10 martie 2023
O
discuție cu dl Alfred Kammer,
directorul Departamentului european al FMI, condusă de Liliana
Barbăroşie for Privesc.EU, Realitatea TV and State TV "Moldova 1"
Discuția a fost difuzată la Privesc.EU, Realitatea
TV si la TV Națională "Moldova 1".
Privesc.EU:
video
Realitatea TV:
video
Moldova-1:
video
|
CONȚINUTUL:
Domnule
Alfred Kammer, Vă mulțumesc că ați găsit timp în agenda dumneavoastră pentru
această discuție. Este foarte important pentru noi. Apreciem. Vă mulțumim.
Vă mulțumesc că
m-ați invitat.
Sunteți
directorul Departamentului European al Fondului Monetar Internațional. Republica
Moldova este în Europa, dar nu este pentru prima dată în zona dumneavoastră de
preocupări, de supervizare. Ați lucrat și cu Rusia. Într-o criză anterioară ați
fost reprezentant permanent al FMI în Rusia. Ce ne puteți povesti despre aceste
experiențe?
Lucrez pentru
Fondul Monetar Internațional de 30 de ani, am activat în mai multe roluri, pe
toate continentele. Trebuie să zic mai întâi că în anii 95 și 96 am fost în
echipa FMI responsabilă pentru Republica Moldova și am vizitat această țară
frumoasă de multe ori pentru a facilita procesul tranziției la o economie de
piață. Această experiență a fost foarte benefică pentru mine. Între timp, am
acumulat multă experiență în alte misiuni și sper că acum, în calitate de
director al Departamentului european, la un nivel mai înalt, am multe de oferit
în dialogul cu Republica Moldova.
Această
vizită acum, în Moldova, în calitate de director al Departamentului european al
FMI, cum poate fi explicată? De ce acum? De ce Republica Moldova? Care este
scopul principal al venirii Dumneavoastră?
Vizitez multe
dintre statele-member ale FMI pentru a asculta și a mă consulta cu autoritățile
naționale, dar și pentru a auzi de la oameni cum funcționează economia, cum
funcționează politica economică, precum și pentru a încerca să înțeleg în
contact direct care sunt provocările, care sunt posibilele soluții. Prefer să
aud toate acestea, aflându-mă în țara despre care discutăm. Cred că aceasta este
o experiență fără preț, mult mai bună decât un document scris pus de cineva pe
masa mea de lucru. Această vizită este o mare oportunitate pentru mine de a
discuta cu autoritățile Republicii Moldova. Am avut deja întâlniri cu doamna
Președinte și cu guvernatorul Băncii Naționale în această dimineață, pentru a le
împărtăși opiniile noastre cu privire la evoluțiile economice la nivel global,
dar și în Europa, pentru a le afla părerea despre cum văd ei restul lumii, dar
și pentru a discuta despre implicațiile pentru Moldova a ceea ce se întâmplă în
regiune, în special. Cred că aceasta este o modalitate bună de a ne informa cu
privire la opiniile lor. Este o oportunitate bună pentru noi de a ne împărtăși
opiniile, fapt care sp le ajute să formuleze politicile de țară. În afartă de
aceasta, trebuie să spun, și aș dori să adaug că avem un parteneriat de lungă
durată cu Moldova, am sprijinit guvernele în ceea ce privește agenda de reforme,
am sprijinit eforturile de stabilizare macroeconomică și am sprijinit țara în
diferite crize, inclusiv în timpul pandemiei, dar și acum, în ultimii doi ani,
în ceea ce privește securitatea energetică și criza energetică. Așadar, suntem
mereu gata să sprijinim statele-membre din punct de vedere financiar, cu
recomandări de politici și prin acordarea asistenței tehnice.
Suntem la un
an de la izbucnirea războiului în Ucraina și după prima iarnă în care toată
lumea a încercat să se salveze, să poată rezista fără gazul rusesc. Am văzut că
Europa nu a înghețat, așa poate cum și-au dorit unii factori de decizie la
Moscova, cumva vă amintiți acea expresie. Totuși, economia a fost afectată. De
aceea întrebarea mea este următoarea: cum apreciați în general situația în
Europa la ora actuală?
Economia
globală și Europa în special au trecut prin două șocuri majore. Înainte de
invazia rusă în Ucraina, la nivel global, ne-am confruntat cu pandemia de
COVID-19, am luptat cu pandemia și am realizat politici pentru a depășiu această
etapă și a proteja totodată economia, menținând nivelul de trai al populației.
