Moldova va trebui să raporteze
Fondului Monetar Internațional (FMI) cum a cheltuit cele 236
milioane de dolari pe care i-a primit de la această instituție.
FMI speră că autoritățile vor valorifica aceste fonduri „în mod
responsabil și transparent”. Despre aceasta a vorbit într-un
interviu pentru NM Rodgers Chawani, noul Reprezentant permanent
al FMI în Moldova. Oficialul a estimat perspectivele creșterii
economice, a explicat, de ce FMI consideră că vârsta de
pensionare nu poate fi redusă și a enumerat problemele
principale pe care urmează să le soluționeze guvernul Moldovei.
Abordare rațională
Cele 236 milioane de dolari acordate
Moldovei au ajuns deja în țară? E adevărat că FMI nu va
monitoriza distribuția acestora?
Voi începe, probabil, cu o imagine de ansamblu. Precum știți,
la începutul lunii august, Consiliul de Guvernatori al Fondului
Monetar Internațional a decis să acorde tuturor țărilor membre
ale FMI 650 miliarde de dolari – o sumă fără precedent în
istoria FMI. Kristalina Georgieva, directorul general al FMI, a
numit această decizie „vaccin” împotriva crizei pentru toate țările
care trec prin momente dificile. Banii au ajuns în Moldova la 23
august – aceștia au fost transferați Băncii Naționale.
Moldova va decide, cum anume va valorifica aceste fonduri. Dar
FMI este interesat ca țările să gestioneze aceste fonduri în mod
transparent, rațional și cu toată responsabilitatea. În
rapoartele financiare anuale și cele semestriale ale FMI există
deja informații despre DST – drepturile speciale de tragere (moneda
virtuală a fondului. – NM). Și fondul preconizează să publice
rapoarte detaliate despre valorificarea resurselor acordate.
Dar ce înseamnă „rațional și responsabil”? Cum FMI i-ar
recomanda Moldovei să-i gestioneze? Ce ar trebui să fie
prioritar, în opinia dvs.?
Țările membre ale FMI sunt state suverane și vor decide de sine
stătător, pentru ce ar fi mai bine să utilizeze resursele
alocate. Sperăm că decizia autorităților va fi una rațională și
chibzuită. Totodată, considerăm că ar fi bine ca acești bani să
fie direcționați pentru combaterea pandemiei și pentru a pune
bazele redresării economice ulterioare.
Redresarea economică înseamnă susținerea businessului,
anumite plăți directe pentru antreprenori. Dar va contribui oare
acest lucru la creșterea economică? Poate ar fi mai bine ca
aceste fonduri să fie direcționate către proiectele de
infrastructură care vor crea locuri de muncă?
Vă mulțumesc pentru această întrebare. Într-adevăr, pandemia a
lovit puternic și în afaceri, și în gospodăriile casnice. Ar fi
bine dacă măsurile de politică bugetar-fiscală ar fi mai
eficiente, dacă s-ar reuși minimizarea efectelor devastatoare
ale pandemiei și sporirea bunăstării populației.
Pe lângă toate acestea, țara are și alte necesități. Aveți
dreptate, ar trebui să fie eliminate problemele de
infrastructură și să fie create cât mai multe locuri de muncă.
Dar acest lucru nu poate fi realizat doar printr-un sprijin
financiar unic din partea FMI. De aceea Moldova are nevoie de un
nou program pe care FMI și alți parteneri externi îl vor putea
susține.
Condițiile programului vor fi aceleași ca și anul trecut,
când programul a fost negociat cu guvernul Chicu? Sau
considerați că sunt necesare unele ajustări?
Viziunea noastră în acest sens este următoarea: poporul Moldovei
a votat pentru un parlament nou care a numit un guvern nou, iar
acest guvern a solicitat un program nou cu FMI. În acest
context, FMI se va axa pe sprijinirea redresării economice după
pandemie, pe îmbunătățirea guvernanței și promovarea reformelor
instituționale pentru creșterea stabilă a veniturilor.
