SĂPTĂMÂNALUL "ECO", 25 mai 2005
Reprezentantul
permanent al Fondului Monetar Internaţional în Republica Moldova
Edgardo Ruggiero:
Există toate premisele pentru un nou program de colaborare
între FMI şi Republica Moldova
Întrebare: În recenta conferinţă de presă de la Chişinău noul şef al
misiunii FMI pentru Moldova a lăsat să se înţeleagă că negocierile privind un
nou program de colaborare cu Guvernul R.Moldova urmează încă să fie iniţiate. În
opinia DVS., în termeni optimişti, dar şi pesimişti pe când este posibilă
semnarea noului program, care vor fi condiţiile de bază ce vor fi înaintate
noului Cabinet de miniştri, dar şi Băncii Naţionale?
Raspuns: La acest moment este greu de vorbit de termeni optimişti sau
pesimişti şi am să încerc să dezvolt această idee. Există toate premisele pentru
un nou program, iar misiunea ce va sosi în luna iunie a.c. urmează să verifice
ce s-a făcut în perioada dintre misiunile FMI şi să stabilească ce paşi ar
trebui întreprinşi pe viitor. Astfel, nu este exclus ca în luna septembrie o
nouă misiune să vină la Chişinău, dar deja una de negocieri. Acest scenariu este
foarte verosimil, în opina mea.
Referitor la timpul de care va fi nevoie pentru a finaliza programul, în
prezent, este greu de răspuns. Depinde de mai mulţi factori. Acum este important
că au trecut alegerile şi putem să ne aşezăm cu Guvernul la masa tratativelor,
să discutăm despre gestionarea macroeconomică, implementarea reformelor şi
despre viziunea Guvernului asupra acestor relaţii.
În ceea ce priveşte condiţiile ce urmează a fi înaintate. Nu le vom numi
condiţii, fiindcă la început discutăm cu Guvernul elementele gestionării
macroeconomice şi reformelor structurale. Acestea sunt un fel de măsurători ale
programului macroeconomic, iar fondurile sunt oferite de FMI în urma
implementării măsurilor convenite.
Cele mai importante măsuri pentru disbursarea fondurilor sunt acelea pe care
publicul, în mare parte, nu le vede. Acestea sunt nişte repere cantitative şi de
performanţă. Publicul nu le vede nu de aceea că ele nu sunt făcut publice (acestea
sunt prezente în documente), dar fiindcă în dezbateri sunt luate alte chestiuni.
De exemplu, în anii trecuţi a fost dezbătută chestiunea privind inspecţia
înainte de expediţie.
Exemplu de repere cantitative sunt deficitul bugetar, creditul acordat
Guvernului de BNM – despre acestea se discută, se examinează cum sunt
implementate şi care sunt rezultatele.
Cunoaşteţi că BNM este responsabilă de programul monetar şi Ministerul
Finanţelor de buget, iar pe noi ne interesează ca cifrele incluse în aceste
documente să fie consecvente şi până la urmă să ducă la o rată a inflaţiei mai
scăzută şi la o creştere economică. Aceasta este partea principală pe care noi o
numim programul financiar.
Întrebare: Cum apreciaţi componenta economică a programului de
guvernare, corespunde obiectivelor de reformă şi liberalizare a economiei?
Există puncte ce provoacă îngrijorări?
Raspuns: Guvernul a adoptat o serie de planuri – SCERS, Planul de
acţiuni RM-UE, Programul Naţional „Satul Moldovenesc” şi Programul Guvernului „Modernizarea
ţării, bunăstarea populaţiei”. Toate aceste documente au în comun faptul că sunt
inspirate de ideea liberalizării pieţei. De exemplu, din punct de vedere a
reformei structurale şi mediului de afaceri se propune abordarea principiului „ghilotinei”,
creare unui singur ghişeu la înregistrarea întreprinderilor, reducerea numărului
de licenţe necesare pentru desfăşurarea unei afaceri. Toate aceste obiective, în
cazul în care vor fi implementate, vor conduce la ameliorarea mediului de
afaceri.
