Comunicat de presă, nr.
08/49
12 martie 2008 |
International Monetary Fund
700 19th Street, NW
Washington, D.C. 20431 USA |
|
Consiliul de directori executivi al
FMI a finalizat a treia evaluare a realizării Programului PRGF în Moldova şi
a aprobat debursarea a 18,6 milioane de dolari S.U.A.
Consiliul de directori executivi al Fondului Monetar Internaţional (FMI) a
finalizat astăzi cea de-a treia evaluare a performanţelor economice ale
Republicii Moldova în cadrul Programului susţinut prin Mecanismul de
finanţare pentru reducerea sărăciei şi creşterea economică (PRGF).
Finalizarea evaluării permite acordarea unei sume echivalente cu 11,44
milioane de DST (circa 18,6 milioane de dolari SUA). Astfel, suma totală de
debursări pentru Moldova în cadrul programului PRGF va constitui 76,56
milioane de DST (circa 124,7 milioane de dolari S.U.A.). Programul PRGF a
fost aprobat la 5 mai, 2006 (vezi
Comunicatul de
presă nr. 06/91).
În urma discuţiei în cadrul şedinţei Consiliului de directori executivi
al FMI, Dl Takatoshi Kato, adjunctul Directorului executiv şi Preşedintele
şedinţei, a menţionat:
„Performanţele economice ale Republicii Moldova sunt încurajatoare, în
pofida şocurilor multiple. Eforturile de promovare a reformelor, precum şi
politicile echilibrate ale autorităţilor, au contribuit la menţinerea
stabilităţii macroeconomice.
Investiţiile au început să ia locul remitenţelor în calitate de factor
principal de stimulare a creşterii economice, ceea ce constituie o evoluţie
încurajatoare. Promovarea în continuare a politicilor prudente şi reînnoirea
eforturilor de accelerare a reformelor structurale vor contribui la
facilitarea tranziţiei spre o economie orientată mai mult spre mecanismele
de piaţă, în care sectorul privat joacă rolul de lider. Accelerarea
măsurilor pentru sporirea productivităţii, dezvoltarea mediului de afaceri
şi crearea unui sistem de asistenţă socială direcţionat constituie
priorităţile cheie.
Inflaţia este principala problemă de ordin macroeconomic. Va fi necesară
continuarea promovării politicii monetare austere până la restabilirea fermă
a ratei inflaţiei la nivelul de sub zece la sută. La atingerea acestui
obiectiv va contribui flexibilitatea cursului de schimb şi limitarea
cheltuielilor bugetare.
Deficitul bugetar modest asigură echilibrul potrivit dintre satisfacerea
necesităţilor de dezvoltare şi reducerea ratei inflaţiei. În acelaşi timp,
autorităţile trebuie să abordeze cu precauţie problema cheltuirii
surplusului de venituri la buget până nu se va stabili un control ferm
asupra inflaţiei. De asemenea, va fi importantă raţionalizarea sectorului
public – care este prea mare în raport cu standardele regionale şi
internaţionale – şi introducerea unui model de remunerare transparent şi
atractiv în acest sector, asigurând totodată acoperirea cheltuielilor pentru
investiţiile publice şi pentru reducerea sărăciei.
Agenda de reforme a autorităţilor se axează, după cum şi este necesar, pe
îmbunătăţirea mediului investiţional şi promovarea dezvoltării sectorului
financiar. În acest sens, sunt salutabile simplificarea procedurilor de
eliberare şi înregistrare a licenţelor şi autorizaţiilor şi întreprinderea
eforturilor pentru sporirea transparenţei activităţii agenţiilor de
reglementare şi reducerea birocraţiei. Decizia de a revitaliza procesul de
privatizare va permite reducerea implicării statului în economie şi
susţinerea creşterii economice determinate de sectorul privat. Consolidarea
cadrului de supraveghere şi reglementare financiară va contribui la
asigurarea stabilităţii sistemului bancar”, a declarat dl Kato.
|