TRANSCRIEREA CONFERINŢEI DE PRESĂ
susţinute de Edgardo Ruggiero luni, 18 octombrie 2004, cu ocazia sosirii
Misiunii pentru Articolul IV
INTRODUCERE
Conferinţa de
presă de astăzi este o conferinţă de presă obişnuită organizată pentru a
prezenta misiunea. O echipă a FMI va sosi mâne în Moldova şi va începe lucrările
miercuri 20 octombrie. Misiunea îşi va încheia activitatea pe 3 noiembrie. Este
o misiune pentru Articolul IV, unul din articolele Statutului FMI, care prevede
că odată pe an va sosi o misiune a FMI pentru a examina situaţia economică din
ţară. La momentul dat, misiunea nu va lua în discuţie finanţarea de către FMI a
Băncii Naţionale, adică nu se va discuta un program economic. Activitatea
desfăşurată de către misiune va include şi evaluarea progresului înregistrat la
implementarea Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei. După cum
cunoaşteţi, aceasta este o strategie foarte importantă care a fost definitivată
de către Guvern, iar noi, la fel ca şi donatorii, suntem interesaţi de cât de
repede şi cât de bine va fi implementată strategia.
Este o
prezentare generală a misiunii. Acum permiteţi-mi să spun câteva cuvinte despre
situaţia economică actuală şi implementarea reformelor. Cunoaşteţi că ritmurile
de creştere a economiei sunt foarte bune, peste 6 la sută în primele şase luni
ale anului. Probabil că până la sfârşitul anului curent nivelul de creştere va
fi de 7 sau peste 7 la sută. La momentul dat, pur şi simplu este imposibil să
spunem cu cât va creşte economia. Noi vom discuta acest lucru şi vom face, cât
se poate de bine, prognozele împreună cu Ministerul Economiei. Nivelul inflaţiei
după cum cunoaşteţi continuă să fie de circa 10 la sută şi noi vom discuta de
asemenea cu guvernul care ar fi cea mai bună modalitate de a încerca să reducem
inflaţia comparativ cu nivelul actual. Noi vom examina astfel de aspecte cum ar
fi rolul politicii fiscal-bugetare în ajutorarea Băncii Naţionale la reducerea
nivelului inflaţiei.
După părerea
noastră, reformele structurale reprezintă un lucru foarte important pentru
Moldova. În prezent, creşterea PIB este în mare parte condiţionată de cerere:
atât externă cât şi internă. Cererea externă vine din partea Rusiei şi altor
state din fosta Uniune Sovietică, precum şi ţările din Europa Centrală, care
înregistrează o creştere puternică. După noi, cel mai important factor este
cererea internă generată de transferurile de la cetăţenii aflaţi la muncă peste
hotare. O creştere durabilă şi pe termen lung nu poate fi bazată doar pe consum
şi în cazul dat pe transferurile băneşti de peste hotare. Este necesar de o
reacţie din partea ofertei, ca sistemul de producere să înceapă să reacţioneze
la cerere.
Ca exemplu,
vreau să aduc nişte date oficiale pentru primele opt luni ale anului cu privire
la producţia industrială. Ramurile economiei în care se atestă o creştere sunt:
încălţăminte, covoare confecţii, mobilă, aparate casnice, produse alimentare şi
băuturi. Acestea din urmă au reacţionat la cerere internă. Dacă să luăm volumul
sporit al importurilor, acesta este la fel legat de cererea alimentată de
transferurile băneşti de la cetăţenii aflaţi la muncă peste hotare. În timp ce
ramurile vizate au crescut pe parcursul primelor opt luni ale anului, nivelul de
creştere în astfel de ramuri ca producerea medicamentelor, produselor
farmaceutice, prelucrare şi conservarea cărnii, articolelor de tutun a fost mai
mic comparativ cu anul trecut.
Vreau să vă
aduc şi un alt exemplu. Dacă să privim transferurile băneşti de peste hotare,
suma acestora în 2003 a fost de circa $480 milioane, ceea ce reprezintă 24 la
sută din PIB. Este o sumă destul de semnificativă. Totodată, investiţiile
directe străine (IDS) în Moldova s-au cifrat doar în jurul la $69 milioane.
