THOMAS RICHARDSON: INITIATIVELE SEFULUI STATULUI VOR AVEA UN IMPACT, DOAR
FIIND SUSTINUTE CU ALTE REFORME MAI LARGI
Interviu acordat pentru Agenţia BASA-press de Thomas Richardson, şef
adjunct al Departamentului European al Fondului Monetar Internaţional
În ajunul sosirii la Chişinău a misiunii FMI s-a spus/menţionat
că urmează discuţii foarte interesante cu autorităţile moldovene. A fost
într-adevăr aşa? Prin ce au fost interesante discuţiile?
Au fost într-adevăr discuţii interesante. De fapt, de
fiecare dată când venim la Chişinău avem discuţii interesante. Şi cu atât mai
mult atunci când este vorba de o vizită de evaluare, cum a fost ultima, când se
duc discuţii pentru a ajunge la un acord un numitor comun.
Se vede că un anumit impact asupra politicilor economice îl
au alegerile care vor avea loc în curând. Desigur, este un semn bun că procesele
politice şi democratice au un impact asupra politicilor economice, dar cu toţii
suntem martori ai cazurilor, când politicienii sunt dispuşi să întreprindă nişte
acţiuni mai populiste pentru a câştiga mai multe voturi la alegeri. FMI încearcă
să ajute orice stat pentru a asigura continuitatea politicilor economice,
indiferent de procesul electoral.
În toate statele lucrăm cu cei care se află la putere,
indiferent cine sunt. Încercăm să venim cu aceleaşi recomandări, aceleaşi
politici, indiferent de partidul de guvernământ. Şi sperăm că rezultatul acestor
eforturi este asigurarea stabilităţii în politicile economice ale statului.
Ce aveţi în vedere atunci când afirmaţi că un anumit
impact asupra politicilor economice îl au alegerile care vor avea loc?
Nu văd un efect direct în acest sens al iniţiativelor
preşedintelui, fiindcă în cea mai mare parte populaţia de rând nu va fi afectată
direct. Presiunile vor veni de la decizia de a pune în aplicare modificările la
legea cu privire la salarizare şi anume majorările salariale în sectorul bugetar.
Am avut impresia că există un anumit grad de nervozitate în
legătură cu subiectul tarifelor la serviciile comunale. În primul rând este
vorba de tarifele la energia electrică şi încălzirea centralizată. Mi s-a creat
impresia că autorităţile sunt puţin reticente faţă de ridicarea tarifelor
respective la nivelul de recuperare deplină a costurilor producătorilor.
Tariful la încălzirea centralizată este de 540 lei pentru o
gigacalorie, iar populaţia achită 233 lei, restul fiind acoperit de Primăria
Municipiului Chişinău. Clar că este o măsură destul de populistă.
Este adevărat, dacă comparăm tariful cu costurile de
producţie, însă dacă punem faţă în faţă tariful şi salariul, ultimul nu rezistă,
este mai mic. Şi atunci ce facem?
Pentru unii da, pentru alţii – nu. Guvernul are o sarcină
complicată de rezolvat: să elaboreze, iar apoi implementeze un sistem de
compensare nominală bine direcţionat, astfel ca, în fine, compensaţiile să
ajungă la persoanele care au într-adevăr nevoie de ele. Cred că acesta este
unica soluţie.
Ştiu că multe organizaţii financiare internaţionale şi
donatori care acordă susţinere Republicii Moldova oferă asistenţă Guvernului
pentru a elabora şi introduce un astfel de sistem de compensaţii nominale
direcţionate. Dat fiind faptul că nu există încă un astfel de sistem, de
compensaţii beneficiază şi persoanele care au venituri suficiente. Noi credem că
aceasta este o problemă.
Acesta este motivul că deocamdată nu insistăm ca tarifele
achitate de consumatorii finali să acopere costurile producătorilor în
totalitate. Dar este foarte important totuşi ca toate costurile să fie achitate,
indiferent cine o face. Până în prezent „Termocom”-ul acoperea aceste costuri,
acum bugetul municipiului Chişinău va acoperi o parte din ele pentru locuitorii
municipiului. Şi aceasta este foarte bine. În unele state din regiune aceste
sisteme au fost distruse. S-a întâmplat astfel pentru că tarifele nu au acoperit
costurile.
