Washington, DC: La 20 decembrie 2021, Consiliul de
directori executivi al Fondului Monetar Internațional (FMI) a aprobat raportul
privind consultările cu Republica Moldova, prevăzute de Articolul IV al
Statutului FMI, pentru anul 2021.
Consiliul a aprobat, de asemenea, și solicitarea autorităților privind
încheierea unui acord cu Republica Moldova, finanțat prin Mecanismul de
finanțare extinsă (EFF) și Mecanismul extins de creditare (ECF). Separat, a fost
publicat un
comunicat de presă la acest subiect.
Economia își revine după recesiunea
economică puternică, cauzată de pandemia de COVID-19 și seceta din anul 2020.
Conform prognozei, în anul 2021 creșterea PIB-ului real se va redresa cu 7,5 la
sută, fiind determinată de cererea internă puternică, susținută de creșterea
robustă a creditării și salariilor, precum și de fluxurile puternice de
remiteri. Se observă o accelerare a inflației cauzată de restabilirea cererii și
creșterea prețurilor la resursele energetice și produsele alimentare. Conform
prognozei, în anul 2021 deficitul bugetar va atinge nivelul de 5 la sută din
PIB, datorită creșterii cheltuielilor anti-criză. Datoria publică a atins
nivelul de 34 la sută din PIB, iar poziția externă s-a deteriorat din cauza
creșterii prețurilor la mărfuri la nivel global, dar și datorită restabilirii
activității economice pe intern.
Progresul atins prin eforturi mari în ceea
ce privește asigurarea transparenței acționariatului, conformarea proprietarilor
cu criteriile de onorabilitate și competență, precum și o guvernanță de calitate
a băncilor din Moldova a sporit reziliența sectorului financiar în fața crizei
curente. Pașii întreprinși pentru protejarea independenței, autonomiei
financiare și guvernanței de calitate a Băncii Naționale a Moldovei au
contribuit la stabilitatea macrofinanciară, iar îmbunătățirea situației ce ține
de integritatea financiară a contribuit la protejarea sectorului financiar
contra fluxurilor financiare ilicite.
În pofida progresului semnificativ,
deficiențe ample de ordin structural și de guvernanță împiedică în continuare o
îmbunătățire stabilă a nivelului de trai al cetățenilor Republicii Moldova.
Cadrul de asigurare a supremației legii și cadrul de combatere a corupției rămân
slabe. Cheltuielile publice sunt ineficiente și prost direcționate, iar
infrastructura este inaccesibilă și de calitate proastă. Rata înaltă a
emigrației, mai ales în rândul cetățenilor moldoveni calificați, limitează în
continuare acumularea capitalului uman. Mediul de afaceri subdezvoltat limitează
investițiile private și creșterea productivității.
Perspectivele economice sunt periclitate în
continuare de anumite riscuri. Riscurile externe includ manifestarea unor
consecințe mai severe sau mai îndelungate ale crizei energetice globale, o
redresare a economiei globale mai slabă decât se anticipa, precum și impactul
tensiunilor geopolitice care ar putea afecta fluxurile comerciale, de capital și
de remiteri și ar putea complica elaborarea unor politici prudente. Pe plan
intern, unele riscuri posibile ar fi cele provocate de noi valuri de infecții cu
COVID-19 și de impactul negativ asupra situației financiare cauzat de creșterea
repetată a ratei șomajului și închiderea afacerilor. Mai mult ca atât,
reinstaurarea instabilității politice, rezistența față de reforme din partea
unor grupuri de interese sau încetinirea ritmului reformelor ar putea afecta
încrederea în succesul reformelor, limita opțiunile de finanțare externă și
exacerba fenomenul de scădere a profesionalismului autorităților publice cheie,
ceea ce va duce la deteriorarea si mai mare a capacităților și așa slabe ale
Republicii Moldova de a implementa reforme.
Evaluarea Consiliului de directori
executivi
Directorii executivi au salutat
angajamentul ferm al noilor autorități de a reduce vulnerabilitățile de
guvernanță persistente și de a obține un sprijin larg din partea partenerilor
internaționali pentru a promova obiectivele de dezvoltare. Ținând cont de mediul
economic dificil, precipitat de seceta din anul 2020, de pandemie și de criza
energetică, directorii executivi au îndemnat autoritățile să-și bazeze acțiunile
pe succesele obținute cu eforturi mari în cadrul programului anterior susținut
de FMI și să întreprindă reformele necesare pentru a susține redresarea
economică post-pandemică, să facă față nevoilor stringente de dezvoltare și să
consolideze cadrul instituțional și cadrul de guvernanță ale Republicii Moldova.