Volumul IDS în Moldova reprezintă doar 14 la sută din transferurile băneşti de
peste hotare. Aceasta înseamnă că economia creşte datorită consumului, care este
alimentat de transferurile băneşti de peste hotare şi nu creşte datorită
investiţiilor străine efectuate în Moldova. E posibil ca investiţiile să vină în
Moldova în următoarele câteva luni însă la momentul de faţă ele sunt mai mici
decât transferurile băneşti de la cetăţenii aflaţi la muncă peste hotare.
Reformele structurale sunt ceea de ce avem nevoie. Acestea ar face mai uşoară
efectuarea investiţiilor, atât din resursele interne cât şi cele externe, astfel
încât venirea investitorilor străini în Moldova să fie foarte atrăgătoare.
Ministerul Economiei vine cu mai multe propuneri în acest sens şi noi suntem
încrezători că în lunile ce urmează se vor produce multe îmbunătăţiri.
ÎNTREBĂRI
ŞI RĂSPUNSURI
Î. Care este
situaţia cu SCERS? Credeţi că guvernul poate să implementeze strategia de sine
stătător?
R. De sigur,
guvernul va fi în stare să implementeze strategia de sine stătător. Guvernul ar
putea avea nevoie de asistenţă în anumite domenii, de a atrage persoane care
dispun de cunoştinţe concrete, de exemplu în ceea ce priveşte elaborarea unei
legi mai bune de atragere a investiţiilor străine sau persoane care să dea idei
referitoare la elaborarea unor planuri de implementare bune. Dar guvernul este
absolut capabil să facă acest lucru. De fapt, sunt bucuros că aţi menţionat
SCERS. Noi sperăm să luăm în discuţie SCERS la şedinţa Consiliilor de Directori
ale FMI şi Băncii la luna noiembrie. După cum cunoaşteţi, Consiliile de
Directori ale FMI şi Băncii doar acceptă şi nu aprobă SCERS. Rolul nostru nu
constă în aprobarea strategiei.
Î. Dar în
implementarea strategiei se contează pe finanţarea externă. Lipsa unei finanţări
externe ar însemna că strategia a fost mort născută.
R. Nu, guvernul
poate face multe lucruri iar finanţarea vine de la mai mulţi donatori diferiţi.
Cunoaşteţi că noi acordăm finanţare pentru Banca Naţională şi nu finanţăm
proiecte. În timp ce Banca Mondială, PNUD, SIDA şi multe alte organizaţii
finanţează proiecte din cadrul SCERS şi alte proiecte. Ei deja sunt în
aşteptarea de a oferiri finanţare pentru unele proiecte.
Î. Însă
această finanţare este legată de existenţa unui program activ cu FMI sau cel
puţin acordul verbal din partea FMI.
R. Nu,
lucrurile nu stau chiar aşa. Banca Mondială are un program care va fi discutat
la şedinţa Consiliului de Directori şi acest program prevede efectuarea unor
investiţii pentru cel puţin un an în proiecte, de exemplu, din sectorul social,
de alimentare cu apă şi canalizare. Ei au elaborat acest program, care va fi
implementat chiar şi fără un program cu FMI.
Î.
Dumneavoastră aţi spus că donatorii sunt dispuşi să ofere finanţare. Această
finanţare va fi acordată pentru asistenţă tehnică sau proiecte concrete?
R. Şi una şi
alta fiindcă aveţi nevoie de ambele. Guvernul Moldovei va trebui să monitorizeze
implementarea SCERS. Există persoane care au făcut acest lucru în alte ţâri şi
ştiu cum trebuie de procedat. Guvernul ar putea invita astfel de persoane pentru
a ajuta Moldova.
Î. La
început, dumneavoastră aţi făcut referire la măsurile fiscale care vor fi
aplicate pentru a reduce nivelul inflaţiei. Aceasta ar însemna că nivelul
inflaţiei este evaluat negativ. Cum credeţi dumneavoastră, ar putea să se
întâmple ca aceste măsuri fiscale să ducă la un reflux de capital din bănci şi
la ce măsuri concrete vă referiţi?
R.
Evident că există o neînţelegere în ceea ce priveşte măsurile fiscale despre
care noi vorbim acum. Mă bucură faptul că aţi pus această întrebare, astfel
încât am posibilitatea să clarific acest lucru. Din punctul de vedere
fiscal-bugetar, poate ar fi necesară o politică fiscal-bugetară mai puţin xpansionistă.