Acum nu vreau să vorbesc de preocupări, dar despre provocările sau sarcinile
ce stau în faţa Guvernului:
- Determinarea priorităţilor, fiindcă există o mulţime de obiective
ambiţioase. Dacă citim programul Guvernului chiar în prima parte scrie „Dârzenie
şi norocul ne va favoriza”. Dar ce stă în spatele acestui motto al programului
Guvernului – cred că prin aceasta se recunoaşte că programul este ambiţios şi,
de obicei, ajută oamenilor care îşi propun obiective ambiţioase. Este important
de a stabili priorităţile, deoarece capacităţile administrative sunt limitate,
există un anumit număr de acte legislative ce pot fi elaborate şi modificări ce
pot fi introduse în reglementări. Există o constrângere de ordin administrativ
şi alta de ordin financiar - mai multe programe presupun investiţii şi mai multe
cheltuieli;
- Să reziste la tentaţia de a aplica scutiri fiscale şi de a reduce excesiv
ratele de impozitare. Este important ca politica fiscală în continuare să fie
încadrată în planul de cheltuielile pe termen mediu. Să reziste tentaţiei de a
stabili unele programe mari de acordare a subsidiilor. Subsidiile este uşor să
le stabileşti, însă este mai greu să le elimini;
- În ceea ce priveşte aspectul structural, agenda este complexă şi important
ar fi ca accentul să fie pus pe priorităţile esenţiale. De exemplu, pe parcursul
anului trecut au fost făcute mai multe propuneri în vederea protejării
producătorilor locali dintr-un anumit şi, din aspect structural, aceste
propuneri ar putea să continue. De aceea urmează ca Guvernul să examineze
situaţia din sector şi să decidă ce acţiuni ar trebui întreprinse.
Întrebare: Mai mulţi experţi menţionează, pe lângă reforma economică,
necesitatea unei ample reforme de structură a administraţiei publice centrale şi
locale, care sunt sugestiile FMI în acest sens?
Raspuns: Suntem de acord că această reformă este foarte importantă şi
suntem de acord cu ceea ce vrea să întreprindă Guvernul în vederea reformării
administraţiei publice. Noi considerăm că este foarte important de a investi
timp în planificarea acestor reforme, de a examina funcţiile ministerelor şi
agenţiilor şi în baza rezultatelor obţinute să se vadă unde se poate de redus
numărul de personal – funcţionari publici. Şi aceasta nu este uşor de realizat,
este foarte dificil. De fapt, organismele financiare internaţionale şi donatorii
bilaterali conlucrează cu Guvernul în vederea reducerii numărului de personal –
funcţionari publici. Banca Mondială, PNUD trimit experţi pentru a consulta
Guvernul în ceea ce priveşte reforma serviciului public.
Reforma serviciului public nu este un lucru uşor şi ceea ce este necesar de
făcut este de a evalua rolurile, responsabilităţile, funcţiile la nivel de
organe ale administraţie centrale. După ce va fi făcută o astfel de evaluare a
rolurilor, funcţiilor şi responsabilităţilor să se efectueze o comparaţie între
situaţia actuală şi cerinţele pe care le impune o economie modernă de piaţă.
Acest lucru este dificil şi necesită timp, de aceea iarăşi revenim la dârzenia
pe care trebuie să o demonstreze Guvernul în încercarea de a implementa această
reformă.
Nu este vorba doar de o reducere de cadre, ci de o reformă la nivelul
filozofiei administraţiei publice centrale, fapt ce reiese şi din declaraţiile
Guvernului.
Ceea ce simte publicul este, de obicei, reducerea personalului cu X procente.
La acest număr se ajunge în urma stabilirii de către comisiile guvernamentale a
punctului final unde trebui să ajungă această reformă, a funcţiilor pe care
trebuie să le îndeplinească funcţionarii publici în economia modernă de piaţă.
