-
Războiul din Ucraina a afectat semnificativ economia Republicii Moldova.
-
Mijloacele acordate în baza programului augmentat susținut prin mecanismele
de finanțare ECF/EFF îi vor permite Republicii Moldova să facă față
provocărilor legate de războiul din Ucraina, vor cataliza acordarea
finanțării suplimentare din surse externe, vor proteja coeziunea socială
prin acordarea suportului din partea bugetului pentru categoriile cele mai
vulnerabile și vor impulsiona în continuare reformele de importanță
crucială. Debursarea imediată a 144,81 milioane de dolari SUA va ajuta
Moldova să-și acopere cheltuielile urgente legate de finanțarea balanței de
plăți în contextul războiului din Ucraina.
-
Programul se realizează așa cum s-a planificat. Au rămas neschimbate
obiectivele de ameliorare a dezechilibrelor din balanța de plăți și de
consolidare a cadrului de guvernanță și a cadrului instituțional prin
realizarea unui set ambițios de reforme structurale.
Washington - 11 mai 2022:
Consiliul de directori executivi al Fondului Monetar Internațional (FMI) a
finalizat astăzi evaluarea ad-hoc
[1]
a
programului
susținut prin Mecanismul extins de creditare și Mecanismul de finanțare extinsă
pentru Republicii Moldova
[2].
În
acest fel, Moldova va primi imediat tranșa de 144,81 milioane de dolari SUA
(108,15 milioane de DST). În afară de aceasta, Consiliul de directori executivi
a aprobat majorarea volumului de finanțare și redistribuirea tranșelor. Suma
totală a debursărilor în cadrul programului de 40 luni, încheiat cu Republica
Moldova, susținut prin Mecanismul extins de creditare și Mecanismul de finanțare
extinsă, aprobat în decembrie 2021 (vezi
Comunicatul de presă),
a fost majorată cu circa 260,11 milioane de dolari SUA (194,26 milioane de DST),
atingând acum un volum de circa 795,72 milioane de dolari SUA (594,26 milioane
de DST).
Războiul din Ucraina afectează economia Republicii Moldova printr-o multitudine
de canale, inclusiv prin majorarea prețurilor la resursele energetice,
perturbarea comerțului, scăderea încrederii populației, dar și indirect, ca
urmare a sancțiunilor impuse Federației Ruse. Frontiera Republicii Moldova a
fost traversată deja de peste 400 mii de refugiați care au părăsit Ucraina din
cauza războiului. Această cifră raportată la numărul de locuitori este pe
departe cea mai înaltă din regiune. Majoritatea refugiaților au tranzitat
Republica Moldova, îndreptându-se spre alte state, dar circa un sfert au rămas
în țară. Debursarea imediată a mijloacelor financiare prin mecanismele de
finanțare ECF și EFF îi va permite Republicii Moldova să acopere cheltuielile
urgente legate de finanțarea balanței de plăți în contextul confruntării cu
aceste șocuri.
În
urma discuțiilor din cadrul Consiliului de directori executivi, domnul Kenji
Okamura, director general adjunct al FMI și președinte în exercițiu al ședinței, a
declarat următoarele:
“Consiliul de directori executivi a apreciat angajamentul ferm al autorităților
Republicii Moldova de a implementa programul susținut de FMI, în pofida
situației complicate. Directorii executivi au remarcat că impactul războiului
din Ucraina și sancțiunilor internaționale impuse Federației Ruse și
Belarusului, inclusiv perturbarea comerțului, majorarea și volatilizarea
prețurilor la resursele energetice și afluxul continuu al unui număr mare de
refugiați, a afectat semnificativ Republica Moldova și a sporit necesitățile de
finanțare externă.
Ei au
apreciat acțiunile prompte ale autorităților în condițiile crizei și au salutat
adoptarea rectificării bugetului pentru protejarea populației vulnerabile,
acoperirea cheltuielilor de natură umanitară pentru susținerea refugiaților și
menținerea coeziunii sociale. Totodată, directorii executivi au subliniat
importanța respectării cu strictețe a prevederilor Legii bugetului, dar și a
unei monitorizări atente a veniturilor și presiunilor suplimentare pe partea de
cheltuieli. Ei au accentuat că planificarea bugetară trebuie să păstreze
neschimbat scopul cheie de asigurare a sustenabilității datoriei de stat. În
condițiile unei incertitudini fără precedent, directorii executivi au salutat
sakutat faptul că autoritățile sunt gata să implementeze planurile pentru
situații neprevăzute, în caz de materializare a riscurilor.
Directorii executivi au salutat măsurile de politici întreprinse cu fermitate de
Banca Națională a Moldovei pentru a face față creșterii inflației. Eu au
apreciat reziliența sectorului financiar, în pofida presiunilor temporare asupra
lichidității. În general, directorii executivi au căzut de acord că pe viitor va
fi important de calibrat cu atenție măsurile de înăsprire a politicii monetare
pentru a asigura echilibrul dintre obiectivul asigurării stabilității financiare
și obiectivul asigurării creșterii economice. Pe viitor, intervențiile pe piața
valutară trebuie să fie limitate la prevenirea unei ajustări dezordonate a
cursului de schimb și la reducerea volatilității excesive a cursului de schimb.
Directorii executivi au felicitat autoritățile pentru respectarea condițiilor
programului și realizarea progresului pe calea implementării reformelor cheie,
inclusiv pentru respectarea criteriilor de performanță structurale privind
guvernanța bugetar-fiscală, supravegherea sectorului financiar, supravegherea
sectorului întreprinderilor de stat și consolidarea legislației anticorupție. Ei
au încurajat autoritățile să lucreze în continuare asupra registrului integrat
al contribuabililor, analizei complexe a cheltuielilor fiscale și consolidării
autonomiei instituționale a Băncii Naționale a Moldovei.
Directorii executivi au subliniat importanța critică a focusării programului pe
eliminarea deficiențelor semnificative de guvernanță și a vulnerabilităților
instituționale și au salutat accentul pus pe consolidarea statului de drept și a
supravegherii sectorului financiar. Ei au remarcat că reformele continue în
cadrul programului – dacă sunt ordonate în mod corespunzător și implementate cu
fermitate – vor stimula productivitatea, vor debloca investițiile private și vor
sprijini creșterea economică incluzivă și durabilă.
[1]
Evaluările ad-hoc în afara graficului anterior convenit pot fi
solicitate de autoritățile unui stat care implementează un program
susținut de FMI atunci când se confruntă cu probleme urgente legate de
balanța de plăți și care trebuie să fie soluționate cât mai rapid, deci
mai devreme de evaluarea programată. În cazul evaluărilor ad-hoc,
Consiliul de directori executivi al FMI analizează dacă programul se
realizează conform planurilor convenite și dacă autoritățile vor fi
capabile să-și atingă obiectivele.
[2]
Mecanismul extins de creditare (ECF) oferă asistență financiară într-o
formă mai flexibilă și mai bine ajustată la necesitățile variate ale
statelor cu venituri mici, inclusiv în timpul crizelor (de exemplu, în
cazul problemelor de durată legate de balanța de plăți). Mecanismul de
finanțare extinsă (EFF) oferă asistență statelor cu dezechilibre mari în
balanța de plăți cauzate de bariere de ordin structural sau de ritmul
încet al creșterii economice și starea inerent precară a balanței de
plăți.
Sursa
|