În același timp, problemele cu care se confruntă Republica
Moldova nu s-au schimbat. În special, funcționează prost
mecanismele de asigurare a supremației legii și de combatere a
corupției. Sunt ineficiente cheltuielile publice. Mediul de
afaceri este nefavorabil. Există probleme serioase de
infrastructură din cauza realizării nesatisfăcătoare a
proiectelor. Întreprinderile de stat mizează tot mai mult pe
fondurile din buget, iar în sectorul energetic lipsește
concurența. În plus, ne confruntăm cu pandemia. Anume aceste
probleme vor fi primordiale în discuțiile despre noul program cu
fondul în timpul următoarei vizite în Moldova a misiunii FMI.
Probleme controversate
Să discutăm despre două cele mai
controversate probleme care vor fi reflectate în noul program cu
fondul – majorarea vârstei de pensionare și așa-numita „lege a
miliardului”. Poziția FMI este cunoscută. Dar oamenii nu înțeleg,
de ce nu poate fi anulată majorarea vârstei de pensionare sau „legea
miliardului”.
Bună întrebare. Să începem cu reforma sistemului de pensii.
Oamenii au tot dreptul să asculte ambele părți: și pe cei care
sunt pentru, și pe care care sunt împotriva reformei. Problema
principală pe care o constată FMI este că reducerea vârstei de
pensionare va împiedica asigurarea unui nivel adecvat și stabil
din punct de vedere financiar al pensiilor și va pune presiune
asupra datoriei publice.
În ultimii 30 de ani, ponderea populației Moldovei cu vârsta de
peste 65 de ani a crescut de la 8,5% până la 12,5%. În același
timp, a crescut și speranța de viață – de la 67 de ani până la
71 de ani. Îmbătrânirea rapidă a populației și creșterea
speranței de viață înseamnă că un pensionar va avea nevoie de
susținere din partea statului timp de câțiva ani suplimentar.
Astfel, dacă se reduce vârsta de pensionare, apar imediat două
probleme. În primul rând, scade numărul de persoane angajate
care plătesc contribuții în fondul de pensii și astfel, se redue
suma totală a contribuțiilor. În al doilea rând, crește ponderea
cheltuielilor pentru pensii în bugetul de stat, în timp ce
mobilizarea veniturilor rămâne a fi o problemă gravă. Acest
lucru va submina stabilitatea sistemului și va pune presiune pe
datoria publică. În opinia noastră, în discuțiile despre
reducerea vârstei de pensionare ar trebui să se identifice un
echilibru între argumentele economice și cele sociale.
Unul dintre argumentele celor care sunt împotriva majorării
vârstei de pensionare îl constituie salariile mici, de aceea
pentru mulți, pensiile sunt un supliment oarecare la venituri.
Poate ar trebui de majorat salariile, pentru ca oamenii să nu
tindă să se pensioneze devreme? Ori să crească mărimea
contribuțiilor la fondul social, pentru a fi achitate niște
pensii normale?
Există desigur mai multe puncte de vedere, despre aceasta se
vorbește mereu. N-aș vrea să ne aprofundăm în aceste subiecte,
pentru că misiunea FMI le va discuta cu autoritățile Moldovei în
timp ce va fi elaborat noul program. Oricum, soluționarea
acestei chestiuni înseamnă să fie identificat un echilibru între
avantaje și dezavantaje și, în același timp, să fie auzite toate
opiniile și să se țină cont de acestea.
Să trecem la așa-numita lege a miliardului. Sunt sigur că acest
subiect ar trebui să fie discutat pe larg. Pentru ca Banca
Națională să poată acționa corect, eficient și în deplină
concordanță cu mandatul său, balanța sa ar trebui să fie
constantă, iar rezervele financiare – adecvate. Acordarea de
asistență sub forma unei cantități enorme de lichidități
băncilor cu probleme a lovit puternic asupra bilanțului Băncii
Naționale. Legea nr. 235 (Cu privire la transformarea în datorie
publică a creditelor în valoare de 13 miliarde de lei pe care
Banca Națională le-a acordat sub garanția guvernului băncilor
din care a fost sustras un miliard de dolari. – NM) a permis
normalizarea fluxurilor financiare ale Băncii Naționale și
restabilirea nivelului de capital, iar BNM areușit să gestioneze
sarcina sa principală – să susțină stabilitatea prețurilor. Dacă
această lege va fi anulată, va apărea riscul de a submina
independența instituțională a Băncii Naționale și independența
în luarea deciziilor, de care Banca Națională are nevoie pentru
a-și exercita cu succes scopurile.