Întrebare: Ce părere aveţi despre procesul bugetar? Statisticile
lunare relevă că veniturile acumulate la bugetul de stat depăşesc permanent suma
planificată? Este normal ca Guvernul să elaboreze bugete anuale care să indice
venituri mai mici decât posibilităţile reale de acumulare a acestora? Nu există
riscul ca sursele acumulate peste plan să fie folosite în alte scopuri decât
cele indicate de legea bugetului?
Raspuns: Bugetul este elaborat în baza unor asumări macroeconomice. Şi
dacă aceste variabile macroeconomice se schimbă, atunci se schimbă şi veniturile.
Ce s-a întâmplat în ultimii ani – o creştere economică mai mare decât cea
planificată, sporuri salariile mai mari decât cele planificate, importuri mai
mari, iar în aproape toţi ani şi o inflaţie mai mare. Toate aceste variabile
influenţează veniturile fiscale. Mai multe importuri înseamnă venituri mai mari
din TVA şi accize, salarii mari – impozite mai mari pe venitul persoanelor
juridice şi contribuţii mai mari în bugetul asigurărilor sociale, iar inflaţia
mare înseamnă colectări mai mari din TVA şi impozitul pe venit. Apoi urmează
îmbunătăţirea administrării fiscale şi vamale.
La discrepanţa între sumele colectate şi cele planificate, asumările
macroeconomice joacă un rol important.
Cred că riscurile ca sumele acumulate peste plan să fie utilizate în alte
scopuri decât cele prevăzute de legislaţie sunt minime. Există bugetul anual,
care apoi este revizuit, iar utilizarea surplusurilor de venituri este decisă la
etapa revizuirii bugetului. De asemenea, Curtea de Conturi controlează
utilizarea banilor bugetari, control destul de specific şi detaliat. De aceea nu
cred că există posibilitatea de a aloca mijloace financiare în alte scopuri.
Cred că publicul este derutat şi nu-i este clar unde sunt cheltuiţi banii.
Pentru o persoană obişnuită este greu să citească şi să înţeleagă bugetul şi
ceea ce presupune acesta. De aceea este important să fie sporită transparenţa
atât în procesul de modificare, cât şi de elaborare a bugetului.
Întrebare: Cum apreciaţi tendinţa de integrare europeană? Poate
Guvernul actual să fie unul de tranziţie spre indicatorii economici impuşi de
statutul de membru? Ce ar trebui să facă în acest sens?
Raspuns: Guvernul ar trebui să implementeze Planul de acţiuni RM-UE,
care este considerat unul din priorităţile sale. Implementarea acestui plan va
apropia în mod semnificativ legislaţia, normele, standardele din Moldova la cele
aplicate în UE. Astfel, vor fi stabilite bazele pentru o integrare economică
ulterioară, ce se va baza pe adoptarea şi implementarea regulelor economice şi
comerciale inspirate de legislaţia UE.
Toate acestea vor rezulta în dezvoltarea comerţului cu UE, în investiţii şi
creştere economică. Dar este nevoie de mult timp şi resurse administrative
pentru a implementa acest plan de acţiuni.
În ceea ce priveşte indicatorii economici, aceştia nu sunt puşi în discuţie
în momentul de faţă. Condiţiile referitoare la nivelul inflaţiei sau deficitului
bugetar aplicat ţărilor membre nu sunt valabile şi pentru ţările vecine. Este
vorba mai degrabă de modificarea legislaţiei, de racordarea la principiile
europene.
Întrebare: Care ar putea să fie costurile suportate de agenţii
economici locali în eventualitatea unei aproprieri semnificative de UE? Sunt
pregătite companiile moldoveneşti pentru o concurenţă deschisă cu operatorii
europeni?
