Privire generalăSituaţia în Moldova este bună în pofida unui şir
de şocuri consecutive, printre care au fost dublarea preţului la gazele
naturale importate şi interdicţia de către Rusia a importului de vin
moldovenesc în anul 2006, precum şi seceta gravă din anul 2007. Se
estimează că creşterea economică a fost de 5 procente în anul 2007 şi,
conform prognozelor, aceasta va creşte până la 7 procente în anul 2008.
Investiţiile sunt în creştere şi încep să înlocuiască remitenţele în
calitate de sursă principală a creşterii economice. Acesta e un indiciu
încurajator al faptului că modelul anterior de creştere indusă de consum
se modifică acum.
Moldova se confruntă tot mai mult cu provocările, cu care s-au
ciocnit şi alte ţări cu economia în tranziţie. Perspectivele mai bune de
creştere economică sunt însoţite de presiuni mari de apreciere a monedei
naţionale generate de fluxurile de valută străină din exterior, în
condiţiile majorării continui a deficitului balanţei comerciale.
Investiţiile străine directe au crescut şi se estimează că au atins cota
de 12 procente din PIB în anul 2007, în comparaţie cu 7 procente în anul
2006.
La scară macroeconomică principala sursă de îngrijorare este inflaţia,
care, alcătuind 13 procente, rămâne a fi mare pentru regiune.
Deteriorarea balanţei comerciale de mărfuri, cauzată de creşterea masivă
a importurilor, a fost compensată de sporirea veniturilor nete şi a
transferurilor, manifestându-se o slabă îmbunătăţire a deficitului
contului curent ce a atins 12 procente din PIB. Reluarea exporturilor
producţiei vinicole spre Rusia în octombrie a fost o evoluţie pozitivă
majoră, deşi, probabil, volumele se vor recupera încet.
Politica fiscală a fost, în continuare, austeră, finalizând anul 2007
cu un deficit modest de 0.3 procente din PIB. Performanţa viguroasă la
partea de venituri a fost condiţionată de volumul semnificativ al TVA la
importuri, în timp ce cheltuielile au fost menţinute în concordanţă cu
prevederile bugetului. Însă, reducerea impozitelor, introdusă în anul
2008, ar putea deteriora această poziţie fiscală favorabilă.
Menţinerea unei politici monetare austere în 2007 a fost dificilă din
cauza fluxurilor masive de valută străină din exterior. Banca Naţională
a Moldovei a sporit rata rezervelor obligatorii de la 10 până la 15
procente şi a majorat cu 2.5 puncte procentuale ratele dobânzilor la
instrumentele de politică monetară. Cu toate acestea, posibilitatea unor
efecte secundare ale secetei, presiunile din partea lichidităţii cauzate
de remitenţe şi investiţiile străine directe în creştere, precum şi
sporirea în continuare a volumului de credite acordate şi a masei
monetare, sugerează că riscurile de creştere a inflaţiei nu sunt încă pe
deplin sub control.
Aprecierea Consiliului Executiv al FMI
Directorii executivi au salutat perspectivele mai bune de creştere
economică şi reducerea nivelului sărăciei în Moldova, şi au lăudat
autorităţile pentru eforturile lor în materie de reforme şi politicile
macroeconomice echilibrate. Evoluţiile din Moldova par să reflecte, în
măsură tot mai mare, tendinţele din alte ţări cu economia în tranziţie,
având fluxuri mari de capital din exterior, presiuni de apreciere а
monedei naţionale şi un deficit comercial în creştere. Directorii au
accentuat importanţa menţinerii stabilităţii macroeconomice şi
îmbunătăţirii mediului de afaceri în vederea susţinerii dezvoltării
sectorului privat şi pentru a contribui la inversarea tendinţei de
emigrare a forţei de muncă.
Directorii consideră că inflaţia rămâne mare în comparaţie cu cea a
altor ţări din regiune, chiar dacă se iau în considerare efectele
secetei. Ei au atenţionat, că în condiţiile unor fluxuri puternice de
valută străină din exterior şi a unei creşteri rapide a creditelor şi a
bazei monetare, riscurile de creştere a inflaţiei se menţin. A fost
salutată rigidizarea recentă a politicii monetare a Băncii Naţionale a
Moldovei (BNM), la fel ca şi angajamentul acesteia de a menţine
stabilitatea preţurilor ca obiectiv unic al politicii sale monetare.
