Postul de televiune "PRO TV
Chisinau"
Programul "In PROfunzime" de Lorena Bogza
21 septembrie 2003, 19:45
Cheea este dezvoltarea politicilor economice bune
Interviu cu
Edgardo Ruggiero,
reprezentantul Fondului Monetar International la Chisinau
Dle Ruggiero, ce este FMI-ul si de ce ne da bani?
Puteti sa va ganditi la FMI ca la o uniune de creditare.
Cateva tari pun banii impreuna pentru a forma un fond din care sa fie creditate
alte tari. Asta este de fapt ce facem noi - imprumutam bani. Dar facem si alte
lucruri, ca de exemplu, oferim asistenta tehnica - ajutam tarile sa-si dezvolte
sistemul bancar, si sistemul fiscal. De asemenea, supraveghem. Ajutam tarile
sa-si monitorizeze politicile economice.
De ce dam bani Moldovei? Oferim bani in conditii
avantajoase, cu o dobanda foarte mica de 0,5 la suta, pe 10 ani si cu o perioada
de gratie de 5 ani si jumatate. Sunt bani ieftini, care ajuta tara sa iasa din
datorii. Motivul principal pentru care oferim acesti bani este implementarea
programelor economice care sa ajute saracii.
Cheltuielile administrative ale FMI (salarii,
intretinerea sediilor) se ridica la sute de milioane de dolari anual. Totusi,
Fondul este considerat o structura profitabila. De unde se obtin banii?
Este o diferenta intre veniturile din dobanzi si costul
dobanzilor. Noi imprumutam banii de la statele membre si apoi trebuie sa platim
dobanda pe aceste imprumuturi. Dar cand dam cu imprumut acesti bani, si noi
percepem dobanzi. In cazul tarilor sarace, cum este, de exemplu, Moldova,
dobanda este foarte mica. Iar pentru tarile mai bogate dobanzile sunt majorate
la valoarea pe piata. Deci, noi avem venit din activitatile noastre de creditare
si din el se acopera cheltuielile operationale ale fondului.
Acum nu mai primim credite din cauza ca guvernul nu a
respectat unele conditii, printre care aplicarea inspectiei inainte de expeditie.
De ce este atat de important acest serviciu?
Inspectia inainte de expeditie este importanta, dar nu este
singurul motiv pentru care FMI nu da bani guvernului de aceasta data. Este doar
una dintre conditii si cred ca s-a exagerat, s-a acordat prea multa atentie
acestui aspect. Un lucru pe care oamenii nu-l stiu este ca inspectia asupra
careia am convenit cu guvernul este complet diferita de precedenta - este mult
mai convenabila pentru executiv si pentru importatori. Am exclus o serie de
marfuri de import de la inspectie, de exemplu.
De ce este importanta inspectia? Pentru ca prin vama trece
multa contrabanda, pentru ca sistemul vamal nu functioneaza bine. Este foarte
simplu pentru unii oameni sa intre si sa nu plateasca taxe, in timp ce pentru
altii este foarte greu, taxele sunt foarte mari si ei trebuie sa dea mita. Este
foarte important sa fie imbunatatita capacitatea vamesilor de a lucra. Inspectia
inainte de expeditie a fost intotdeauna o solutie temporara.
De ce FMI insista ca inspectia sa fie efectuata de catre
compania elvetiana SGS?
Aceasta este o interpretare gresita. De fapt, in ceea ce
priveste inspectia, existau doua perceptii eronate: 1. Noi nu am insistat
niciodata asupra companiei SGS. Am insistat doar asupra faptului ca inspectia
trebuie sa fie efectuata de o singura companie; 2. Noi atinsesem un accord cu
Guvernul ca sa fie implementata inspectia si ei au acceptat acest lucru!
Noi am insistat asupra unei companii, deoarece avand in
vedere dimensiunea Moldovei nu poti avea doua companii. Nu ar avea nici un sens.
Daca ar exista doua companii, inspectia nu ar fi eficienta. Ar exista concurenta
intre companii si acestea nu ar presta un serviciu de calitate.
Fostul premier Ion Sturza spunea in emisiunea precedenta
ca negocierile cu FMI sunt dure, uneori umilitoare, si ca in luarea deciziei de
creditare se tine cont si de factorul politic din tara. Dumneavoastra ce spuneti?
Nu stiu daca sunt umilitoare... Insa negocierile pot fi
umilitoare pentru ambele parti. Cateodata, chiar si in familie, cand negociezi
cu sotul ori cu prietenul tau, uneori este umilitor. Trebuie sa accepti unele
lucruri. Este insa important de notat ca negocierile sunt dure pentru ambele
parti, nu doar pentru Guvern. Atunci cand executivul negociaza cu noi si se
ajunge la o intelegere, el trebuie apoi sa convinga parlamentul. Noi, la randul
nostru, mergem la Washington si trebuie sa convingem departamentele Fondului şi
Consiliul de directori ca intelegerea la care am ajuns este buna. Deci, si noi,
si guvernul suntem in aceeasi situatie dificila si suntem supusi presiunii. Iar
cand oamenii sunt presati, apar tot felul de situatii, dar este normal.
