27 septembrie 2006
JOHAN MATHISEN: INTERVIU SĂPTĂMÂNALULUI
"CAPITAL MARKET"
Capital Market. În curând la Chişinău urmează să sosească o nouă misiune a
Fondului Monetar Internaţional, care vor fi principalele subiecte pe agenda
acesteea?
Johan Mathisen. Primul obiectiv al misiunii FMI ce se va afla la Chişinău în
erioada 11-25 octombrie este de a evalua performaneţele Guvernului din ultimul
timp şi să elaboreze prognozele pentru anul viitor. Vom încerca de asemenea să
convenim cu Guvernul asupra respectivelor prognoze şi asupra indicatorilor
macroeconomici ţintiţi. La nivel structural, sperăm că programul nostru se va
concentra pe cele trei domenii convenite în memorandumul anterior. Primul este
coninuarea reformei sectorului financiar, în particular întărirea independenţei
Băncii Naţionale, precum şi reducerea intervenţiilor Guvernului în activitatea
sectorului financiar. Al doilea domeniu ţine de îmbunătăţirea administrării
fiscale, atât la nivel de venituri, cât şi de cheltuieli. În primul caz este
vorba de implementarea noii strategii de reformare a Inspectoratului fiscal de
stat, reducerea poverii asupra contribuabililor, simplificarea relaţiilor lor cu
bugetul. Cât ţine de cheltuieli, administrarea finanţelor publice şi reformele
ce se derulează – implementarea celor mai bune practici, mai mult transparenţă
în contabilitate şi audit, relaţiile cu BNM.
Al treilea domeniu se referă la reformele structurale ce trebuie să
definească rolul statului în economie. Este important, în acest context,
proiectul noii legi cu privire la privatizare, ca şi îmbunătăţirea
managementului întreprinderilor aflate în proprietatea statului. Doar un exemplu
– rapoartele financiare ale acestor întreprinderi vor fi prezentate
Parlamentului, acesta e un lucru foarte important, dar e vorba şi de alte
reforme de natură să îmbunătăţească climatul de afaceri.
Dublarea preţului la gazele naturale şi embargoul pentru vinurile
moldoveneşti pe piaţa rusă au reprezentat şocuri pentru venitul naţional,
aceasta a fost concluzia misiunii din iulie. Ne aşteptăm la o reducere a
ritmului de creştere economică şi, respectiv, la o inflaţie mai mare. Or, unul
dintre obiectivele cheie ale misiunii din octombrie va fi să convină cu Guvernul
asupra cadrului macroeconomic ideal pentru a face faţă şocurilor macroeconomice
– preţul la gaze, problemele vinificaţiei, aderarea României şi a Bulgariei la
Uniunea Europeană. Cred că trebuie să facem mai mult cu toţii, atât comunitatea
internaţională, cât şi Guvernul. Noi, Fondul Monetar Internaţional, examinăm
posibilitatea de a mări volumul creditului alocat pentru Moldova lucru ce ar
trebui să întărească stabilitatea macroeconomică a Moldovei.
C.M. Şi care ar fi modalităţile prin care Guvernul ar putea depăşi aceste
dificutlăţi macroeconomice?
J.M. Este o chestiune de finanţare şi reducere a cererii agregate. Respectiv,
sau se pot obţine finanţări externe suplimentare, sau se poate recurge la
ajustarea politicilor fiscale şi monetare. Or, în cazul Moldovei este vorba de o
combinaţie între finanţare externă sporită şi politici monetare şi fiscale mai
dure. Împreună, aceste componente macroeconomice pot duce la menţinerea
stabilităţii inflaţiei, a cursului de schimb etc.
C.M. Şi care a fost reacţia Guvernului la aceste recomandări ale Fondului?
J.M. Noi considerăm că recomandările noastre reprezintă practicile
internaţionale cele mai bune pentru a face faţă unor astfel de şocuri. E
important să ţinem minte că Moldova are cea mai mare inflaţie în întreaga
regiune, şi cred că Guvernul e de acord cu noi că inflaţia trebuie redusă până
sub 10%, pentru că aceasta afectează procesul de reducere a sărăciei. În ultimă
instanţă, inflaţia este un „impozit pentru săraci”. Astfel, politicile noastre
trebuie să ţintească reducerea inflaţiei.
C.M. Ultimele aprecieri ale Fondului în legătură cu acţiunile Guvernului
au fost foarte pozitive, nu vă temeţi de repetarea situaţiei din anii trecuţi,
când anumite recomandări ale FMI, considerate prea dure, nu au fost îndeplinite,
ducând la o răcire a relaţiilor?
J.M. Din experienţa personală pot să afirm că Guvernul a manifestat o dorinţă
sinceră nu doar de a semna un acord cu FMI, ci ca acesta să şi funcţioneze.
Lucrez în cadrul programelor gen PRGF (Proverty Reduction and Growth Facility-
Mecanismul de Finanţarea Creşterii Economice şi Reducerea Sărăciei) de mai mult
de zece ani şi e cert că organizarea lucrului în cadrul programului structural
din partea Guvernului moldovean este cea mai bună pe care am văzut-o. La fel,
echipa guvernamentală şi-a asumat elaborarea memorandumului, ceea ce dovedeşte
ataşament pentru prevederile acestuia şi pentru funcţionarea lui. Desigur că vor
exista perioade, aşa cum au mai existat, când opiniile noastre nu vor coincide
perfect, însă colaborarea cred că se va aprofunda. Este important ca
autorităţile moldovene să continue reformele structurale pentru a se putea
integra mai bine în structurile instituţiilor europene şi atât timp cât
autorităţile vor continua reformele structurale şi implementarea practicilor
internaţionale cele mai bune relaţiile cu FMI vor fi excelente.
Vitalie Condraţchi |