2011-04-18/11:53/
O nouă misiune FMI de evaluare vine la Chişinău la sfârşit de aprilie
Chisinau (IPN)
O nouă misiune a Fondului Monetar Internaţional urmează să sosească în Republica
Moldova la sfârşitul lunii aprilie pentru cea de-a treia evaluare a
implementării Programului de cooperare a Republicii Moldova cu FMI. Informaţia a
fost comunicată de reprezentantul permanent al FMI la Chişinău, Tokhir Mirzoev,
într-un interviu pentru
Radio Moldova, transmite Info-Prim Neo.
Recent FMI a acordat Moldovei o tranşă de împrumut în sumă de 50 de milioane de
Drepturi Speciale de Tragere, echivalentul a 79 de milioane de dolari, dintre
care 24 de milioane de dolari pentru consolidarea poziţiei bugetare şi 55 de
milioane de dolari pentru suplinirea rezervelor valutare ale Băncii Naţionale a
Moldovei. „Prin oferirea acestei tranşe de împrumut FMI a demonstrat că susţine
eforturile depuse de Republica Moldova în realizarea Programului de cooperare.
Cu siguranţă, mai sunt multe de făcut în domeniul reformelor, dar noi avem
certitudinea că autorităţile se vor ţine de cuvânt în ceea ce priveşte
angajamentele asumate”, a declarat Tokhir Mirzoev.
Legea bugetului de stat pe anul curent prevede un deficit bugetar de 1,9% din
PIB (2,5% în 2010). Potrivit reprezentantului FMI, este o cifră rezonabilă
pentru situaţia economică a ţării.
„Aşteptările noastre sunt cele despre care am mai vorbit. Moldova va înregistra
pe parcursul anului curent o creştere economică de 4,5% în termeni reali, iar
rata anuală a inflaţiei la sfârşitul lui 2011 ne aşteptăm să fie de 7,5%.
Tendinţa de creştere a consumului va continua, ceea ce va conduce la majorarea
deficitului contului curent, dar sperăm că pe termen mediu acesta se va reduce,
încadrându-se în normalitate”, a menţionat oficialul de la FMI.
În ceea ce priveşte reformele convenite în Programul de cooperare, Tokhir
Mirzoev a subliniat că orice reformă presupune costuri, dar aceste reforme sunt
în beneficiul ţării. De exemplu, reforma administrării fiscale va îmbunătăţi
situaţia în domeniul finanţelor publice, pe de o parte, şi, pe de alta, va
reduce factorul uman în relaţia dintre fisc şi contribuabili. Reforma sistemului
de educaţie va eficientiza, cu timpul, acest sistem, va face mai calitative
serviciile educaţionale. Reforma serviciului public va permite ca acesta să
devină mai dinamic şi mai aproape de necesităţile şi aspiraţiile oamenilor etc.
„Ideea este de a minimiza, pe cât este de posibil, aceste costuri. Trebuie să
ştim şi să vrem să analizăm raportul dintre costuri şi beneficiile viitoare. Noi
considerăm că beneficiile pe care le va aduce ţării şi tuturor oamenilor
reformele din Programul de cooperare vor fi cu mult mai mari decât costurile”, a
remarcat Tokhir Mirzoev.
Reprezentantul permanent al FMI la Chişinău a spus că trecerea de la modelul
economic bazat pe consum şi remitenţe la altul, bazat pe atragerea investiţiilor,
majorarea exporturilor de mărfuri şi servicii, dar nu de forţă de muncă, este un
proces care nu poate fi obţinut într-o zi şi nici într-un an. Schimbarea
paradigmei de dezvoltare economică se produce în funcţie de ritmul cu care sunt
promovate reformele. Un rol mare îi va reveni integrării economiei pe pieţele
din regiune, în special piaţa europeană, cu păstrarea relaţiilor cu pieţele
tradiţionale.
Întrebat de câţi ani ar avea nevoie Republica Moldova ca să atingă nivelul de
dezvoltare pe care îl au unele ţări din UE, oficialul de la FMI a spus că
depinde de viteza cu care se va mişca ţara. „E ca şi în povestea cu căruţa şi
calul. Dacă întrebaţi în cât timp va ajunge în satul vecin, răspunsul va fi:
depinde cu ce viteză va merge calul. Şi dacă persoanele care ţin hăţurile nu
sunt pricepute apoi, în general, s-ar putea să nu ajungă. În anumite condiţii
drumul poate fi parcurs foarte repede. Factorul extern, de asemenea, este
important în acest parcurs, dar principalul este viteza şi calitatea cu care vor
fi realizate reformele”, a adăugat reprezentantul permanent al FMI în Republica
Moldova.
Potrivit unor calcule efectuate de experţii economici, Republica Moldova, în
condiţiile unei creşteri anuale de 10%, ar avea nevoie de cel puţin 7 ani pentru
a atinge nivelul de dezvoltare al Letoniei şi de 14-15 ani pentru nivelul Cehiei
sau Sloveniei. În 2010 Moldova a obţinut o creştere economică de 6,9%. Din 2000
până la criză, PIB-ul Republicii Moldova a înregistrat în medie o creştere de 5%
anual, iar în 2009 PIB a scăzut cu circa 7 la sută.
|
|