Consiliul de directori executivi al FMI a
aprobat programul ECF/EFF cu Republica Moldova în valoare de 574 milioane dolari S.U.A.
Comunicat de Presă Nr.
10/21
29 ianuarie 2010
Consiliul de directori executivi al Fondului Monetar Internaţional (FMI) a
aprobat astăzi programul economic cu Republica Moldova, susţinut de mecanismul extins de creditare (ECF) şi mecanismul de
finanţare extinsă (EFF).
În timp ce sume egale au fost acordate prin intermediul fiecărui dintre cele
două mecanisme, valoarea combinată a asistenţei financiare va fi echivalentă cu
369,6 milioane de Drepturi speciale de tragere (DST)
(circa 574,4 milioane de dolari S.U.A.), având ca scop
susţinerea programului economic al ţării în vederea restabilirii durabilităţii fiscale şi
externe, menţinerii stabilităţii financiare, reducerii sărăciei şi creşterii economice.
În urma aprobării, autorităţile obţin
acces imediat la 60 milioane de DST (circa 93,2 milioane de dolari S.U.A.),
iar tranşele următoare vor fi debursate în urma revizuirilor semi-anuale.
Noul program urmează programul pe trei ani
finanţat prin Mecanismul de finanţare pentru creşterea economică şi reducerea sărăciei (PRGF), aprobat de Consiliul de directori
executivi în
luna mai a anului 2006, care a expirat în luna mai a anului 2009 (vezi
Comunicatul de presă nr. 06/91).
În urma discuţiilor din cadrul Consiliului
de Directori executivi, Domnul Takatoshi Kato, Director Adjunct al FMI, şi preşedinte în
exerciţiu al şedinţei, a declarat:
“Criza economică globală a dus la o deteriorare rapidă a economiei Moldovei
în 2009. Reducerea cererii în ţările parteneri comerciali a cauzat o scădere
drastică a exporturilor şi remitenţelor; investiţiile străine directe şi alte
afluxuri de capital de asemenea au scăzut
dramatic. În consecinţă, cererea internă s-a prăbuşit, cauzând o contractare
bruscă a PIB-ului şi presiuni deflaţioniste. Presiunile bugetar-fiscale au fost
alimentate de majorările de cheltuieli în perioada
pre-electorală.
“Programul autorităţilor pentru 2010–12 are ca scop restabilirea
durabilităţii fiscale şi extere şi stimularea creşterii economice. Politica
bugetar-fiscală prevede întoarcerea treptată la o situaţie
durabilă până în 2012, sau şi mai devreme, dacă va fi posibil. Politica monetară
se va axa pe menţinerea stabilităţii preţurilor. Reformele structurale vor
sprijini relansarea,
inclusiv printr-o flexibilitate mai mare în economia strâns reglementată. Programul
de asemenea va majora cheltuielile pentru serviciile sociale esenţiale şi pentru reducerea
sărăciei.
“Politica bugetar-fiscală în 2010 prevede o ajustare, foarte necesară, la
necesităţile mari de investiţii publice şi cheltuieli sociale. În scopul
reducerii deficitului, autorităţile au reeşalonat majorările salariale
neacoperite şi au optimizat cheltuielile la materiale şi subvenţii. În acelaşi
timp, bugetul prevede o majorare a cheltuielilor pentru asistenţa socială
direcţionată, pentru a proteja familiile vulnerabile.
“Profitând de inflaţia joasă, politica monetară va veni în susţinerea
relansării economice în curs de apariţie. Pentru asigurarea unui curs de schimb
aliniat la principiile economice fundamentale, intervenţiile pe piaţa valutară
vor fi limitate la atenuarea fluctuaţiilor pe termen scurt. Banca centrală
monitorizează atent situaţia financiară a băncilor şi e gata să ia măsuri
preventive dacă va fi necesar.
“Reformele structurale sunt îndreptate spre deblocarea potenţialului de
creştere al economiei şi susţin cadrul bugetar-fiscal. Un program mai larg de liberalizare
şi dereglementare este orientat spre stimularea concurenţei şi încurajarea
creşterii economice conduse de sectorul privat. Pentru a menţine sistemul de
asigurare socială durabil din punct de vedere financiar,
vor fi treptat eliminate privilegiile de pensionare timpurie pentru angajaţii în
serviciul public,
iar sistemul de indemnizaţii pentru foile de boală va fi restructurat. Autorităţile
vor soluţiona, de asemenea, problema arieratelor quasi-fiscale mari din sectorul
de termoficare.”
ANEXĂ
Evoluţiile economice recente
Criza economică globală a afectat serios
economia Moldovei, cauzând o deteriorare acută a situaţiei. În prima jumătate a
anului 2009, reducerea cererii în tările partenere comerciali a dus la o
descreştere serioasă a volumului exportului şi remitenţelor. În timp ce PIB s-a
redus pe parcursul acestei perioade cu aproape 8 la sută, cererea internă a
scăzut şi mai rapid, iar deficitul contului curent s-a contractat până la circa
11 la sută din PIB-ul perioadei respective. În acelaşi timp, surplusul balanţei
de plăţi s-a transformat într-un deficit considerabil, pe măsură ce s-au redus
dramatic volumul investiţiilor străine directe şi volumul altor afluxuri de
capital. Presiunile deflaţioniste au persistat pe parcursul celei mai mari părţi
a anului 2009.
Sumarul programului
Programul are ca scop restabilirea
durabilităţii fiscale şi externe, menţinerea stabilităţii financiare şi
asigurarea creşterii economice. Pentru a facilita ajustările necesare, programul
va contribui la finanţarea adecvată a bugetului de
stat.