Aș spune că aceste eforturi - la nivel global, în Uniunea Europeană, dar și în
Moldova – au fost s-au soldat cu succes. Astfel, am văzut anul trecut că
economia europeană și-a revenit puternic, depășind impactul pandemiei. În
Moldova acest lucru s-a întmplat deja în în 2021, puțin mai devreme decât în
restul Europei. Am ieșit cu bine din pandemie, având în vedere toate
circumstanțele. Iar apoi s-a declanșat războiul din Ucraina, ceea ce a avut un
impact uriaș asupra economiei europene, asupra Moldovei, dar și la nivel global,
pentru că a crescut prețul materiilor prime, a scăzut puterea de cumpărare a
populației, a pus în pericol posibilitatea menținerii nivelului de trai decent,
a sporitinflația. Așadar, războiul a exercitat un impact pronunțat negativ
asupra economiei globale și, prin urmare, a afectat economia Europei, dar și a
Republicii Moldova. Iar când ne uităm la prognoza creșterii economice, la nivel
global ritmul creșterii va încetini. Vedem o scădere destul de substanțială a
creșterii economice în Europa în acest an. Ceea ce vedem în Moldova este că țara
va ieși din această criză anul viitor, probabil puțin mai devreme decât restul
Europei. Deoarece Moldova a fost afectată de inflație și de efectele inflației
mai devreme decât restul Europei, Banca Națională a luat măsuri de politică
monetară mai devreme decât băncile centrale din restul Europei, pentru a opri
inflația și pentru a o controla. Iar acum vedem că în Moldova inflația deja
scade. Banca Națională a Moldovei și-a putut permite deja să relaxeze politica
monetară datorită luptei cu succes cu inflația. Totuși, problema inflației
înalte persistă. Trebuie să continuăm să depunem eforturi în această direcție.
De ce ne concentrăm atât de mult asupra inflației și de ce aceasta rămâne o
problemă importantă pentru Europa? Pentru că inflația îi afectează cel mai mult
pe cei săraci și, prin urmare, inflația trebuie să fie ținută sub control.
Trebuie să spun, de asemenea, că atât în Europa cât și Moldova politicile
promovate s-au dovedit foarte oportune în ceea ce privește abordarea problemei
reducerii și opririi livrărilor de gaze naturale din Rusia. Inițial am fost
foarte îngrijorați de posibilul impact negativ asupra tuturor statelor. S-au
luat măsuri prompte pentru restabilirea lanțurilor de aprovizionare, dezvoltarea
și îmbunătățirea infrastructurii, dar și reducerea cererii de gaze naturale și
electricitate la nivel european, dar și în Republica Moldova. În același timp,
factorii de decizie au încercat să protejeze gospodăriile cele mai vulnerabile
pentru a diminua impactul creșterii prețurilor la resursele energetice asupra
lor. Acest obiectiv a fost atins și el cu succes, pentru a pune temeliiile unei
redresări economice. Au fost vremuri dureroase, au fost vremuri grele pentru
toată lumea. Dar, dacă ne uităm în urmă, ar fi putut fi mult mai rău dacă
numeroase guverne și numeroși factori de decizie nu ar fi întreprins acțiunile
necesare. Moldova a făcut ceea ce a fost necesar în ceea ce privește abordarea
acestei crize și protejarea categoriilor vulnerabile ale populației,
identificând soluții pentru asigurarea aprovizionării cu resurse energetice în
prezent și pe viitor. Lupta nu s-a încheiat, deoarece urmează următoarea
perioadă rece, în 2023-2024, dar, în general, Europa este într-o situație bună.
Există capacitate pentru restabilirea nivelurilor necesare de rezerve de gaze
naturale. Rezervele s-au menținut la un nivel înalt, inclusiv datorită iarnii
blânde. Așadar, Europa va fi pregătită bine pentru următoarea iarnă, dar trebuie
să urmărim situația cu mare atenție. În același timp, la moment trebuie să
acordăm atenție inflației, iar băncile centrale trebuie să fie vigilente și
foarte agile în ceea ce privește ajustarea politicii monetare în funcție de
evoluția inflației. Inflația trebuie să fie ținută sub control.
Să vorbim
acuma mai concret despre programul pe care îl are cu FMI. Cum ași evalua
Dumneavoastră eforturile făcute de Republica Moldova de a efectua reformele
convenite cu FMI și sprijinite de FMI? A reușit țara să se miște suficient de
repede?