În cazul dat este vorba despre gestionarea cererii. Un component important în
cerere îl reprezintă sectorul bugetar. Urmează să discutăm cu guvernul cu cât
mai puţin expansionistă ar putea fi politica fiscal-bugetară.
Î. Ce aţi
avut în vedere când v-aţi referit la o politică fiscal-bugetară mai puţin
expansionistă? Ar însemna aceasta că misiunea va discuta reducerea subsidiilor
în agricultură sau pentru anumite categorii sociale?
R. Aceasta va
fi a doua etapă a discuţiilor. La prima etapă, urmează să apreciem situaţia
macroeconomică generală. De exemplu, urmează să examinăm diferite componente ale
cererii şi contribuţia guvernului în cererea totală. Dacă această contribuţie
este puţin mai mare, noi vom lua în discuţie aspectul respectiv. Şi dacă
guvernul va fi de acord să reducă deficitul cu o sumă anumită, el va trebui să
identifice cheltuielile care pot fi micşorate. Noi putem veni doar cu nişte
sugestii. Nu putem fi prea concreţi. De sigur, atunci când venim cu sugestii,
examinăm de exemplu şi cheltuielile ineficiente. Unele din ele, unele programe
de subvenţionare sunt ineficiente fiindcă ele aşa şi rămân nerestituite,
împrumuturile ar putea fi direcţionate doar unor persoane alese şi provoca
corupţia.
Î. Puteţi
aduce un exemplu de subvenţionare ineficientă?
R. La
momentul dat, nu. Probabil că dumneavoastră cunoaşteţi mai bine.
Î.
Dumneavoastră sunteţi cea mai bună persoană care poate să ne spună acest lucru
fiindcă faceţi o abordare complexă.
R. Aceste
aspecte vor fi discutate cu guvernul dar daţi să nu ne grăbim. S-ar putea să nu
existe nici o necesitate în reducerea cheltuielilor. Deocamdată nu cunoaştem
acest lucru. Este un subiect care trebuie să fie discutat cu guvernul.
Î. Ce părere
aveţi despre datoria externă a Moldovei şi dialogul privind reducerea datoriei
externe a ţărilor sărace la adunarea anuală a Băncii Mondiale şi Fondului
Monetar Internaţional? De ce acest dialog a fost atât de ineficient? Mă refer la
iniţiativa CSI 7.
R. Noi
toţi am dorit ca această iniţiativă să fie prezentată, continuată şi să dea
anumite rezultate. Până la urmă am rămas cu căile obişnuite de reducere a
datoriei. Din nefericire, iniţiativa CSI 7 nu a dat rezultatele scontate.
Totodată, există multe posibilităţi de reducere sau amânare a datoriei.
Cunoaşteţi, că cel puţin pe parcursul ultimilor doi ani, noi am încercat să
ajutăm guvernul să meargă la Clubul de la Paris. Însă nu am finalizat programul
de finanţare şi restructurarea datoriei externe a Moldovei prin Clubul de la
Paris nu a fost posibilă. Cunoaşteţi de asemenea că guvernul a reuşit să
răscumpere o parte din datoria sa externă cu un discont mare şi a convenit cu
creditorii bilaterali asupra restructurării datoriei. Aşadar, guvernul a mers pe
o altă cale.
Î. Însă cea
mai mare parte a datoriei este faţă de creditorii bilaterali şi Banca Mondială
în special. Ce vom face cu această datorie?
R. Cred
că această întrebare trebuie adresată Băncii Mondiale. Totodată, creditele
oferite în prezent de Banca Mondială pentru susţinerea bugetară sunt acordate pe
un termen de 40 ani, cu o dobândă de 0,5 la sută şi o perioadă de graţiere de 10
ani. Aceste credite sunt foarte ieftine. Creditele anterioare au fost acordate
la dobânzi diferite însă creditele noi sunt cu o dobândă foarte mică.
Î. Bine, dar
în prezent noi plătim în baza dobânzilor comerciale.
R. Nu.
Creditele acordate în prezent de Banca Mondială sunt în baza dobânzilor despre
care am spus.
Î. După
părerea dumneavoastră, cum Moldova îşi onorează obligaţiunile de deservire a
datoriei externe. Uneori, ceea ce spuneţi dumneavoastră diferă de ceea ce spun
oficialităţile Moldoveneşti.
