Consiliul de
Directori executivi al FMI a aprobat rezultatele consultărilor cu Republica
Moldova, realizate în anul 2010, în conformitate cu prevederile articolului IV
al Statutului FMI
Nota informativă de interes public (PIN) nr. 10/99
27 iulie 2010
Publicarea notelor informative
de interes public (PIN) face parte din eforturile FMI de
a promova transparența opiniilor FMI și a analizelor evoluțiilor
din economie și politicilor. Cu acordul țării (sau țărilor)
vizate, notele informative de interes public sunt publicate după
finalizarea discuțiilor în cadrul Consiliului de directori
executivi al FMI privind rezultatele consultărilor cu
autoritățile, realizate în conformitate cu prevederile
articolului IV al Statutului FMI, privind supravegherea
evoluțiilor la nivel regional, monitorizarea situației după
expirarea programelor susținute de FMI, precum și re-evaluările
perioadei de program în cazul asumării angajamentelor mai
îndelungate de către țările beneficiare. De asemenea, notele
informative de interes public sunt difuzate în urma discuțiilor
în cadrul Consiliului de directori executivi al FMI pe marginea
subiectelor de ordin general din domeniul politicilor, cu
excepția cazurilor când membrii Consiliului de directori
executivi adoptă o decizie specială care interzice publicarea
lor. Pe lângă nota informativă de interes public, a fost
publicat și raportul misiunii pentru Moldova privind
consultările în conformitate cu prevederile articolului IV al
Statutului FMI. |
La 14 iulie 2010, Consiliul
de Directori executivi al Fondului Monetar Internațional
(FMI) a aprobat rezultatele consultărilor cu Republica
Moldova, realizate în anul 2010, în conformitate cu
prevederile articolului IV al Statutului FMI.
Informație generală
Moldova a înregistrat o
creștere economică rapidă în anii 2006-2008, bazată pe
creșterea volumului remitențelor și investițiilor străine
directe. Aceste tendințe s-au inversat rapid în anul 2009,
în contextul recesiunii economice globale, PIB-ul real
reducându-se cu 6,5 la sută, pe fundalul majorării
dezechilibrelor bugetar-fiscale și externe semnificative.
Începând cu luna ianuarie a anului 2010, eforturile
autorităților de a restabili durabilitatea bugetar-fiscală,
externă și financiară și de a revigora creșterea economică
sunt susținute prin intermediul unui program cu FMI,
finanțat în baza a două mecanisme, și anume a Mecanismului
extins de creditare (ECF) şi Mecanismului de finanţare
extinsă (EFF), în sumă totală de 369,6 milioane de drepturi
speciale de tragere (la moment, echivalentul a 546 milioane
de dolari S.U.A.).
Economia Moldovei își revine
în ritm stabil, PIB a sporit cu 4,7 la sută în trimestrul
întâi al anului 2010, în raport cu aceeași perioadă a anului
precedent. Activitatea economică este stimulată de creșterea
volumului producției industriale și a comerțului, susținută
prin eliminarea unui număr mare de restricții la export și
import și prin deprecierea monedei naționale; pentru anul
2010, se prognozează o creștere economică de 2,5 la sută.
Inflația anuală a atins în luna mai 7,9 la sută, în mare
parte datorită majorării necesare a tarifelor la resursele
energetice, deprecierii monedei naționale și majorării
accizelor. Totodată, inflația de bază se menține la nivelul
de 5 la sută.
Ajustările bugetar-fiscale au
avut un caracter robust și s-au axat pe limitarea
cheltuielilor curente. Deficitul bugetar pentru anul 2009 a
fost cu mult mai mic decât s-a prognozat, datorită creșterii
veniturilor fiscale și economiilor realizate. Ritmul
ajustărilor bugetar-fiscale s-a menținut până a cum la
același nivel în anul curent.
S-a înregistrat o relaxare
considerabilă a politicii monetare în a doua jumătate a
anului 2009, cu scopul injectării lichidității pe piața
financiară. La începutul anului 2010 politica monetară a
fost înăsprită ușor pentru a aplana efectele secundare ale
majorării tarifelor la resursele energetice; totuși,
politica monetară are și un anumit grad de flexibilitate,
pentru a face față creșterii încetinite a creditării și
caracterului fragil al revigorării economice. În afară de
aceasta, Banca Națională a Moldovei a făcut publice țintele
privind inflația care vin să contribuie la atingerea
obiectivului de menținere a stabilității prețurilor.
Dezvoltarea în continuare a cadrului nou de politică
monetară va contribui la consolidarea eficacității
politicilor promovate.
Situația în sectorul
financiar este destul de stabilă. Băncile dispun de
lichidități suficiente și au un grad înalt de capitalizare,
iar gradul de expunere la activele străine și instituțiile
cu probleme este minimă. Totuși, rata creditelor
neperformante rămâne înaltă, constituind peste 17 la sută în
luna aprilie a anului 2010, și chiar dacă acest procentaj,
în principiu, s-a stabilizat, este oricum necesară o
monitorizare îndeaproape a stabilității sectorului bancar.
