Tokhir Mirzoev:
contribuabilul va fi fericit dacă nu i se va cere nimic mai mult decît să-și
plătească impozitele
Dle
Mirzoev, de ce în Moldova oamenilor nu le place să plătească impozitele și,
să-i spunem pe șleau, mulți nici nu le plătesc?
Auzind întrebarea, mai întîi am zîmbit, apoi m-am pus pe gînduri. Mi-am
amintit de zicala cu două lucruri inevitabile în viață – moartea și
impozitele… Desigur, nimeni nu e bucuros să plătească impozite, însă în
multe alte țări acestea se plătesc la un nivel mai înalt, pentru că există,
în primul rînd, înţelegerea că veniturile din impozite sunt folosite pentru
a asigura binele public și, în al doilea, încrederea că acești bani vor fi
utilizați în folosul societății. În afară de aceasta, este mai complicat de
comis evaziuni fiscale și acestea se sancționează mai dur. Asta dacă facem
o comparație cu țările dezvoltate. Cred că acestea ar fi direcțiile în care
trebuie să fie concentrate eforturile autorităților – cooperarea cu mediul
de afaceri, societatea în general, pe de o parte, și îmbunătățirea
calității administrării fiscale, pe de altă parte. Atunci am putea spera că
vor fi înregistrate progrese.
Dar cum apreciați mărimea poverii fiscale în Moldova?
Povara fiscală nu e mare, atît în comparație cu țările
din regiune, cît și cu normele mondiale. Poate, dacă luăm în calcul și
costurile administrative, generate de administrarea fiscală imperfectă,
povara fiscală ar putea fi mai mare, însă cotele impozitelor ca atare sunt
comparabile și chiar mai mici la multe categorii. Nu consider corectă
supoziţia că ar exista o relație cauzală directă între mărimea poverii
fiscale
şi
gradul de răspîndire a practicilor de evaziune fiscală, iar un exemplu în
acest sens este nivelul achitării impozitelor în țările scandinave, unde
sunt cele mai mari cote ale impozitelor. În Moldova s-au încercat mai multe
experimente de reducere a cotelor impozitelor, în speranța că aceasta îi va
determina pe contribuabili să le achite. Moldova a călcat de mai multe ori
pe această greblă – de exemplu, atunci cînd cota impozitului pe venit a
fost redusă pînă la zero, însă businessul nu a ieșit din umbră… După ce a
fost redusă cota T.V.A. pentru sectorul agricol pînă la 8%, evaziunea
fiscală doar a sporit, iar veniturile din T.V.A. au scăzut. Explicația este
că cei care au văzut această oportunitate, au folosit-o în propriul
beneficiu, pentru a nu plăti impozite. Cred, totuși, că nu mărimea
impozitelor este problema Moldovei, ci calitatea administrării fiscale.
Ce
aveți în vedere, totuși, cînd Vă referiţi la „administrarea fiscală”:
procedurile birocratice, din cauza cărora eşti nevoit să mergi de mai multe ori la un birou fiscal,
neclaritatea legislației sau altceva?
Administrarea implică întregul sistem de relații între contribuabil și
Serviciul Fiscal, iar de calitatea acestor relații depinde cît de
conștiincios își va plăți contribuabilul impozitele. Există diferite modele
de construire a acestor relații. Am în vedere, pe de o parte, modelul vechi
și prea-bine cunoscut – cel „polițienesc”, în care sunt stabilite
impozitele și există formulare tipizate, iar contribuabilul rămîne de unul
singur cu Codul fiscal în faţă, fiind nevoit să se descurce de sine stătător,
să caute articolele și prevederile potrivite și să fie bun să achite
impozitele la timp. Toate astea sunt suplimentate de inspecții peste
inspecții. Pe de altă parte, este modelul la care au trecut multe țări
dezvoltate și pe care sperăm să-l vedem implementat și în Moldova - modelul
ce presupune conlucrarea cu contribuabilul. Trebuie să înțelegem, că
Serviciul fiscal nu e o instituție polițienească, ci una care trebuie să
ofere servicii populației. Dacă aceste servicii sunt calitative, adică
plata impozitelor nu-ți ia mult timp, elaborarea documentelor nu e
împovărătoare, formularele sunt simple și există un grad anumit de încredere
între contribuabil și fisc, atunci achitarea impozitelor nu e o
problemă. Cred că un contribuabil ar fi fericit dacă nu i se va
cere nimic mai mult decît să plătească impozitele. În paralel, Serviciul
Fiscal trebuie să elaboreze mecanisme de lucru analitic, pentru a depista
cazurile de evaziune fiscală, în special, în domenii de risc sporit. Iar
contribuabilul, atunci cînd va avea de ales între o procedură simplă de
achitare a impozitelor și o amendă usturătoare și inevitabilă, va alege să
colaboreze benevol. Îmbunătățirea administrării fiscale înseamnă anume acest
lucru. Sunt multe de făcut: planul pentru cinci ani de reformare a
Serviciului Fiscal are anume acest obiectiv.
