Johan Mathisen: FMI poate interveni rapid, dar să vedem care va fi rezultatul procesului politic
Interviu cu Johan Mathisen,
reprezentantul Fondului Monetar Internaţional în
Moldova
După trei ani şi jumătate de activitate la Chişinău,
rezidentul FMI Johan Mathisen a anunţat
că trece la altă funcţie in FMI. „A fost un
subiect la care m-am gândit întreaga vară şi a fost
o decizie dictată, în primul rând, de motive
personale", a declarat dl Mathisen. El a rugat presa
să nu politizeze acest subiect, „fiindcă, de regulă,
când se anunţă că cineva îşi dă demisia din motive
personale, adevărul este altul".
„Este o decizie personală. Am doi copii mici pe care
i-am înscris la şcoală şi trebuie pe 31 august să se
prezinte la prima lecţie. Aş dori în prima zi de
şcoală să fiu lângă ei. Trebuie să mă aflu fizic la
Washington, ţinând cont că soţia mea este permanent
pe drumuri, deplasări.".
Cum s-au schimbat economia moldovenească în
aceşti trei ani şi jumătate în care v-aţi aflat la
Chişinău?
De când am venit aici, lucrurile s-au schimbat
substanţial. Până la criză Republica Moldova chiar
urma o traiectorie pozitivă. Am văzut o descreştere
bruscă la nivelul sărăciei. Existau semne foarte
solide că Moldova se mişca repede de la modelul de
creştere economică bazată preponderent pe consum în
direcţia creşterii economice bazate pe investiţii.
Până în iunie anul trecut a fost un proces foarte
pozitiv care a dus la creştere investiţiilor private
şi a celor străine, investiţiilor publice.
Dacă există voinţă politică şi politici corecte,
într-o economie mică cum este cea a Moldovei
impactul va fi imediat.
O misiune a Fondului, sosită la Chişinău pe
28 mai pentru a purta discuţii cu autorităţile
moldovene asupra unui nou program, a întrerupt
negocierile cu două zile înainte de încheierea
vizitei (10 iunie - IMedia) fără a ajunge la un
acord. Într-un comunicat de presă atunci s-a anunţat
că FMI este dispus şi în continuare să acorde
sprijin financiar RM, în acest scop misiunea urmând
să revină în Moldova, în toamna anului curent, după
alegerile parlamentare anticipate şi desemnarea unui
nou guvern". Pe când ne putem aştepta la o nouă
misiune?
Am căzut de acord că fac parte din echipa care să
revină în Republica Moldova în cazul în care va fi
exprimată dorinţa de a iniţia negocieri pe marginea
unui eventual nou program cu autorităţile. Lucru ce
s-ar putea întâmpla pe parcursul a câtorva săptămâni
sau luni. Noi am anunţat autorităţile curente, cât
şi partenerii din cadrul coaliţiei că suntem gata şi
suntem disponibili să începem imediat discuţiile pe
marginea unei eventuale asistenţe pentru Moldova.
Există câteva condiţii preliminare, care vor fi
enunţate, cea mai importantă fiind existenţa unui
partener cu care să negociem. Mai exact, avem nevoie
să ne asigurăm că există un partener de negocieri
care nu numai să negocieze, dar şi să fie capabil să
realizeze eficace politicile asupra cărora se va
conveni asupra programului cu FMI. Cu alte cuvinte
este nevoie să existe un guvern operaţional, care să
poată realiza modificări în politicile curente.
Suntem gata să venim în ajutorul Republicii Moldova
sub orice formă care va fi considerată cea mai bună.
De asemenea, am putea interveni rapid, dar rămâne să
vedem care va rezultatul procesului politic.
Pe ce se vor axa discuţiile în procesul de
negociere a unui nou acord?
În cea mai mare parte pe modalităţile de reforme,
acoperirea deficitului de finanţare considerabil cu
care se confruntă şi se va confrunta Republica
Moldova, situaţia macroeconomică, bugetar-fiscală,
sprijinul extern.
Este clar că pe măsura aprofundării crizei,
deficitul de finanţare va creşte. Pentru a acoperi
acest deficit de finanţare şi a atenua impactul
crizei, FMI este gata să-şi asume o parte din povară.
Care vor fi condiţiile?