Directorii au menţionat că, ţinând cont de costurile considerabil mai
joase ale forţei de muncă şi creşterea mai mare a productivităţii în
Moldova, comparativ cu alte ţări din regiune, există rezerve pentru o
apreciere în continuare a ratei de schimb, ce nu ar prejudicia
competitivitatea. Ei au îndemnat banca centrală să permită o
flexibilitate mai mare a ratei de schimb.
Directorii au lăudat autorităţile pentru politici fiscale
disciplinate. Un deficit modest reprezintă un compromis adecvat pentru
echilibrarea cerinţelor de dezvoltare cu obiectivul de reducere a
inflaţiei. Directorii au salutat eforturile autorităţilor de fortificare
a administraţiei fiscale şi de sporire a cheltuielilor sociale şi de
investiţii, menţinând, în acelaşi timp, deficitul-ţintă stabilit. În
acelaşi timp, ei au subliniat că bugetul trebuie să rămână auster până
la reducerea fermă a inflaţiei sub zece la sută şi că orice cheltuieli
aferente unor venituri suplimentare la buget, vor fi realizate doar cu
condiţia atingerii obiectivului inflaţiei.
Directorii au salutat planurile autorităţilor de reducere a sectorul
public, introducere a unui sistem transparent şi competitiv de
remunerare pentru funcţionarii publici şi de consolidare a reţelelor de
învăţământ şi de ocrotire a sănătăţii. Aceste măsuri au fost considerate
ca fiind paşi importanţi spre o structură mai raţională a guvernului,
pentru a asigura managementul eficient al resurselor publice limitate şi
a permite alocaţii mai mari pentru cheltuielile orientate spre cei
săraci, precum şi pentru susţinerea creşterii economice.
Directori au salutat angajamentul autorităţilor de a propulsa
reformele structurale menite să îmbunătăţească climatul investiţional şi
de a clarifica rolul statului în economie. Ei au fost deosebit de
încurajaţi de eforturile în vederea raţionalizării procedurilor de
licenţiere şi înregistrare a afacerilor, sporirii transparenţei
agenţiilor de reglementare şi reducerii birocraţiei, precum şi
fortificării procedurilor de faliment şi legislaţiei cu privire la
concurenţă. Directorii au susţinut decizia guvernului de a revitaliza
procesul de privatizare, inclusiv intenţia de a vinde întreprinderile
mari rămase în posesia statului, ceea ce ar contribui la reducerea
ponderii statului în economie şi servi drept un catalizator al creşterii
în sectorul privat.
Directorii au considerat că modernizarea sectorului energetic este o
prioritate majoră. Ei au salutat consolidarea independenţei agenţiei de
reglementare în energetică şi stabilirea tarifelor la căldură, la
nivelul de recuperare a costurilor, ceea ce este crucial pentru
viabilitatea financiară a utilităţilor publice. În acelaşi timp, ei au
subliniat că introducerea la timp a unei scheme noi de asistenţă socială
bine direcţionată va fi esenţială pentru reducerea poverii tarifelor mai
mari asupra celor săraci.
Directorii au menţionat că sectorul financiar este stabil şi au
îndemnat autorităţile să fie vigilente în ceea ce priveşte înlăturarea
vulnerabilităţilor rămase în acest sector. Consolidarea cadrului de
supraveghere şi reglementare şi sporirea transparenţei în privinţa
proprietarilor băncilor vor fi cruciale pentru asigurarea unui sistem
bancar robust. Directorii au salutat eforturile autorităţilor de a
accelera privatizarea Băncii de Economii, ceea ce va contribui la
creşterea concurenţei în sectorul bancar şi va atrage experienţă bancară
inovatoare. Ei au îndemnat autorităţile să se asigure că noua lege
privind combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului va fi
implementată eficient.