Ce schimbări ați remarca în funcționarea Serviciului Fiscal dacă ați face o
comparație între situația actuală și cea de la începutul anilor ‘90, în
primii ani de independență a Republicii Moldova?
Într-adevăr, s-au schimbat foarte multe. Dezvoltarea tehnologiilor
informaționale a transformat funcționarea Serviciului Fiscal în mai multe
domenii. Reformele din ultimii 5-6 ani au dus la atingerea unor rezultate
pozitive. Însă nu a fost atinsă masa critică pentru îmbunătățirea
administrării fiscale; în primul rînd, mă refer la mentalitatea angajaților
din teritoriu, trecerea de la sistemul de control la cel de audit fiscal,
cînd inspectorul fiscal acționează ca un auditor – analizează cum
funcționează o anumită afacere, din ce își cîștigă banii, iar apoi, reieșind
din indicatorii generali, trag concluzii despre mărimea impozitelor, și abia
după ce-și face aceste teme de acasă merge la întreprindere și poartă o
discuție cu privire la anumite detalii foarte concrete. Pentru aceasta e
nevoie de multă instruire, de practică. Pentru ca acest model să devină
funcțional, e nevoie și de reforme în domenii conexe, de exemplu reforma IT,
care întîrzie; sperăm că aceasta va fi implementată cît de curînd. Pentru
business este important rezultatul general, senzația rămasă în urma
contactului cu organele fiscale. Comentariile care ajung la noi arată că
progresul realizat nu e suficient.
Care ar trebui să fie obiectivele Serviciului Fiscal, rolul său în stat, în
dezvoltarea mediului de afaceri?
Cred că Serviciul Fiscal trebuie să tindă ca businessul să-l perceapă ca pe
o instituție ce prestează servicii. Relațiile dintre business și stat
constau, parțial, din achitarea impozitelor, iar Serviciul fiscal trebuie
să fie instrumentul care să ajute, în primul rînd, businessul să calculeze
și să achite corect și benevol impozitele, pentru a evita sancțiunile. Atîta
timp cît comunitatea de afaceri vede în Serviciul Fiscal un organ de
urmărire, care se bazează pe amenzi și sancțiuni, nu am ajuns încă în
punctul final.
Și, în context, cum apreciați intenția de creare a Agenției pentru venituri,
în care să fie comasate Serviciul fiscal și Serviciul Vamal?
Această
comasare comportă atît beneficii, cît și dezavantaje. Va exista o mai bună
coordonare a acțiunilor între
aceste două servicii și asta e bine. Însă partea controversată, în
contextul actual, ține de avansarea rapidă a reformei în administrarea
fiscală, în baza Strategiei de reformare a Inspectoratului Fiscal Principal
de Stat, care a și început deja să fie implementată. Dacă IFPS va fi unit cu
Serviciul Vamal, mă tem că reforma respectivă va fi aruncată cu cîțiva ani
în urmă. Cred că ar fi logic de continuat reforma în domeniul fiscal așa cum
a fost concepută și să fie examinată posibilitatea unificării celor două
instituții la o etapă ulterioară, mai avansată. Există și impedimente de
ordin practic – introducerea noului sistemul IT, pentru elaborarea căruia
se caută bani de mai mult timp, înseamnă nu doar schimbarea computerelor, ci
îmbunătățirea tuturor business-proceselor în interiorul Serviciului Fiscal.