Unii experții afirmă că Banca Națională se află pe un sac cu
bani, deși ar putea să-i folosească pentru a dezvolta
infrastructura în așa mod încât banii să funcționeze. Ex-președintele
Igor Dodon a propus cândva acest lucru. Poate că ar trebui ca
aceste mijloace să fie investite?
Rolul principal al Băncii Naționale este de a asigura
stabilitatea prețurilor. Așa scrie în lege. Nu vom susține nicio
acțiune care limitează capacitatea Băncii Naționale de a face
față acestei sarcini. Aceasta a fost poziția noastră
dintotdeauna. Iar pentru că Moldova are angajamente față de FMI
pe care nu le-a îndeplinit, asemenea acțiuni vor fi considerate
ca utilizare abuzivă a rezervelor valutare. Dacă Banca Națională
va acționa la indicația guvernului, aceasta se va solda cu
diminuarea capitalului și a rezervelor BNM. În același timp, va
afecta inflația și cursul de schimb valutar, ceea ce ar putea
provoca o instabilitate macroeconomică și probleme ce țin de
stabilitatea financiară. Astfel, Băcii Naționale îi va fi mai
greu să asigure stabilitatea prețurilor și încrederea va fi
subminată și mai mult. Iată de ce afirmăm că finanțarea
bugetului de stat nu trebuie să se facă în detrimentul
autonomiei băncii centrale. Acum, avantajele acestei abordări
sunt evidente pentru toți. Pentru că datorită rezervelor
financiare bune și îmbunătățirii activității BNM, băncile
comerciale au reușit să reziste în perioada de pandemie.
Dar ar fi putut exista o altă soluție în locul legii
miliardului? De exemplu, să fie menținute creanțele Băncii
Naționale.
În viziunea mea, ceea ce s-a făcut a fost cea mai bună soluție
la acel moment. Nu au existat alternative reale. Și iată ce este
important: trebuie să fie conjugate eforturile pentru a
identifica persoanele responsabile de furtul miliardului,
tragerea acestora la răspundere și luarea unor măsuri pentru
recuperarea fondurilor și a activelor.
Sarcinile guvernului
Ați avut o întrevedere cu premierul
Natalia Gavrilița, ministrul de finanțe Dumitru Budeanschi și
ministrul economiei Sergiu Gaibu. Credeți că noul guvern și mai
ales blocul financiar economic al executivului ar putea să
realizeze noul program cu FMI? Până a fi numiți în funcții,
Gaibu și Budeanschi, de exemplu, au fost experți, ei sunt
jucători din afara sistemului.
Vreau să vă spun că am avut niște relații de lucru foarte
bune și productive cu prim-ministrul Gavrilița pe când ea era
ministru al finațelor. Credem că sub conducerea sa, blocul
economic al guvernului va reuși să realizeze scopurile desemnate
în programul sprijinit de FMI. Da, anterior, unii miniștri au
fost experți independenți și până acum nu au activat în
serviciul public, dar noi suntem dispuși să le oferim sprijin în
activitatea lor până vor realiza scopul comun întru binele țării.
Cum estimați perspectivele de creștere a economiei
moldovenești în anul curent? Există vreun fel de măsuri pe
termen scurt pentru a îmbunătăți performanțele?
Economia Moldovei se restabilește. Însă această redresare este
fragilă. Există riscuri care ar putea împiedica restabilirea
economiei. În primul rând, cererea pe piața internă și pe cea
externă ar putea să crească mai lent decât ne așteptăm. În al
doilea rând, refuzul unui număr destul de mare decetățeni de a
se vaccina ar putea să provoace răspândirea noilor tulpini ale
virusului și agravarea situației epidemiologice. Iar acest lucru,
la rândul său, ar putea duce la noi lockdownuri care va afecta
procesul de redresare economică. În al treilea rând, persoanele
cu anumite interese personale ar putea împiedica reformele. Dar
în ansamblu, ne așteptăm ca un guvern orientat spre reforme să
propună un set complex de măsuri și de acțiuni concrete pentru a
minimiza riscurile pe care le-am menționat și pentru a pune
bazele redresării economicr.