R. Nu cred că
diferă. Moldova a făcut o alegere foarte clară pentru restructurarea datoriei
externe faţă de anumiţi creditori, efectuând plăţile curente la dobânzi fără a
achita suma principală.
Î. De ce a
fost amânată avizarea SCERS? Din cauza unor neconcordanţe între FMI şi Banca
Mondială sau totuşi este vorba de calitatea documentului?
R. Nu este
vorba de nişte neconcordanţe între FMI şi Banca Mondială, şi nici de calitatea
documentului. Pur şi simplu atât FMI cât şi Banca Mondială se aflau în procesul
de revizuire a procedurilor sale privind examinarea strategiilor pentru diferite
ţări, Este vorba de o revizuire generală care nu are nimic de afacere cu Moldova
în special. Aşa s-a întâmplat că strategia pentru Moldova a fost finalizată
aproape concomitent cu revizuirea procedurilor menţionate. Acest lucru a şi
cauzat unele întârzieri. Sunt nişte întârzieri de ordin tehnic. În esenţă nu s-a
schimbat absolut nimic. În particular, Guvernul nu are nevoie să aştepte
avizarea strategiei de către FMI şi Banca Mondială. Guvernul a putut deja să
înceapă implementarea strategiei în vara anului curent. Cred că aceasta este cel
mai important. Este o strategiei care aparţine guvernului, guvernul va
implementa strategia iar faptul că FMI şi Banca Mondială nu au avizat strategia
în august şi probabil o vor aviza la sfârşitul lui noiembrie nu schimbă nimic.
Peste şase luni, dumneavoastră o să priviţi înapoi şi o să spuneţi că această
întârziere de fapt nu a jucat nici un rol.
Î. Cititorii
noştri aşteaptă ştiri bune. Puteţi să ne spuneţi dacă va sosi oare o misiune
până la finele anului curent pentru a negocia un program de finanţare? Şi a doua
parte a întrebării ţine de aprecierea nominală a leului şi cursul de schimb de
12,7 lei prevăzut în buget? Este cursul dat unul realist?
R. Referitor la
prima parte a întrebării, actuala misiune va pregăti un raport şi îl va prezenta
la Consiliul de Directori al FMI la începutul anului viitor. Evident, că până
atunci nu va veni nici o misiune pentru a discuta finanţarea.
Cât priveşte
aprecierea nominală. La moment, nu vă pot spune dacă cursul de 12,7 lei este
corect. Nici nu se presupune că trebuie să facem acest lucru. În schimb vă pot
spune că noi deja am discutat cu guvernul şi vom discuta în cadrul misiunii
despre presiunile exercitate asupra cursului de schimb.
Î. Care ar
fi barierele formale şi neformale în calea îmbunătăţirii climatului
investiţional?
R. Am să
mă opresc pe scurt la barierele formale şi apoi am să încerc să aduc nişte
exemple de bariere neformale. Programul de privatizare se realizează lent.
Guvernul ar putea să simplifice regulile de intrare şi ieşire din diferite
sectoare economice, adică tot ce ţine de înregistrarea şi lichidarea
întreprinderilor. Activitatea întreprinderilor trebuie să devină mai simplă.
Trebuie de reformat sistemele de licenţiere, standardizare şi certificare.
Reforma vamală trebuie accelerată. Guvernul trebuie să gândească strategic
despre rolul Inspectoratului Fiscal de Stat în ajutarea întreprinderilor şi nu
numai perceperea impozitelor de la întreprinderi. Guvernul trebuie să aibă o
politică organică cu privire la dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii.
Regimul de comerţ trebuie să fie liberal. De exemplu, dacă să luăm recentul
pachet de majorări şi reduceri de taxe vamale, prin aceasta se protejează
anumite sectoare. Odată ce unele sectoare sunt protejate, altele sunt
dezavantajate. Acestea sunt restricţii formale. Guvernul se gândeşte la aceste
restricţii şi va încerca să vină cu o politică de reformare.
Restricţiile neformale
sunt bine cunoscute: restricţiile la exportul de grâu, exportul de seminţe de
floarea soarelui din anul trecut, metalul uzat şi câteva restricţii la
importuri. Acestea sunt restricţii neformale. Ele nu sunt scrise nici unde.
Poate ceea ce se consideră aici ca normal este privit de unii străini ca
corupţie. Poate şi străinii ar trebui să înţelegea cât de cât sistemul local. |