In ceea ce priveste factorul politic: faptul ca in Moldova
exista un guvern comunist, nu inseamna nimic pentru noi. Pe noi nu ne
intereseaza culoarea guvernului sau a parlamentului, ci politice economice
promovate.
In cadrul unei intalniri avute la 12 septembrie cu un
grup de tineri, presedintele Vladimir Voronin s-a declarat bucuros ca Moldova nu
a obtinut credite. Cum comentati aceasta declaratie?
Nu eram acolo cand Voronin a spus asta. Inteleg ca nu ar fi
trebuit sa fie acolo nici ziaristi. Nu cunosc ce s-a spus, poate ca afirmatia
aceasta a fost scoasa din context.
Poate sau nu Moldova exista fara creditare externa?
Exista foarte putine tari care pot trai fara credite
externe, insa orice tara, daca vrea, poate supravietui fara bani din afara.
Depinde de alegerea facuta de tara respectiva. In acest moment Moldova are
nevoie de credite, nu neaparat de la FMI, ci de la diferite tari ori de la
donatori. Dar numai cu conditia ca implementeaza politici economice corecte.
Care sunt consecintele suspendarii creditarii? La ce
trebuie sa ne asteptam?
Va puteti astepta la o politica fiscala dura. Guvernul va
trebui sa cheltuie mai putini bani, in conditiile in care nu primeste credite
din exterior si nu a incasat bani din privatizare, asa cum spera. Trebuie sa va
asteptati ca fiecare minister va avea mai putini bani de cheltuit, iar guvernul
nu-si va putea permite sa micsoreze anumite taxe, asa cum se gandea in urma cu 6
luni. Ba dimpotriva, unele taxe ar putea chiar sa creasca.
Am vazut cu totii ce s-a intamplat in Argentina. Ce
riscuri exista sa ajungem si noi in aceasta situatie?
Este o situatie complet diferita. Argentina avea o rata de
schimb fixa si asta le-a creat probleme. In Moldova exista rata de schimb
flotanta.
Asemenea situatii apar atunci cand Guvernul face
imprumuturi pentru a finanta cheltuielile curente si nu face investitii. Atunci
cand se achita salarii, se finanteaza majorarile de salarii si pensii in preajma
alegerilor, atunci cand investitiile facute nu sunt in sectorul de productie. In
asa fel in tara nu se stimuleaza cresterea economica.
Tot presedintele a declarat ca Clubul de la Paris, prin
care Moldova a sperat sa-si restructureze datoriile externe, este o capcana. El
a spus ca ulterior, la expirarea termenului de achitare, dobanzile vor fi mai
mari. Asa este?
Este o prezentare un pic gresita a clubului de la Paris.
Aceasta este o organizatie de creditori, care apreciaza daca ai sau nu politici
economice bune. Sa admitem ca pentru o perioada tu nu ai bani sa rambursezi
creditele. Daca se duce o politica economica buna, clubul poate fi de acord sa
mai astepte. Datoria ta nu este micsorata, dar nici dobanda nu creste in acest
timp. In anumite cazuri, insa, daca politica economica a statului este foarte
buna, poate chiar sa fie redusa datoria.
Acum datoria externa a tarii noastre este de 1,3
miliarde de dolari. Trebuie sa precizam ca imediat dupa declararea independentei
Moldova nu datora nimic nimanui. Cum de s-a ajuns la aceasta situatie?
Asta se intampla cand guvernul finanteaza cheltuielile
curente, si nu investitiile, se platesc salariile ori se maresc pensiile inainte
de alegeri. Si cand nu se fac investitii, economia nu creste. Dupa destramarea
Uniunii Sovietice, tara a beneficiat de multe imprumuturi, care au fost folosite
pentru alte scopuri. As vrea sa subliniez ca noi, FMI, nu acordam imprumuturi
guvernului, ci Bancii Nationale. Nu dam bani pentru proiecte, pentru consum
curent, ci pentru rezerva Bancii Nationale. Suntem ca o banca a bancilor
nationale.
Ce trebuie sa faca guvernul pentru a debloca finantarea
externa?
Guvernul face ceea ce ar trebui sa faca la acest moment -
se gandeste la politicile economice pe care vrea sa le implementeze. Noi le vom
discuta la sfarsitul lunii octombrie - inceputul lunii noiembrie cand va veni
misiunea FMI. Apoi ne vom intoarce anul viitor sa vedem daca aceste politici
sunt suficient de bune ca sa putem convinge consiliul director sa acorde credite
concesionale, la dobanzi mici. Cheea este in dezvoltarea politicilor
economice proprii, este sa ni se ofere siguranta ca economia va merge bine in
urmatorii cativa ani.
Domnule Ruggiero, va multumim. |