PARTENERIATUL MOLDOVEI CU
FMI: OPORTUNITĂȚI NOI
Clara Mira este noul șef al Misiunii FMI pentru Republica
Moldova, înlocuindu-l pe Ruben Atoyan. Doamna Mira a fost de
acord să acorde un interviu publicației economice „Logos-Press”,
vorbind despre noi oportunități pentru Moldova în cadrul
parteneriatului cu FMI.
Doamnă Mira, ați putea să ne spuneți
câte ceva despre Dumneavoastră?
Sunt originară din Spania și lucrez la
FMI de peste 15 ani. Mi-am început cariera la Fond în cadrul
Consiliului de directori executivi, în calitate de consilieră a
directorului executiv pentru grupul Spaniei, iar mai târziu m-am
alăturat Departamentului african. În ultimii ani, am lucrat ca
reprezentantă permanentă a FMI în Uganda și șefa misiunii FMI
pentru Guineea. Înainte de a mă angaja la FMI, am activat la
Comisia Europeană și la Banca centrală a Spaniei.
Din decembrie 2021, finanțarea în
baza programului susținut de FMI se apropie de o sumă record de
1 miliard de dolari. Cum credeți că ar trebui să utilizeze
guvernul sprijinul financiar acordat de FMI?
Această sumă semnificativă include
alocarea drepturilor speciale de tragere (DST) din anul 2021
(165 milioane de DST, adică aproximativ 236 milioane de dolari,
la acel moment), mijloacele fiind utilizate în mod adecvat
pentru atenuarea impactului pandemiei de COVID-19. Dar dacă
vorbim de programul ECF/EFF, atunci programul actual al
autorităților susținut de FMI a fost aprobat în decembrie 2021,
iar suma alocată inițial a fost majorată în mai 2022, pentru a
oferi resurse suplimentare țării, astfel încât Republica Moldova
să fie capabilă să facă față impactului serios al războiului din
Ucraina și al multiplelor crize care s-au suprapus – e vorba de
crizele din sectorul energetic, perturbările fluxurilor
comerciale, impactul negativ asupra încrederii populației,
afluxul de refugiați. Prin alocarea mijloacelor în cadrul
programului, ajutăm Republica Moldova să facă față nevoilor de
finanțare a balanței de plăți, afectate de aceste șocuri,
totodată protejând coeziunea socială. Mai exact, cea mai mare
parte a resurselor va fi utilizată pentru sprijin bugetar și,
prin urmare, va acoperi cheltuielile prevăzute în bugetul
aprobat de guvern, care în 2023 se concentrează în mod corect pe
atenuarea efectelor sociale și economice grave ale războiului
din Ucraina și a impactului șocului din sectorul energetic.
Odată ce presiunile cauzate de criza energetică și de criza
creșterii bruște a costului vieții se vor diminua, principala
prioritate ar trebui să fie sprijinirea redresării economiei și,
în consecință, a revigorării creșterii economice.
Într-un mediu foarte dificil, suntem
impresionați să constatăm că programul este implementat cu
succes. Autoritățile merită laude pentru angajamentul lor de a
promova un pachet de politici macroeconomice solide și reforme
structurale ambițioase menite să consolideze statul de drept, să
reducă corupția și să îmbunătățească managementul sectorului
bugetar-fiscal și celui financiar, așa cum s-a convenit în
cadrul discuțiilor pe care le-am avut și conform recomandărilor
oferite.
Autoritățile și-au exprimat, de asemenea,
interesul pentru obținerea finanțării prin intermediul
Mecanismului de creditare pentru reziliență și durabilitate (RSF),
pentru a aborda provocările cauzate de schimbările climatice.
Referitor la ultimul punct, ați putea
să ne vorbiți pe scurt despre acest mecanism de creditare, care
suplimentează instrumentele de finanțare ale FMI?
FMI își extinde setul de instrumente de
creditare pentru a le oferi țărilor membre noi modalități de
asistență. Anul trecut a fost introdus RSF, un instrument de
creditare care se concentrează pe abordarea provocărilor
structurale pe termen lung, inclusiv a celor asociate cu
schimbările climatice. Prin RSF se acordă finanțare la rate
accesibile și sprijin în materie de politici, pentru a ajuta la
sporirea rezistenței la șocurile externe, cum ar fi efectele
negative ale schimbărilor climatice, contribuind la creșterea
durabilă a țărilor și la asigurarea stabilității balanței de
plăți pe termen lung.