Directorii executivi au susținut ideea că
este necesar un set bun de politici în vederea sprijinirii redresării economice
și implementării agendei de dezvoltare, asigurând în același timp
sustenabilitatea bugetului și a datoriei de stat. Ei au salutat faptul că noul
buget prevede asistență bine țintită pentru sistemul de sănătate, programele de
asistență socială și activitatea de afaceri și totodată au salutat măsurile
întreprinse pentru a face față crizei energetice. În afară de aceasta,
directorii executivi au accentuat faptul că realizarea insuficientă a acțiunilor
aprobate pentru a face față crizei cauzate de pandemia de COVID-19 a evidențiat
necesitatea de a elimina constrângerile persistente de capacitate și au chemat
la un sprijin continuu din partea partenerilor internaționali.
Pe măsură ce economia se redresează,
eforturile autorităților trebuie să se concentreze pe îmbunătățirea mobilizării
veniturilor pe intern, sporirea eficienței cheltuielilor publice, reducerea cu
fermitate a riscurilor bugetare generate de întreprinderile de stat și
continuarea eforturilor de sporire a calității și transparenței bugetului.
Astfel de măsuri vor fi vitale pentru asigurarea sustenabilității bugetului și
datoriei de stat, precum și pentru implementarea agendei de dezvoltare.
Remarcând faptul că regimul de țintire a
inflației rămâne adecvat, directorii executivi au încurajat Banca Națională a
Moldovei (BNM) să ia în continuare o atitudine proactivă pentru asigurarea
ancorării ferme a așteptărilor inflaționiste. În afară de aceasta, ei au
accentuat necesitatea de sporire a eforturilor de creștere a credibilității și
eficacității politicilor BNM, consolidarea mecanismului de transmisie monetară
și promovarea în continuare a flexibilității cursului de schimb pentru a reduce
vulnerabilitatea Republicii Moldova în fața șocurilor externe. Directorii
executivi au insistat asupra unor acțiuni ferme pentru reducerea
vulnerabilităților semnificative în sectorul financiar nebancar, consolidarea
cadrului de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului
și realizarea recomandărilor din ultimul raport MONEYVAL. Este deosebit de
important de asigurat un progres serios în procesul de recuperare a activelor
fraudate.
Directorii executivi au apreciat eforturile
continue ale autorităților de a consolida independența, guvernanța, transparența
și responsabilitatea Băncii Naționale, precum și planurile autorităților de a
fortifica supravegherea sectorului financiar, de a consolida cadrul de
gestionare a crizelor financiare și cadrul macroprudențial, în conformitate cu
recomandările din raportul privind analiza stabilității sectorului financiar din
2021.
Directorii executivi au subliniat că rămâne critică
implementarea fermă a reformelor structurale pentru îmbunătățirea guvernanței și
reducerea vulnerabilităților instituționale persistente de mai mult timp și
largi ca amploare. Pe lângă eforturile continue de a reduce deficiențele din
guvernanța sectorului bugetar și guvernanța BNM și din cadrul de supraveghere a
sectorului financiar, directorii executivi au insistat și pe reforme în domeniul
reglementării pieței, în special în sectorul energetic, în asigurarea
supremației legii și în combaterea corupției. Astfel de măsuri vor stimula o
creștere economică incluzivă și sustenabilă, în mare parte impulsionată de
sectorul privat, și vor accelera convergența nivelului veniturilor din Republica
Moldova cu cel din alte state comparabile din Europa.
Moldova: indicatori
economici selectați, 2017-2022 1/
|
2017 |
2018 |
2019 2020 |
2021 |
2022 |
|
|
|
|
Preli-minar Efectiv |
Prog-nozat |
Prog-nozat |
|
(modificarea în procente, dacă nu este indicat altfel) |
Indicatorii sectorului real al economiei
|
|
|
|
|
|
|
Produsul Intern Brut |
|
|
|
|
|
|
Creșterea economică în