Au fost elaborați deja parametri tehnici ai sistemului IT pentru Serviciul
Fiscal și sperăm că Banca Mondială va susține acest proces. Însă, dacă va fi
comasat SFS cu SV, toate aceste proiecte își vor pierde actualitatea.
Dar
unificarea celor două instituții ar putea contribui la evaluarea indirectă a
veniturilor în scopul impozitării…
La
aplicarea metodelor de evaluare indirectă sunt folosite informațiile
deținute de vamă, dar și datele din multe alte surse. Instituția
responsabilă trebuie să facă o listă cu cei mai bogați oameni, de exemplu 50
sau 100, nu contează, și să analizeze detaliat modul de viață al acestor
oameni: ce cheltuieli au, ce venituri au, ce solduri în bănci, ce active
etc. După aceasta, să compare datele privind veniturile și cheltuielile.
Respectiv, informațiile de la Vamă sunt doar o componentă mică din tabloul
general, partea leului de informații revenind sistemului bancar,
Registrului auto, Cadastrului și, desigur, informațiilor venite de peste
hotare.
Poate
unificarea celor două instituții va reduce costurile administrative?
Da, le
va reduce. Totuși, în căutarea soluțiilor trebuie să pornești de la
identificarea problemei. Or, nu cred că problema cea mai mare în
administrarea fiscală și vamală o reprezintă costurile administrative.
Provocarea cea mare a Serviciului Vamal este acum reducerea duratei
procedurilor vamale. Businessul se plînge că sunt reținute transporturile,
sunt estorcați bani etc. Chiar dacă în Moldova o mare parte din veniturile
fiscale sunt colectate în vamă, Serviciul Vamal trebuie să aibă alte
priorități decît asigurarea veniturilor la buget. La fel și Serviciul
Fiscal. Astfel, Serviciul Vamal are sarcina cheie de a facilita comerțul
extern, în timp ce Serviciul Fiscal trebuie să se ocupe de colectarea
impozitelor.
În
primul trimestru al anului 2013, încasările bugetare au depășit prognozele
cu 17%. Credeți că e rezultatul luptei cu firmele fantomă, creșterii
conștiinciozității contribuabililor sau îmbunătățirii administrării fiscale?
În primul rînd, este rezultatul conjuncturii economice mai bune. Deși nu au
avut loc creșteri spectaculoase, au fost
înregistrate rezultate mai bune la mai toate capitolele – și la
export, și la import, și la producția industrială. De asemenea, în primul
trimestru a funcționat un alt regim de aplicare a T.V.A. în agricultură,
care a dus la creşterea veniturilor colectate la buget, însă regimul respectiv a
fost anulat în aprilie. De asemenea, introducerea în anul trecut, a
registrului electronic al facturilor fiscale a avut un efect pozitiv.
Introducerea cotei T.V.A. de 20% în agricultură și a registrului electronic
al facturilor fiscale au dus la eliminarea tuturor posibilităților de
evaziune fiscală legate de T.V.A.
Introducerea noilor servicii electronice are ca scop simplificarea
condițiilor de activitate pentru întreprinderi. Ce ar trebui de întreprins
pentru ca circulația electronică a documentelor să domine în relația cu
Serviciul Fiscal?
Acest lucru depinde în mare măsură de același sistem IT. Reformele în
domeniul e-guvernării urmau să atingă și sistemul fiscal, însă, din păcate
s-au limitat la alte domenii. Totuși, dezvoltarea circuitului electronic al
documentelor facilitează activitatea tuturor, reduce oportunitățile
corupționale, economisește timp etc. Atunci cînd solicitarea unor documente,
informații, transmiterea rapoartelor, etc. se va efectua electronic și
depersonalizat, va fi mult mai ușor de trăit.
Are FMI-ul recomandări în privința îmbunătățirii dialogului public-privat
în domeniul formării politicii fiscale? În ce măsură succesul dialogului
depinde de Serviciul Fiscal ca instituție de implementare, pe de o parte,
și de Guvern, Parlament, în general de politicieni, pe de altă parte? În
același context, este gata mediul de afaceri din Moldova să poarte un astfel
de dialog, depășind emoțiile?
