Edgardo Ruggiero: "Moldova este o tara in crestere si se
schimba vazand cu ochii"
La 7 octombrie isi
incheie misiunea la Chisinau Edgardo Ruggiero, Reprezentantul permanent al
Fondului Monetar International in Moldova. In ajunul plecarii sale, Ruggiero a
acordat un interviu in exclusivitate pentru postul de radio Europa Libera si
Agentia independenta de stiri REPORTER.MD
Autoritatile moldovene au
declarat de mai multe ori ca doresc sa semneze cu FMI un acord, care sa nu
prevada finantarea RM. Fondul poate accepta un asemenea scenariu?
In general, Fondul poate incheia
astfel de acorduri, fara finantare, insa conditiile nu vor fi mai putin
ambitioase. De obicei, astfel de acorduri sunt semnate atunci cand o tara este
gata sa absolveasca scoala FMI, atunci cand o tara nu mai are nevoie de banii si
asistenta Fondului pentru a-si gestiona propria economie. Acesta a fost cazul
Tarilor Baltice inainte de aderarea la UE. La ultima reuniune anuala a
consiliului de directori, FMI a examinat posibilitatea incheierii unor acorduri
fara oferirea de finantari, insa cu asistenta tehnica. Cu Guvernul de la
Chisinau nu am discutat insa acest fel de acord.
Cum apreciati mersul reformelor
structurale si a privatizarii, in special in sectorul energetic si al
telecomunicatiilor, prevazute atat in SCERS, cat si in Planul de actiuni
Republica Moldova-UE, avand in vedere ca ministrul Economiei, Valeriu Lazar, s-a
pronuntat recent impotriva privatizarii lor?
Stim ca privatizarea a incetinit
si este important ca Guvernul sa-si defineasca noua politica in domeniul
privatizarii si administrarii proprietatii de stat. Guvernul trebuie sa decida
ce vrea sa privatizeze si ce vrea sa administreze cu fortele proprii. Noi nu
putem da indicatii in acest sens. In principiu, o intreprindere poate fi
gestionata de stat, insa este important ca aceasta sa functioneze pe baza
comerciala si sa existe competitia privata. Competitia trebuie sa decida care
intreprindere, de stat sau privata dintr-un anumit sector este mai eficienta. Nu
vorbim, desigur de monopolurile naturale, cum ar fi distributia apei, unde
trebuie insa reglementate preturile. Trebuie sa subliniez ca odata cu
privatizarea unor intreprinderi – de obicei - se creaza noi locuri de munca. De
exemplu, in sectorul telecomunicatiilor, Moldova are un avantaj clar. Ea ar
putea deveni un centru de telefonie pentru francofoni sau pentru rusofoni.
Moldova insa nu beneficiaza de aceste avantaje. Moldova s-a angajat in momentul
aderarii la OMC sa reduca tarifele la conorbirile telefonice internationale,
majorand in acelasi timp tarifele la convorbirile interne. O prima rebalansare a
fost efectuata, nu insa si cea de a doua si a treia. Astfel, de preturile
actuale beneficiaza consumatorii locali, insa persoanele care sunt plecate la
munca peste hotare platesc mai mult. De aceea, spun ca nu atat privatizarea, cat
liberalizarea economiei este importanta.
Cum apreciati respectarea
regulilor antimonopol si de protectie a concurentei, dar si faptul ca Guvernul a
revenit la ideea comasarii Agentiilor de reglementare in energetica si in
telecomunicatii si informatica?
Cel mai important aici este
aplicarea Legii privind protectia competitiei, adoptata in anul 2000, care
prevedea infiintarea unei Agentii antimonopol si protectie a concurentei, dar
care nu actioneaza nici acum, dupa cinci ani. Mai multe companii, asociatii ale
oamenilor de afaceri au cerut infiintarea acestei agentii, independente, asa cum
cere legea.
Cat priveste ANRE si ANRTI –
acestea sunt mai mult in competenta Bancii Mondiale. Pot sa spun insa ca modelul
prevalent in Europa este existenta separata a acestor agentii. Comasarea lor nu
va economisi prea multi bani, insa se poate inrautati procesul decizional al
acestori institutii regulatorii.
Considerati ca actuala politica
fiscala a Guvernului de la Chisinau, care reduce in continuare cotele de
impozitare este suficienta pentru imbunatatirea climatului de afaceri si
largirea bazei fiscale pentru sustinerea cresterii economice?
Cota impozitului corporativ nu
este cel mai important indice al mediului de afaceri, ci administrarea fiscala
si vamala. La fel, extrem de importanta este reducerea puterii birocratilor si
acest lucru este valabil pentru fiecare institutie din Moldova. Implementarea
Legii ghilotinei va fi un pas in directia buna, pentru ca este foarte mult de
lucru. Ma minunez de-a dreptul cate proceduri trebuie sa treci pentru a face un
lucru atat de simplu cum este renovarea unui apartament?
O metoda foarte rapida de a
extinde baza fiscala este eliminarea scutirilor de tot felul. Sunt prea multe
scutiri, nu neaparat pentru companii de stat, ci pentru anumite sectoare ale
economiei, anumite intreprinderi, anumite zone economice libere. Daca deschizi,
de exemplu, un restaurant intr-o zona economica libera, care beneficiaza de
anumite facilitati fiscale, atunci alte intreprinderi vor avea de pierdut,
dauneaza altor afaceri.
