Profit Nr.
7-8 (261),
iulie-august 2018Interviu cu Volodymyr Tulin, Reprezentatul
Permanent al FMI în Republica Moldova
BNM, Guvernul și Parlamentul lucrează în echipă
Margareta MOCREAC | FMI & Moldova
Guvernul,
Parlamentul și Banca Națională a Moldovei au demonstrat că au
capacitatea de a lucra în echipă atunci când vine vorba de îndeplinirea
angajamentelor asumate de autorități în cadrul programului susținut de
FMI, afirmă reprezentantul permanent al FMI în Moldova, Volodymyr Tulin.
În opinia sa, efortul de echipă al autorităților Republicii Moldova
merită apreciere. Într-un interviu exclusiv acordat revistei "Profit" la
17 iulie, Volodymyr Tulin s-a referit la cooperarea dintre Fondul
Monetar Internațional și Republica Moldova și situația în sectorul
bancar.
Profit:
Domnule Tulin, autoritățile moldovenești au ajuns la jumătate de cale în
realizarea programului pe trei ani (noiembrie 2016 – noiembrie 2019),
susținut de FMI. Ce ați putea spune despre rezultatele obținute până
acum?
V.T.:
Autoritățile moldovenești promovează în continuare cu fermitate
programul cuprinzător de reforme, elaborat cu scopul consolidării
economice și eliminării vulnerabilităților cheie. În general, judecând
după progresul atins până în prezent, condițiile programului se
realizează, în linii mari, în parametrii conveniţi, stabilitatea
macroeconomică a fost asigurată și economia continuă să se consolideze.
Acestea fiind spuse, programul prevede realizarea unui număr important
de jaloane în a doua jumătate a termenului convenit. Prin urmare, este
esențial de menținut angajamentul ferm de a promova politici bine
gândite și buna guvernanță economică, pentru a consolida progresul
realizat și a îmbunătăți perspectivele economice ale țării.
Profit: La
29 iunie curent, Consiliul de directori executivi al FMI a finalizat a
treia evaluare a programului Republicii Moldova, susţinut prin
Mecanismul extins de creditare (ECF) şi Mecanismul de finanţare extinsă
(EFF), în urma căreia Republica Moldova a primit circa 33,8 milioane de
dolari S.U.A. Înseamnă oare aceasta că FMI este pe deplin mulțumit de
acțiunile întreprinse de autoritățile moldovenești în contextul
implementării programului?
V.T. .:
După finalizarea celei de-a doua evaluări în luna decembrie a anului
trecut, autoritățile moldovenești au întreprins acțiuni importante
pentru implementarea următorului set de angajamente legate de politici,
asumate în cadrul programului. În baza acordului la nivel de personal
atins în martie curent și a implementării satisfăcătoare a acțiunilor
prealabile convenite, experții FMI și, ulterior, Consiliul de directori
executivi al FMI au sprijinit finalizarea celei de-a treia evaluări a
programului. Desigur, trebuie să fie clar că mai sunt necesare eforturi
susținute pentru a îmbunătăți în continuare guvernarea, a duce la bun
sfârșit procesul de remediere a sistemului financiar, dar și acțiuni mai
hotărâte în ceea ce privește recuperarea activelor fraudate.
Profit:
Care din angajamentele asumate de Republica Moldova par destul de
dificile, din punctul de vedere al autorităților?
V.T.: Cred
că autoritățile ar putea răspunde mai bine la această întrebare. Totuși,
din perspectiva noastră, Republica Moldova, fiind în cadrul unui acord
extins cu FMI, beneficiază de asistență în implementarea unor programe
cuprinzătoare de reforme structurale, menite să elimine deficiențele
instituționale sau economice profunde, pe lângă asistența în promovarea
unor politici menite să restabilească și/sau să mențină stabilitatea
macroeconomică. Programul curent prevede reforme de durată, care pot fi
realizate doar prin eforturi serioase și care sunt, în esența lor,
dificile. Deci, aș spune că programul din start se bazează pe
angajamente și obiective care nu pot fi nicicum ușoare.
Profit:
Autoritățile Republicii Moldova mereu par a fi încrezătoare în ceea ce
privește îndeplinirea condițiilor stipulate în programul convenit cu
FMI. FMI împărtășește această încredere?