În primul rînd, dialogul trebuie purtat, și abia în al doilea rînd este
necesar de separat propunerile constructive de cele emoționale. Or, dialogul
este informativ în orice caz, pentru toate părțile interesate, și multe
soluții pot fi găsite anume prin dialog, prin înțelegerea poziției mediului
de afaceri, aspectelor ce-i deranjează mai mult etc., astfel urmînd a fi
stabilite și prioritățile pentru sectorul public. În acest proces, mingea
este pe terenul sectorului public. Anul trecut a avut loc o masă rotundă, a
început un dialog foarte eficient și sperăm că dialogul va continua.
În cadrul discuțiilor dintre FMI și Guvern a fost atins în ultimul timp și
subiectul consolidării fiscale, care nu trebuie să dăuneze creșterii
economice. Unde ar fi punctul de echilibru între cele două obiective?
Cred că, de fapt, mărul discordiei este calitatea administrării fiscale. De
aici vin și argumentele Ministerului Economiei în favoarea Zonelor Economice
Libere, pentru a reduce povara fiscală în anumite cazuri, pentru a compensa
calitatea administrării fiscale și vamale.
Cum
credeți, pentru atragerea în Moldova a unui investitor de talia BMW, care
și-a anunțat intenția de a deschide
o fabrică în Europa
de Sud-Est, în Rusia sau în America Latină, trebuie să fie acordate
facilități fiscale? Dacă, printr-o minune, BMW va alege să vină în Moldova,
la investiții de 1 miliard de dolari și rulaje imense, ei vor avea
permanent blocate sume importante de T.V.A. Pentru investitori de aceasta
talie, putem vorbi de condiții speciale, cum ar fi crearea unei zone
economice libere, scutirea de T.V.A. sau crearea unui regim special de
rambursare a T.V.A?
Potrivit legislației fiscale, T.V.A. este rambursat într-un termen relativ
scurt – 45 zile. Înainte aceasta era o problemă, căci în Chișinău și Bălți
T.V.A. achitat nu se rambursa, ci era trecut în cont pentru viitoarele
obligațiuni fiscale. Costul blocării pentru 45 zile a acestor bani nu e
chiar atît de mare, dacă vom calcula rata medie a dobînzii în țările
europene, 1-2% anual, și vom împărți rezultatul la 45 zile... Întrebarea
principială este dacă trebuie create condiții fiscale specifice pentru noi
investitori, doar pentru că ei sunt nou veniți și sunt „mari”. Părerea
noastră este că Moldova e o țară mică și nu are sens să o ciopîrțim în zone
favorabile investițiilor și zone în care agenții economici au ghinionul de a
plăti toate impozitele... Important este să punem la punct buna funcționare
a administrării. De fapt, ideea zonelor economice libere s-a născut în Rusia,
unde trebuiau atrase investiții în regiuni îndepărtate și neatractive, iar
unica posibilitate de a atrage investitori era de a compensa condițiile
climaterice nefavorabile, lipsa infrastructurii etc. prin facilități
fiscale.
În
cadrul reformei fiscale sprijinite de FMI sunt elaborate rapoarte privind
activitatea Serviciului Fiscal. Care sunt principalele recomandări ale
experților Fondului? Cum apreciați realizarea acestor recomandări?
Principalul obiectiv strategic este reforma administrării
fiscale prin trecerea la conformarea benevolă și îmbunătățirea conlucrării
cu contribuabilii. În paralel, scopul Serviciului Fiscal este reducerea
evaziunii fiscale. Pentru aceasta, eforturile trebuie concentrate în
domeniile cu riscuri maxime; or, aceste riscuri nu se regăsesc la
contribuabilii mici, ci la cei mari. În viziunea noastră, există trei surse
de sporire a veniturilor. În primul rînd, lupta cu rambursarea incorectă a
T.V.A.; în al doilea rînd, corecta implementare a metodelor indirecte de
evaluare a veniturilor; în al treilea rînd, impozitarea în domeniul
imobiliar, căci valoarea cadastrală este cu mult mai mică decît prețul de
piață - respectiv, baza impozabilă poate fi extinsă semnificativ. După ce am
identificat aceste riscuri, am început să cooperăm cu IFPS în vederea
identificării posibilităţilor de eliminare a acestor riscuri. Implementarea
metodelor indirecte de evaluare a veniturilor este în proces. Aș spune că e
o trecere de la bombardamentul total, de „covor”, la „lovituri țintite”.
Vitalie Condrațchi