Raspuns: Am să aduc exemplul României. O dată cu apropierea mai mare
de UE cresc salariile, iar companiile care activează pe piaţa românească şi
competitivitatea lor se bazează, în mare parte, pe salarii mici, acum caută alte
pieţe, alte ţări. În câţiva ani ar putea să apară asemenea probleme şi în
R.Moldova, o dată cu apropierea mai mare de UE. Acum însă apropierea de UE este
un avantaj, fiindcă există investitori din Polonia, România cărora nu le convine
să activeze pe pieţele lor şi caută să vină pe piaţa Moldovei sau a altor ţări.
Pe termen scurt şi mediu pentru Moldova avansarea în relaţiile cu UE,
apropeierea de piaţa europeană, mai mult oferă oportunităţi decât crează
probleme.
Şi, în special, implementarea cu succes a planului RM-UE ar putea să însemne
pentru întreprinderile din Moldova facilităţi la comercializarea produselor pe
piaţa UE.
Întrebare: Ce părere aveţi despre nivelul ridicat al unor indicatori
economici – rata inflaţiei şi deficitul balanţei comerciale, ce riscuri comportă
pe termen scurt şi mediu?
Raspuns: În ultimele luni nivelul inflaţiei a crescut. Să vedem care
sunt factorii ce stau în spatele inflaţiei, dar nu înainte de a preciza că unele
cauze sau stimulente ale inflaţiei pot fi în afara controlului autorităţilor
monetare.
Astfel, printre cauzele ce provoacă creşterea inflaţiei ar putea fi creşterea
administrativă a preţurilor, majorarea salariilor, transferurile băneşti de
peste hotare sau costul sporit al resurselor energetice. Dar până la urmă ceea
ce condiţionează schimbarea ratei inflaţiei sunt banii injectaţi în sistem. De
aceea, urmează să discutăm cu BNM, Ministerul Finanţelor şi, în general, cu
autorităţile măsurile care ar duce la reducerea nivelului inflaţiei.
Problema este că rata inflaţiei mare reprezintă o posibilă ameninţare pentru
stabilitatea macroeconomică, fiindcă sporesc aşteptările inflaţioniste. În
Moldova, deocamdată, nu s-a ajuns la aşteptări inflaţioniste stabilite. Dar este
important ca aceasta să fie monitorizată şi să fie stabilite masuri pentru a o
reduce, a o încadrata în limita stabilite de programul macroeconomic.
Controlul nivelului inflaţiei va da un semnal investitorilor străini că
situaţia macroeconomică este stabilă. Important este să se poată arăta o
tendinţă.
Referitor la deficitul balanţei comerciale - în măsura în care este finanţat de
fluxurile din balanţa de plăţi, acest lucru nu reprezintă o problemă serioasă.
În prezent, există un volum mare de transferuri de peste hotare în balanţa de
plăţi, care finanţează comerţul. Preocuparea este atunci când deficitul balanţei
comerciale reflectă o performanţă proastă a exporturilor. Acesta nu este,
deocamdată, cazul Moldovei, dar pe termen lung este important să fie consolidată
economia, să fie diversificată baza de export, să existe un sector privat
dinamic, capabil să concureze cu alte ţări.
Nu vreau să spun că Guvernul trebuie să ignoreze deficitul balanţei
comerciale, sau că FMI îl va ignora, dar, în general, situaţia financiară a
ţării arată că deficitul balanţei comerciale este finanţat.
Măsurile pe care ar trebui să le întreprindă Guvernul ţin de petrecerea
reformelor structurale, care ar face ca întreprinderile particulare să fie mai
competitive, ar uşor accesul investitorilor pe piaţă, care să producă aici şi
apoi să exporte.
Întrebare: În general, care sunt riscurile principale la nivel
macroeconomic pe care Guvernul trebuie să le înlăturie pentru a nu compromite/încetini
ritmul creşterilor economice?