Întâmplător sau nu, dar legea cu privire la modificarea
legislaţiei în vigoare în vederea realizării iniţiativelor şefului statului a
fost promulgată chiar în ziua în care misiunea FMI şi-a încheiat vizita la
Chişinău, ceea ce îi face pe unii să creadă că au existat mari rezerve şi
discuţii aprinse pe marginea acestor iniţiative. Aşa este sau nu?
Nu am discutat un acord în ceea ce priveşte iniţiativele
economice lansate de preşedinte. Nu aş spune aşa. Nu am vrut să ascundem nimic
şi cred că în conferinţa de presă, pe care am ţinut-o la încheierea misiunii, am
fost destul de sinceri. De fapt nu am fost extaziaţi de absolut toate
iniţiativele preşedintelui. Avem rezerve în privinţa amnistiei fiscale. Ca să
fiu sincer, nu ne plac amnistiile fiscale. Dar, totodată am ajuns la un acord
cu privire la măsurile ce urmează a fi întreprinse pentru a compensa riscurile
asociate cu iniţiativele economice lansate de preşedinte.
Recent a avut loc forul oamenilor de afaceri, iar mai
devreme o reuniune a investitorilor străini, în cadrul cărora au fost abordate
cu totul alte probleme, decât reducerea impozitului, amnistierea fiscală sau
legalizarea capitalului. Cum am putea explica acest lucru?
Pe parcursul vizitei noastre ne-am întâlnit cu
reprezentanţii comunităţii de afaceri, cu reprezentanţii autorităţilor, cu
mediile academice şi mi s-a creat impresia că există o susţinere mare pentru
iniţiativele preşedintelui.
Dar, am mai perceput să există o anumită doză de scepticism
cu privire la faptul dacă într-adevăr vor fi atinse rezultatele scontate, însă
nu ni s-a spus direct acest lucru. Şi nu ştiu dacă aceasta ar însemna că oamenii
se abţin să critice deschis acţiunile propuse sau dacă pur şi simplu nu şi-au
format o opinie. Probabil aceste măsuri vor avea un impact, doar fiind asociate
cu alte reforme mai largi în ţară, ca, de exemplu, reforma sistemului judiciar.
Nu am vrut să spun că oamenii de afaceri sunt împotrivă,
ci doar că s-au arătat preocupaţi de alte reforme.
Este clar, ei consideră că pe termen mediu şi pe termen
lung reformele mai profunde, cum ar fi reforma cadrului de reglementare, reforma
sistemului judiciar, vor avea un impact mult mai serios decât reformele lansate
de preşedinte.
Am discutat cu oameni de afaceri, atât locali, cât şi de
peste hotare, precum şi cu reprezentanţi ai serviciului public, care au afirmat
că sistemul judiciar nu protejează în mod eficace drepturile cu privire la
proprietate. Şi atâta timp cât situaţia respectivă se menţine nici o iniţiativă
în domeniul reformei economice, respectiv cea a preşedintelui, nu va avea un
impact deplin.
Îl aud pe un economist spunând mereu că la început de an
a planificat afacerea pornind de la un curs de schimb, iar întărirea leului din
ultimul timp i-a dat planurile peste cap. Probabil de aceeaşi părere sunt şi
exportatorii, car suportă pierderi. Credeţi că cursul valutar actual este real?
Ce ar trebui să întreprindă BNM în acest sens?
Banca Naţională ar trebui să-şi concentreze eforturile
asupra menţinerii nivelului jos al inflaţiei, lucru pe care îl face de fapt.
Desigur, ei atrag atenţia şi asupra altor variabile economice, cum ar fi
creşterea economică reală, rata şomajului, ratele dobânzilor şi cursul valutar.
Dar obiectivul este şi trebuie să fie menţinerea inflaţiei la nivelul sub 10 la
sută. Aceste fapt creează anumite complicaţii în ceea ce ţine de gestionarea
fluxurilor de valută străină venite din exterior. Obiectivul BNM este de a
preveni fluctuaţiile bruşte sau aplana fluctuaţia cursului.
