
redus şi implementarea slabă a reformelor structurale, precum şi tot mai
multe semne ce indică o supraîncălzire în econome – reflectată prin
creşterea bruscă a cererii interne, importurilor şi inflaţiei. Totuşi, ei
sunt încurajaţi de decizia recent adoptată de către autorităţi de a elabora
strategia economică pe termen mediu axată pe politici financiare dure,
dezvoltarea sectorului privat, reformei administraţiei publice (inclusiv
combaterea corupţiei) şi optimizării politicilor sociale. Directorii
îndeamnă autorităţile să elaboreze un set de măsuri concrete în vederea
realizării acestor scopuri.
Directorii subliniază necesitatea promovării unor politici macroeconomice
prudente şi angajarea într-un program de reforme structurale, ce ar putea
servi drept bază pentru reluarea susţinerii financiare internaţionale. În
scopul îmbunătăţirii perspectivelor de dezvoltare economică, Directorii
îndeamnă autorităţile să reducă nivelul imixtiunii administrative în
economie şi să creeze un mediu de afaceri favorabil. Totodată, ar fi necesar
de a înăspri politica monetară şi fiscală pentru a ţine în frâu inflaţia, a
ameliora dinamica datoriei şi a permite reluarea plăţilor privind deservirea
datoriei externe.
Directorii notează că politica fiscală din ultimul timp a fost prudentă,
colectarea impozitelor s-a îmbunătăţit şi încurajează autorităţile să
promoveze reforma fiscală. În acelaşi timp, Directorii regretă promovarea
unui regim fiscal mai relaxat reieşind din bugetul pentru 2004 şi
ameninţările crescânde la adresa stabilităţii fiscale. Directorii cheamă
autorităţile să întreprindă măsuri suplimentare de ordin fiscal întru
evitarea acumulării pe viitor a datoriilor şi menţinerea finanţelor publice
pe o traiectorie stabilă, inclusiv prin eliminarea scutirilor la plata TVA,
amânarea intenţiilor de reducere a ratelor impozitelor, diminuarea
cheltuielilor curente cu caracter neesenţial şi îmbunătăţirea planificării
bugetare şi a gestionării cheltuielilor publice.
Directorii au căzut de acord că politica monetară trebuie să se axeze pe
menţinerea inflaţiei la un nivel scăzut. Ei atenţionează că creşterea
recentă a inflaţiei necesită implementarea unor politici mai dure. Ei de
asemenea exprimă îngrijorarea în legătură cu creşterea rapidă a volumului
creditelor ceea ce poate duce la deteriorarea calităţii portofoliilor
băncilor comerciale. Directorii apreciază eforturile Băncii Naţionale a
Moldovei (BNM) în atingerea unei ameliorări recent înregistrate în domeniul
supravegherii bancare şi în consecinţă, consolidarea sistemului bancar. În
lumina unor posibile vulnerabilităţi, BNM ar trebui să rămână în continuare
vigilentă atunci când evaluează expunerea sectorului bancar la şocuri.
Directorii speră că lansarea în Moldova a programului de evaluare a
sistemului financiar (FSAP) va contribui la eliminarea vulnerabilităţilor ce
au mai rămas în sistemul bancar.
Directorii au recunoscut că regimul de gestionare a ratei flotante de
schimb a fost binevenit pentru Moldova. Totuşi, ei au notat că o creştere
rapidă şi în continuare a transferurilor de peste hotare ar conduce la
aprecierea nominală a leului. În fine, competitivitatea pe pieţele externe
trebuie sporită prin promovarea unor politici structurale adecvate cu
păstrarea regimului valutar şi comercial liberal. În acest context,
Directorii au îndemnat autorităţile să se abţină de la aplicarea unor măsuri
protecţioniste.
Directorii şi-au exprimat îngrijorarea în legătură cu povara fiscală a
deservirii datoriei externe a Moldovei, în special, în anii următori, când
vine termenul de achitare a creditelor acordate pe un termen relativ scurt
şi în condiţii neconcesionale. Directorii au menţionat faptul că
soluţionarea problemei datoriei ar necesita o înăsprire în continuare a
politicii fiscale, o restructurare sub o formă sau alta a datoriei şi o
finanţare suplimentară din exterior în condiţii concesionale Ei au mai
adăugat că finanţarea suplimentară este puţin probabilă în cazul în care nu
sunt promovare reformele de piaţă. Ei la fel au atenţionat autorităţile să
nu acumuleze în continuare arierate, deoarece o astfel de strategie nu va
duce la soluţionarea durabilă a problemei datoriei. Totodată, onorarea
obligaţiilor aferente datoriei externe ar putea să restabilească bunăvoinţa
creditorilor şi să faciliteze reluarea susţinerii financiare pentru Moldova.
Directorii au remarcat că ritmul lent al reformelor de piaţă a sporit
vulnerabilitatea Moldovei faţă de şocurile din exterior şi ar putea submina
perspectivele dezvoltării economice pe termen mediu. Astfel, Directorii au
chemat autorităţile să accelereze implementarea reformelor structurale
pentru a îmbunătăţi perspectivele creşterii economice şi reducerii sărăciei.
Directorii sprijină intenţia autorităţilor de a utiliza Strategia de
Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei (SCERS) ca un mijloc principal la
elaborarea strategiei economice pe termen mediu. Ei încurajează autorităţile
să includă politici de îmbunătăţire a mediului de afaceri şi a calităţii
guvernării, şi să implementeze aceste politici cât mai curând posibil.
Directorii consideră că reformele trebuie să fie programate în mod
corespunzător, avându-se în vedere cronometrarea şi consecutivitatea lor, cu
crearea unor programe de asistenţă socială eficiente şi bine orientate.
Directorii salută posibilitatea de a evalua nivelul de angajare al
Moldovei în programul cu Fondul. În opinia lor, Evaluarea în Retrospectivă
(Ex Post Assessment) cuprinde o analiză echilibrată a rezultatelor obţinute
de Moldova în cadrul programelor cu Fondul Monetar şi structurii acestor
programe. Ei accentuează că pentru a facilita reluarea negocierilor cu
comunitatea internaţională privind lansarea unor programe noi, Moldova
trebuie să demonstreze prin fapte schimbarea direcţiei politicii economice. |