Raspuns: Am să vorbesc de provocările cu care se confruntă Guvernul
R.Moldova:
- Asigurarea stabilităţii macroeconomice. La acest capitol Moldova a realizat
multe. Pe parcurs s-a observat o creştere a inflaţiei şi această tendinţă
trebuie inversată, iar aici un rol important ar putea să-l joace politica
monetar-creditară şi bugetar-fiscală;
- O altă provocare este stabilitatea bugetar-fiscală. Tabloul bugetar-fiscal
pentru 2004 a fost mai bun comparativ cu ceea ce se aştepta. Veniturile fiscale
au depăşit aşteptările, iar acum cheia este de a coordona în continuare
cheltuielile astfel încât să nu fie compromisă această stabilitate
bugetar-fiscală. Important este ca aceste venituri să nu fie utilizate pentru
angajamente pe termen lung. Prin aceasta am în vedere să nu fie elaborate sau să
fie propuse programe pe termen lung, care ar aduce după sine cheltuieli, ce sunt
greu de schimbat. De exemplu, este uşor de a elabora şi propune programe de
subvenţii, dar ulterior este mai greu ca acest program să fie redus. Vreau să
mai menţionez că programul Guvernului este destul de încărcat - SCERS, Planul de
acţiuni RM-UE, Programul Naţional „Satul Moldovenesc” – toate aceste acţiuni
presupun cheltuieli, de aceea este important de a stabili o prioritate a
cheltuielilor, care ar trebui să fie suportate în primul rând.
Întrebare: Într-un raport recent al FMI privind sistemul financiar din
R.Moldova erau menţionate o serie de riscuri pe care le presupune implicarea
statului în activitatea Băncii de Economii (a doua bancă ca mărime din R.Moldova),
atât pentru această instituţie în particular, cât şi pentru sistemul bancar în
general. FMI va pune problema privatizării acestei bănci?
Raspuns: Noi deocamdată nu am discutat cu Guvernul această problemă în
contextul noului program, fiindcă nu am început negocierile. În general,
consider că guvernul trebuie să decidă ce întreprinderi urmează să fie
privatizate şi ce întreprinderi nu. Important este ca privatizarea să aibă loc
într-un mod transparent. Sunt multe exemple în lume unde există companii de
stat, dar important este ca aceste companii să fie gestionate având un obiectiv
economic bine stabilit, astfel încât să nu fie lezate drepturile economice ale
altor operatori de pe piaţă.
Întrebare: În general, care este opinia FMI în ceea ce priveşte
procesul de privatizare în R.Moldova? Mai mulţi oficiali au declarat că sectorul
transporturilor feroviare, de aviaţie civilă şi de producere a energiei
electrice ar trebui să fie păstrate în proprietatea statului, deoarece sunt
sectoare strategice, de o importanţă majoră pentru securitatea economică. Care
este poziţia FMI?
În perioada 2001-2004 este evident că procesul de privatizare a încetinit.
Totodată, se observă careva semnale pozitive. În 2004, comitetul de privatizare
a decis să inventarieze patrimoniul de stat. Cred că este un prim pas pentru a
decide ce întreprinderi vor rămâne în proprietatea statului şi care vor fi
privatizate. Unele pot fi privatizate imediat, la un preţ simbolic, alte pot fi
privatizate cu bani grei, iar o serie ar putea să fie mai întâi restructurate şi
apoi scoase la privatizare.
După cum ştiţi, în SCERS (secţiunea şase, punctul şase „Cu privire la
industrie”) o măsură prioritară este accelerarea privatizării întreprinderilor
industriale. O dată cu implementarea acestui strategii sperăm să vedem şi o
accelerare a procesului de privatizare.
Cred că nu trebui acordă importanţă procesului de privatizare din punct de
vedere al colectării veniturilor la buget. Mai important este că privatizarea
aduce un investitor strategic cu cunoştinţe, cu tehnologii noi de producere şi
acces la pieţe.