Banca Naţională a demonstrat că este pregătită să creeze
condiţii ca, în fine, cursul valutar să se formeze după principiile de piaţă.
Anul trecut, când eram aici, am discutat cu jurnaliştii, mediul de afaceri, cu
reprezentanţii Guvernului şi am spus că leul ar putea să se deprecieze până la
nivelul de 14 lei pentru un dolar. Acum tendinţa s-a inversat. Ceea ce însemnă
că, de fapt, nimeni nu ar putea prezice cu certitudine în ce direcţie se va
mişca cursul valutar. Însă într-un sistem financiar modern există posibilităţi
de a aplana riscurile. Şi cred că anume în acest domeniu mediul financiar,
exportatorii, acei care îşi păstrează economiile în valută străină ar trebui să
depună eforturi pentru a face ca lucrurile să se schimbe. Toţi ar trebui să
găsească o modalitate de a gestiona riscurile, de a ajunge prin diferite
modalităţi la un nivel al riscurilor mai confortabil.
Soluţia alternativă ar fi inversarea absolut completă a
situaţiei şi stabilirea unei rate de schimb fixe, cum ar fi în Bulgaria sau
Macedonia. În această situaţie este nevoie să existe un buget public foarte
puternic pentru ca să aplaneze influenţele altor factori economici, astfel ca
să menţină rata fixă a cursului valutar, fiindcă dacă statul este predispus să
renunţe la instrumentele politicii monetare pentru menţinerea unui curs valutar
stabil, atunci toată povara acestei sarcini cade pe umerii bugetului de stat.
Dacă ne uităm la situaţia Bulgariei, pe parcursul ultimilor ani bugetul a avut
în fiecare an excedente de 2-3 la sută.
Cursul valutar fluctuează la fel cum fluctuează şi preţul
la benzină. În ultimul caz, dacă te îngrijorează fluctuaţia preţului la benzină,
alegi să cumperi un automobil mai mic, care consumă mai puţină benzină, pentru a
reduce riscurile.
Unul dintre principalele motive pentru care se optează
pentru rată flotantă de schimb valutar este ca această rată să constituie un
tampon de protecţie împotriva şocurilor economice externe. Am fost martor în
multe state, când cursul valutar constituie un amortizor al factorilor negativi
din exterior.
Din discuţiile cu autorităţile aţi avut certitudinea că
legalizarea capitalului sau amnistia fiscală va fi o acţiune de o singură dată?
Sunt sigur că autorităţile îşi dau bine seama cât este de
important ca aceste acţiuni să fie de o singură dată. Toţi cu care ne-am
întâlnit, începând de la preşedintele ţării şi până la şeful Inspectoratului
fiscal principal de stat, înţeleg foarte bine că este un eveniment care va avea
loc o singură dată. Este necesară o gestionare mult mai bună a administrării
fiscale, astfel încât aceasta să fie suficient de eficientă ca să excludă
acumularea arieratelor fiscale pe viitor.
Care sunt obiectivele noului Memorandum de Politici
Economice şi Financiare, asupra căruia s-a căzut de acord în timpul vizitei
misiunii FMI?
Noul Memorandum mai urmează să meargă la consiliul de
directori al FMI, de aceea nu aş dori să ofer detalii cu privire la conţinutul
lui. El se bazează în mare parte pe textul Memorandumului precedent. Au fost
păstrate obiectivele de bază anunţate de către Guvern.
Sunt, de fapt, trei, maximum patru,
obiective-cheie, care stau la baza acordului între FMI şi autorităţi.
Primul este menţinerea stabilităţii economice. Noi avem în vedere, în primul
rând, menţinerea inflaţiei sub 10 la sută. De asemenea, un obiectiv-cheie al
autorităţilor este reducerea gradului de implicare a Guvernului în activitatea
de afaceri, precum şi îmbunătăţirea mediului de afaceri. Este vorba de reforma
regulatorie, de procesul ghilotinei. Un al obiectiv este menţinerea stabilităţii
sectorului financiar şi dezvoltarea sistemului financiar.
BASA-Press
|