În particular, obiectivele programului
includ:
(i)
inversarea trendului de deteriorare structurală a situaţiei
bugetar-fiscale din anii 2008-2009, totodată asigurând disponibilitatea
fondurilor pentru proiectele de investiţii publice şi pentru acoperirea
cheltuielilor sociale prioritate;
(ii)
menţinerea sub control a inflaţiei, totodată restabilind nivelul
rezervelor internaţionale pentru a asigura protecţia economiei naţionale de
şocurile externe;
(iii)
asigurarea stabilităţii financiare prin consolidarea capacităţilor de
a detecta rapid problemele, precum
şi fortificarea cadrului de
reabilitare a băncilor şi soluţionare a problemelor lor;
(iv)
valorificarea potenţialului economiei naţionale prin intermediul
reformelor structurale.
Programul va contribui, de asemenea, la
mobilizarea resurselor pentru realizarea cu succes a obiectivelor privind
reducerea sărăciei. În acest scop, programul include
prevederi privind suma minimă a cheltuielilor prioritare pentru asistenţa
socială. Mai mult ca atât, cheltuielile pentru asistenţa socială vor fi majorate
cu 36 la sută în anul 2010, în raport cu anul 2009, pentru a acorda susţinere
familiilor vulnerabile.
Republicа Moldova: indicatori
economici selectivi, 2007-2010*
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|
|
Est. |
Progn. |
|
I. Indicatorii
sectorului real |
(Modificarea in procente
dacă nu este indicat altfel) |
Produsul Intern Brut |
|
|
|
|
Rata reală a creşterii |
3.0 |
7.8 |
-9.0 |
1.5 |
Cererea |
7.8 |
5.7 |
-18.9 |
2.3 |
Consumul |
3.8 |
5.7 |
-7.0 |
-1.7 |
Formarea brută de capital
fix |
25.5 |
2.2 |
-38.4 |
6.1 |
PIB nominal (miliarde lei) |
53.4 |
62.9 |
59.5 |
64.3 |
Indicele preţurilor de consum (la
finele perioadei) |
13.1 |
7.4 |
2.5 |
5.0 |
Salariul mediu lunar (lei) |
2,063 |
2,529 |
2,750 |
... |
Bilanţul de economii şi
investiţii |
(Procente din PIB) |
Economii străine |
16.5 |
17.3 |
8.9 |
10.2 |
Economii interne |
17.6 |
16.7 |
13.1 |
14.5 |
Investiţii brute |
34.1 |
34.0 |
22.0 |
24.7 |
II. Indicatori bugetar-fiscali
(guvernul general) |
|
Soldul primar (de casă) |
1.0 |
0.2 |
-7.6 |
-5.7 |
Soldul total (de casă) |
-0.2 |
-1.0 |
-9.0 |
-7.0 |
Stocul datoriei guvernului
general |
26.8 |
21.3 |
30.9 |
36.9 |
III. Indicatori financiari |
(Modificarea in procente la finele
perioadei, dacă nu este indicat altfel) |
Masa monetară (M3) |
39.8 |
15.9 |
-0.2 |
9.3 |
Viteza de circulaţie (PIB/M3
la finele perioadei; coeficient) |
2.0 |
2.0 |
1.9 |
1.9 |
Baza monetară |
46.4 |
22.0 |
-6.3 |
7.4 |
Credit în economie |
51.7 |
20.3 |
-7.1 |
10.7 |
IV. Indicatorii sectorului extern |
(Milioane dolari S.U.A.,
dacă nu este indicat altfel) |
Soldul contului curent |
-726 |
-1,049 |
-478 |
-518 |
Soldul contului curent
(prоcentе din PIB) |
-16.5 |
-17.3 |
-8.9 |
-10.2 |
Remitenţele şi
veniturile din muncă (net) |
1,419 |
1,796 |
1,135 |
1,237 |
Rezervele oficiale brute |
1,334 |
1,672 |
1,456 |
1,695 |
Rezervele oficiale brute
(luni de import) |
2.8 |
5.5 |
4.4 |
4.5 |
Cursul de schimb real efectiv,
finele anului, modificarea (%) |
16.0 |
23.3 |
-19.7 |
… |
Datoria externă (procente
din PIB) |
64.2 |
55.9 |
66.0 |
78.6 |
Deservirea datoriei
externe (procente din exportul de bunuri şi servicii) |
13.7 |
16.6 |
19.2 |
20.8 |
|
|
|
|
|
|
Surse:
autorităţile Moldovei, precum şi estimările şi prognozele
personalului FMI.
* Datele exclud Transnistria. |
Mecanismul extins de creditare
(Extended Credit Facility
– ECF) a înlocuit Mecanismul de finanţare pentru
creşterea economică şi reducerea sărăciei (PRGF) în calitate de
instrument principal al Fondului de suport financiar pe termen mediu
pentru ţările cu venituri mici, asigurând: un nivel mai mare de acces la
finanţare, condiţii şi mai favorabile, flexibilitate mai mare în
privinţa aspectelor programului, şi condiţionalitate optimizată şi
mai focalizată. Condiţiile finanţării în cadrul ECF: rata dobânzii
zero, perioada de graţie: 5,5 ani,
termenul:
10 ani. FMI
reexaminează la fiecare doi
ani nivelul ratelor dobânzii la toate creditele concesionale. Condiţiile
finanţării în cadrul Mecanismului de finanţare extinsă (Extended
Fund Facility – EFF): rata
anuală a dobânzii este egală cu rata de
bază a dobânzii pentru DST, termenul: 10
ani, perioada de graţie la plata principalului: 4,5 ani.
|