termeni
reali |
4,7 |
4,3 |
3,7 |
-7,0 |
7,5 |
4,5 |
Cererea |
5,9 |
6,0 |
3,7 |
-5,8 |
6,9 |
4,5 |
Consumul |
4,7 |
3,3 |
2,9 |
-5,9 |
6,5 |
4,0 |
Sectorul privat |
5,3 |
3,9 |
3,3 |
-6,8 |
7,1 |
4,4 |
Sectorul public |
1,1 |
-0,2 |
0,5 |
-0,.5 |
3,8 |
2,2 |
Formarea brută de capital
fix |
8,0 |
14,5 |
11,9 |
-2,1 |
5,8 |
5,6 |
Exporturi nete de bunuri și
servicii |
-11,1 |
-13,0 |
-3,8 |
0,8 |
-4,2 |
-4,6 |
Exporturi de bunuri și
servicii |
10,9 |
7,2 |
8,2 |
-15,5 |
11,1 |
6,5 |
Importuri de bunuri și
servicii |
11,0 |
9,7 |
6,2 |
-8,9 |
7,9 |
5,6 |
PIB nominal (mlrd. lei) |
178,9 |
192,5 |
210,4 |
206,4 |
232,5 |
255,6 |
PIB nominal (mlrd. dolari SUA) |
9,7 |
11,5 |
12,0 |
11,9 |
13,0 |
13,6 |
Indicele prețurilor de consum
(mediu) |
6,5 |
3,6 |
4,8 |
3,8 |
4,0 |
6,2 |
Indicele prețurilor de consum
(finele
perioadei) |
7,3 |
0,9 |
7,5 |
0,4 |
7,9 |
5,0 |
Deflatorul PIB |
6,2 |
3,2 |
5,4 |
5,4 |
4,8 |
5,2 |
Salariul mediu lunar (lei) |
5695 |
6443 |
7356 |
8104 |
8619 |
9328 |
Salariul mediu lunar (dolari
SUA) |
308 |
383 |
419 |
468 |
483 |
496 |
Rata șomajului (media anuală,
procente) |
4,1 |
3,1 |
5,1 |
3,8 |
5,5 |
3,0 |
|
(procente
din PIB) |
Economiile și investițiile |
|
|
|
|
|
|
Economiile externe |
5,7 |
10,6 |
9,3 |
7,5 |
11,3 |
10,2 |
Economiile interne |
16.5 |
13,7 |
15,9 |
18,2 |
14,9 |
16,4 |
Sectorul privat |
14,1 |
11,5 |
14,0 |
19,6 |
16,6 |
18,7 |
Sectorul public |
2,4 |
2,3 |
1,9 |
-1,4 |
-1,7 |
-2,3 |
Investiții brute |
22,3 |
24,3 |
25,2 |
25,7 |
26,2 |
26,6 |
Sectorul privat |
19,3 |
21,2 |
21,9 |
22,0 |
22,7 |
22,9 |
Sectorul public |
3,0 |
3,1 |
3,3 |
3,7 |
3,5 |
3,7 |
Indicatorii bugetari (guvernul general) |
|
|
|
|
|
|
Soldul primar (de casă) |
0,5 |
-0,2 |
-0,8 |
-4,6 |
-4,5 |
-5,2 |
Soldul total (de casă) |
-0,6 |
-0,8 |
-1,4 |
-5,1 |
-5,2 |
-6,0 |
Stocul datoriei publice și
datoriei
garantate de stat |
32,7 |
30,3 |
27,9 |
35,0 |
37,1 |
40,0 |
|
(modificarea în procente, dacă nu este indicat altfel) |
Indicatorii financiari |
|
|
|
|
|
|
Masa monetară (M3) |
9,4 |
7,8 |
8,2 |
19,6 |
15,6 |
9,3 |
Viteza de circulație a masei
monetare
(PIB/masa monetară
la
finele perioadei de
raportare;
coeficient) |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
1,9 |
1,9 |
1,9 |
Baza monetară |
11,2 |
17,7 |
7,6 |
18,8 |
9,8 |
9,3 |
Creditul în economie |
-3,4 |
4,1 |
11,5 |
10,3 |
15,0 |
10,0 |
Creditul în economie (procente
din
PIB) |
21,3 |
20,6 |
21,0 |
23,6 |
24,1 |
24,1 |
|
(mil. dolari SUA, dacă nu este indicat altfel) |
Indicatorii sectorului extern 2/ |
|
|
|
|
|
|
Soldul contului curent |
-555 |
-1212 |
-1112 |
-893 |
-1469 |
-1384 |
Soldul contului curent
(procente
din
PIB) |
-5,7 |
-10,6 |
-9,3 |
-7,5 |
-11,3 |
-10,2 |
Remiterile și remunerarea
salariaților
(net) |
1494 |
1669 |
1729 |
1669 |
1893 |
2006 |
Rezervele oficiale brute 3/ |
2803 |
2995 |
3060 |
3784 |
4298 |
4056 |
Rezervele oficiale brute (luni de
import) |
5,3 |
5,4 |
6,2 |
6,1 |
6,5 |
5,8 |
Cursul de schimb (lei/dolarul
SUA,
mediu pe perioadă) |
18,5 |
16,8 |
17,6 |
17,3 |
… |
… |
Cursul de schimb (lei/dolarul
SUA,
finele perioadei) |
17,1 |
17,1 |
17,2 |
17,2 |
… |
… |
Cursul de schimb real efectiv
(mediu, modificarea în procente) |
10,5 |
9,1 |
2,1 |
5,3 |
… |
… |
Datoria externă (procente din
PIB)
4/ |
70,4 |
65,5 |
62,7 |
64,8 |
63,7 |
63,8 |
Deservirea datoriei (raportată la
exporturile de bunuri și servicii,
procente) |
12,6 |
14,7 |
13,4 |
15,8 |
12,2 |
11,4 |
Surse: autoritățile Moldovei; estimările personalului FMI. |
1/ Datele nu includ Transnistria |
2/ Clasificarea Balanței de Plăți a fost revizuită în conformitate cu
ediția a șasea a Manualului Balanței de Plăți. |
3/ Include alocarea de DST din anul 2021 (circa 236 milioane de dolari
SUA). |
4/ Include datoria privată și publică și datoria garantată de stat. |
Sursa
|