Expertii internationali
recomanda Guvernului sa elaboreze un “program ambitios” de investitii publice si,
in acelasi timp, Fondului Monetar International si Bancii Mondiale sa
restructureze datoriile Republicii Moldova. Cat de realiste sunt aceste
recomandari?
Programul investitional trebuie sa
fie mulat pe necesitatile investitionale ale tarii, asa cum sunt ele exprimate
in Strategia de Crestere Economica si Reducere a Saraciei. Este important sa se
stabileasca o ierarhie a obiectivelor trasate in SCERS si sa nu se devieze de la
aceste prioritati. Intr-adevar, trebuie sa fie un program ambitios, pentru ca
necesitatile tarii sunt foarte mari. Insa trebuie stabilite anumite prioritati,
pentru ca bugetul este limitat, iar orice investitie necesita intretinere. De
exemplu, poti construi un drum rural cu bani de la donatori. Dupa aceasta insa,
drumul trebuie intretinut, iar intretinerea costa foarte scump. Trebuiesc
stabilite prioritati bugetare pe termen mediu.
Vorbiti despre stabilirea
prioritatilor dupa 5-6 ani, de cand s-a instalat guvernarea actuala. De ce a
durat atat de mult si inca nu avem stabilite anumite prioritati?
A durat foarte mult pana a fost
elaborata SCERS, care de 8 luni este implementata. Anul 2005 este primul cand
bugetul de stat este bazat pe SCERS. Sa vedem daca si anul viitor prioritatile
investitionale vor fi exprimate in buget. Este un proces lung.
Cat de periculos este deficitul
comercial in continua crestere pentru balanta de plati si pentru economia
moldoveana, avand in vedere si factori precum volumul crescand al remitentelor?
Deficitul comercial este mare,
insa la momentul de fata este finantat totalmente, din remitente. Deci, din
punctul de vedere al fluxurilor financiare care intra si ies din tara, Moldova
are o situatie buna. Intr-o anumita masura chiar, deficitul comercial este o
consecinta a sumelor mari trimise de muncitorii moldoveni de peste hotare, care
alimenteaza consumul si importul. Si iata de ce este important un mediu de
afaceri foarte atractiv. Atunci cand un om de afaceri strain vine in Moldova, el
nu are nici cea mai mica idee despre toate procedurile necesare pentru
inregistrarea unei afaceri. Or acest lucru este foarte dificil. Nu este
suficient sa atragi companii mari, trebuiesc create conditii si pentru “baietii”
mai mici. Acestia vin in Moldova si, cand isi dau seama cat de dificil este sa
pornesti o afacere, pur si simplu renunta. Dar ei ar putea ajuta la integrarea
RM in restul lumii, caci majoritatea lor sunt europeni. Cel mai bun mod de
integrare este stabilirea unor bune conditii pentru intreprinderile mici.
Un alt lucru important pentru
companiile straine este prezenta unei banci de talie internationala aici, in
Moldova...
Cred ca lipsa unei banci straine
afecteaza calitatea serviciilor oferite de bancile moldovenesti clientilor in
general si celor care fac depozite mici si afecteaza politica de imprumuturi.
Probabil, nu exista destula competitie intre banci si este importanta existenta
unor inovatii la nivel de practici, de abordari. Atunci cand vorbesc cu
potentiali investitori in Moldova, daca acestia sunt italieni – ma intreaba daca
aici exista o banca italiana, austriecii ma intreaba de o banca austriaca si asa
mai departe. Vazand ca acestea lipsesc, se intereseaza daca exista macar o banca
europeana. Cateodata, e pur si simplu mai confortabil pentru ei sa lucreze cu
banci din tarile lor, dar si bancile moldovenesti sunt totusi bune.
Cum ati caracteriza experienta
Dvs. personala in cei patru ani petrecuti in Moldova, de comunicare cu Guvernul,
cu comunitatea de afaceri?
Foarte buna cu toate categoriile
mentionate. Am invatat multe despre diplomatie, despre procesul de luare a
deciziilor, cum functioneaza procesele de dezvoltare, cat de dificil este sa dai
un sfat bun pentru Guvern. Si nu doar pentru Guvernul moldovean, pentru orice
Guvern. Este o experienta dificila, dar foarte utila. Am fost foarte fericit sa
vin in Moldova, care e o tara minunata, cu oameni minunati. Este foarte greu sa
mai gasesti in Uniunea Europeana o tara atat de bogata in traditii populare.
La incheierea mandatului Dvs.,
ce mesaj ati transmite Guvernului, populatiei, businesului moldovenesc?
Moldova este o tara in crestere si
se schimba vazand cu ochii. Este limpede ca exista mai multi bani in Moldova
acum. Se fac multe renovari, exista multi bani pentru a fi cheltuiti. As dori sa
existe mai multe oportunitati pentru tineri. Marea majoritate a tinerilor cu
care am discutat vor sa plece din Moldova tocmai din aceasta cauza. Este o
situatie similara cu cea din Italia, de acum cativa ani, si sper ca se va
schimba in curand. Tara se dezvolta destul de repede pentru a oferi oportunitati
fiecarui cetatean.
REPORTER.MD
|