-
Printre obiectivele
programului pe o durată de 40 luni se numără susținerea redresării
economice după pandemia de COVID-19, satisfacerea necesităților urgente
de dezvoltare și consolidarea cadrului instituțional și cadrului de
guvernanță.
-
Principala provocare în
promovarea politicilor este de a formula un set de politici prudente
care sa atenueze impactul pandemiei și să contribuie la atingerea
obiectivelor de dezvoltare fără a periclita sustenabilitatea datoriei de
stat.
-
Reformele structurale au ca scop eliminarea
vulnerabilităților prin afirmarea supremației legii și îmbunătățirea
cadrului de prevenire și combatere a corupției, precum și consolidarea
guvernanței în sectorul bugetar și cel financiar, accelerând astfel
convergența nivelului veniturilor din Republica Moldova cu cel din alte
state europene comparabile.
Washington, DC: Consiliul de
directori executivi al Fondului Monetar Internațional (FMI) a aprobat astăzi
solicitarea autorităților Republicii Moldova privind susținerea programului de
reforme economice prin Mecanismul extins de creditare (ECF) și Mecanismul de
finanțare extinsă (EFF)[1].
În urma aprobării acestei solicitări vor fi
debursate circa 79,8 milioane de dolari SUA (57,2 milioane de DST). Suma totală
a debursărilor în cadrul programului pe o durată de 40 luni, încheiat cu
Republica Moldova, susținut prin Mecanismul extins de creditare (ECF) și
Mecanismul de finanțare extinsă (EFF), va constitui circa 558,3 milioane de
dolari SUA (400 milioane de DST).
Consiliul de directori executivi al FMI a aprobat astăzi și
raportul privind consultările cu Republica Moldova prevăzute de articolul IV al
Statutului FMI pentru anul 2021. În curând, va fi făcut public un comunicat de
presă separat la acest subiect.
În urma discuțiilor din cadrul Consiliului de directori
executivi, domnul Kenji Okamura, director general adjunct al FMI și președinte în
exercițiu al ședinței, a declarat următoarele:
"Autoritățile Moldovei au atins progrese demne de laudă în reabilitarea
sectorului bancar și consolidarea stabilității macrofinanciare. Cu toate
acestea, pandemia de COVID-19, seceta din anul 2020 și creșterea continuă a
prețurilor globale la resursele energetice au încetinit activitatea economică,
intensificând riscurile de reducere a creșterii economice și au complicat
elaborarea politicilor. Deși asistența financiară de urgență acordată de
partenerii internaționali a ajutat la atenuarea impactului economic al
pandemiei, Moldova rămâne printre cele mai sărace țări din Europa, cu
vulnerabilități structurale și de guvernanță persistente care inhibă convergența
veniturilor. În acest context, programul susținut de FMI prin Mecanismul extins
de creditare și Mecanismul de finanțare extinsă are trei obiective principale:
în primul rând, susținerea redresării post pandemice, în al doilea rând,
satisfacerea nevoilor stringente de dezvoltare și, în al treilea rând,
consolidarea cadrului instituțional și cadrului de guvernanță ale Republicii
Moldova.
Autoritățile au reacționat rapid pentru a atenua impactul macroeconomic negativ
al șocurilor, concentrându-se pe politici urgent necesare pentru susținerea
sistemului de sănătate, programelor de asistență socială și activității de
afaceri. Cu toate acestea, nerealizarea pe deplin a acțiunilor aprobate pentru a
face față crizei cauzate de pandemia de COVID-19 subliniază necesitatea de a
elimina constrângerile persistente ce țin de capacitățile autorităților. Pentru
a susține redresarea, sunt necesare politici consistente, inclusiv menținerea
unei poziții bugetar-fiscale pe termen scurt care să echilibreze cu grijă
asistența socială bine țintită și cheltuielile pentru dezvoltare.
Reformele recente implementate de Banca Națională a Moldovei (BNM) și susținute
de FMI s-au dovedit vitale pentru menținerea stabilității macrofinanciare în
timpul crizei. Pe viitor, autoritățile trebuie să-și continue eforturile de
sporire a credibilității și eficacității politicilor BNM, de consolidare a
cadrului de supraveghere a sectorului financiar, cadrului de gestionare a
crizelor financiare și cadrului de politici macroprudențiale, precum și de
consolidare a guvernanței, transparenței și responsabilității BNM. Asigurarea
independenței BNM rămâne o precondiție critică pentru asigurarea eficacității și
credibilității instituției. În afară de aceasta, pentru asigurarea stabilității
macrofinanciare, va fi necesar de redus vulnerabilitățile semnificative în
sectorul financiar nebancar, de consolidat cadrul de prevenire și combatere a
spălării banilor și finanțării terorismului și de realizat progrese
semnificative în recuperarea activelor fraudate.
Pe
măsură ce se va redresa activitatea economică, setul de politici va trebui să
evolueze, astfel încât să fie asigurată atingerea obiectivelor de dezvoltare
stringente ale Republicii Moldova, inclusiv focusarea pe necesitățile
semnificative pe partea de infrastructură, dar și pentru a accelera convergența
veniturilor cu alte state europene comparabile, fără a pune în pericol
sustenabilitatea datoriei de stat. În ceea ce privește politica bugetar-fiscală,
pentru a avea o executare mai bună a bugetului și în vederea promovării unei
politici bugetar-fiscale mai receptive și cu un impact mai mare, va fi vital de
asigurat o mobilizare mai bună a veniturilor pe intern, o eficiență mai mare a
cheltuielilor publice, eliminarea fermă a riscurilor bugetare generate de
întreprinderile de stat și continuarea eforturilor de sporire a calității și
transparenței bugetului. Este necesar de a menține un dialog continuu cu
partenerii de dezvoltare pentru a beneficia de experiența și profesionalismul
lor și pentru a asigura accesul la finanțarea concesională necesară.
Reformele ambițioase ale
autorităților se concentrează pe abordarea deficiențelor persistente de mai mult
timp și prezente pe mai multe fronturi, ce țin de guvernanță, precum și a
vulnerabilităților instituționale ale Republicii Moldova. Ne așteptăm ca
măsurile propuse – cu condiția că vor fi ordonate în mod corespunzător și
implementate cu fermitate – să producă rezultate serioase pe termen mediu,
deblocând potențialul economic nevalorificat al Moldovei și accelerând
convergența veniturilor din țară cu cele din alte state europene comparabile.
Eforturile ferme de promovare a reformelor pentru consolidarea statului de
drept, reducerea corupției și asigurarea independenței instituțiilor cheie vor
fi esențiale pentru îmbunătățirea mediului de afaceri, stimularea concurenței și
inovării, deblocarea investițiilor private, încetinirea exodului de cadre
calificate, accelerarea acumulării de capital uman și creșterea
productivității".
Sursa
|