Consiliul de Directori Executivi al FMI a finalizat a treia evaluare a Programului Republicii Moldova, susţinut prin Mecanismul extins de creditare şi Mecanismul de finanţare extinsă
Comunicat de presă nr. 18/270
29 iunie 2018
· Condițiile programului se realizează, īn linii mari, īn parametrii conveniţi, cu implicarea plenară a autorităților. Situația economică continuă să se īmbunătățească, dar, totodată, se atestă și anumite riscuri.
· Economia a crescut puternic īn anul 2017, īn mare parte datorită cererii interne puternice și mediului extern pozitiv.
· Politicile promovate de autorități sunt axate īn continuare pe curățarea sectorului financiar, asigurarea unei politici bugetar-fiscale sustenabile ce īncurajează creșterea economică și asigurarea transparenței īn sectorul energetic.
La 29 iunie 2018, Consiliul de directori executivi al Fondului Monetar Internaţional (FMI) a finalizat a treia evaluare a programului convenit cu Republica Moldova, susţinut prin Mecanismul extins de creditare (ECF) şi Mecanismul de finanţare extinsă (EFF) și a aprobat solicitarea de modificare a criteriilor de performanță. Īn urma finalizării evaluării programului, devin disponibile 24 milioane DST (drepturi speciale de tragere) (circa 33,8 milioane dolari SUA). Programul ECF/EFF, īn valoare totală de 129,4 milioane drepturi speciale de tragere (circa 178,7 milioane dolari S.U.A. sau 75 la sută din cota Republicii Moldova la FMI) a fost aprobat la 7 noiembrie 2016 (a se vedea detaliile īn comunicatul de presă nr. 16/491).
Īn urma discuţiilor din cadrul Consiliului de directori executivi, domnul Tao Zhang, director adjunct al FMI şi preşedinte īn exerciţiu al şedinţei, a declarat următoarele:
Angajamentul ferm al Republicii Moldova față de implementarea programului susținut de FMI a contribuit la o īmbunătățire īn continuare a situației economice. Este esențial ca să fie promovate īn continuare politici prudente și să continue avansarea reformelor, să fie finalizată refacerea sectorului financiar, să fie asigurată transparența și stabilitatea īn sectorul energetic și să fie menținută stabilitatea macroeconomică. De asemenea, este necesar un efort puternic pentru īmbunătățirea īn continuare a calității guvernanței.
Un progres semnificativ se face īn cea ce privește curățirea sectorului financiar, īn special prin asigurarea transparenței acționarilor băncilor de importanță sistemică și modificarea cadrului existent, pentru a permite eliminarea acționarilor ce nu corespund cerințelor de profesionalism și onorabilitate. Eforturi continui sunt necesare īn vederea finalizării procesului de identificare a proprietarilor beneficiari și eliminării acționarilor care nu corespund cerințelor de profesionalism și onorabilitate, īmbunătățirii gestionării riscurilor și soluționării aspectelor ce țin de persoanele afiliate, inclusiv prin planuri credibile, cu termene bine definite, menite să elimine problema expunerilor excesive. Īn afară de aceasta, este necesar de a facilita ieșirea ordonată de sub regimul de administrare temporară a celei de-a doua bănci ca mărime din Moldova. Mai mult atāt, trebuie să fie interzis instituțiilor de microfinanțare să accepte surse care constituie, īn esență, depozite și este necesar ca īn sectorul de asigurări să fie o guvernanța de calitate, o transparența a proprietarilor și acest sector să fie viabil financiar.
Īn ceea ce privește politica bugetar-fiscală, rectificarea bugetului pentru anul 2018 prevede acoperirea financiară a priorităților īn materie de infrastructură și asistență socială prioritare și este īn concordanţă cu obiectivele programului. Cheltuielile prioritare trebuie să fie protejate, fondul de retribuire a muncii raportat la PIB trebuie ținut sub control și trebuie să fie evitate īn perioada preelectorală cheltuieli neplanificate la buget. Bugetul pentru anul 2019 și cadrul bugetar pe termen mediu trebuie să rămānă īn concordanță cu angajamentele asumate īn cadrul programului. Deciziile de politică fiscală trebuie să contribuie la colectarea veniturilor conform planurilor convenite și la menținerea caracterului progresiv al sistemului de impozitare, totodată prevenind derapajele bugetare asociate cu unificarea grilei salariale aplicate īn sistemul bugetar. Sunt necesare mai multe eforturi pentru a facilita eliminarea arieratelor.
Politica monetară promovată trebuie să se axeze īn continuare pe obiectivul menţinerii stabilităţii preţurilor, īn contextul unui regim flexibil al ratei de schimb. Politica monetară trebuie să rămānă să fie īn baza datelor economice, iar capacitatea operațională a autorităților trebuie să fie īmbunătățită īn continuare. Intervențiile pe piața valutară trebuie să se limiteze la atenuarea volatilității excesive.
Īn timp ce recuperarea activelor fraudate decurge cu īntārzieri, a fost publicată o strategie de rang īnalt de recuperare a mijloacelor financiare sustrase din bănci și ea trebuie să fee implementată cu hotărāre. Cadrul de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului și reglementările corespunzătoare trebuie să fie realiniate la standardele internaționale. Īn sectorul energetic este important de a asigura viabilitatea, transparența și previzibilitatea, prin stabilirea tarifelor la energia electrică īn conformitate cu metodologia nou-aprobată și cu angajamentele asumate īn cadrul programului.