Autoritățile au solicitat deja programul cu FMI și, dacă
documentul va fi aprobat, va contribui la realizarea acestor
scopuri. Bineînțeles, cu condiția unui sprijin din partea altor
parteneri externi.
Ați amintit de interesele personale ale unor oameni care ar
putea dăuna. Ce anume aveți în vedere?
În orice perioadă de tranziție, când sunt promovate reforme
importante, întotdeauna există forțe care încearcă să le stopeze.
Noi trebuie să luăm în calcul eventualitatea unor astfel de
riscuri și în Moldova.
Dar există vreun fel de măsuri pe termen scurt pe care
autoritățile moldovenești ar putea să le realizeze, de exemplu,
timp de o lună și să obțină un rezultat rapid?
Considerăm că politica bugetar-fiscală trebuie să se axeze pe
acordarea de asistență celor mai vulnerabile grupuri ale
populației în condiții de pandemie. Și iată anume aici ar putea
fi utile resursele DST pe care FMI le-a acordat Moldovei.
Politica monetară ar trebui să asigure libera circulație a
resurselor de credit și a lichidității, pentru ca cei care
doresc să-și deschidă ori să-și dezvolte o afacere să aibă un
acces mai mare la mijloacele financiare.
Aceasta a fost mereu o problemă pentru businessul din Moldova
– să ia credite în condiții avantajoase. Băncile încă sunt
reticente în acordarea de împrumuturi persoanelor juridice,
concentrându-și ofertele de creditare asupra persoanelor fizice.
Cum ar putea fi schimbată această tendință?
Când privim piața creditelor, vedem o explicație rezonabilă
pentru ceea ce se întâmplă în ce privește cererea, dar și oferta.
Cererea de credite s-a redus din cauza nivelului scăzut al
veniturilor. Însă acum, consumul gospodăriilor casnice crește
câte puțin și oamenii iarăși au început să ia credite. Crește și
oferta, deși această perioadă nu este simplă pentru bănci în ce
privește luarea deciziilor despre creditare. Întotdeauna există
riscul că debitorii nu-și vor putea îndeplini angajamentele
asumate și este foarte dificil de calculat, cât de mare este
riscul datoriilor, pentru că nimeni nu poate garanta
profitabilitatea în condiții de criză. Dacă e să vedem cifrele,
creditarea crește. În același timp, trebuie să se atragă atenția
asupra sectoarelor în care există probleme și să se lucreze
pentru a oferi asistență în aceste direcții.
În apărarea Băncii Naționale
Cum estimați situația de la Banca
Națională și cea din întregul sistem bancar al Moldovei? Ce fel
de reforme sunt necesare în acest caz?
Din punctul nostru de vedere, BNM și-a intensificat
eforturile, sprijinind economia prin politica monetar-creditară,
prin scăderea ratei de bază și a normelor de rezervă. Banca
Națională a început să vândă mai multă valută străină și și-a
limitat prezența pe piață. Atunci când politica bugetar-fiscală
era anemică, BNM a rămas o instituție mult mai activă, care a
sprijinit redresarea economică. Dar mai există câteva domenii în
care reformele sunt necesare. Ar trebui să fie menținute
realizările pe care Banca Națională le-a obținut în ultimii ani,
depunând eforturi considerabile, inclusiv pentru a îmbunătăți
transparența acționarilor, eficiența sistemului de supraveghere
și reglementare bancară, precum și sistemele de redresare a
situației băncilor problematice. Noi suntem siguri că pentru
Banca Națională este foarte important să aibă o echipă de
management complet dotată, numită în conformitate cu cerințele
unui nivel înalt de profesionalism și integritate, precum și cu
toate procedurile necesare.
La fel, ar trebui să fie eliminat pericolul de a fi arestat
pentru îndeplinirea angajamentelor oficiale la care sunt expuși
angajații Băncii Naționale care se ocupă de supraveghere.
Aș dori să menționez că ar trebui să ne axăm nu numai asupa
băncilor, dar și a organizațiilor financiare nebancare, deoarece
riscurile din acest sector se măresc din cauza unei creșteri
accentuate a creditelor. La fel, ar trebui să ne preocupăm de
redresarea pieței asigurărilor.
Oferiți-ne un exemplu de măsuri concrete care ar trebui să
fie realizate în sectorul organizațiilor financiare nebancare.
