Profit: Domnule Mirzoev, a trecut o jumătate de an 
			de cînd Guvernul R.Moldova a semnat un nou Memorandum cu FMI. Ce pot 
			spune “ochii şi urechile” FMI la Chişinău (misiunea FMI) despre 
			această perioadă? Guvernul respectă principalii parametri 
			macroeconomici stipulaţi în acest document? 
			
			    T.M.: Am sosit în Moldova în decembrie 2009, la 
			mijlocul unei ierni dificile pentru republică. Dar, în pofida stării 
			de spirit destul de sumbre ce domnea în societate, angajamentul ferm 
			al autorităţilor în ceea ce priveşte programul asumat de reforme 
			ambiţioase a fost impresionant. La finele lunii martie, toţi 
			parametrii programului Moldovei cu FMI au fost respectaţi, fiind 
			realizate mai multe măsuri extrem de necesare. Printre acestea s-au 
			numărat adoptarea unui buget credibil pentru anul 2010,
			

progresul 
			clar în extinderea sistemului de asistenţă socială direcţionată, 
			eforturile de a depolitiza procesul de stabilire a tarifelor în 
			sectorul energetic şi de a asigura o mai mare durabilitate a 
			sistemului, îmbunătăţirea reglementării activităţii sectorului 
			financiar, precum şi un şir de măsuri de ordin regulatoriu, în 
			special în ceea ce priveşte liberalizarea comerţului. 
			     Între timp, situaţia macroeconomică s-a îmbunătăţit 
			considerabil. În prezent, există semne clare că economia a început 
			să-şi revină: volumul exporturilor şi producţiei industriale creşte 
			în mod constant, ca şi cel al comerţului cu amănuntul, fapt care ne 
			vorbeşte despte sporirea încrederii consumatorilor. Sîntem optimişti 
			cu privire la capacitatea Guvernului de a menţine acest impuls 
			pozitiv în economia naţională prin reforme continue. 
			
			
     Profit: Judecînd după rezultatele obţinute în 
			primul trimestru al anului 2010, care este, în mod tradiţional, cel 
			mai dificil pentru economia Moldovei, poate FMI vorbi cu optimism 
			despre perspectivele respectării unor astfel de indicatori, cum ar 
			fi deficitul bugetar de 7% din PIB, creşterea PIB-ului cu 1,5%, o 
			inflaţie de 4-6% şi un curs de schimb valutar stabil? 
			
			     T.M.: În baza evoluţiilor economice din primul 
			trimestru al anului curent, cred că majoritatea obiectivelor 
			macroeconomice vor fi atinse în 2010 destul de uşor. Acum prognozăm 
			pentru 2010 o creştere reală a PIB-ului de 2,5%, mai mare decît s-a 
			anticipat iniţial. Pe lîngă aceasta, considerăm că executarea 
			bugetului a fost bună. Au fost respectate restricţiile pe 
			cheltuielile curente, a fost evitată acumularea de noi arierate, iar 
			restanţele vechi sînt rambursate treptat. Avînd în vedere prognoza 
			mai mare a creşterii economice şi factorul continuării reformelor, 
			credem că deficitul bugetar ar putea fi chiar mai mic decît cel 
			planificat de 7% din PIB. Totuşi, impactul asupra inflaţiei a 
			majorării recente a preţurilor la resursele energetice va persista 
			pînă la mijlocul verii, probabil, după care se va atenua treptat.
			
			
			
     Profit: Este evident că în timpul crizei R.Moldova 
			nu poate spori în mod semnificativ şi rapid consumul intern. Prin 
			urmare, pentru ţara noastră este foarte importantă o situaţie 
			stabilă pe pieţele tradiţionale de desfacere pentru Moldova - 
			România, Rusia, Ucraina şi Polonia. Care sînt şansele ca economiile 
			acestor state să depăşească recesiunea în viitorul apropiat, ceea ce 
			ar avea un impact pozitiv asupra economiei R.Moldova? 
			
			     T.M.: Restabilirea economiilor partenerilor 
			comerciali ai Moldovei va juca, într-adevăr, un rol critic pentru 
			exporturile moldoveneşti. Viziunea FMI asupra perspectivelor de 
			dezvoltare în aceste şi alte economii a fost recent făcută publică 
			în ediţia periodică World Economic Outlook (Perspectivele economiei 
			mondiale). Se prognozează că în 2010 PIB-ul real va creşte cu 1% în 
			zona euro, 2,8% în Europa Centrală şi de Est şi 4% în CSI. De 
			asemenea, se aşteaptă o redresare treptată a economiei majorităţii 
			partenerilor comerciali ai Moldovei: pentru 2010 se prognozează o 
			creştere a PIB-ului real cu 0,8% în România, 4% în Rusia şi 3,7% în 
			Ucraina. 
			
