Moldova & IMF IMF Activities Publications Press Releases


                                                                                                                   

10 martie 2023

O discuție cu dl Alfred Kammer, directorul Departamentului european al FMI, condusă de Liliana Barbăroşie for Privesc.EU, Realitatea TV and State TV "Moldova 1"

Discuția a fost difuzată la Privesc.EU, Realitatea TV si la TV Națională "Moldova 1".

Privesc.EU: video

Realitatea TV: video

Moldova-1: video

CONȚINUTUL:

Domnule Alfred Kammer, Vă mulțumesc că ați găsit timp în agenda dumneavoastră pentru această discuție. Este foarte important pentru noi. Apreciem. Vă mulțumim.

Vă mulțumesc că m-ați invitat.

Sunteți directorul Departamentului European al Fondului Monetar Internațional. Republica Moldova este în Europa, dar nu este pentru prima dată în zona dumneavoastră de preocupări, de supervizare. Ați lucrat și cu Rusia. Într-o criză anterioară ați fost reprezentant permanent al FMI în Rusia. Ce ne puteți povesti despre aceste experiențe?

Lucrez pentru Fondul Monetar Internațional de 30 de ani, am activat în mai multe roluri, pe toate continentele. Trebuie să zic mai întâi că în anii 95 și 96 am fost în echipa FMI responsabilă pentru Republica Moldova și am vizitat această țară frumoasă de multe ori pentru a facilita procesul tranziției la o economie de piață. Această experiență a fost foarte benefică pentru mine. Între timp, am acumulat multă experiență în alte misiuni și sper că acum, în calitate de director al Departamentului european, la un nivel mai înalt, am multe de oferit în dialogul cu Republica Moldova.

Această vizită acum, în Moldova, în calitate de director al Departamentului european al FMI, cum poate fi explicată? De ce acum? De ce Republica Moldova? Care este scopul principal al venirii Dumneavoastră?

Vizitez multe dintre statele-member ale FMI pentru a asculta și a mă consulta cu autoritățile naționale, dar și pentru a auzi de la oameni cum funcționează economia, cum funcționează politica economică, precum și pentru a încerca să înțeleg în contact direct care sunt provocările, care sunt posibilele soluții. Prefer să aud toate acestea, aflându-mă în țara despre care discutăm. Cred că aceasta este o experiență fără preț, mult mai bună decât un document scris pus de cineva pe masa mea de lucru. Această vizită este o mare oportunitate pentru mine de a discuta cu autoritățile Republicii Moldova. Am avut deja întâlniri cu doamna Președinte și cu guvernatorul Băncii Naționale în această dimineață, pentru a le împărtăși opiniile noastre cu privire la evoluțiile economice la nivel global, dar și în Europa, pentru a le afla părerea despre cum văd ei restul lumii, dar și pentru a discuta despre implicațiile pentru Moldova a ceea ce se întâmplă în regiune, în special. Cred că aceasta este o modalitate bună de a ne informa cu privire la opiniile lor. Este o oportunitate bună pentru noi de a ne împărtăși opiniile, fapt care sp le ajute să formuleze politicile de țară. În afartă de aceasta, trebuie să spun, și aș dori să adaug că avem un parteneriat de lungă durată cu Moldova, am sprijinit guvernele în ceea ce privește agenda de reforme, am sprijinit eforturile de stabilizare macroeconomică și am sprijinit țara în diferite crize, inclusiv în timpul pandemiei, dar și acum, în ultimii doi ani, în ceea ce privește securitatea energetică și criza energetică. Așadar, suntem mereu gata să sprijinim statele-membre din punct de vedere financiar, cu recomandări de politici și prin acordarea asistenței tehnice.

Suntem la un an de la izbucnirea războiului în Ucraina și după prima iarnă în care toată lumea a încercat să se salveze, să poată rezista fără gazul rusesc. Am văzut că Europa nu a înghețat, așa poate cum și-au dorit unii factori de decizie la Moscova, cumva vă amintiți acea expresie. Totuși, economia a fost afectată. De aceea întrebarea mea este următoarea: cum apreciați în general situația în Europa la ora actuală?