În cazul în care Republica Moldova se
adresează FMI pentru a obține împrumuturi din Fondul pentru
reziliență și durabilitate, care ar putea fi cerințele prevăzute
de mecanismul de creditare RSF? Ați putea să ne spuneți care ar
fi suma creditului ce i-ar putea fi acordat Moldovei prin
intermediul RSF?
În decembrie 2022, autoritățile
Republicii Moldova și-au exprimat interesul inițial față de RSF
în calitate de instrument pentru consolidarea rezilienței în
fața riscurilor climatice. De atunci, am lucrat îndeaproape cu
guvernul și cu alți parteneri de dezvoltare pentru a evalua
principalele provocări și perspectivele reformelor în acest
domeniu. Înainte ca Moldova să poată accesa finanțare prin
intermediul RSF, trebuie să fie îndeplinite trei cerințe. În
primul rând, țara trebuie să identifice un set de reforme de
înaltă calitate prin care să abordeze provocările structurale pe
termen mai lung asociate cu impactul negativ al schimbărilor
climatice. În al doilea rând, Moldova trebuie să aibă un program
de bază cu FMI care să se deruleze concomitent cu RSF timp de
cel puțin 18 luni. Actualul program ECF/EFF oferă o bază solidă
în acest sens. În al treilea rând, datoria publică a Moldovei
trebuie să fie sustenabilă, iar țara trebuie să aibă o
capacitate adecvată de rambursare a creditelor acordate de FMI.
Cele mai recente analize realizate de noi arată că, într-adevăr,
datoria Republicii Moldova este sustenabilă, iar capacitatea de
rambursare este adecvată. Aceasta înseamnă că cea mai mare parte
a eforturilor urmează să se axeze pe identificarea unor reforme
hotărâte care să inducă pe termen lung schimbări instituționale
și de politici favorabile mediului.
În ceea ce privește suma creditului, ea
va fi determinată în cadrul negocierilor viitoare cu
autoritățile și ulterior urmează să fie aprobată de Consiliul de
directori executivi al FMI. Dar pornim de la nivelul standard de
acces – 75 la sută din cota țării în cadrul FMI. Deci, în cazul
Moldovei vorbim de circa 174 milioane de dolari la cursul de
schimb actual, acordați în funcție de calitatea reformelor
implementate.
Finanțarea prin intermediul RSF ar
putea, ca și în cazul altor credite acordate de FMI, să ia forma
unui împrumut concesional acordat țării?
De fapt, comparativ cu instrumentele
tradiționale de creditare ale FMI, RSF combină ratele joase ale
dobânzii cu scadențe semnificativ mai lungi – până la 20 ani.
Totodată, rata dobânzii are mai multe nivele, condițiile de
finanțare fiind diferențiate pe grupuri de țări, iar statele
membri cu venituri mici beneficiază de condiții mai concesionale.
În ce măsură experții FMI împărtășesc
temerile Băncii Naționale cu privire la o posibilă deflație care
ar putea duce la situația când economia țării ar deraia într-o
spirală deflaționistă? Ce măsuri trebuie întreprinse, în afară
de relaxarea politicii monetare de către BNM, pentru a preveni
scăderea concomitentă a inflației și PIB-ului?
Măsurile de politici pro-active
promovate cu hotărâre de BNM pentru a ține inflația sub control
au fost eficiente și dau roade. După o creștere vertiginoasă
până la circa 35 la sută în octombrie 2022, inflația a început
să scadă, ajungând la 18,1 la sută în aprilie 2023. Mai recent,
observăm și o tendință fermă de scădere a inflației de bază.
Totodată, efectele secundare sunt ținute sub control, iar
așteptările sunt bine ancorate. La descreșterea rapidă a
inflației au contribuit reacția fermă a BNM și credibilitatea
acestei instituții, politica bugetar-fiscală mai restrictivă
decât se aștepta, precum și prețurile internaționale mai
favorabile la resursele energetice și produsele alimentare.
Întrucât se preconizează că inflația va continua să scadă rapid,
în ultimele luni BNM a început relaxarea politicii monetare. Pe
viitor, va fi important ca BNM să depună în continuare eforturi
pentru readucerea inflației la ținta stabilită, ajustându-și
acțiunile în funcție de necesități, pe baza datelor statistice
disponibile și a prognozelor revizuite. Deși eforturile BNM par
să aibă toate șansele să se soldeze cu succes, încă persistă un
grad semnificativ de incertitudine, inclusiv din cauza evoluției
extrem de imprevizibile a prețurilor la resursele energetice. În
opinia noastră, în orice țară a lumii ținerea inflației sub
control este cea mai bună contribuție pe care o poate aduce o
bancă centrală la menținerea stabilității macroeconomice,
protejând categoriile cele mai vulnerabile (deoarece inflația îi
afectează cel mai mult pe cei săraci).