V.T.: Deși,
așa cum am spus, s-au realizat multe și autoritățile sunt încrezătoare
în ceea ce privește îndeplinirea angajamentelor legate de politici,
totuși nu s-a ajuns încă la punctul în care putem considera că progresul
obținut este ireversibil. În acest sens, angajamentele de ordin politic
sunt vitale pentru implementarea cu succes a programului și mai departe.
Este important ca autoritățile să promoveze în continuare politici
prudente și să asigure avansarea reformelor pe parcursul duratei
programului. De exemplu, este esențial ca în perioada preelectorală
autoritățile să se abțină de la cheltuielile bugetare neprevăzute.
La moment,
unele instituții sunt mai protejate de ingerința factorului politic
decât în trecut, inclusiv ca urmare a reformelor realizate în cadrul
programului curent. De exemplu, Banca Națională este acum mai bine
apărată de interferențe politice sau oricare alte interferențe decât
înainte, ceea ce contribuie la sporirea încrederii.
Profit: Cum
ar arăta o cooperare ulterioară cu FMI dacă guvernul va realiza cu
succes programul actual, care expiră în noiembrie 2019? Și ce va urma în
caz contrar?
V.T.:
Evident, autoritățile moldovenești au de făcut încă foarte multe pentru
ca veniturile populației să crească și condițiile de viață să se
îmbunătățească. Datorită unei guvernanțe mai bune și a unor instituții
mai performante, vor fi asigurate stabilitatea macroeconomică și
creșterea productivității, dezvoltarea potențialului uman și
investițiile capitale. Fondul dispune de resurse și este întotdeauna
gata să ajute, fie în contextul programelor susținute de FMI, fie sub
formă de asistență tehnică, fie prin exercițiile periodice de
supraveghere a situației în economie și în sistemul financiar în absența
unui program de finanțare. Respectiv, autoritățile vor alege la propria
discreție modalitatea de interacțiune cu Fondul.
Profit: Cum
ați evalua politica bugetar-fiscală promovată la moment de Ministerul
Finanțelor al Republicii Moldova?
V.T.:
Autoritățile s-au axat în mod clar pe obiectivul de îmbunătățire a
performanței în materie de venituri. Reforma administrației fiscale
inițiată în 2016 a contribuit la creșterea nivelului de conformare
fiscală, fapt ce a dus la o creștere puternică a veniturilor bugetare
din contul impozitului pe venit și al TVA în anul 2017, dar și pe
parcursul anului curent. Și autoritățile vamale au înregistrat o
creștere semnificativă a veniturilor. Deși se întreprind măsuri la scară
largă, o realizare care merită de menționat aparte este comasarea
Inspectoratului Fiscal Principal de Stat cu inspectoratele fiscale
teritoriale într-o singură entitate - Serviciul Fiscal de Stat.
Totodată, mai sunt multe de făcut în ceea ce privește îmbunătățirea
administrării fiscale. De exemplu, veniturile ar putea fi majorate în
urma îmbunătățirilor legate de infrastructura sistemului informațional
și procesele electronice. Promovarea unor politici fiscale mai
eficiente, de exemplu pentru soluționarea problemei "salariilor în
plic", ar conduce, de asemenea, la creșterea veniturilor. În ceea ce
privește politica bugetară, motivele de îngrijorare țin totuși de
cheltuieli. Trezește îngrijorare nevalorificarea pe deplin a alocărilor
pentru investiții, adeseori din cauza incertitudinii sau întârzierilor
la toate etapele de realizare a proiectelor investiționale, de la
selectare până la implementare. Având în vedere că anul curent este un
an preelectoral, este necesar de gestionat cu mare grijă fondul de
salarizare și de evitat cheltuieli neprevăzute în buget.
Profit: Ce
credeți despre politica monetară promovată de Banca Națională a
Moldovei? FMI are comentarii sau sugestii la acest capitol?
V.T.: Din
punctul nostru de vedere, politica monetară a BNM trebuie să rămână
axată pe obiectivul ancorării inflației la nivelul țintit de 5 la sută.
Chiar dacă se anticipează că inflația va scădea și mai mult în lunile
următoare, politica monetară promovată la moment de BNM este axată, în
mod adecvat, pe nivelul așteptat al inflației în 2019 și chiar și mai
departe.