Vor exista condiţii-cheie în cadrul unui nou program
şi anume asigurarea unei sustanibilităţi
bugetar-fiscale, adică o situaţie care poate fi
ţinută sub control, realizarea unor politici
monetar-valutare care să asigure condiţii pentru o
creştere economică în baza investiţiilor şi o
dezvoltare durabilă, precum şi existenţa unor
politici sociale care să poată atenua impactul
negativ asupra categoriilor socialmente vulnerabile
ale populaţiei, care în cea mai mare măsură sunt
afectate de criză.
Statul vinde în cantităţi tot mai mari
hârtii de valoare (VMS) pentru a acoperi deficitul
bugetar în creştere. În şapte luni au fost
utilizate pentru acoperirea deficitului bugetar 1
miliard de lei obţinuţi din vânzarea titlurilor de
stat. Nu credeţi că aceste emisiuni nesăbuite de
valori mobiliare de stat ar putea duce la o
incapacitate de plată pe intern?
Pot răspunde doar în general. Lipsa de finanţare
externă a deficitului bugetar arată că chiar dacă ai
folosi toate resursele interne pentru acoperirea
acestuia totuşi ar rămânea exista necesităţi în
finanţare externă. Sau ar trebui să schimbi radical
politicile promovate pentru a asigura încasările la
buget.
Deficitul de 2.5 miliarde, potrivit calculelor
noastre reprezintă 11% din PIB. Există doar trei
alternative pentru a îmbunătăţi situaţia, una ar fi
modificarea politicilor fiscale, ce ar duce la
creşterea veniturilor la buget şi reducerea
cheltuielilor, doi: contractarea unor credite de la
băncile comercial şi trei: contractarea unor credite
externe.
Probabil ar trebui să fie o decizie politică, care
anumite acţiuni să fie întreprinse. Dacă va fi
creat un guvern funcţional , dacă va exista dorinţa
de a discuta politicile, atunci este mare
posibilitatea de a asigura stabilitatea bugetului.
Când ar putea să ajungă în Republica Moldova
banii de la FMI în cazul în care se va ajunge la un
nou acord?
Banii ar putea să vină în cel mai bun caz la
sfârşitul anului 2009, începutul anului 2010.
Procedurile durează. În cazuri excepţionale acest
proces poate dura mai puţin faţă de procedurile
standard. Este vorba de finanţări de urgenţă. Şi s-ar
putea ca Moldova să facă parte din categoria
statelor respective. Dar viteza, din punctul nostru
de vedere, depinde de durata procesului politic. E
greu să credem cu certitudine că programul cu FMI,
negocierile şi aprobarea programului, va avea loc
până la finele anului curent. Dar, de fapt, depinde
până la urmă de procesul politic de aici.
În ce măsură intenţia Guvernului de a
contracta credite bilaterale de sute de milioane de
dolari corespunde angajamentelor faţă de FMI?
Republica Moldova a depăşit deja pragul care îi
impunea condiţii de contractare exclusiv în
condiţii concesionale a împrumuturilor externe.
Adică în trecut, dacă exista un program PGRF cu FMI,
exista şi o limită foarte strictă, era absolut
interzis orice împrumut pe bază comercială şi
această condiţie putea fi depăşită doar în cazuri
excepţionale, cu acordul consiliului de directori
ai FMI.
La moment Moldova a fost trecută în altă categorie
de ţări. În afară de aceasta programul a expirat,
formal autorităţile nu au obligaţiuni în baza
programului cu FMI. Adică restricţia care era în
programul trecut a expirat. Când va sosi misiunea, o
parte din discuţiile FMI cu autorităţile moldovene
vor fi purtate şi analizele se vor referi la
necesităţile de finanţare şi împrumuturile pentru
plata cărora şi-a luat angajamentul. Ceea ce este
clar la moment este că Moldova are necesităţi de
finanţare substanţiale, atât la nivel de buget, cât
şi pe extern, care vor trebui acoperite, fie
finanţate sau vor trebi reduse.
Credeţi că mai este actuală elaborarea unui
plan anticriză?
Este important cât mai rapid să fie adoptate şi
implementate acţiuni ce ar duce la diminuarea
efectelor crizei. Şi dacă am face parte din acest
proces, i-am acorda tot sprijinul.