Moldova & IMF IMF Activities Publications Press Releases


FMI a finalizat consultările cu autoritățile Republicii Moldova īn conformitate cu prevederile articolului IV al Statutului FMI și a ajuns la un acord la nivel de experți cu Republica Moldova īn cadrul celei de-a doua revizuiri a Programului īncheiat īn baza Mecanismului de finanţare extinsă (EFF) şi Mecanismului extins de creditare (ECF)

Comunicat de presă nr. 17/...
7 noiembrie 2017
 

Nota privind concluziile misiunii descrie constatările preliminare ale experților FMI la finele unei vizite oficiale a misiunii, de regulă īntr-o țară-membru al FMI. Misiunile fac parte din cadrul de consultări periodice (de obicei anuale) prevăzute de Articolul IV al Statutului FMI, īn contextul solicitării accesului la resursele financiare ale FMI (la un īmprumut din partea FMI), ca parte a discuțiilor pe marginea programelor monitorizate de experții FMI, sau ca parte a altor exerciții de monitorizare a evoluțiilor economice efectuate de experții FMI.

Autoritățile și-au dat acordul pentru publicarea acestui document. Opiniile exprimate īn acest comunicat sunt opiniile personalului FMI și nu reflectă, īn mod neapărat, punctul de vedere al Consiliului de Directori executivi al FMI. Īn baza concluziilor preliminare ale misiunii, experții vor pregăti un raport care, sub rezerva aprobării de către conducerea FMI, va fi prezentat spre discutare și aprobare Consiliului de directori executivi al FMI.

·         Conform prognozei, creșterea PIB īn 2017 se va tempera pānă la nivelul de circa 3,5 la sută, īn timp ce rata inflației a depășit ținta stabilită, īn principal īn rezultatul șocurilor ce țin de ofertă.

·         Promovarea ordonată a politicilor bugetar-fiscale și surplusul de venituri la buget permit efectuarea unor cheltuieli prioritare suplimentare, volumul datoriei publice rămānānd sustenabil.

·         Stabilitatea financiară a fost menținută, iar eforturile ferme de curățare a sectorului financiar, īnsoțite de reforme mai ample, sunt vitale pentru asigurarea unei creşteri mai pronunțate și pentru reducerea sărăciei.

 
O misiune a FMI condusă de dl. Ben Kelmanson s-a aflat īn vizită la Chișinău īn perioada 25 octombrie - 7 noiembrie, pentru consultări īn conformitate cu prevederile Articolului IV al Statutului FMI pentru anul 2017 și pentru a purta discuții īn cadrul celei de-a doua revizuiri a Programului susținut de FMI īn baza Mecanismului de finanţare extinsă (EFF) şi Mecanismului extins de creditare (ECF).

Echipa FMI și autoritățile Republicii Moldova au ajuns la un acord la nivel de experți asupra politicilor necesare pentru a finaliza evaluarea a doua a Programului și au avut discuții constructive pe marginea consultărilor pentru anul 2017, prevăzute de Articolul IV al Statutului FMI. Programul se realizează, īn linii mari, īn parametrii conveniţi; toate criteriile de performanță stabilite pentru finele lunii iunie 2017 au fost respectate cu o marjă semnificativă; multe criterii de performanță structurală au fost īndeplinite, deși unele din ele cu īntārzieri. Acest acord se preconizează a fi aprobat de către conducerea FMI și Consiliul de Directori Executivi.  Ședința Consiliului de directori executivi este programată la moment pentru sfārșitul lunii decembrie. Īn urma finalizării evaluării Programului, Republica Moldova va avea acces la 15,7 milioane DST (drepturi speciale de tragere) (circa 22 milioane dolari SUA).

Moldova a beneficiat de o perioadă de stabilitate economică și financiară relativă de la ultima rundă de consultări conform prevederilor articolului IV al Statutului FMI. Creșterea economică s-a restabilit īn urma crizei și, conform prognozei, se va tempera īn 2017 pānă la circa 3,5 la sută. Inflația, care a atins un nivel maxim de peste 13 la sută īn 2015, a īnregistrat o descreștere rapidă, īnsă a depășit nivelul țintă pentru septembrie 2017, atingānd 7,6 la sută, īn mare măsură din cauza șocurilor ce țin de ofertă. Executarea bugetului a fost bună īn 2017, pe fundalul performanței robuste la venituri. Deși s-au īnregistrat īntārzieri la capitolul investițiilor capitale, cheltuielile sociale prioritare au fost realizate īn volumul scontat. Deficitul contului curent a crescut pānă la nivelul de circa 6 la sută din PIB īn prima jumătate a anului 2017, dar īn condițiile unor intrări semnificative de valută, leul moldovenesc s-a apreciat cu 10,9 la sută (comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent) īn raport cu dolarul S.U.A., īn timp ce rezervele brute s-au majorat pānă la 2629 milioane dolari SUA la finele lunii septembrie.