Printr-o
serie de reduceri ale ratei dobânzii în perioada anilor 2016-2017, BNM a
reacționat în mod corespunzător la reducerea presiunilor inflaționiste.
Totodată, nu a fost ușor de a ajusta cu precizie politica monetară, dat
fiind că sistemul financiar nu se recuperase pe deplin, fapt reflectat
în eficiența redusă a mecanismelor de transmisie monetară. La moment,
politica monetară promovată de BNM pare adecvată și BNM monitorizează
îndeaproape perspectiva inflației. În cele din urmă, există încă
posibilități de îmbunătățire a capacității operaționale ce ține de
promovarea politicii monetare, consolidarea comunicării pe intern și pe
extern și îmbunătățirea coordonării între diverse instituții.
Profit:
Moneda națională a Moldovei, leul, s-a apreciat cu aproximativ 14 % față
de dolarul S.U.A. în 2017. Ce impact a avut acest fapt asupra economiei
Republicii Moldova? Care ar fi recomandările FMI în această privință?
V.T.:
Pentru Moldova, ca pentru orice economie deschisă mică, regimul flexibil
al cursului de schimb este coloana vertebrală a economiei, care asigură
reziliența necesară pentru a face față șocurilor externe. În afară de
aceasta, la sfârșitul lunii iunie curent, rezervele internaționale ale
BNM au atins cel mai înalt nivel din istorie, un nivel mai mult decât
adecvat din punct de vedere a măsurilor de precauție. Respectiv, noi
recomandăm recurgerea în continuare la intervenții doar pentru atenuarea
volatilității excesive a cursului de schimb, fără a opune rezistență
fluctuațiilor cursului de schimb determinate de factori fundamentali,
mai ales atunci când situația se ameliorează.
Acestea
fiind spuse, în general, aprecierea reală a monedei naționale afectează
negativ exportatorii. Însă în economiile mici deschise este imposibil de
stimulat competitivitatea doar prin gestionarea nivelului cursului de
schimb. Aș spune că o politică adecvată presupune continuarea
implementării reformelor structurale menite să stimuleze productivitatea
și să îmbunătățească competitivitatea pe plan extern, permițând în
același timp o creștere treptată a salariilor în termeni reali.
Profit: Cât
de oportun este ca BNM să cumpere valută în situația în care
lichiditatea băncilor depășește 50%, iar intervențiile BNM duc la
creșterea volumului de monedă națională pe piață?
V.T.: Aveți
dreptate, procurările de valută pe piață presupun injectarea de
lichidități în lei. Totodată, în aceleași condiții, cumpărarea valutei
străine în volume mai mici ar duce la o apreciere și mai mare a leului!
Cu toate acestea, obiectivul primordial al BNM, conform mandatului
legal, este asigurarea și menținerea stabilității prețurilor. O politică
monetară adecvată presupune sterilizarea lichidității excesive prin
operațiuni de absorbție a lichidităților, de exemplu prin vânzarea
certificatelor BNM. Totodată, trebuie de ținut cont și de faptul că
sterilizarea are costuri mari. Este imperativ pentru independența
operațională a BNM ca ea să aibă un bilanț viabil.
Profit:
Unul dintre capitolele acordului cu FMI vizează necesitatea de a
stabiliza sistemul financiar-bancar al Republicii Moldova, a asigura o
guvernare corporativă de calitate în bănci și a atrage investitori
strategici în sectorul bancar. Cum apreciază Fondul activitatea de până
acum a Guvernului și a BNM în acest sens?
V.T.:
Autoritățile au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește
curățarea sectorului financiar, dar este necesar de continuat eforturile
în acest sens și de manifestat în continuare vigilență. S-a pus accent
pe sporirea transparenței acționarilor, identificarea acționarilor care
corespund criteriilor de profesionalism și onorabilitate, dar și pe
consolidarea cadrului care să permită eliminarea acționarilor care nu
corespund cerințelor de profesionalism și onorabilitate. În afară de
aceasta, BNM fortifică cadrul de reglementare și de supraveghere,
finalizează diagnosticarea băncilor și consolidează sistemele de
siguranță financiară.
