Profit: Domnule Mirzoev, a trecut o jumătate de an
de cînd Guvernul R.Moldova a semnat un nou Memorandum cu FMI. Ce pot
spune “ochii şi urechile” FMI la Chişinău (misiunea FMI) despre
această perioadă? Guvernul respectă principalii parametri
macroeconomici stipulaţi în acest document?
T.M.: Am sosit în Moldova în decembrie 2009, la
mijlocul unei ierni dificile pentru republică. Dar, în pofida stării
de spirit destul de sumbre ce domnea în societate, angajamentul ferm
al autorităţilor în ceea ce priveşte programul asumat de reforme
ambiţioase a fost impresionant. La finele lunii martie, toţi
parametrii programului Moldovei cu FMI au fost respectaţi, fiind
realizate mai multe măsuri extrem de necesare. Printre acestea s-au
numărat adoptarea unui buget credibil pentru anul 2010,
progresul
clar în extinderea sistemului de asistenţă socială direcţionată,
eforturile de a depolitiza procesul de stabilire a tarifelor în
sectorul energetic şi de a asigura o mai mare durabilitate a
sistemului, îmbunătăţirea reglementării activităţii sectorului
financiar, precum şi un şir de măsuri de ordin regulatoriu, în
special în ceea ce priveşte liberalizarea comerţului.
Între timp, situaţia macroeconomică s-a îmbunătăţit
considerabil. În prezent, există semne clare că economia a început
să-şi revină: volumul exporturilor şi producţiei industriale creşte
în mod constant, ca şi cel al comerţului cu amănuntul, fapt care ne
vorbeşte despte sporirea încrederii consumatorilor. Sîntem optimişti
cu privire la capacitatea Guvernului de a menţine acest impuls
pozitiv în economia naţională prin reforme continue.
Profit: Judecînd după rezultatele obţinute în
primul trimestru al anului 2010, care este, în mod tradiţional, cel
mai dificil pentru economia Moldovei, poate FMI vorbi cu optimism
despre perspectivele respectării unor astfel de indicatori, cum ar
fi deficitul bugetar de 7% din PIB, creşterea PIB-ului cu 1,5%, o
inflaţie de 4-6% şi un curs de schimb valutar stabil?
T.M.: În baza evoluţiilor economice din primul
trimestru al anului curent, cred că majoritatea obiectivelor
macroeconomice vor fi atinse în 2010 destul de uşor. Acum prognozăm
pentru 2010 o creştere reală a PIB-ului de 2,5%, mai mare decît s-a
anticipat iniţial. Pe lîngă aceasta, considerăm că executarea
bugetului a fost bună. Au fost respectate restricţiile pe
cheltuielile curente, a fost evitată acumularea de noi arierate, iar
restanţele vechi sînt rambursate treptat. Avînd în vedere prognoza
mai mare a creşterii economice şi factorul continuării reformelor,
credem că deficitul bugetar ar putea fi chiar mai mic decît cel
planificat de 7% din PIB. Totuşi, impactul asupra inflaţiei a
majorării recente a preţurilor la resursele energetice va persista
pînă la mijlocul verii, probabil, după care se va atenua treptat.
Profit: Este evident că în timpul crizei R.Moldova
nu poate spori în mod semnificativ şi rapid consumul intern. Prin
urmare, pentru ţara noastră este foarte importantă o situaţie
stabilă pe pieţele tradiţionale de desfacere pentru Moldova -
România, Rusia, Ucraina şi Polonia. Care sînt şansele ca economiile
acestor state să depăşească recesiunea în viitorul apropiat, ceea ce
ar avea un impact pozitiv asupra economiei R.Moldova?
T.M.: Restabilirea economiilor partenerilor
comerciali ai Moldovei va juca, într-adevăr, un rol critic pentru
exporturile moldoveneşti. Viziunea FMI asupra perspectivelor de
dezvoltare în aceste şi alte economii a fost recent făcută publică
în ediţia periodică World Economic Outlook (Perspectivele economiei
mondiale). Se prognozează că în 2010 PIB-ul real va creşte cu 1% în
zona euro, 2,8% în Europa Centrală şi de Est şi 4% în CSI. De
asemenea, se aşteaptă o redresare treptată a economiei majorităţii
partenerilor comerciali ai Moldovei: pentru 2010 se prognozează o
creştere a PIB-ului real cu 0,8% în România, 4% în Rusia şi 3,7% în
Ucraina.