			
      Profit: Exportatorii din Moldova au înregistrat 
			pierderi destul de mari din cauza aprecierii monedei naţionale în 
			2008-2009. Între timp, multe bunuri din Rusia, Ucraina şi România au 
			devenit competitive pe pieţele lor interne, precum şi în Moldova 
			după deprecierea monedei naţionale a statelor respective cu 
			20-30-40%. Avînd în vedere această situaţie, nu crede oare FMI că 
			Banca Naţională a Moldovei (BNM) ar trebui să întreprindă, de 
			asemenea, o serie de măsuri pentru deprecierea leului şi stimularea 
			exporturilor? 
			
			     T.M.: Protejarea excesivă a cursului de schimb 
			al leului în anii 2008-2009 a fost echivalentă unei subvenţionări 
			latente a importurilor. Aceasta s-a întîmplat în momentul în care 
			economia avea nevoie de o reorientare de la import spre export. Ca 
			urmare, preţul plătit a fost înalt - aproximativ o treime din 
			rezervele valutare ale ţării în prima jumătate a anului 2009. La 
			sfîrşitul anului 2009, BNM a luat măsuri de redresare a situaţiei şi 
			a recuperat o parte semnificativă a rezervelor pierdute, sporind în 
			acelaşi timp competitivitatea economiei naţionale. 
			     Dar deprecierea leului nu ar trebui să fie privită ca 
			instrument principal pentru stimularea exporturilor, deoarece 
			deprecierea nominală ca atare nu poate impulsiona de sine stătător 
			exporturile pe termen nelimitat. În cele din urmă, asemenea măsuri 
			ar conduce la inflaţie excesivă şi instabilitate macroeconomică. 
			     De aceea, competitivitatea ţării ar trebui să fie privită mai 
			larg. Capacitatea exportatorilor din Moldova de a produce şi de a 
			concura cu succes pe pieţele internaţionale pe termen lung va 
			depinde de o serie de alte domenii, unde sînt necesare reforme 
			profunde. Printre acestea ar fi: cadrul de reglementare a mediului 
			de afaceri, flexibilitatea pieţei muncii şi costurile rezonabile ale 
			muncii, prestarea eficientă a serviciilor publice, infrastructura 
			adecvată, accesul la finanţare. Prin urmare, pentru a asigura o 
			creştere durabilă a exporturilor pe termen mediu, eforturile de 
			reformare ar trebui să se concentreze, în primul rînd, pe aceste 
			domenii.
 
			
     Profit: Ce ar trebui să întreprindă Guvernul unei 
			ţări sărace pentru a investi în economia naţională, în condiţiile în 
			care investitorii străini nu se grăbesc să investească în ea? Ar 
			trebui să vîndă/privatizeze active de stat şi să investească 
			veniturile obţinute în economie? 
			
			     T.M.: Angajamentul ferm şi continuu de a 
			realiza reforme structurale, după cum am menţionat mai sus, va juca 
			un rol esenţial în sporirea competitivităţii ţării. Acest factor, 
			combinat cu soluţionarea incertitudinilor de pe arena politică, ar 
			trebui să constituie un stimulent major pentru investiţiile străine.
			
			      Pentru a asigura realizarea multor dintre aceste reforme, este 
			necesară o schimbare fundamentală a strategiei fiscal-bugetare. Mai 
			precis, Guvernul trebuie să ţină în frîu în continuare cheltuielile 
			curente – inclusiv prin optimizarea sectorului public şi prin 
			abţinerea de la majorări ale salariilor care nu sînt justificate 
			prin creşterea productivităţii în economie – şi să consolideze 
			administraţia fiscală. Aceste eforturi vor crea resursele necesare 
			pentru majorarea cheltuielilor aferente investiţiilor extrem de 
			necesare în infrastructură şi pentru reducerea sărăciei. Aceasta 
			este piatra de temelie a programului autorităţilor cu FMI. 
			      Pe lîngă aceasta, privatizarea activelor statului trebuie să 
			înceapă după ce se îmbunătăţesc condiţiile pe piaţă. Companiile de 
			stat care generează pierderi, epuizează resursele statului necesare 
			altor domenii prioritare şi ar trebui să fie privatizate sau 
			restructurate, sau - dacă alte măsuri nu s-au soldat cu succes - 
			lichidate. Cele mai multe întreprinderi care nu generează pierderi, 
			de asemenea, ar trebui să fie privatizate, deoarece aceasta ar 
			permite Guvernului să se concentreze asupra domeniilor prioritare şi 
			pentru a furniza resurse pentru investiţii majore în infrastructură.
			