Perspectivele pentru Republica Moldova sunt favorabile. Pe termen mediu, prognozăm o creștere economică de circa 4 la sută, fiind afectată negativ de factori demografici. Īn anii următori, intermedierea financiară eficientă - facilitată de eforturile decisive de curățare a sectorului financiar - va constitui un factor cheie al creșterii economice pe intern, īn timp ce redresarea durabilă a cererii externe din contul principalilor parteneri comerciali va veni īn susținerea creșterii exporturilor. Īn contextul politicilor bugetare curente, riscul ca Moldova să se confrunte cu probleme īn deservirea datoriei rămāne scăzut, iar dinamica generală a datoriei publice are un caracter sustenabil.

Totuși, se atestă īn continuare riscuri semnificative. Printre acestea se numără: incertitudinea pe plan politic, īn contextul viitoarelor alegeri parlamentare, riscurile macrofinanciare legate de tergiversarea eforturilor decisive de curățare a sectorului financiar și riscurile legate de menținerea ritmului intens de implementare a reformelor pe parcursul unei perioade īndelungate, cu scopul impulsionării ritmului creșterii economice sustenabile.

Promovarea īn continuare a politicilor macroeconomice și financiare prudente joacă un rol cheie īn asigurarea creșterii economice durabile:

·         Politica bugetar-fiscală se implementează īn concordanță cu angajamentele asumate īn cadrul Programului. Bugetul rectificat pentru anul 2017 și bugetul pentru anul 2018 prevăd, īntr-o manieră oportună, un nivel mai īnalt al investițiilor publice și cheltuielilor sociale. Totuși, pe termen mediu, eforturile īn domeniul politicii bugetar-fiscale se vor concentra asupra sporirii veniturilor, eficientizării cheltuielilor, īn special īn ceea ce ține de investiții, și consolidării cadrului bugetar.

·         Politica monetară. Prognozăm o reducere rapidă a ritmului de creștere a inflației pe parcursul anului 2018. După ciclul de relaxare a politicii monetare pe parcursul unei perioade īndelungate, factorii de decizie trebuie să fie pregătiți să revizuiască măsurile de politică monetară īn funcție de trendurile inflației prognozate. Sunt binevenite toate eforturile de consolidare īn continuare a cadrului de politică monetară prin perfecționarea proceselor pe intern, īmbunătățirea coordonării cu alte instituții și aprofundarea comunicării.

·         A fost menținută stabilitatea financiară. Eforturile ample de curățare a sectorului avansează, deși cu īntārziere, inclusiv īn ceea ce privește ameliorarea transparenței acționariatului și diagnosticarea băncilor. Acum, este important de accelerat eforturile īn acest sens. Printre priorități se numără: transferul drepturilor de proprietate și a controlului asupra băncilor către acționarii care īntrunesc condițiile de onorabilitate și profesionalism, finalizarea diagnosticării sistemului bancar și asigurarea integrității datelor din registrele ținute de Depozitarul central unic al valorilor mobiliare, īnființat recent, precum și și consolidarea īn continuare a cadrului de reglementare și celui de supraveghere.

Dinamica reformelor trebuie susținută. pentru a accelera ritmul creșterii economice și a reduce sărăcia. Deși economia Republicii Moldova a īnregistrat o creștere moderată pe parcursul ultimelor două decenii, venitul pe cap de locuitor este sub nivelul īnregistrat īn statele europene īnvecinate. Este necesară o abordare complexă pentru a impulsiona creșterea economică, inclusiv prin reformarea sectorului public, consolidarea statului bazat pe drept, īmbunătăţirea investiţiilor īn infrastructura publică și capitalul uman, precum și prin reforme de reglementare și instituționale. Trebuie să fie păstrate transparența, responsabilitatea și recuperarea costurilor īn sectorul energetic. Īn afară de aceasta, salutăm eforturile de contracarare a economiei tenebre, fapt ce ar stimula nu doar veniturile la buget, dar și oferta forței de muncă. Īn acest sens, reforma educaţiei este esenţială pentru dezvoltarea capitalului uman necesar pentru a sprijini creşterea economică īn viitor. Este vitală promovarea cu insistență a acestei agende, precum și implementarea ei.

Membrii misiunii au avut īntrevederi cu Prim-ministrul Pavel Filip, Viceprim-ministrul Octavian Calmīc, Ministrul Finanțelor Octavian Armașu, Ministrul Justiției Vladimir Cebotari, Guvernatorul Băncii Naționale a Moldovei Sergiu Cioclea, dar și cu alți funcționari de stat de rang īnalt, cu reprezentanții societății civile, ai sectorului de afaceri și ai comunității internaționale. Membrii misiunii le mulțumesc autorităţilor şi celorlalți interlocutori pentru cooperare și ospitalitate.