Ceea ce
ne-a impresionat este capacitatea BNM, Guvernului și Parlamentului de a
lucra în echipă pentru onorarea angajamentelor asumate. În general,
progresul atins este rezultatul unui efort de echipă și autoritățile
merită aprecierea noastră în această privință.
Profit:
Care este opinia FMI cu privire la planul de acțiuni al BNM ce vizează
vânzarea a 41,09% din acțiunile Moldova-Agroindbank?
V.T.:
Progresul atins în privința Moldova-Agroindbank este un exemplu excelent
de lucru în echipă, cu implicarea tuturor autorităților țării, nu doar a
BNM, deși, în calitatea sa de organ de supraveghere bancară, BNM a avut
partea leului din efort în acest proces.
Adoptarea
legilor necesare pentru facilitarea vânzării acțiunilor anulate ale
băncilor de importanță sistemică le-a permis autorităților să inițieze
negocieri privind achiziționarea acțiunilor așa-zise "problematice" ale
Moldova-Agroindbank. Adoptarea legilor respective a fost o acțiune
prealabilă, nerealizarea căreia ar fi periclitat finalizarea celei de-a
doua evaluări a programului. Deci, ne bucurăm să vedem că eforturile
depuse se materializează în rezultate concrete.
Profit:
Guvernul intenționează să verse veniturile din vânzarea acțiunilor
Moldova-Agroindbank și Moldinconbank la bugetul de stat, în loc să le
transfere foștilor acționari, acțiunile cărora au fost blocate și apoi
anulate de BNM. Este oare aceasta o decizie justificată?
V.T.: Nu
cunosc nimic referitor la planurile respective. Dar vă pot spune că,
după cum a fost clarificat și de Curtea Constituțională în anul 2017,
cadrul juridic existent prevede în orice caz plata unei compensații
monetare echitabile foștilor proprietari ai acțiunilor anulate deținute
în bănci. În afară de aceasta, decizia adoptată în decembrie 2017 de
Institutul de Arbitraj al Camerei de Comerț din Stockholm oferă un plus
de confort în ceea ce privește aplicabilitatea prevederilor privind
despăgubirea bănească a foștilor acționari în astfel de cazuri. Acestea
fiind spuse, o problemă separată ar fi existența unor careva pretenții
ale statului către foștii acționari.
Profit:
Guvernul are vreun angajament față de FMI în ceea ce privește termenul
limită pentru vânzarea a 63,89% din acțiunile Moldindconbank?
V.T.:
Autoritățile intenționează, în contextul următoarei evaluări a
programului, să-și concentreze eforturile privind ieșirea Moldindconbank
de sub regimul de administrare temporară într-o manieră ordonată, cu
perspectiva de facilitare a unei soluții ce ar implica sectorul privat.
Din partea noastră, considerăm și noi că acesta ar fi un pas crucial în
direcția reabilitării sectorului financiar al Republicii Moldova.
Progresul atins în privința Victoriabank și Moldova-Agroindbank
reprezintă o temelie bună în acest sens.
Profit: Ce
credeți despre progresul atins de autorități în depășirea problemelor
cauzate de „Laundromat” și, în general, despre eforturile depuse pentru
combaterea spălării banilor?
V.T.:
Indiscutabil, combaterea evaziunii fiscale și a spălării banilor
constituie la moment o mare provocare la nivel global. Pentru statele cu
piețe în curs de formare, facilitarea stabilității financiare și a
fluxurilor de capital a devenit mai dificilă din cauza creșterii
costurilor de conformitate și datorită unor abordări mai stricte pentru
evaluarea de către agențiile internaționale de monitorizare a
respectării cerințelor în domeniu.
În
contextul programului, autoritățile Republicii Moldova și-au asumat
angajamentul să continue să exploreze posibilități pentru a demonstra o
schimbare clară de regim în ceea ce privește eforturile de contracarare
a spălării banilor. Am atestat progrese bune, date fiind adoptarea noii
legi privind combaterea spălării banilor și eforturile continue în
această privință. Cu toate acestea, este esențial ca în acest domeniu să
fie întreprinse rapid măsurile pentru implementarea pe deplin a cadrului
aprobat și asigurarea unei aplicări corecte a prevederilor legale. În
toamna anului curent va avea loc o vizită a misiunii de evaluare a
MONEYVAL, ceea ce va constitui un test important pentru Moldova.