Evaluarea Consiliului de
Directori Executivi
Economia Moldovei își revine
din recesiunea profundă determinată de criza economiei
globale. În contextul programului susținut de FMI,
autoritățile au înregistrat un progres promițător în
restabilirea stabilității economice și revigorarea creșterii
economice.
Politica bugetar-fiscală este
în proces continuu de ajustare. Ținând cont de avantajele
unei relansări economice mai rapide decât cea prognozată,
bugetul rectificat pentru anul 2010 prevede – în mod adecvat
– economisirea celei mai mari părți a veniturilor
suplimentare, în același timp alocând mai multe mijloace la
pentru investițiile publice și protecția socială. Noul
sistem de asistență socială direcționată a contribuit la
reducerea sărăciei extreme. Pentru a menține ritmul
consolidării bugetar-fiscale, trebuie de pus și în
continuare accentul pe limitarea cheltuielilor curente și
reducerea sectorului public supradimensionat.
Promovarea unei politici
monetare cu un caracter acomodabil moderat a încurajat
revigorarea economică, fără a periclita atingerea țintelor
privind inflația. După atenuarea impactului provizoriu al
presiunilor din exterior asupra majorării prețurilor și
ajustarea mult așteptată a tarifelor la resursele energetice
la începutul anului 2010, presiunile inflaționiste au scăzut
din intensitate. Banca Națională a Moldovei monitorizează
îndeaproape indicatorii financiari din sectorul bancar, care
pare a fi lichid și bine capitalizat. Tranziția treptată a
cadrului politicii monetare în direcția țintirii inflației
trebuie să continue, iar intervențiile pe piața valutară
trebuie să aibă ca scop doar aplanarea fluctuațiilor
aleatorii, fără a se opune tendințelor ce se stabilesc pe
piață.
Reformele structurale în curs
de desfășurare și cele planificate se axează în mod adecvat
pe sporirea gradului de liberalizare și dereglementare și pe
crearea unui mediu de afaceri care să stimuleze investițiile
și exporturile. Fortificarea potențialului de export și
extinderea accesului pe piețele mari ale principalilor
parteneri comerciali din vest și est ai Republicii Moldova
urmează să stimuleze puternic și durabil creșterea
economică. Realizarea planurilor Guvernului privind
deetatizarea întreprinderilor de stat urmează să contribuie
la sporirea eficienței acestora și la atragerea
investițiilor străine suplimentare. |
Republica Moldova:
indicatori selectați, 2007–11
|
|
|
|
|
|
|
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
|
|
|
prognoza |
|
I.
Indicatorii sectorului real al economiei |
(modificare în procente, dacă nu este indicat
altfel) |
Rata reală a
creșterii |
3,0 |
7,8 |
-6,5 |
2,5 |
3,6 |
PIB nominal
(miliarde de lei) |
53,4 |
62,9 |
60,0 |
67,1 |
73,3 |
PIB nominal
(miliarde de dolari S.U.A.) |
4,4 |
6,1 |
5,4 |
5,4 |
5,8 |
Indicele
prețurilor de consum (media) |
12,4 |
12,7 |
0,0 |
9,3 |
6,0 |
II.
Indicatorii bugetar-fiscali (ai guvernului general) |
(procente din PIB) |
Soldul primar
(de casă) |
1,0 |
0,2 |
-5,0 |
-4,4 |
-2,4 |
Soldul total
(de casă) |
-0,2 |
-1,0 |
-6,4 |
-5,4 |
-3,4 |
Stocul datoriei
guvernului general |
26,9 |
21,3 |
30,7 |
33,7 |
35,0 |
III.
Indicatorii financiari |
(modificare în procente, dacă nu este indicat
altfel) |
Masa monetară
(M3) |
39,8 |
15,9 |
3,2 |
11,7 |
11,5 |
Viteza de
circulație a masei monetare (PIB/masa monetară la
finele perioadei de raportare; coeficient) |
2,0 |
2,0 |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
Creditul în
economie |
51,7 |
20,3 |
-4,9 |
9,5 |
8,3 |
IV.
Indicatorii sectorului extern |
|
Soldul contului
curent (procente din PIB) |
-16,5 |
-17,3 |
-9,4 |
-10,4 |
-11,2 |
Remitențele și
veniturile din muncă (net, milioane de dolari
S.U.A.) |
1,419 |
1,796 |
1,125 |
1,323 |
1,466 |
Rezervele
oficiale brute (luni de import) |
2,8 |
5,0 |
4,0 |
4,0 |
4,2 |
Cursul de
schimb real efectiv, la finele anului (modificarea
în procente) |
12,9 |
25,4 |
-16,2 |
… |
… |
Datoria externă
(procente din PIB) |
62,7 |
55,9 |
68,0 |
74,2 |
77,0 |
|
Surse: autoritățile moldovenești; estimările
personalului FMI. |
|
DEPARTAMENTUL RELAȚII
EXTERNE AL FMI
Relații cu publicul |
|
Relații cu mass-media |
Tel.: |
202-623-7300 |
Tel.: |
202-623-7100 |
Fax: |
202-623-6278 |
Fax: |
202-623-6772 |
|