Profit: Exportatorii din Moldova au înregistrat
pierderi destul de mari din cauza aprecierii monedei naţionale în
2008-2009. Între timp, multe bunuri din Rusia, Ucraina şi România au
devenit competitive pe pieţele lor interne, precum şi în Moldova
după deprecierea monedei naţionale a statelor respective cu
20-30-40%. Avînd în vedere această situaţie, nu crede oare FMI că
Banca Naţională a Moldovei (BNM) ar trebui să întreprindă, de
asemenea, o serie de măsuri pentru deprecierea leului şi stimularea
exporturilor?
T.M.: Protejarea excesivă a cursului de schimb
al leului în anii 2008-2009 a fost echivalentă unei subvenţionări
latente a importurilor. Aceasta s-a întîmplat în momentul în care
economia avea nevoie de o reorientare de la import spre export. Ca
urmare, preţul plătit a fost înalt - aproximativ o treime din
rezervele valutare ale ţării în prima jumătate a anului 2009. La
sfîrşitul anului 2009, BNM a luat măsuri de redresare a situaţiei şi
a recuperat o parte semnificativă a rezervelor pierdute, sporind în
acelaşi timp competitivitatea economiei naţionale.
Dar deprecierea leului nu ar trebui să fie privită ca
instrument principal pentru stimularea exporturilor, deoarece
deprecierea nominală ca atare nu poate impulsiona de sine stătător
exporturile pe termen nelimitat. În cele din urmă, asemenea măsuri
ar conduce la inflaţie excesivă şi instabilitate macroeconomică.
De aceea, competitivitatea ţării ar trebui să fie privită mai
larg. Capacitatea exportatorilor din Moldova de a produce şi de a
concura cu succes pe pieţele internaţionale pe termen lung va
depinde de o serie de alte domenii, unde sînt necesare reforme
profunde. Printre acestea ar fi: cadrul de reglementare a mediului
de afaceri, flexibilitatea pieţei muncii şi costurile rezonabile ale
muncii, prestarea eficientă a serviciilor publice, infrastructura
adecvată, accesul la finanţare. Prin urmare, pentru a asigura o
creştere durabilă a exporturilor pe termen mediu, eforturile de
reformare ar trebui să se concentreze, în primul rînd, pe aceste
domenii.
Profit: Ce ar trebui să întreprindă Guvernul unei
ţări sărace pentru a investi în economia naţională, în condiţiile în
care investitorii străini nu se grăbesc să investească în ea? Ar
trebui să vîndă/privatizeze active de stat şi să investească
veniturile obţinute în economie?
T.M.: Angajamentul ferm şi continuu de a
realiza reforme structurale, după cum am menţionat mai sus, va juca
un rol esenţial în sporirea competitivităţii ţării. Acest factor,
combinat cu soluţionarea incertitudinilor de pe arena politică, ar
trebui să constituie un stimulent major pentru investiţiile străine.
Pentru a asigura realizarea multor dintre aceste reforme, este
necesară o schimbare fundamentală a strategiei fiscal-bugetare. Mai
precis, Guvernul trebuie să ţină în frîu în continuare cheltuielile
curente – inclusiv prin optimizarea sectorului public şi prin
abţinerea de la majorări ale salariilor care nu sînt justificate
prin creşterea productivităţii în economie – şi să consolideze
administraţia fiscală. Aceste eforturi vor crea resursele necesare
pentru majorarea cheltuielilor aferente investiţiilor extrem de
necesare în infrastructură şi pentru reducerea sărăciei. Aceasta
este piatra de temelie a programului autorităţilor cu FMI.