Profit:
Guvernul și Parlamentul au anunțat că Legea privind bugetul pentru anul
2019 va fi votată până la sfârșitul sesiunii curente. Credeți că este
bine ca deputații să adopte un buget care va trebui executat de un alt
Parlament și un alt Guvern?
V.T.: Cred
că este mult mai bine să ai un buget decât să nu-l ai. Dar bugetul nu
este singurul element al cadrului bugetar pentru politica
bugetar-fiscală pentru anul 2019. Mai există CBTM-ul, care, din
perspectiva pe termen mediu, reflectă planurile de politică
bugetar-fiscală pentru următorii 3 ani. În afară de aceasta, mai există
și cadrul de responsabilitate bugetar-fiscală care, la general, formează
baza disciplinei fiscale încontinuu. În cele din urmă, procesul bugetar
permite, de asemenea, o rectificare și la mijlocul anului, care să țină
cont de posibilele schimbări ale politicii și de ultimele evoluții
economice.
Profit:
Partidul Socialiștilor a declarat în repetate rânduri că va revizui
majoritatea acordurilor internaționale semnate de autoritățile
proeuropene, dacă vor veni la putere după alegerile parlamentare. În
cazul programului cu FMI, este oare posibil acest lucru din punct de
vedere tehnic? Ce ar însemna aceasta pentru Moldova?
V.T.: În
calitate de organizație apolitică și tehnocrată, nu speculam asupra
rezultatelor viitoarelor alegeri sau a intențiilor viitoarelor guverne.
Avem un acord care confirmă că împărtășim prioritățile în materie de
politici stabilite de actualul Guvern și de Banca Națională a Moldovei
și ne concentrăm pe implementarea pe deplin a acestora.
Profit: Ce
trebuie să facă Moldova pentru a primi undă verde din partea
instituțiilor financiare internaționale, inclusiv a FMI, pentru a obține
accesul la piețele de creditare externe și a contracta fonduri în
condiții comerciale?
V.T.: În
principiu, actualul acord cu FMI nu constituie un impediment pentru
autoritățile Republicii Moldova dacă vor dori să apeleze la împrumuturi
externe în condiții comerciale. În orice caz, aceste proiecte vor trebui
să fie în concordanță cu obiectivele și parametrii macroeconomici
conveniți în contextul programului. Să nu uităm că există încă destule
resurse financiare concesionale de care ar putea beneficia Republica
Moldova, care ar trebui să fie explorate mai întâi, înainte de a
contracta credite comerciale, care au un grad de risc mai mare și sunt
mai costisitoare pentru țară.
Profit: Ce
părere aveți despre următorii pași care urmează a fi întreprinși în
sectorul financiar în contextul programului susținut de FMI?
V.T.: Cel
mai important este de realizat în continuare acțiunile planificate și de
a rămâne vigilenți. Ce ține de priorități: în primul rând, autoritățile
trebuie să se asigure că toate băncile au acționari și administratori
care corespund criteriilor de profesionalism și onorabilitate.
Legislația recent aprobată oferă un set cuprinzător de instrumente
pentru a soluționa problema acționarilor care nu corespund exigențelor
respective. În al doilea rând, BNM și băncile comerciale vor trebui să
acționeze în continuare în direcția promovării unor practici robuste de
guvernare corporativă, în contextul implementării prevederilor noii Legi
privind activitatea băncilor. În afară de aceasta, urmează să fie
modificate cadrul legal și cel de reglementare în ceea ce privește
elaborarea planurilor de acțiuni pentru situații neprevăzute, asigurarea
depozitelor și lichidarea băncilor. În al treilea rând, este nevoie de
vigilență nu doar în bănci, ci și în sectorul financiar nebancar, fie
vorba de instituții de micro-creditare sau de companii de asigurări.
CNPF trebuie să asigure cadrele și supravegherea de cea mai înaltă
calitate pentru a evita acțiunile de arbitraj și migrarea riscurilor.
În cele din urmă, pornind de la Strategia de recuperare a activelor
fraudate, aprobată recent, autoritățile trebuie să întreprindă acțiuni
și mai hotărâte pentru recuperarea acestor active. |