Economia globală și Europa în special au trecut prin două șocuri majore. Înainte de invazia rusă în Ucraina, la nivel global, ne-am confruntat cu pandemia de COVID-19, am luptat cu pandemia și am realizat politici pentru a depășiu această etapă și a proteja totodată economia, menținând nivelul de trai al populației. Aș spune că aceste eforturi - la nivel global, în Uniunea Europeană, dar și în Moldova – au fost s-au soldat cu succes. Astfel, am văzut anul trecut că economia europeană și-a revenit puternic, depășind impactul pandemiei. În Moldova acest lucru s-a întmplat deja în în 2021, puțin mai devreme decât în restul Europei. Am ieșit cu bine din pandemie, având în vedere toate circumstanțele. Iar apoi s-a declanșat războiul din Ucraina, ceea ce a avut un impact uriaș asupra economiei europene, asupra Moldovei, dar și la nivel global, pentru că a crescut prețul materiilor prime, a scăzut puterea de cumpărare a populației, a pus în pericol posibilitatea menținerii nivelului de trai decent, a sporitinflația. Așadar, războiul a exercitat un impact pronunțat negativ asupra economiei globale și, prin urmare, a afectat economia Europei, dar și a Republicii Moldova. Iar când ne uităm la prognoza creșterii economice, la nivel global ritmul creșterii va încetini. Vedem o scădere destul de substanțială a creșterii economice în Europa în acest an. Ceea ce vedem în Moldova este că țara va ieși din această criză anul viitor, probabil puțin mai devreme decât restul Europei. Deoarece Moldova a fost afectată de inflație și de efectele inflației mai devreme decât restul Europei, Banca Națională a luat măsuri de politică monetară mai devreme decât băncile centrale din restul Europei, pentru a opri inflația și pentru a o controla. Iar acum vedem că în Moldova inflația deja scade. Banca Națională a Moldovei și-a putut permite deja să relaxeze politica monetară datorită luptei cu succes cu inflația. Totuși, problema inflației înalte persistă. Trebuie să continuăm să depunem eforturi în această direcție. De ce ne concentrăm atât de mult asupra inflației și de ce aceasta rămâne o problemă importantă pentru Europa? Pentru că inflația îi afectează cel mai mult pe cei săraci și, prin urmare, inflația trebuie să fie ținută sub control. Trebuie să spun, de asemenea, că atât în Europa cât și Moldova politicile promovate s-au dovedit foarte oportune în ceea ce privește abordarea problemei reducerii și opririi livrărilor de gaze naturale din Rusia. Inițial am fost foarte îngrijorați de posibilul impact negativ asupra tuturor statelor. S-au luat măsuri prompte pentru restabilirea lanțurilor de aprovizionare, dezvoltarea și îmbunătățirea infrastructurii, dar și reducerea cererii de gaze naturale și electricitate la nivel european, dar și în Republica Moldova. În același timp, factorii de decizie au încercat să protejeze gospodăriile cele mai vulnerabile pentru a diminua impactul creșterii prețurilor la resursele energetice asupra lor. Acest obiectiv a fost atins și el cu succes, pentru a pune temeliiile unei redresări economice. Au fost vremuri dureroase, au fost vremuri grele pentru toată lumea. Dar, dacă ne uităm în urmă, ar fi putut fi mult mai rău dacă numeroase guverne și numeroși factori de decizie nu ar fi întreprins acțiunile necesare. Moldova a făcut ceea ce a fost necesar în ceea ce privește abordarea acestei crize și protejarea categoriilor vulnerabile ale populației, identificând soluții pentru asigurarea aprovizionării cu resurse energetice în prezent și pe viitor. Lupta nu s-a încheiat, deoarece urmează următoarea perioadă rece, în 2023-2024, dar, în general, Europa este într-o situație bună. Există capacitate pentru restabilirea nivelurilor necesare de rezerve de gaze naturale. Rezervele s-au menținut la un nivel înalt, inclusiv datorită iarnii blânde. Așadar, Europa va fi pregătită bine pentru următoarea iarnă, dar trebuie să urmărim situația cu mare atenție. În același timp, la moment trebuie să acordăm atenție inflației, iar băncile centrale trebuie să fie vigilente și foarte agile în ceea ce privește ajustarea politicii monetare în funcție de evoluția inflației. Inflația trebuie să fie ținută sub control.

Să vorbim acuma mai concret despre programul pe care îl are cu FMI. Cum ași evalua Dumneavoastră eforturile făcute de Republica Moldova de a efectua reformele convenite cu FMI și sprijinite de FMI? A reușit țara să se miște suficient de repede?