Pe lîngă aceasta, privatizarea activelor statului trebuie să
înceapă după ce se îmbunătăţesc condiţiile pe piaţă. Companiile de
stat care generează pierderi, epuizează resursele statului necesare
altor domenii prioritare şi ar trebui să fie privatizate sau
restructurate, sau - dacă alte măsuri nu s-au soldat cu succes -
lichidate. Cele mai multe întreprinderi care nu generează pierderi,
de asemenea, ar trebui să fie privatizate, deoarece aceasta ar
permite Guvernului să se concentreze asupra domeniilor prioritare şi
pentru a furniza resurse pentru investiţii majore în infrastructură.
Profit: BNM le-a permis recent băncilor să acorde
credite în valută străină nu doar importatorilor, ci şi
exportatorilor. În acelaşi timp, unii analişti afirmă că decizia
dată este discriminatorie, atunci cînd vine vorba de companii care
nu exportă. Care este opinia FMI referitor la această temă? Poate
decizia BNM să fie privită ca un impuls pentru toate companiile de a
încerca să producă bunuri pentru export, ceea ce este foarte
important pentru economia R.Moldova?
T.M.: Practica din trecut de a permite
importatorilor din Moldova să contracteze credite în valută străină,
în timp ce exportatorilor le era interzis să facă acest lucru, a
condus la acumularea de riscuri valutare, precum şi la dezvoltarea
preponderentă a sectoarelor mărfurilor neorientate spre export şi
dependente de import, cum ar fi comerţul cu amănuntul şi
construcţiile. De asemenea, această situaţie a condus la creşterea
dependenţei de rata de schimb şi a contribuit la inflexibilitatea
economiei de a se adapta la şocurile externe. Deficienţele acestei
politici, care au fost mascate de fluxul mare de remitenţe, au fost
scoase la iveală de criza actuală.
În acest context, schimbările recente care le-au permis şi
exportatorilor să contracteze credite în valută străină reprezintă
un pas în direcţia cea bună şi ar trebui să vină în sprijinul
reechilibrării curente a economiei. În perspectivă, responsabilii de
reglementarea sectorului financiar ar trebui să fie vigilenţi în
prevenirea reacumulării de riscuri valutare în sectoarele ce nu
generează venituri în valută.
Profit: Decizia de a le permite numai
exportatorilor şi importatorilor să contracteze credite în valută
străină este considerată discriminatorie din cauza diferenţei mari
în ceea ce priveşte ratele dobînzii la creditele în lei moldoveneşti
(18%) şi în valută (11%). În opinia FMI, cît timp va continua să
existe acest decalaj?
T.M.: Agenţii economici fără venituri în
valută străină care contractează credite în valută îşi asumă, de
asemenea, riscuri valutare aferente. Acumularea excesivă a unor
astfel de riscuri ameninţă atît stabilitatea economică, cît şi
financiară a ţării. Iar gestionarea unor astfel de riscuri de către
autorităţile de reglementare a activităţii în sectorul financiar
este crucială pentru evitarea unor cicluri neplăcute de creştere
rapidă a volumului creditării într-o economie mică şi deschisă cum
este cea a Republicii Moldova. În acest context, diferenţa dintre
dobînda la credite în lei şi în valută cuantifică riscul valutar
asociat cu creditele în valută străină. Decalajul major se datorează,
de asemenea, capacităţii slabe de export a economiei moldoveneşti,
subliniind necesitatea unor reforme structurale urgente.
Profit: La 29 ianuarie 2010, FMI a semnat un
Memorandum de trei ani cu noul Guvern proeuropean al R.Moldova. Acum
este clar că nu toate condiţiile incluse în Memorandum vor fi
îndeplinite, avînd în vedere faptul că noile alegeri parlamentare
anticipate în 2010 sau 2011 par inevitabile. Aceasta înseamnă că va
avea loc o nouă rundă de negocieri cu noul guvern al R.Moldova?
T.M.: Asistenţa FMI în R.Moldova este
condiţionată de realizarea reformelor economice. Nerealizarea
măsurilor convenite ar conduce, într-adevăr, la discutarea unor
posibile măsuri corective. Dar eu personal sînt convins că
autorităţile îşi vor onora angajamentul de a realiza programul de
reformă asumat, indiferent de factorii politici.