Guvernul trebuie să decidă care sunt sectoarele strategice şi ce păstrează în
proprietatea statului. Important este ca gestionarea să fie efectuată în
conformitate cu principiile economiei de piaţă.
Există mai multe modele. Dacă e să trecem de la economie în învăţământ – în
SUA, de exemplu, este modelul particular, în UE predomină învăţământul public.
Indiferent de model, important este să fie respectată concurenţa loială între
operatorii de stat şi privaţi.
Deocamdată nu am discutat elementele noului program de colaborare, dar vom
solicita Guvernului să definitiveze procesul de inventariere a patrimoniului de
stat şi vom încerca să aflăm ce întreprinderi vor fi privatizate şi care vor
rămâne în proprietate statului.
Întrebare: Economia R.Moldova rămâne să fie destul de expusă
riscurilor externe – datorii foarte mari, transferuri de bani ce influenţează
evoluţiile economice interne, dar care pot înceta brusc, dependenţa mare de o
singură piaţă la exporturi etc. Poate FMI prin intermediul instrumentelor şi
programelor sale să contrubuie la minimizarea sau înlăturarea acestora? Ce ar
trebui să întreprindă Guvernul pentru a beneficia de suportul FMI în acest sens
şi, mai ales, în ceea ce priveşte restructurarea datoriilor externe?
Raspuns: Vă referiţi la transferurile de bani care pot înceta brusc –
aceasta nu se va întâmpla. Este foarte puţin probabil. Migranţii din Moldova au
un ataşament strâns faţă de ţara lor, de aceea transferă bani şi vor continua să
o facă. Dacă e să presupunem că apare o criză economică în Moldova, probabil că
migranţii vor transfera şi mai mulţi bani pentru a aguta familiile din Moldova.
Aceasta va ajuta la gestionarea macroeconomică.
Condiţiile care pot provoca încetarea transferurile băneşti ţin mai mult de o
posibilă limitare de anumite ţări a migraţie sezoniere. În prezent, însă,
acestea sunt speculaţii pure. Nu văd careva vulnerabilităţi în ceea ce priveşte
transferurile.
Există alte vulnerabilităţi – Moldova este o economie deschisă mică, dar cu o
datorie externă destul de mare. O economie care îndeplineşte aceste condiţii
este una vulnerabilă. Cum ar putea FMI să contribuie la îmbunătăţirea acestei
situaţii? FMI acordă sprijin în trei direcţii:
- asistenţă tehnică;
- continuăm dialoguil în materie de politici macroeconomice şi restructurare;
- acordăm sprijin balanţei de plăţi prin intermediul BNM.
Asistenţa tehnică este de obicei partea pe care publicul nu o vede. De
exemplu, în prezent acordăm asistenţă în ceea ce priveşte administrarea fiscală
de stat, Ministerului Finanţelor în ceea ce priveşte bugetul şi elaborarea
acestuia, Biroului Naţional de Statistică – elaborarea indicelui preţurilor şi
statisicii conturilor naţionale. Această asistenţă este acordată gratuit.
Un lucru important pe care trebuie să-l menţionez este că atunci când FMI
acordă sprijin financiar ţării, acest process are un rol de catalizator. Este
transmis un semnal că Guvernul implementează politici macroeconomice bune şi
reforme structurale. Astfel , Guvernul beneficiază de un volum mai mare de
granturi şi mijloace financiare cu o rată a dobânzii redusă.
Sursele pe care le acordă FMI Băncii Naţionale sunt pe o perioadă de peste 10
ani, cu o vacanţă de plată de 5,5 ani şi o rată a dobânzii de 0,5% anual. Sunt
bani foarte ieftini.
O altă modalitate de ajuta R.Moldova este că având un program cu FMI,
Guvernul poate iniţia procesul de restructurare a datoriei externe prin
intermediul Clubului creditorilor de la Paris
[în
caz dacă sunt respectate anumite condiţii].
|