Programul precedent care a fost susținut de FMI s-a axat pe
restabilirea și consolidarea reglementării sectorului bancar.
Același lucru ar trebui să se facă și pentru sectorul financiar
nebancar. Ar trebui să fie perfecționat sistemul de monitorizare,
iar baza legislativă să fie consolidată, pentru a asigura un
nivelul adecat de supraveghere. Acest lucru este important,
având în vedere creșterea nivelului de creditare și acumularea
problemelor în sectorul nebancar în ultimul timp, pentru că, mai
devreme sau mai târziu, va exista riscul unei creșteri a
ponderii împrumuturilor neperformante.
Credeți că există riscurile unei schimbări complete în
conducerea Băncii Naționale din cauza că Octavian Armașu a fost
numit în funcție de guvernarea precedentă? Și ar putea oare
acest lucru să provoace instabilitate în activitatea BNM?
N-aș vrea să speculez cu acest subiect.
Dar să vorbim despre inflația de care tot BNM este
responsabilă. Cum apreciați procesele inflaționiste din Moldova
și din lume în ansamblu? Ce s-ar putea face pentru a diminua
impactul creșterii inflației pentru populație?
În ultimul timp, creșterea inflației s-a intensificat în toată
lumea. Sprijinul fără precedent sub formă de măsuri ale
politicilor monetar-creditare și bugetar-fiscale ca răspuns la
pandemie a contribuit la limitarea pierderilor de producție, dar
a cauzat probleme de creștere a inflației. Prețurile la
produsele alimentare au crescut până la cel mai înalt nivel din
anul 2014, inclusiv din cauza condițiilor climaterice
nefavorabile. De asemenea, prețurile la petrol și metale au
depășit nivelul de până la pandemie pe fundalul unei creșteri
rapide a cererii și al stagnării ofertei.
Credem în continuare că redresarea economică ar trebui să fie o
prioritate, inclusiv printr-o politică monetară mai flexibilă.
În același timp, inflația și riscurile pentru stabilitatea
financiară trebuie să fie monitorizate cu atenție.
Inflația a început să crească în Moldova în principal din cauza
creșterii prețurilor la produsele alimentare și a inflației de
bază. Într-o măsură mai mică, aceasta a fost influențată de
majorarea prețurilor la carburanți și a prețurilor reglementate.
Situația trebuie să fie monitorizată cu strictețe. Noi salutăm
înăsprirea politicii monetar-creditare a Băncii Naționale ca un
pas în direcția corectă, pentru că indicatorii care stau la baza
inflației pe termen lung (inflația de bază) sunt în creștere.
Politica monetar-creditară trebuie să urmeze în continuare
trendurile inflației. Toate aceste chestiuni vor fi discutate cu
Banca Națională și în timpul următoarei vizite a misiunii FMI.
Dar banii pe care Moldova i-a primit de la FMI nu vor
contribui oare la creșterea inflației? Cu siguranță, vor urma
anumite plăți către cetățeni.
Comitetul general pentru gestionarea lichidității, din care fac
parte reprezentanți ai Ministerului Finanțelor și ai Băncii
Naționale, calculează în prealabil impactul acțiunilor
planificate asupra nivelului general de lichiditate. Aceștia au
posibilitatea de a preveni orice presiune inflaționistă. Cu
toate acestea, nu trebuie să pierdem din vedere urgența
acțiunilor fiscale pentru a combate pandemia. Măsurile
menționate mai sus doar subliniază necesitatea unei coordonări,
pentru că pe viitor, interacțiunea dintre politica
monetar-creditară și politica bugetar-fiscală doar se va
îmbunătăți.
Sunteți deja de un an în funcția de șef al misiunii FMI în
Moldova. Numiți trei lucruri care v-au uimit aici în sensul bun
al cuvântului. Și ce ați dori să remediați imediat?
Îmi amintesc de primirea foarte caldă, frumusețea Moldovei, dar
și evenimentele de vineri, 27 august, care au demonstrat că
oamenii își doresc cu ardoare schimbări pentru țara lor.
Ce aș corecta? Întrucât sunt originar din Africa, mi-aș dori
foarte mult ca în Moldova să existe un restaurant cu bucătărie
africană care, cred eu, s-ar combina perfect cu vinul
moldovenesc.