Moldova are un
program de reformă foarte ambițios, susținut de FMI. Au fost atins progres
substanțial în cadrul implementării programului. Trebuie să spun că există două
moduri de analiza acest subiect. Anul trecut, ne-am concentrat să sprijinim
guvernul în acțiunile întreprinse pentru a face față crizelor, mai întâi în
contextul pandemiei, iar apoi în contextul riscurilor pentru securitatea
energetică. Bineînțeles, autoritățile au trebuit să dea dovadă de multă energie
și concentrare anume asupra măsurilor specifice de depășire a crizelor. Cred că
împreună am reușit să ajutăm Moldova și să protejăm populația Moldovei. În
același timp, s-au înregistrat progrese în implementarea reformelor structurale
pe termen lung, care sunt atât de importante pentru impulsionarea dezvoltării
Moldovei și pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale populației. Împreună cu
guvernul, ne-am concentrat asupra reformei sectorului întreprinderilor de stat,
dar și asupra eforturilor anticorupție, asupra guvernanței bugetar-fiscale și
financiare. Toate măsurile necesare au fost întreprinse în mare parte la timp și
au fost implementate cu succes. Trebuie să spun că avem un parteneriat robust cu
Moldova în ceea ce privește avansarea acestor reforme. Ce ne dorim să realizăm
cu toate aceste reforme? Ne propunem să creăm un mediu și un cadru în care
sectorul privat să fie cu adevărat motorul creșterii economice. De ce ne pasă de
creșterea economică? Deoarece datorită creșterii economice se îmbunătățesc
condițiile de trai ale populației. Prin urmare, realizarea reformelor vor ajuta
sectorul privat să se dezvolte, vor contribui la asigurarea certitudinii și
încrederii de care sectorul privat are nevoie pentru a planifica și a face
investiții pe termen lung, iar acestea, în timp, vor contribui, la rândul lor,
la îmbunătățirea nivelului de trai al populației. Mă bucur că avem acest program
de succes cu Republica Moldova și că avem acest parteneriat, că avem viziuni
similare și depunem eforturi ca să atingem împreună obiectivele programului.
Înainte de
această vizită a Dumneavoastră la Chișinău au existat solicitări ca Fondul
Monetar Internațional să sporească sprijinul pentru Republica Moldova. Ce ne
puteți spune despre asta? Ar putea crește finanțarea din cadrul programului sau
prin alte mecanisme? Ce ne puteți spune?
Dați-mi voie să
încep puțin de mai departe. În primul rând, dacă e să ne amintim de ultimii doi
ani și jumătate, în aprilie 2020 i-am oferit Republicii Moldova 235 de milioane
de dolari ca suport în lupta cu pandemia de COPVID-19. Ulterior, în septembrie
2021, am pus la dispoziția autorităților 236 de milioane de dolari în
lichidități prin intermediul alocării unei cote suplimentare de drepturi
speciale de tragere. În afară de aceasta, susținem programul autorităților pe
patru ani care prevede un pachet financiar total de circa 800 de milioane de
dolari. Cred că aceste angajamente financiare sunt foarte importante pentru
asigurarea dezvoltării țării și gestionarea crizelor. Guvernul a utilizat în mod
corespunzător mijloacele respective, care constituie o contribuție considerabilă
la acoperirea nevoilor de finanțare ale Republicii Moldova. Al doilea aspect
este, de asemenea, foarte important: atunci când venim cu un program, acest fapt
ajută la formarea unui cadru comun pentru asistența acordată de toți donatorii.
FMI joacă rolul de catalizator pentru intervențiile altor alți donatori. Doar în
2022, comunitatea de donatori a acordat peste 400 de milioane de dolari pentru a
sprijini guvernul și populația țării, astfel încât Republica Moldova să avanseze
pe calea dezvoltării. Dar ajutorul nostru nu se oprește aici. Acum, ca urmare a
solicitării doamnei Președinte, discutăm posibilitatea acordării susținerii
printr-un nou mecanism care să se concentreze pe abordarea tuturor problemelor
legate de schimbările climatice. Schimbările climatice reprezintă o problemă
importantă la nivel global și constituie, de asemenea, o problemă foarte
importantă pentru Moldova, tocmai din cauza efectelor pe care schimbările
climatice le-ar putea avea asupra economiei, în special asupra agriculturii.
Așadar, vom începe discuțiile cu privire la această nouă facilitate care ar
putea sprijini Moldova din punct de vedere financiar, dar și printr-un cadru de
politici, pentru a contribui la adaptarea la schimbările climatice, la
realizarea acțiunilor necesare pentru a face față crizelor, dar și pentru a ne
asigura că investițiile în general și investițiile de mediu în special sunt
făcute în baza unui cadru adecvat, unor mecanisme oportune de gestionare a
finanțelor publice, pentru a ne asigura că banii pentru investițiile de mediu
vor fi valorificați în mod eficient. Aș vrea să reiterez că este extrem de
important ca autoritățile să se implice plenar, iar noi le vom sprijini în mod
direct în ceea ce privește stabilirea cadrului necesar pentru a face față
adaptării, pentru a depăși crizele, deoarece, în cele din urmă, o mare parte a
investițiilor realizate oriunde pentru a asigura tranziția la o economie verde
și pentru abordarea problemelor legate de schimbările climatice va trebui să
vină din partea sectorului privat, și trebuie să fie mult mai mari decât
investițiile publice. Trebuie să avem un cadru care să-i permită sectorului
privat să facă astfel de investiții, ceea ce înseamnă că trebuie să asigurăm
certitudines în ceea ce privește viitorul, încrederea în justiție și
stabilitatea care să le permită agenților economici să-și desfășoare
activitatea. Împreună cu guvernul Republicii Moldova, analizăm acum
posibilitatea acordării finanțării prin acest mecanism special, care să
complkementeze programul curent realizat de autorități cu susținerea Fondului
Monetar Internațional.
Domnule
Kammer, Vă mulțumim!
Vă mulțumesc foarte mult.