Ne așteptăm că cererea internă (consumul
și investițiile) va fi stimulată de trendul de scădere a
inflației și de măsurile de relaxare a politicii monetare.
Aceasta, împreună cu măsurile bugetar-fiscale mai expansioniste
prognozate pentru acest an, vor duce, conform așteptărilor
noastre, la o ușoară revenire a creșterii PIB-ului în 2023.
Pe fundalul agresiunii militare a
Rusiei împotriva Ucrainei, al crizei energetice și altor
provocări cu care se confruntă Republica Moldova, ar putea FMI
să-și revizuiască condiția ce ține de deficitul bugetar al
Republicii Moldova?
Permiteți-mi să subliniez faptul că
nivelul deficitului bugetar, ca și toate celelalte condiții ale
programului, a fost stabilit de comun acord cu autoritățile.
Deficitul bugetar aprobat pentru 2023 de 6 la sută din PIB deja
include impactul provocărilor concomitente cu care se confruntă
Moldova, inclusiv războiul din Ucraina și criza energetică și
reflectă politicile promovate în vederea atenuării crizei
costului vieții și asigurării securității energetice. Sunt
planificate și măsuri noi de sporire a investițiilor în
infrastructură și abordare a problemelor ce țin de capacitatea
insuficientă în cadrul administrației publice. Desigur, este
posibil ca obiectivele să fie ajustate printr-o rectificare a
bugetului în cazul în care situația se va schimba în mod
fundamental. Suntem întotdeauna pregătiți să luăm în considerare
politici care să reflecte mai bine realitatea actuală și să le
ajute țărilor să facă față provocărilor în derulare, cum ar fi,
de exemplu, inflația înaltă, menținând în același timp rezerve
financiare adecvate pentru a asigura protecția împotriva
riscurilor și eventualelor șocuri din viitor. În cele din urmă,
este important ca deficitul să poată fi finanțat în mod adecvat
și în condiții rezonabile.
Care sunt impresiile Dvs. actuale
despre Moldova și care sunt așteptările Dvs. în calitate de șefă
a misiunii FMI pentru Moldova?
Sunt foarte încântată de noul meu rol.
Înțeleg că, de-a lungul anilor, Moldova și FMI au construit un
fundament de cooperare excelentă. Sper să continui această
tradiție prin menținerea unui angajament deschis, sincer și
pozitiv și a relațiilor de lucru strânse cu autoritățile. În
timpul scurtei mele vizite din martie, am remarcat ospitalitatea
caldă a moldovenilor, inclusiv bucatele și vinurile excelente!
Chișinăul este un oraș frumos. Ssper să vizitez și restul țării
în viitor. Cred că Moldova este o țară cu un mare potențial
datorită locației sale avantajoase, oamenilor muncitori,
guvernului orientat spre viitor și perspectivelor de aderare la
UE. Este regretabil faptul că apropierea de războiul din Ucraina
are un impact puternic asupra economiei și societății din
Moldova. În acest context, este atât de impresionant faptul că
Moldova și poporul său au găzduit zeci de mii de refugiați din
Ucraina! Totodată, mă întristează foarte mult faptul că
populația din Moldova este în scădere din cauza lipsei de
oportunități pentru tineri; cred că crearea de oportunități și
relansarea creșterii economice este o prioritate cheie. După
părerea mea, eforturile continue ale Moldovei de a îmbunătăți
guvernanța și de a stimula competitivitatea vor juca un rol
esențial pentru asigurarea unui viitor mai bun pentru cetățenii
Moldovei. În general, aștept cu nerăbdare să mă întâlnesc cu
autoritățile Moldovei, factorii de decizie în materie de
politici, membrii societății civile, reprezentanții comunității
de afaceri și alți actori, pentru a mă informa referitor la
punctele lor de vedere și pentru a înțelege mai bine contextul,
oportunitățile și constrângerile existente. Aștept cu nerăbdare
să lucrez alături de ei pentru a identifica soluții adecvate
care să țină cont de circumstanțele unice ale Moldovei.
Vă mulțumim pentru interviu!