Moldova are un program de reformă foarte ambițios, susținut de FMI. Au fost atins progres substanțial în cadrul implementării programului. Trebuie să spun că există două moduri de analiza acest subiect. Anul trecut, ne-am concentrat să sprijinim guvernul în acțiunile întreprinse pentru a face față crizelor, mai întâi în contextul pandemiei, iar apoi în contextul riscurilor pentru securitatea energetică. Bineînțeles, autoritățile au trebuit să dea dovadă de multă energie și concentrare anume asupra măsurilor specifice de depășire a crizelor. Cred că împreună am reușit să ajutăm Moldova și să protejăm populația Moldovei. În același timp, s-au înregistrat progrese în implementarea reformelor structurale pe termen lung, care sunt atât de importante pentru impulsionarea dezvoltării Moldovei și pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale populației. Împreună cu guvernul, ne-am concentrat asupra reformei sectorului întreprinderilor de stat, dar și asupra eforturilor anticorupție, asupra guvernanței bugetar-fiscale și financiare. Toate măsurile necesare au fost întreprinse în mare parte la timp și au fost implementate cu succes. Trebuie să spun că avem un parteneriat robust cu Moldova în ceea ce privește avansarea acestor reforme. Ce ne dorim să realizăm cu toate aceste reforme? Ne propunem să creăm un mediu și un cadru în care sectorul privat să fie cu adevărat motorul creșterii economice. De ce ne pasă de creșterea economică? Deoarece datorită creșterii economice se îmbunătățesc condițiile de trai ale populației. Prin urmare, realizarea reformelor vor ajuta sectorul privat să se dezvolte, vor contribui la asigurarea certitudinii și încrederii de care sectorul privat are nevoie pentru a planifica și a face investiții pe termen lung, iar acestea, în timp, vor contribui, la rândul lor, la îmbunătățirea nivelului de trai al populației. Mă bucur că avem acest program de succes cu Republica Moldova și că avem acest parteneriat, că avem viziuni similare și depunem eforturi ca să atingem împreună obiectivele programului.

Înainte de această vizită a Dumneavoastră la Chișinău au existat solicitări ca Fondul Monetar Internațional să sporească sprijinul pentru Republica Moldova. Ce ne puteți spune despre asta? Ar putea crește finanțarea din cadrul programului sau prin alte mecanisme? Ce ne puteți spune?

Dați-mi voie să încep puțin de mai departe. În primul rând, dacă e să ne amintim de ultimii doi ani și jumătate, în aprilie 2020 i-am oferit Republicii Moldova 235 de milioane de dolari ca suport în lupta cu pandemia de COPVID-19. Ulterior, în septembrie 2021, am pus la dispoziția autorităților 236 de milioane de dolari în lichidități prin intermediul alocării unei cote suplimentare de drepturi speciale de tragere. În afară de aceasta, susținem programul autorităților pe patru ani care prevede un pachet financiar total de circa 800 de milioane de dolari. Cred că aceste angajamente financiare sunt foarte importante pentru asigurarea dezvoltării țării și gestionarea crizelor. Guvernul a utilizat în mod corespunzător mijloacele respective, care constituie o contribuție considerabilă la acoperirea nevoilor de finanțare ale Republicii Moldova. Al doilea aspect este, de asemenea, foarte important: atunci când venim cu un program, acest fapt ajută la formarea unui cadru comun pentru asistența acordată de toți donatorii. FMI joacă rolul de catalizator pentru intervențiile altor alți donatori. Doar în 2022, comunitatea de donatori a acordat peste 400 de milioane de dolari pentru a sprijini guvernul și populația țării, astfel încât Republica Moldova să avanseze pe calea dezvoltării. Dar ajutorul nostru nu se oprește aici. Acum, ca urmare a solicitării doamnei Președinte, discutăm posibilitatea acordării susținerii printr-un nou mecanism care să se concentreze pe abordarea tuturor problemelor legate de schimbările climatice. Schimbările climatice reprezintă o problemă importantă la nivel global și constituie, de asemenea, o problemă foarte importantă pentru Moldova, tocmai din cauza efectelor pe care schimbările climatice le-ar putea avea asupra economiei, în special asupra agriculturii. Așadar, vom începe discuțiile cu privire la această nouă facilitate care ar putea sprijini Moldova din punct de vedere financiar, dar și printr-un cadru de politici, pentru a contribui la adaptarea la schimbările climatice, la realizarea acțiunilor necesare pentru a face față crizelor, dar și pentru a ne asigura că investițiile în general și investițiile de mediu în special sunt făcute în baza unui cadru adecvat, unor mecanisme oportune de gestionare a finanțelor publice, pentru a ne asigura că banii pentru investițiile de mediu vor fi valorificați în mod eficient. Aș vrea să reiterez că este extrem de important ca autoritățile să se implice plenar, iar noi le vom sprijini în mod direct în ceea ce privește stabilirea cadrului necesar pentru a face față adaptării, pentru a depăși crizele, deoarece, în cele din urmă, o mare parte a investițiilor realizate oriunde pentru a asigura tranziția la o economie verde și pentru abordarea problemelor legate de schimbările climatice va trebui să vină din partea sectorului privat, și trebuie să fie mult mai mari decât investițiile publice. Trebuie să avem un cadru care să-i permită sectorului privat să facă astfel de investiții, ceea ce înseamnă că trebuie să asigurăm certitudines în ceea ce privește viitorul, încrederea în justiție și stabilitatea care să le permită agenților economici să-și desfășoare activitatea. Împreună cu guvernul Republicii Moldova, analizăm acum posibilitatea acordării finanțării prin acest mecanism special, care să complkementeze programul curent realizat de autorități cu susținerea Fondului Monetar Internațional.

Domnule Kammer, Vă mulțumim!

Vă mulțumesc foarte mult.