Comunicat de presă, nr.
06/91
5 mai 2006 |
International Monetary Fund
700 19th Street, NW
Washington, D.C. 20431 USA |
|
FMI aprobă un acord în valoare de
118,2 milioane dolari S.U.A, în baza Mecanismului pentru
Reducerea
Sărăciei
şi
Creştere
Economică, cu Moldova
Consiliul executiv al Fondului Monetar Internaţional (FMI) a aprobat astăzi
un nou acord cu Moldova, pe termen de trei ani, în baza Mecanismului pentru
Reducerea Sărăciei şi Creştere Economică (PRGF), în valoare de 80,08
milioane de Drepturi Speciale de Tragere (DST) (circa 118,2 milioane dolari
S.U.A.). Aprobarea acordului îi oferă Republicii Moldova posibilitatea de a
obţine imediat suma echivalentă cu 11,44 milioane DST (circa 16,9 milioane
dolari S.U.A.).
În urma
discuţiilor de la şedinţa Consiliului executiv, dl. Takatoshi Kato, Director
adjunct al FMI, şi Preşedinte în exerciţiu al şedinţei, a declarat:
"Moldova a
înregistrat performanţe macroeconomice promiţătoare în ultimul an. S-a
menţinut un ritm robust al creşterii economice, iar rata inflaţiei s-a redus
până la nivelul de sub zece la sută. Poziţia fiscală a rămas bună, iar
situaţia datoriei externe s-a ameliorat. S-au luat măsuri pentru
neutralizarea riscurilor apărute – în primul rând, în legătură cu sporirea
preţurilor la resursele energetice importate – pentru a reduce impactul lor
asupra balanţei de plăţi. Pronosticul pentru creşterea economică rămâne
încurajator, dar pentru aceasta va fi necesar ca Moldova să continue
eforturile de menţinere a stabilităţii macroeconomice şi să înregistreze
progrese în ceea ce priveşte îmbunătăţirea climatului investiţional şi
modernizarea infrastructurii economiei.
Strategia
autorităţilor de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei şi Planul de
Acţiuni Republica Moldova-Uniunea Europeană asigură o bază solidă pentru
cadrul de politici pe termen mediu, care are ca scop crearea condiţiilor
pentru o creştere economică durabilă, în beneficiul categoriilor
social-vulnerabile, condiţionată, în primul rând, de sectorul privat.
Cadrul
macroeconomic pe care se bazează programul autorităţilor este suficient de
ambiţios, având ca scop reducerea treptată a inflaţiei în anii următori.
Pentru ca acest obiectiv să fie posibil de atins, politica monetară va
trebui acomodată la flexibilitatea mai mare a cursului de schimb, pentru a
minimiza riscurile în calea reducerii inflaţiei şi pentru a asigura
protecţie împotriva şocurilor din exterior. Decizia autorităţilor de a
modifica Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei pentru a fixa
stabilitatea preţurilor ca obiectiv-cheie, constituie un pas binevenit şi va
sprijini pe viitor implementarea politicii monetare. Programul fiscal
prevede menţinerea unui echilibru adecvat între obiectivul de reducere a
inflaţiei şi cel de a satisface numeroasele necesităţi de dezvoltare ale
republicii. Mai mult ca atât, va fi important de menţinut un curs ordonat,
conform Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu, în ceea ce priveşte
majorările de salarii în sectorul public.
Programul prevede reforme structurale ambiţioase. Va fi consolidat
managementul sectorului public prin îmbunătăţirea gestiunii corporative a
întreprinderilor de stat, prin privatizare şi realizarea reformei
administraţiei publice, în timp ce mediul de afaceri va fi ameliorat prin
modernizarea procedurilor de faliment, simplificarea cadrului regulatoriu şi
eliminarea restricţiilor privind exportul cerealelor. Sectorul financiar va
fi consolidat prin sporirea transparenţei, reducerea implicării guvernului
şi încurajarea competitivităţii, inclusiv prin susţinerea accesului pe piaţă
a băncilor străine cu o reputaţie bună. Realizarea strictă a măsurilor
incluse în programul susţinut prin PRGF urmează să faciliteze restabilirea
afluxului de asistenţă externă pentru Republica Moldova, contribuind astfel
la o creştere economică mai mare şi la reducerea sărăciei" - a declarat dl.
Kato.
ANEXĂ
Evoluţiile
economice recente
Creşterea
preţurilor la resursele energetice au complicat situaţia macroeconomică în
anul 2005. Deşi creşterea totală a PIB a rămas la un nivel robust de 7 la
sută, structura PIB s-a modificat, reducându-se cota sectorului comerţului,
care a fost afectat în mod special de creşterea preţurilor la petrol. Deşi
au crescut preţurile la resursele energetice, s-a înregistrat o îmbunătăţire
în ceea ce priveşte rata inflaţiei – aceasta s-a redus până la 10 la sută
anual în decembrie 2005.
Politicile
fiscală şi monetară au fost înăsprite. Înregistrarea veniturilor
substanţiale în urma colectării taxei pe valoarea adăugată (TVA) a dus la
îmbunătăţirea situaţiei în domeniul politicii fiscale (un surplus de 1,7 la
sută din PIB).
Începând cu
mijlocul anului 2004, au fost neutralizate presiunile de reducere a ratei de
schimb, iar impulsurile de creştere a ratei de schimb au fost absorbite de
Banca Naţională a Moldovei prin procurări de valută străină. S-au majorat
şi rezervele valutare, deşi gradul lor de acoperire a importului a rămas
modest.