			
			
     Profit: BNM le-a permis recent băncilor să acorde 
			credite în valută străină nu doar importatorilor, ci şi 
			exportatorilor. În acelaşi timp, unii analişti afirmă că decizia 
			dată este discriminatorie, atunci cînd vine vorba de companii care 
			nu exportă. Care este opinia FMI referitor la această temă? Poate 
			decizia BNM să fie privită ca un impuls pentru toate companiile de a 
			încerca să producă bunuri pentru export, ceea ce este foarte 
			important pentru economia R.Moldova? 
			
			     T.M.: Practica din trecut de a permite 
			importatorilor din Moldova să contracteze credite în valută străină, 
			în timp ce exportatorilor le era interzis să facă acest lucru, a 
			condus la acumularea de riscuri valutare, precum şi la dezvoltarea 
			preponderentă a sectoarelor mărfurilor neorientate spre export şi 
			dependente de import, cum ar fi comerţul cu amănuntul şi 
			construcţiile. De asemenea, această situaţie a condus la creşterea 
			dependenţei de rata de schimb şi a contribuit la inflexibilitatea 
			economiei de a se adapta la şocurile externe. Deficienţele acestei 
			politici, care au fost mascate de fluxul mare de remitenţe, au fost 
			scoase la iveală de criza actuală. 
			     În acest context, schimbările recente care le-au permis şi 
			exportatorilor să contracteze credite în valută străină reprezintă 
			un pas în direcţia cea bună şi ar trebui să vină în sprijinul 
			reechilibrării curente a economiei. În perspectivă, responsabilii de 
			reglementarea sectorului financiar ar trebui să fie vigilenţi în 
			prevenirea reacumulării de riscuri valutare în sectoarele ce nu 
			generează venituri în valută. 
			
			
     Profit: Decizia de a le permite numai 
			exportatorilor şi importatorilor să contracteze credite în valută 
			străină este considerată discriminatorie din cauza diferenţei mari 
			în ceea ce priveşte ratele dobînzii la creditele în lei moldoveneşti 
			(18%) şi în valută (11%). În opinia FMI, cît timp va continua să 
			existe acest decalaj? 
			
			     T.M.: Agenţii economici fără venituri în 
			valută străină care contractează credite în valută îşi asumă, de 
			asemenea, riscuri valutare aferente. Acumularea excesivă a unor 
			astfel de riscuri ameninţă atît stabilitatea economică, cît şi 
			financiară a ţării. Iar gestionarea unor astfel de riscuri de către 
			autorităţile de reglementare a activităţii în sectorul financiar 
			este crucială pentru evitarea unor cicluri neplăcute de creştere 
			rapidă a volumului creditării într-o economie mică şi deschisă cum 
			este cea a Republicii Moldova. În acest context, diferenţa dintre 
			dobînda la credite în lei şi în valută cuantifică riscul valutar 
			asociat cu creditele în valută străină. Decalajul major se datorează, 
			de asemenea, capacităţii slabe de export a economiei moldoveneşti, 
			subliniind necesitatea unor reforme structurale urgente. 
			
			
     Profit: La 29 ianuarie 2010, FMI a semnat un 
			Memorandum de trei ani cu noul Guvern proeuropean al R.Moldova. Acum 
			este clar că nu toate condiţiile incluse în Memorandum vor fi 
			îndeplinite, avînd în vedere faptul că noile alegeri parlamentare 
			anticipate în 2010 sau 2011 par inevitabile. Aceasta înseamnă că va 
			avea loc o nouă rundă de negocieri cu noul guvern al R.Moldova? 
			
			     T.M.: Asistenţa FMI în R.Moldova este 
			condiţionată de realizarea reformelor economice. Nerealizarea 
			măsurilor convenite ar conduce, într-adevăr, la discutarea unor 
			posibile măsuri corective. Dar eu personal sînt convins că 
			autorităţile îşi vor onora angajamentul de a realiza programul de 
			reformă asumat, indiferent de factorii politici.
			