Deficitul
contului curent s-a deteriorat semnificativ în anul 2005, în mare parte
datorită impactului creşterii preţurilor la resursele energetice. Importul
resurselor energetice (în special de combustibil) a sporit în termeni
valorici cu circa 50 la sută în anul 2005 (circa 3,5 la sută din PIB), pe
când creşterea exportului s-a redus întrucâtva.
A continuat
să se îmbunătăţească situaţia privind datoria externă, deşi au fost
acumulate arierate faţă de creditorii membri ai Clubului de la Paris. Cota
datoriei externe din PIB s-a redus de la peste 100 la sută în 2001 la circa
55 la sută în 2005, în mare parte graţie creşterii economice robuste şi
aprecierii ratei reale de schimb a monedei naţionale, precum şi graţie
administrării prudente a datoriei externe şi câtorva acorduri favorabile de
restructurare a datoriilor.
Sumarul
programului
Programul are
ca scop atingerea următoarelor obiective principale: susţinerea creşterii
economice şi reducerii sărăciei prin menţinerea stabilităţii macroeconomice,
în special în condiţiile afluxurilor semnificative de remitenţe şi creşterii
bruşte a preţurilor la resursele energetice importate; îmbunătăţirea
funcţionării sistemului financiar, inclusiv în baza implementării
rezultatelor Misiunii de evaluare a sectorului financiar (FSAP) din anul
trecut; şi definitivarea rolului guvernului în economie, impulsionându-se
astfel procesul de tranziţie.
Programul
corespunde prevederilor Planului de Acţiuni Uniunea Europeană - Republica
Moldova, semnat în februarie 2005, şi ale Strategiei de Creştere Economică
şi Reducere a Sărăciei, adoptată de autorităţi, care creează condiţiile
necesare pentru realizarea unei agende extinse de măsuri menite să
îmbunătăţească perspectivele de creştere economică durabilă în Republica
Moldova.
Se aşteaptă
că ritmul creşterii economice se va reduce treptat pe parcursul anului 2006
şi pe termen mediu, parţial în rezultatul creşterii preţului la petrol,
precum şi a insuficienţei forţei de muncă care începe să se manifeste. În
cadrul programului, se preconizează ca PIB real să se reducă până la 6 la
sută în anul 2006 şi până la 5 la sută pe termen mediu. Însă atingerea
acestui rezultat va depinde de creşterea continuă a volumului investiţiilor,
în special în sectorul privat.
Programul
stabileşte un obiectiv al ratei inflaţiei de 9 la sută (la finele anului) în
2006, care se va reduce până la 7 la sută la finele anului 2008, în ciuda
afluxurilor semnificative şi crescânde de remitenţe (până la 1,3 miliarde
dolari anual în 2008) şi de asistenţă străină, care ar putea complica
atingerea obiectivului în cauză.
Deficitul de bază (inclusiv granturile) nu trebuie să depăşească, pe termen
mediu 0,5 la sută din PIB. Bugetul pentru anul 2006 prevede un deficit puţin
mai mare (0,8 la sută din PIB), datorită disbursării în avans a unui grant
al UE de circa 0,3 la sută din PIB în ultimele zile ale anului 2005, pentru
care cheltuielile fuseseră deja incluse în bugetul pe 2006. Dată fiind
reducerea datoriei guvernului până la circa o treime din PIB în anul 2006
(de la peste 80 la sută în 2001), o creştere nesemnificativă a deficitului
nu va periclita durabilitatea fiscală pe termen mediu.
Republica Moldova: Indicatori economici
selectivi |
|
|
2003 |
2004 |
2005
estim. |
2006
progn. |
|
|
(Modificarea procentuală,
dacă nu este indicat altceva) |
Producţia şi preţurile |
|
|
|
|
PIB nominal (în
milioane de lei) |
27,619 |
32,032 |
36,755 |
42,585 |
Creşterea PIB real |
6.6 |
7.4 |
7.1 |
6.0 |
Preţurile de consum (la
finele perioadei) |
15.7 |
12.6 |
10.0 |
9.0 |
|
(În procente din PIB) |
Finanţele publice (guvernul general) |
|
|
|
|
Soldul total (de casă) |
0.2 |
0.8 |
1.7 |
-0.8 |
Soldul primar |
2.3 |
2.7 |
3.0 |
0.6 |
|
(Modificarea procentuală,
dacă nu este indicat altceva) |
Agregatele monetare şi creditele |
|
|
|
|
Masa monetară (M3) |
30.7 |
37.7 |
35.0 |
29.4 |
Creditele în economie |
44.4 |
22.2 |
35.0 |
25.6 |
|
|
|
|
|
Sectorul extern |
|
|
|
|
Soldul contului curent al
balanţei de plăţi
(în
procente din PIB) |
-6.8 |
-2.7 |
-5.6 |
-5.4 |
Datoria externă totală (în
procente din PIB) |
88.7 |
63.8 |
54.7 |
51.3 |
Deservirea totală a datoriei (în
procente din exportul de mărfuri şi servicii) |
19.8 |
21.3 |
20.2 |
14.5 |
Rezervele valutare oficiale
brute
(în
milioane de dolari) |
302 |
470 |
597 |
750 |
|
Surse: autorităţile Moldovei
şi estimările experţilor FMI. |
|